[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nijntjepluis

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:34

Ik heb het nu los gesneden met een aardappelmesje. Bedankt voor jullie tips.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:16

Even een vraagje; Ik heb nog niet zo lang geleden een steje doezelaars binnengrekegen. Verschillende dikte's, grootte's etc. Maar weet iemand hoe je doe moet gebruiken? Waar ze voor zijn weet ik wel, maar voor de rest? :o

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:29

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:51

Doezelaar - in plaats van met je vingers (olie), over grafiet/houtskool wrijven om het mooi te vervagen.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:19

Tip voor pasteltekenaars:
Als je een schets moet maken op zwart papier, doe dat dan met niet zo'n pigmentvolle (of hoe noem je dat?) pastelletjes := Heb het gister zelf ontdekt, de schets was verkeerd dus moest het gummen. Dat ging echt niet := Dus nu zit er een grijze rand, hij valt niet zo op maar toch is het zonde. Ik heb de tweede schets wel twee keer nagedacht en de flutdingetjes van de action erbij gepakt. Die maken er een klerezooi van en er blijft niks van zitten, maar juist voor de schets heel fijn :)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:20

Heb je het dan over soft pastels of over oliepastels?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:22

In mijn geval soft pastels van rembrand, hele fijne maar dus misschien iets TE goed :=

Maar voor oliepastel geldt vast hetzelfde :)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:23

ah op die manier, ik snap hem :j

Misschien handig om met grafiet heel dun een schetsje te maken? Zie je toch niet meer op zwart papier.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:34

Nee maar het probleem is met grafiet is dat het ook zwart/grijs is en dat het dus niet opvalt op zwart papier. Dus je ziet ook je hele schets niet := (Tenminste ik niet)

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:36

anders de schets eerst op een ander blad maken en daarna overzetten? :) heb je nog het probleem met overzetten.... weet niet of pastel op papier dan op zo'n manier houdt dat als je het op je tekenpapier legt dat t mooi afgeeft? wellicht het proberen waard :)
en anders heel licht en zacht met je pastel schetsen

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:40

Nou de oplossing staat eigenlijk al in mijn post als je goed leest :P Maar toch bedankt voor de tip ;)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:42

sammyvriend schreef:
Nee maar het probleem is met grafiet is dat het ook zwart/grijs is en dat het dus niet opvalt op zwart papier. Dus je ziet ook je hele schets niet := (Tenminste ik niet)

Niet zo duidelijk, maar heel lichtjes wel hoor! Als je het licht er schuin op laat vallen!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:02

ja ach ik deel mn idee ook :+ maar wat miek zegt klopt ook :j tis met potlood idd wel beetje kijken hoe je het nog kan zien, maar tis op zich wel te doen volgens mij idd

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:17

Grafiet zie je bijna niet op zwart karton. Gummen is altijd funest voor het zwarte karton dat blijf je hoe dan ook zien. Als je eerst je schets op ander papier maakt en dan overzet op het karton zodra je schets klopt is, naar mijn ervaring, het beste, zoals Fantine ook al aangeeft.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:26

Maar hoe zet je het dan precies over? Met carbonpapier ofzo had ik eens gelezen?
Ik gum trouwens met een kneedgum en dat gaat (imo) goed :)

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:34

carbon krijg je onuitgumbare lijnen... ik heb op licht karton weleens met potlood mn lijnen zo dik getekend dat als je er dan opde andere kant overheen ging t afgaf en je zo de schets op je papier kreeg. maar das geen zwart. maar als je schets klopt, en je die er naast hebt liggen, is het overzetten uit de losse hand al een stuk makkelijker, vond ik iig.
gummen gaat ook wel :j maar t wordt er idd niet mooier op , zeker niet met zwart papier, daaorm is het beetje opassen daarmee ;)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:16

Ok, duidelijk :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:06

Beste bokkers :P
ik ben nu bezig met digitaal tekenen. Ik heb een tekentablet en verschillende teken progamma's. Alleen nu een problee,.
ik doe eerst wat kleuren dicht op elkaar allleen als ik het wil laten overlopen dus beetje smugden gaat alles weer weg en kijk je er zo doorheen! hoe moeet ik da uivegen dan doen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:34

De tip die ik kreeg van IP: Niet meteen alles vragen, en ook niet meteen aan de gang gaan met paarden. en andere dieren.
Ga gewoon wat doodlen, en iutvinden hoe alles werkt. dat scheelt je later een hoop tijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:38

Ik heb een beetje een ding.. Ik vind het namelijk veel prettiger om 's avonds (soms 's nachts) te werken (ook omdat ik overdag weinig tijd heb), en nu de winter er aan komt wordt het sowieso al erg vroeg donker. Nu is het alleen niet erg prettig om bij lamplicht te tekenen (en dan heb ik het over kleur, zoals pastel).

Heeft iemand toch dé gouden tip om het tekenen 's avonds zo prettig mogelijk te maken? :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:41

Plaudar: Ik denk dat dat alleen maar met een lamp kan. Misschien onder een grote lamp gaan zitten (keukentafel) of heel vel licht. zodat alles om je heen licht is..
Denk dat er weinig anders opzit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:53

Ja i know, maar dan heb je weer dat rottige lamplicht. Ik hoop eigenlijk dat er toch iemand komt met een hele goeie oplossing :P

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:25

dr bestaan toch ook van die eh, lampen die zon-achtig licht geven? qua kleur bedoel ik :+
geen idee hoe wat waar, maar misschien gewoon op zoek gaan naar een witter getinte lamp? (TL niet, weet ik uit ervaring }:0 )

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:25

Er zijn speciale 'daglichtlampen' te verkrijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:40

Oja echt waar? Dat is wel heel handig, dan ga ik eens even googlen :)

Edit: jeetje, ze zijn wel een beetje duur :=