[VER]Anatomie van een Moderne Relatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 18:29

Mer1980 schreef:
Joh gisteren niet online dus gewoon de bonus van 2 stukken :D maar jeetje Nina Nina Nina, hoe weet je de rotte appels eruit te halen. En van Dev zou je dat niet verwachten. Ik zou inderdaad die apps van die chick wel willen weten en hoe komt het dat ze jou is gaan berichten. Bizar gewoon.

Maarrrrr lekkere cliffhanger weer met dat je iets gaat doen waar je spijt van krijgt niet WEER Tom appen toch? Ik bedoel... erger kan het haast niet.

Wel top dat je weg bent gegaan, jammer dat de realiteit nog erger was. Ik had ooit ook een min of meer vriendje in Hamburg gehad die doodleuk in de avond ze dat hij mij toch niet zo leuk vond, maar wel wilde aanhouden als FwB. Ja doei... ben met mijn koffertje (zou een weekend blijven) zo weer in mijn auto gestapt s'avonds laat en ben in 4 uur naar huis gereden.... (had een TT).

Ik kijk wel altijd even voor een update in dit topic die echt ook bij mij wel favoriet is hoor ;)

OMG, echt: ALLE MANNEN ZIJN EIKELS!
Ook zo Classic ja, ik wil niet met je verder, maar wel FwB! Dat heeft Tom later ook nog tegen me gezegd hahahahaha maar dat laat ik er ook uit.

Hier zijn we weer, ik ga hem weer helemaal opsplitsen dit hoofdstuk, dus komt geen eind aan :') . Officieel had ik nog 4 hoofdstukken/ scenes.

Maar goed.

Geen commentaar :+ .

69.
3 november 2022

Of: Persoonlijke groei uitgemeten in vliegtickets naar mannen die je eigenlijk zou moeten blokkeren.

Vorige maand stond ik nog in dat kattencafé in Utrecht, starend naar Dev's gezicht terwijl hij probeerde uit te leggen waarom ‘het ingewikkeld was’ met Sarah. (Het was niet ingewikkeld. Hij was gewoon een leugenaar met een vriendin.)
Iets in mij is sindsdien veranderd.

Tenminste, dat vertel ik mezelf elke ochtend in de spiegel en doe alsof ik niet precies dezelfde persoon ben die vijf weken geleden huilde in haar auto met kattenhaar op haar broek.
Harder misschien. Of gewoon gefrustreerder. Of – en dit is het meest waarschijnlijke – even goed in het negeren van rode vlaggen als altijd, alleen nu met het zelfbedrog van ‘groei’.

Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport, Gate E12, de grootste luchthaven van Amerika waar blijkbaar iedereen tegelijk moet zijn. Vlak na de beveiliging waar ze mijn handbagage doorzochten omdat ik blijkbaar verdacht veel tubes hand sanitizer bij me had. Want je weet maar nooit wanneer je wordt opgedragen je handen te desinfecteren door je ‘vriend’.

De douanebeambte kijkt naar me met die speciale Amerikaanse mix van geforceerde vriendelijkheid en fundamenteel wantrouwen die blijkbaar standaard wordt uitgedeeld bij het TSA-trainingsprogramma, waarschijnlijk ergens tussen de cursus ‘Hoe intimideer je toeristen’ en ‘Advanced Stempelen’. Hij draagt een blauw uniform dat te strak zit bij zijn schouders.

‘What's the purpose of your visit?’ vraagt hij, terwijl zijn vingers al boven het toetsenbord zweven, klaar om te typen wat waarschijnlijk eindigt in een database-opmerking als ‘mogelijke dreiging: Nederlandse vrouw met daddy issues’.
Ik antwoord dat ik mijn vriend ga bezoeken. (Technisch waar. Emotioneel discutabel. Juridisch verdedigbaar als ik ooit moet verklaren waarom ik hier ben.)
‘Oh nice!’ antwoordt hij enthousiast, waarop ik antwoord: ‘Well, that depends on his mood.’ Het is eruit voor ik kan nadenken.
De vrouw achter me in de rij lacht.
Hij grinnikt. Ik grinnik terug. We zijn nu momenteel beste vrienden, deze douanebeambte en ik, verbonden door de universele waarheid dat de meeste mannen humeuriger zijn dan het weer in Nederland.

Op zijn volgende vraag – of we van plan zijn te trouwen (‘Ik moet het toch vragen,’ zegt hij met enige empathie) – lach ik luid en duidelijk ontkennend.
Want ja, natuurlijk is het helemaal geweldig dat we weer samen zijn!!! Heel gezellig allemaal! Heel leuk! Heel... spannend, in de zin dat ik elke ochtend wakker word met precies dezelfde vraag: gaat hij me vandaag begroeten met een kus of met een monoloog over waarom ik zijn leven compliceer?

Trouwens, mijn smeekbede – want laten we het benoemen zoals het is: ik heb gesmeekt, ik heb gebedeld – werd niet direct met open armen ontvangen. ‘Als we doen wat we altijd deden krijgen we wat we altijd kregen,’ was zijn tegeltjeswijsheid. (Hij was het dit keer! Ik had persoonlijk gekozen voor: ‘Stop met zo'n banketstaaf zijn,’ maar blijkbaar ben ik niet de wijze in deze relatie.)

Maar goed, hier zijn we dan. Beide met de verwachting – nee, de hoop, de wanhopige, tegen-beter-weten-in-hoop – dat het dit keer wél lukt.

Tom stelde wel één eis: mijn vriendschap met Wouter moest op de schop.

Nu is Wouter – arme, geobsedeerde, €47.000-ring-kopende Wouter – al met de snelheid van een Concorde uit mijn leven verdwenen (technisch: Mach 2,5, maar wie telt er mee).
Maar Tom wist dat niet.
Strategische vriendschap-opoffering, noem ik dat.
Ik deed alsof het een enorme opoffering was om Wouter los te laten – tranen, emotionele speeches, het hele theater – terwijl hij allang was gereduceerd tot een vage herinnering.

Die LinkedIn Learning cursus ‘Onderhandelen voor beginners’ levert dus toch iets op.

Het blijkt dat daten met een piloot minder romantisch is dan films suggereren als je voor de derde keer vastzit in Atlanta omdat alle vluchten vol zijn. (Delta, als je dit leest: jullie yield management is te effectief.)
Maar ik ben op weg naar Miami. Ik google ‘signs you're in a toxic relationship’ op mijn telefoon terwijl we taxiën naar de startbaan.
Het eerste resultaat: ‘He monitors your behavior.’
Check.
‘He makes you feel guilty for spending time with friends.’
Check.
‘He blames you for his problems.’
Check, check, check.
Ik scroll verder maar mijn WiFi valt weg. Het universum beschermt me blijkbaar tegen de waarheid.
Het vliegtuig stijgt op. Mijn oren klappen dicht. De blonde vrouw naast me biedt me M&M's aan – een family-size zak, peanut – maar ik schud mijn hoofd.

Ik kijk uit het raampje. Beneden worden de lichtjes van Atlanta steeds kleiner. Ergens daar beneden staat mijn moeder waarschijnlijk af te wassen en zich af te vragen waarom haar dochter steeds teruggaat naar dezelfde ellendeling.
Ergens daar beneden zit Gaby op haar bank, scrollend door mijn Instagram, wachtend tot ik een photo dump post van ‘Miami was magisch!’ zodat ze kan reageren met: ‘ :+

Want hier ben ik weer, in Pinecrest. Alles in tinten grijs en wit. Geen foto's aan de muur, behalve één ingelijste poster van een Boeing 747 bij zonsopgang die eruitziet alsof hij uit de Delta-merchandisewinkel komt. Op de salontafel ligt een stapel Aviation Week magazines, precies op gelijke afstand van elkaar. In de keuken staan zijn supplementen op alfabetische volgorde: Ashwagandha, B-Complex, Magnesium, Omega-3, Vitamine D3. Elk potje met het etiket naar voren gedraaid.

Tot 10h30 loop ik met een grote boog om hem heen. Zeg alleen het strikt noodzakelijke. ‘Goedemorgen’ telt niet als noodzakelijk. ‘Koffie?’ is het maximale dat ik kan zeggen zonder dat zijn irritatie-alarm afgaat. Hij zit in zijn grijze banketstaaf shorts en een zwart Under Armour shirt aan de eettafel, scrollend door FlightAware op zijn iPad.

Maar vandaag is anders.

‘Waarom vraag je me te komen als je me niet kunt uitstaan?’ vraag ik tijdens het ontbijt. Hij heeft het klaargemaakt – een breakfast burrito met een Mission-brand eiwit wrap, mijn favoriete Bustelo-koffie uit een witte Starbucks-mok met ‘Amsterdam’ erop, met vier fijngehakte shiitake champignons erin – ‘medicinal mushrooms’. En een vleugje kaneel.
Lief bedoeld.
Maar zijn gesikkeneur terwijl hij het op tafel zet is niet echt appetijtelijk.
Twee maanden geleden had ik deze vraag niet durven stellen. Had ik zijn humeur geaccepteerd. Mezelf aangepast. Kleiner gemaakt.

Maar sinds PPG – sinds ik dagelijks moet onderhandelen met suppliers die denken dat leadtimes een suggestie zijn, sinds ik in meetings zit met VP's die mijn mening vragen en daadwerkelijk opschrijven wat ik zeg – is er iets veranderd. Ik ben minder bang voor zijn reactie. Omdat ik alternatieven heb. Niet alleen romantisch, maar professioneel. Geografisch. Financieel. Ik kan mijn eigen vliegtickets betalen. Ik kan kiezen.

Hij kijkt op van zijn omelet. 3 eiwit, 1 eigeel. Verbaasd. Een stukje eigeel kleeft aan zijn mondhoek.
Ik bereid me voor op de bekende ijzige blik. De strakke kaak.
Maar in plaats daarvan... lacht hij.
Niet sarcastisch. Niet geïrriteerd. Een echte lach.
‘Fair point,’ zegt hij, en hij zet zijn vork neer. ‘Ik ben inderdaad een poedersuiker 's ochtends. Sorry.’
Sorry?
Tom zegt sorry?
‘Dat is... goed,’ zeg ik voorzichtig. ‘Ik bedoel, het zou fijn zijn om 's ochtends niet het gevoel te hebben dat zelfs het ademhalen je irriteert.’
Hij knikt. ‘Agreed. Ik ga het proberen. Maar misschien kun jij me ook gewoon een uur de tijd geven zonder vragen te stellen?’
Een compromis. Van Tom. De man die ‘compromis’ normaal definieert als ‘jij doet wat ik wil, maar ik zeg het op een vriendelijke toon’.

Ik denk aan Cristina, mijn manager bij PPG. Hoe zij in meetings zegt: ‘I hear you, but here's what I need.’ Geen verontschuldigingen. Geen onderhandeling over basics.
‘Deal,’ zeg ik. ‘Maar na 11h30 verwacht ik een normaal gesprek. Niet alleen gegrom en eenlettergrepige antwoorden.’

Vroeger had ik het compromis geaccepteerd zonder voorwaarden. Nu stel ik er een. Klein, maar het telt.
En ik zie iets in zijn ogen. Respect misschien. Of verrassing. Of de realisatie dat ik niet meer dezelfde Nina ben die accepteert dat iemand ‘bitch’ tegen haar zegt.
En dan pakt hij mijn hand. Niet seksueel. Niet manipulatief. Gewoon... lief. Zijn hand is warm.
‘Ik ben blij dat je er bent,’ zegt hij.

To be continued...

(Wie weet wordt het toch een Romance <3 LOL.)

Gnome

Re: [VER]Anatomie van een Moderne Relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:06

Omg ik ben haast bang haha. Maar Nina wat ontzettend goed en toch ook ergens mooi dat Tom het respecteert.

Vertrouw het nog voor geen meter maar dit stuk is een mooie opsteker voor Nina haar zelfvertrouwen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:08

Knap geschreven weer
Nina leert bij en heeft effect dat smaakt naar meer *\o/*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:37

IRL al vaker gemerkt - zoals op het werk - dat mannen die alles willen controleren, ineens stomverbaasd zijn als je ze ineens voor grenzen stelt :))

Dus go Nina!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:54

Jeetje..3 dagen niet op bokt en dus fijn bijlezen!
De enige reden As, dit topic. Verder kom ik niet meer op bokt.

Goed geschreven!
En ja waarom steeds terug? Slecht in afstand nemen. Heel herkenbaar. Zo ben ik ook wel te lang aan iemand (of meer) blijven hangen.. terwijl ik allang wist dat het hem niet werd. Iemand gewoon heel graag, tegen beter weten in, in je leven houden..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:08

Jemig je bent WEER terug arghhh die man is gewoon je drugs verslaving zegmaar... tjeezzz. maarrrr goed stuk ben benieuwd hoe lang hij dit nu weer volhoudt.

Ik vraag mij alleen nog af, waar kwamen die blauwe plekken nou vandaan?

en heb je die ring nog van 47k?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:18

Mooi stuk weer! Ik vind het absoluut boek-waardig, leest heerlijk weg en je kijkt al uit naar het volgende deel.

Je verhaal heeft mij diverse nummers van mannen doen verwijderen en zelfs blokkeren :+
Die waar je jaren niets van hoort en ineens weer opduiken 'hee, hoe gaat het?'
Waar ik eerst nog wel zo beleefd te antwoorden, draait het uiteindelijk maar om 1 ding...
Ik wil geen backup keuze zijn, doeiii :P

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:35

Sunshinedaan schreef:
Mooi stuk weer! Ik vind het absoluut boek-waardig, leest heerlijk weg en je kijkt al uit naar het volgende deel.

Je verhaal heeft mij diverse nummers van mannen doen verwijderen en zelfs blokkeren :+
Waar ik eerst nog wel zo beleefd te antwoorden, draait het uiteindelijk maar om 1 ding...

Dit is het mooiste wat je mee hebt kunnen geven ts....

En sunshine Daan, wat een fantastisch inzicht voor je!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 18:00

Gnome schreef:
Omg ik ben haast bang haha. Maar Nina wat ontzettend goed en toch ook ergens mooi dat Tom het respecteert.

Vertrouw het nog voor geen meter maar dit stuk is een mooie opsteker voor Nina haar zelfvertrouwen.

Precies!
We zijn er nog niet, maar er is duidelijk een verschuiving!

pantarhei schreef:
Knap geschreven weer
Nina leert bij en heeft effect dat smaakt naar meer *\o/*

Hahhahah zou leuk zijn als de rollen opeens omgedraaid worden :+ .
THANKS!

prompter schreef:
IRL al vaker gemerkt - zoals op het werk - dat mannen die alles willen controleren, ineens stomverbaasd zijn als je ze ineens voor grenzen stelt :))

Dus go Nina!

Ik had het nooit gedacht! Maar je moet er wel "de ballen voor hebben". En alles komt met een reden, dus wie weet was Toms hele carriere-revormingsplan wel de hele aanstichter hhehehe maar precies wat Nina nodig had.

IMJ schreef:
Jeetje..3 dagen niet op bokt en dus fijn bijlezen!
De enige reden As, dit topic. Verder kom ik niet meer op bokt.

Goed geschreven!
En ja waarom steeds terug? Slecht in afstand nemen. Heel herkenbaar. Zo ben ik ook wel te lang aan iemand (of meer) blijven hangen.. terwijl ik allang wist dat het hem niet werd. Iemand gewoon heel graag, tegen beter weten in, in je leven houden..

YUP...
Of het een soort hardleersheid is of idealisme, of gewoon angst...

Maar het is ook gewoon groeien in het leven, niemand wordt met alle tools geboren om alle problemen aan te pakken.

En SUPER LIEF,
ik ben ook blij dat ik het hier kan delen! En blij met de leuke mensen die ik door dit verhaal heb leren kennen (jullie ALLEMAAL!).

Mer1980 schreef:
Jemig je bent WEER terug arghhh die man is gewoon je drugs verslaving zegmaar... tjeezzz. maarrrr goed stuk ben benieuwd hoe lang hij dit nu weer volhoudt.

Ik vraag mij alleen nog af, waar kwamen die blauwe plekken nou vandaan?

en heb je die ring nog van 47k?

Hahahhahaha die eerste zin hahahah voor die reactie was ik een beetje "bang". De werkelijkheid is echter dat het allemaal nog veel erger was.
Verder heb je helemaal gelijk, eigenlijk kan ik dat er nog wel in verwerken, dat ik inderdad denk dat het een soort relatieverslaving was (al wil ik dat de lezer de conclusie trekt dus thanks :D ). Misschien kan het bij het eetstoornisstukje, dat er toen ook gezegd werd dat eetstoornispatienten (ik-ex) verslavingsgevoeliger zijn.

En hey, er zijn nog maar een paar hoofdstukken, dus er zijn drie mogelijkheden :+ .

Blauwe plekken: dat komt niet meer terug, maar geen idee? Ik heb nu ook weer blauwe plekken.

Ring: hold your horses, komt ik nog op terug.

Sunshinedaan schreef:

YOU MADE MY DAY!

Ik heb hetzelfde; ik heb nu echt een sterk afgestelde bullshitradar. Ook niet erg leuk, want ging ik vroeger overal fearless in, denk ik nu vaak: LAAT MAAR.

Sky_As schreef:
Sunshinedaan schreef:

Dit is het mooiste wat je mee hebt kunnen geven ts....

En sunshine Daan, wat een fantastisch inzicht voor je!

<3
Zeker, en inderdaad heelmaal mee eens!

Voordat ik weer een nieuw stukje post, nog even een leuk inzicht :+ .
Dit heb ik er zelfs allemaal uitgelaten, maar zo ging het dus vaak. In dit geval ref. aan de tijd dat ik Covid had (heb in het verhaal dus een heel lange relatiepauze, in het echt ging het nog een paar keer aan/uit, zie hier):

Afbeelding
Het is dus niet allemaal overdreven :+ .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:24

Bizar

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:48

Onvoorstelbaar... Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers :o

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:56

Gestoorde gek...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 20:37

Suzanne F. schreef:
Bizar

Wat, de tekst of zijn spierballen :D ?

Paardenfann4 schreef:
Onvoorstelbaar... Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers :o

:D
Dit zei "Nienke" ook altijd.

Mer1980 schreef:
Gestoorde gek...

Zelfs IK vond het bizar!
Zeker omdat ik ECHT NIET vreemd ging %) .
Sterker, zoveel mensen had ik niet meer omdat ik altijd beschikbaar moest zijn.
(Goed, ik gedroeg me hier natuurlijk WEL heel verdacht, met later reageren :') ).

Gaan we weer!

69.
3 november 2022- vervolg

Of: Persoonlijke groei uitgemeten in vliegtickets naar mannen die je eigenlijk zou moeten blokkeren.

Tom is op de hoogte van mijn enige verkoopbare skillset: tweedehands rotzooi op Vinted zetten voor idioot veel geld. ‘Je mag ook wel eens iets voor me terugdoen,’ (???) stelde hij, dus lag er een stapel Tommy Bahama kleding klaar die ik ‘wel even kon verkopen in Europa.’ Met hem als model. Shirts met palmbomen. Shorts met ananas-print.

‘Niet te veel achtergrond,’ instrueerde hij terwijl hij midden in zijn woonkamer stond, poserend in een shirt bedrukt met papegaaien. ‘Geen reflectie. Geen schaduw. En draai het logo naar de camera.’
Ik ben niet gewend te werken met een model slash creative director slash controlfreak. De ironie dat een man die weigert foto's van ons samen te maken nu een volledige photoshoot wilde met professionele belichting, ontging hem volledig.

Voor mijn eigen kleren vraag ik altijd best veel geld – psychologie van de vrije markt. Dat van hem had ik blijkbaar voor een schijntje te koop gezet. Ik had aangenomen dat Tommy Bahama een soort Amerikaanse Zara was. Het was binnen no-time weg.

Hij vond het significant minder grappig dan ik. Er volgde een toespraak over ‘de waarde van kwaliteit’ en ‘respect voor zijn bezittingen’ – een toespraak die ik grotendeels miste omdat ik bezig was uit te rekenen hoeveel van zijn andere spullen ik nog meer kon verkopen.

Want zijn huis staat vol. Letterlijk vol. Niet op een gezellige, eclectische manier, maar op een ‘ik ben piloot dus ik koop dure dingen en laat ze staan’-manier. In de garage staat een kano die hij nog nooit heeft gebruikt. In de oprit een boot – een boot, in Florida, waar iedereen een boot heeft maar niemand hem ooit gebruikt. In de woonkamer een Bose-surroundsysteem, een ouder model, overbodig sinds hij een nieuwere kocht maar te kostbaar om weg te gooien. Drie laptops, vier iPads, een televisie in elke kamer – ook in de logeerkamers die nooit worden gebruikt. Stapels Allen Edmonds-schoenen in de gang, nog in de doos. Brooks Brothers-overhemden met de prijskaartjes er nog aan – hangende bewijsstukken van de Amerikaanse consumptiemaatschappij. En dan de auto's, natuurlijk. Drie, om precies te zijn. De Porsche voor ‘special occasions’. De Corvette Stingray voor ‘mooie dagen’. En een Jeep Wrangler voor ‘boodschappen’.

Hij heeft het van geen vreemde. Zijn vrienden van de Kaaimaneilanden waren over, high rollers, zo noemde hij ze. Ik had geen idee wat dat betekende maar knikte alsof ik dagelijks omging met mensen die belastingparadijzen als woonadres hebben.

De waarheid onthulde zich toen ze zonder blikken of blozen $2.700 voor een etentje betaalden bij Takato in The Conrad. Mijn EUR1.000 spaargeld – moeizaam gespaard door een jaar lang geen nieuwe rijlaarzen te kopen – voelde plots aan als een aristocratisch fortuin. Mijn moeder zou zeggen dat geld niet gelukkig maakt, maar ik kan je vertellen dat ze er na een fles Ruinart behoorlijk vrolijk uitzagen.

Geïnspireerd door deze confrontatie met rijkdom besloot ik mezelf te storten op mijn carrière. Want hier is het ding: als ik, net als mijn vader, ooit in Amerika wil werken (en laten we eerlijk zijn, dat zou dingen een stuk makkelijker maken met Tom), dan moet ik eerst bewijzen dat ik ‘specialized knowledge’ heb.
En daar ben ik bereid voor (hard) te werken.
Ik maakte direct een afspraak met mijn Global Mentor vanuit PPG. James Fletcher. VP Global Supply Chain. De hoogst beschikbare persoon in de hele corporate boom die ik kon vinden. Wie had ooit gedacht dat ik, junior ontwerper met voorheen 0 carrièreperspectief, nu met een mentor in Amerika ga praten om me te helpen met mijn toekomstplannen.
We zaten nu toch in dezelfde tijdzone, zei ik tegen Tom.
‘Goed idee,’ zei hij, en schoof me een glas sangria toe. ‘Dutch courage.’ (Spaans, maar oké.)
En hier komt het gekke: James kende mijn vader.
Sterker nog, mijn vader had James aangenomen, ergens in de jaren tachtig. Ik staarde naar het plafond, probeerde niet te huilen tijdens een professioneel gesprek.
‘Je vader was briljant,’ zei James door de Teams-verbinding, zijn achtergrond professioneel geblurd. ‘Revolutionary mind. We gebruiken nog steeds zijn protocollen.’
Tom stond achter de camera te mimeren dat ik langzamer moest praten. Irritant en liefdevol tegelijk.
‘I'd be happy to help you explore opportunities in the US,’ vervolgde James. ‘Your father would have wanted that, I think. He always talked about wanting his kids to have the American experience.’

Tom kneep in mijn schouder na het gesprek. ‘Dat ging goed,’ zei hij. ‘You're different, you know.’
‘Hoe bedoel je?’
‘More... confident. Het staat je goed. Aantrekkelijk.’
Aantrekkelijk. Het soort compliment dat ik vroeger gretig zou hebben geaccepteerd. Nu vraag ik me af of hij me leuk vindt of de versie van mij die beter past in zijn visie. Maar ik nam het.
‘Je vader zou trots zijn. Wat je doet. De stappen die je maakt. Alles.’
En voor het eerst sinds tijden voelde het alsof we samen aan iets werkten. Niet hij versus mij, maar wij. Al besefte ik tegelijk: ik hoef dit niet samen te doen. Ik kán het alleen. Dit gesprek, deze mentor, deze toekomst – dat heb ik zelf geregeld. Tom stond gewoon toevallig achter de camera.

En wie weet wat eruit komt. Fate is the hunter. (Ik heb geen idee wat dat betekent maar Tom zegt het vaak en het klinkt diepzinnig genoeg om indruk te maken.)

Inmiddels heb ik ook mijn Cyber Security diploma – waar ik als Project Manager in Supply Chain precies nul komma nul aan heb, maar het klinkt indrukwekkend op LinkedIn. Over een maand is het waarschijnlijk al irrelevant omdat de technieken sneller evolueren dan mijn motivatie om iets te leren over kernels, DMZ's en andere akroniemen.

Verder doen we helemaal niets.
Tom is zo sloom dat ik hem soms verdacht van het gebruik van een abtronic want hoe onderhoud je anders zo'n lijf terwijl je alleen op de bank ligt, Falcons vs Saints kijkt met je hand in je broek?

Ik wil varen in die boot onder de hoes in de oprit. Vliegen in een Cessna boven de Keys. De Everglades zien. Een roadtrip maken naar Key West. Naar een wijnproeverij in een wijnbar – welke dan ook, letterlijk elke willekeurige bar zou al een verbetering zijn. Zwemmen in de oceaan die letterlijk om de hoek ligt… iets.
Hij wil… Niets.
‘I like this,’ zei hij gisteren terwijl hij een Bud Light opende (zijn vierde). ‘Us. Just being.’
‘Just being’ betekent blijkbaar: twee mensen in hun late dertig/vroege zestig (respectievelijk) die letterlijk niets doen behalve plannen bedenken die nooit uitgevoerd worden.

Wie ook niets wil, is mijn paard. Ik krijg alleen maar berichten van mijn verzorger dat Phantom heel stout is, dat haar hele rug pijn doet van het bokken en rennen. Van het weigeren om zich te gedragen als een normaal dier dat betaald wordt (door mij) om gewoon lief te zijn.
Dus stuurde ik een mail naar mijn stal: ik wil hem verkopen. En of ze willen bemiddelen. Want ik heb geen zin dat er een enthousiast meisje komt kijken en gelanceerd wordt tijdens het proefrijden.

Phantom verkopen is niet impulsief. Het is onderdeel van een groter plan. Tom heeft gelijk gehad (iets wat ik nooit hardop zal toegeven): ik moet stoppen met het betalen van de hypotheek van Diamond Stables. En als ik ooit in Amerika wil werken, moet ik stoppen met mezelf arm te houden voor een paard waar ik steeds meer tegenop zie.

Stal belde meteen: ‘Weet je het zeker?’
Nee, niet helemaal zeker. Maar ik zeg ja, want drastische beslissingen nemen is mijn specialiteit.
‘We trainen hem gratis een maand,’ zeiden ze, ‘omdat je zo’n goede klant bent. Kun je daarna beslissen.’
Omdat ik zo'n goede klant ben. (Vertaling: omdat ik meer betaal aan stal dan aan huur en ze zich niet kunnen veroorloven om mijn maandelijkse €700 te verliezen die hun kerstbonussen financiert. En misschien een nieuwe tractor.) Serieus, met wat ik betaal zou ik inmiddels mede-eigenaar moeten zijn. Aandeelhouder. Lid van de Raad van Bestuur.
Dus ik ga akkoord – hoewel ik eigenlijk gewoon direct wilde verkopen en een einde wilde maken aan deze financiële afgrond van een hobby – omdat ik blijkbaar niet in staat ben om definitieve beslissingen te nemen zonder er eerst drie escape routes bij te verzinnen.

Dus na een week Florida besta ik voor 80% uit Sangria, maar ben ik wel compleet uitgerust (houten kont van al het zitten op Toms bank). Maar is het nog altijd aan. Al was het denk niet heel erg slim dat ik na een vijfde wijntje met een van zijn Kaaiman-vrienden heb geflirt. (Strategische fout. Mogelijk de grootste van het jaar, en dat zegt wat gezien mijn track record.)
Later, toen we op weg naar huis waren, vroeg hij: ‘Was het leuk met Brad?'
Die toon. Die 'ik-doe-alsof-het-me-niet-uitmaakt-maar-ik-ga-dit-de-komende-zes-maanden-gebruiken-in-elk-argument' toon.
Maar toen voegde hij toe: ‘Ik snap het. Hij is leuk. Succesvol. Charmant. Alles wat ik zou willen zijn.’
Wacht. Wat?
‘Je had geen ongelijk,’ zei hij. ‘Ik ben... moeilijk geweest. En jij bent hier, probeert het. Dat zie ik.’
'Tom...'
Nee, laat me uitpraten.' Hij kwam dichterbij. ‘Ik ben zo gefocust geweest op gelijk hebben. Op controle hebben. Dat ik vergat om gewoon... bij je te zijn. Van je te genieten.’
Hij raakte mijn gezicht aan. Zacht.
‘Ik wil dit niet verliezen. Jou.'
Ik mompelde iets over ‘gewoon aardig zijn’ tegen Brad, maar eigenlijk denk ik: misschien is dit echt. Misschien verandert het echt.

Want dit is een man die probeert. Een carrière die vorm krijgt. Een vaders legacy die ik kan voortzetten.
Een toekomst die – voor het eerst in maanden – voelt alsof het mogelijk is.

En ik realiseer me heel goed: zonder Tom had dit nooit gelukt.
Maar ook: ‘ik heb dit zelf gedaan. En Tom mag mee als hij zich gedraagt.’

To be continued...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:10

Nee nee nee Tom is niet veranderd... Het is een egocentrische zak. En NEEEEEEE niet je paard verkopen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:27

Ik moet een beetje aan de ratten in het doolhof denken bij je. Er is een onderzoek gedaan met ratten in een doolhof. Aan het eind van het doolhof kregen ze wel of geen beloning. Er werden drie groepen gemaakt: ratten die nooit een beloning kregen, ratten die altijd de beloning kregen en ratten die het soms kregen.

De ratten die nooit een beloning kregen, haakten snel af. Die deden weinig moeite nog. De ratten die altijd een beloning kregen, waren ook lang niet zo gemotiveerd als de dieren die soms een beloning kregen.

Blijkbaar is het motiverender als je soms een beloning krijgt en ervoor moet werken, dan als je het altijd krijgt. En in dit verhaal is Nina de rat van Tom :-), want ergens is het verslavend als hij haar wel ziet staan.

Al hoop ik toch echt dat ze het doolhof verlaat :-)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:40

Dat is het hele principe van een gokkast Beert, die beloning af en toe :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:46

Hij heeft gewoon weer een nieuwe tactiek bedacht om je te paaien.
Hier en daar wat complimentjes en begrip tonen.
Want hij weer heel goed dat deze Nina het niet meer accepteerd.....
Maar straks, dan trapt hij he zo de grind weer in

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:52

Oh meid ik houd het niet meer, hoe loopt dit af?!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 22:08

Mer1980 schreef:
Nee nee nee Tom is niet veranderd... Het is een egocentrische zak. En NEEEEEEE niet je paard verkopen.

Mensen veranderen, toch ^&+ ?

beert schreef:
Ik moet een beetje aan de ratten in het doolhof denken bij je. Er is een onderzoek gedaan met ratten in een doolhof. Aan het eind van het doolhof kregen ze wel of geen beloning. Er werden drie groepen gemaakt: ratten die nooit een beloning kregen, ratten die altijd de beloning kregen en ratten die het soms kregen.

De ratten die nooit een beloning kregen, haakten snel af. Die deden weinig moeite nog. De ratten die altijd een beloning kregen, waren ook lang niet zo gemotiveerd als de dieren die soms een beloning kregen.

Blijkbaar is het motiverender als je soms een beloning krijgt en ervoor moet werken, dan als je het altijd krijgt. En in dit verhaal is Nina de rat van Tom :-), want ergens is het verslavend als hij haar wel ziet staan.

Al hoop ik toch echt dat ze het doolhof verlaat :-)

Hele, hele mooie vergelijking!
Dat is dus ook wat ik hoop; dat mensen niet denken "die is zwakzinnig" (debatable :+ ), maar echt dat dit iedereen kan overkomen. Psychologie. En dat mensen dat heel goed beheersen...

Dankjewel, hiervoor!

prompter schreef:
Dat is het hele principe van een gokkast Beert, die beloning af en toe :=

De ironie dat Tom verslaafd is aan Powerball tickets (is kort benoemd). Hij weet zelf erg goed hoe het werkt.

kiki1976 schreef:
Hij heeft gewoon weer een nieuwe tactiek bedacht om je te paaien.
Hier en daar wat complimentjes en begrip tonen.
Want hij weer heel goed dat deze Nina het niet meer accepteerd.....
Maar straks, dan trapt hij he zo de grind weer in

Ze probeert zich knanig te verweren :+ .
Er zijn drie opties zo naar het einde: 1) Hij zit naast me op de bank :D , 2) Nina loopt weg of 3) Tom loopt weg.

Let's see.

:D

Kaitlyn schreef:
Oh meid ik houd het niet meer, hoe loopt dit af?!

ZO leuk dit :D .
Morgen weer een update!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:08

Ik ga voor optie 2.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:30

Mer1980 schreef:
Ik ga voor optie 2.

4) bokt loopt weg in geval van 1

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 17:33

Gnome schreef:
Mer1980 schreef:
Ik ga voor optie 2.

Hahahahahhahahahwha bedankt voor het vertrouwen :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:54

Gnome schreef:
Mer1980 schreef:
Ik ga voor optie 2.

_/-\o_ _O-

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 18:04

Ik ga hem toch weer opsplitsen (komt geen einde aan :+ ),
Good vibes,
Kan nog alle kanten op.

(Al twijfel ik nu over optie 4) :+ .)

70.
8 januari 2023

Of: Hoe ik €400 per uur betaalde om te bewijzen dat een man die zijn eitjes afweegt niet zo speciaal is.

Waarom ik eigenlijk écht ging vliegen? Laten we eerlijk zijn: het was een cocktail van motieven, elk pathologischer dan de vorige.

Misschien, oppervlakkig gezien, om ‘eindelijk wat meer raakvlakken te creëren’ met Tom. Het soort zin dat je uitspreekt terwijl je eigenlijk denkt: als ik nu ook piloot word, moet hij me wel leuk vinden. Rationeel? Absoluut niet.
Effectief? We gaan het zien.

Maar dieper lag iets veel pretentieuzer: ik wilde bewijzen dat wat hij deed echt niet zó bijzonder was. Tom deed alsof het besturen van een vliegtuig vergelijkbaar was met het opnieuw uitvinden van de zwaartekracht. En ik dacht alleen: dat moet ik ook kunnen. Want als Tom het kan – een man die elke ochtend drie eitjes afweegt op een digitale keukenweegschaal, dan is het waarschijnlijk minder ingewikkeld dan hij het voordoet.

En misschien ook – en hier wordt het echt interessant vanuit psychologisch perspectief – om te bewijzen dat ik niet het hulpeloze meisje ben dat Wouter in zijn dramatische brief aan mijn moeder heeft geschetst.

Want ja, die man – 63 jaar oud en diep gekrenkt – had daadwerkelijk een lange brief gestuurd naar mijn moeder. Mijn moeder, die hij misschien drie keer had ontmoet. Een handgeschreven, met een vulpen geschreven brief.

De brief arriveerde in een crèmekleurige envelop. Postzegel keurig recht geplakt. Mijn moeders naam in kalligrafie. Mevrouw Willemse’ stond erboven. Niet ‘Lieve Marianne’ of ‘Beste Marianne’.
Mevrouw.
Formeel.
Alsof hij een klacht indiende bij een instantie.

Mijn moeder belde me direct. ‘Nina, ik heb een vreemde brief ontvangen.’
In de twee seconden voor ze verder sprak, ging mijn brein door alle mogelijke scenario's: belastingdienst, vergeten APK, die ene keer dat ik te laat was met het betalen van een boete in Duitsland. ‘Van wie?’
‘Wouter.’
Stilte aan mijn kant.
‘Hij maakt zich zorgen,’ ging ze verder. 'Over jou. En Tom.’

Ze begon voor te lezen. En Wouter had zich echt uitgesloofd. Dit was geen A4'tje met haastige frustraties. Dit was een epistel. Een manifest. Een verhandeling over mijn vermeende ondergang, compleet met historische context en waarschijnlijk voetnoten.

Volgens Wouter was ik:
a) Onder invloed van een man die Wouter ‘alleen kan omschrijven als een loverboy.’ (Alsof ik een weerloze tiener ben in plaats van een volwassen vrouw die haar eigen keuzes maakt voor een man waar ik wél echt wat voel in mijn onderbuik.)
b) Geïsoleerd geraakt van vrienden en familie, heb ik vrienden laten vallen (technisch gezien waar, maar dat kwam vooral door de zes uur tijdsverschil en het feit dat ik constant op FlightRadar24 zat – zeer ongezond gedrag, maar wel mijn eigen gedrag.)
b) Financieel afhankelijk geworden (right. Hij loopt duidelijk nog een jaar achter.)
c) Emotioneel gemanipuleerd (lastig te weerleggen, eerlijk gezegd.)

Als mijn moeder eindelijk klaar is, vraagt ze: ‘Klopt dat?’
‘Welk deel?’
‘Het deel over vrienden laten vallen.’
‘Ik heb Wouter laten vallen. Nadat hij me ten huwelijk vroeg in Dubai Mall en ik nee zei.’
‘Oh.’
‘Met een ring van EUR 47.000.’
‘Oh.’
‘Die ik nu nog steeds heb.’
Mijn moeder zweeg. Dan: ‘Misschien moet je die terugsturen.’

Dus dat deed ik.
DHL Express. Verzekerd tot EUR 50.000. Tracking. Handtekening bij ontvangst vereist.
Kosten: EUR 47,50.
Ik verpakte de ring in het originele Tiffany-doosje. Geen briefje. Geen uitleg. Gewoon de ring. Princess cut. Twee karaat. Yellow gold, want ik heb een hekel aan witgoud. Wouter had perfect opgelet. Alles onthouden.
En nu stuurde ik het terug per koerier.

De DHL-bezorger keek me aan. ‘Waardevolle inhoud?’
‘Verlovingsring.’
Hij keek op van zijn scanner. ‘Gefeliciteerd.’
‘Ik stuur hem terug.’
Hij schreef iets op zijn clipboard. Zei niks meer. Professionals herkennen drama en weten wanneer ze gewoon hun werk moeten doen en weggaan.

Wouter tekende voor ontvangst op dinsdag om 15:23. Ik weet dit omdat DHL me een mail stuurde met ‘Uw pakket is succesvol bezorgd.’
Succesvol.
Wat een woord voor het beëindigen van een vriendschap.

Want zorgen maken is één ding. Maar een handgeschreven brief naar iemands moeder is iets anders. Dat is escalatie. Dat is ‘ik heb besloten dat er een reden moet zijn dat jij me hebt afgewezen’, in plaats van gewoon te accepteren ‘dat Nina niks met mij wil.’

Tom weet hier niks van. De brief. De ring. Wouter's dramatische campagne voor mijn ziel. Tom weet alleen dat Wouter ‘uit mijn leven is.’
Tom vond hem altijd al een creep. (Of gewoon een concurrent, het is een dunne lijn.)

En over Tom gesproken: hij was ook niet bepaald enthousiast meer over mijn vliegambitie. Hij stelt zelfs dat ik ‘waarschijnlijk nooit mijn PPL zou halen.’ Hij zei het voor 10h30, dus hij was waarschijnlijk nog ontoerekeningsvatbaar van de slaap, maar toch. Het was gezegd. Of eigenlijk in de WhatsApp, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Ben ik een talent? Vast niet.
Sebo heeft die typische vlieginstructeur-energie: kalm tot het moment dat je iets stoms doet, en dan opeens heel erg niet kalm. Hij vertelt me keer op keer 'dat ik de knuppel altijd lichtjes vast moet houden, met druk op de voor en achterkant.' Oké, prima. Ik kan een stuurknuppel vasthouden. Dan voegt hij eraan toe: 'Vliegen is als seks.'
Hij heeft dan een rare blik in zijn ogen. Een blik die suggereert dat hij dit heel grappig vindt. Of heel sensueel. Of beide.
Ik heb dit maar niet tegen Tom gezegd want dan mag ik nooit meer vliegen. En waarschijnlijk mag Sebo dan ook nooit meer vliegen.

Die avond app ik Tom een foto. Ik sta voor de Katana, David Clark-koptelefoon nog om mijn nek, haar in de war, grote grijns.
‘Weer vliegles gehad!’
Hij antwoordt drie uur later. Moet ik eens doen. Drie uur wachten voor ik reageer. Kijken hoe hij dat vindt. ‘Cool.’
Ik typ: ‘Sebo zegt dat ik talent heb.’
Wacht.
WhatsApp toont dat hij online is. Hij leest het. Ik zie de blauwe vinkjes verschijnen.
Geen antwoord.
Typ opnieuw: ‘Volgens hem kan ik best snel mijn PPL halen.’
Wacht weer.
Nog steeds online. Nog steeds niks.
Dan, vijf minuten later: ‘Wie is Sebo?’
[...]

To be continued...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:12

Lekker stuk weer. Die Wouter heeft ook ff een afslag gemist. Ik weet niet waarom maar ik dacht dat wouter veel meer van Nina haar leeftijd was, oeps.