[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:08

Haha patpen, ik zat na te denken over een heel slimme jip- en janneke beschrijving, maar dit leek me de meest logische tip.

Ik heb gisteravond het zusje van mijn vriend blij gemaakt met een paar sokken en vanmiddag mijn neefje met een paar sokken en een aap, dus ik heb weer een beetje ruimte in de kast.. :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 23:57

Soms lijkt een patroon ook onlogisch, zeker met sokken :P. Kwestie van "gewoon" doorbreien en meestal komt het dan goed. Dit is de meest simpele hiel met weinig variatie mogelijkheden zoals bij de jojo hiel (verschillende manieren om dat te breien met die dubbele steek).

Ik heb wat wol verkocht aan mijn moeder dus heb ook weer ruimte. Maar ik heb besloten om voorlopig niet te kopen :o. Recent heb ik al mijn sokkenwol (denk ik tenminste LOL) in één bak gestopt. Daar kan ik voorlopig wel mee vooruit.

Mijn 1e mouw is bijna klaar na 2 dagen breien. Als de 2e mouw ook zo snel gaat dan kan alles in 1x op de pen om de pas te gaan breien. Maanden niet of nauwelijks gebreid en nu kan ik het bijna niet wegleggen :=. Tot nu toe een lekker "niets aan de hand" breiwerkje. Heb ik ook nu even nodig: een breiwerkje waar ik niet bij na hoef te denken. Ik ga wéér het medisch circuit in terwijl ik daar eigenlijk wel klaar mee was |o.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 22:44

ZeSteigert schreef:
Geen idee :')

Maar ik doe het via deze:
http://www.ontrafeld.nl/?page_id=39

Een uitleg met 3 naalden kom ik niet vinden helaas.
En een foto zal geen nut hebben, ik haal het steeds uit omdat het er echt walgelijk uitziet.

Ik heb eens goed gelezen hoe zij die hiel breit, en dan vooral het gedeelte ná die 30 naalden tricot. En dan bedoel ik dit stukje:
Citaat:
Nu doe je twee steken averecht samenbreien en 1 steek averecht. Nog even een korte samenvatting:

-1 steek afhalen, 16 steken recht breien, SSK, 1 steek recht, werk keren

-1 steek afhalen, 5 steken averecht, 2 averecht samenbreien, 1 steek averecht, werk keren

- *1 steek afhalen, rechtbreien tot aan 1 steek voor het gaatje, SSK, 1 steek recht, werk keren

-1 steek afhalen, averecht breien tot 1 steek voor het gaatje, 2 averecht samenbreien, 1 steek averecht, werk keren*

Het gedeelte van * tot * herhalen tot je niet meer verderkunt. Als het goed is heb je nu 18 steken over.

VEEL TE INGEWIKKELD!!!! Zelfs ik snap dan niet :=. Van de 30 steken die je op de naald hebt staan, moet je er 18 over houden. Hmm, erg veel hoor. Maar goed, laten we het patroon niet onnodig ingewikkelder maken. Om te minderen kun je dit het beste (naar mijn idee) zo doen:
Verdeling voor hielKAP is: 6-18-6. Dan brei je tot je 7 steken op de linkernaald hebt staan. Steek afhalen, 1 recht breien, steek overhalen en je werk keren. Op de averechte kant haal je de 1e steek averecht af, brei je tot je weer 7 steken over hebt, en dan 2 steken averecht samen. Werk weer keren, 1e steek afhalen, breien tot 6 steken, weer een overhaling, enzovoort enzovoort tot je die 18 steken overhoudt op 1 naald.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:13

Patpen, ik brei hem altijd zoals die beschrijving, als je hem een paar keer hebt gedaan valt het kwartje vanzelf. Ik snap jouw beschrijving dan weer niet! :p

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 11:40

Er zijn vele manieren om een hiel te breien ;). Maar net als de hielflap, hoort de hielkap ook recht te zijn. Op deze manier brei je er een spie in. Ach, het is maar net wat je gewend bent en mooi vind :D.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:39

Hmm, snap ernog steeds niet veel van :')
Ieder geval bedankt voor de hulp ik denk dat ik het maar eens aan oma ga vragen :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:07

het is gelukt! Eindelijk!! Ik zit nu op mobiel dus kan helaas geen foto maken :( Maar ik heb het zo gedaan:

2 naalden, 6 cm boord 2r 2 av
2 cm hele naald r hele naal av
1 8 steken breien
diezelfde 8 steken weer av terugbreien
1e 7 steken breien
totdat je de 1e 4 breit.
Dan de 1e 5 breien tot je weer 8 hebt. Nu is het een driehoekje.
Dit doe je ook aan de andere kant.
Dan weer alles meepakken en 4cm hele naald r hele naald av.
Dan mindere bij de tenen en dan met een naald de steken afhalen, draadje erdoor en dan dichtnaaien aan de onderkant. Daar ben ik nu want ik krijg de wol niet door de naald :')

Ik heb het gedaan met een filmpje van wolplein.nl
youtube en dan: babysokjes breien, het 1e filmpje.
Ik zal zsm een foto maken!

Edit: niet met een breinaald die steken afhalen, met een naainaald.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:48

Ik moet zeggen na het kijken van het filmpje: een zeer interessante manier van sokken breien! Op deze manier krijg je gaatjes bij de hiel want ze keert het werk gewoon zonder "wrap and turn stitch". En of een naad midden onder de voet lekker zit????

Maar ik ben benieuwd naar jouw resultaat :j

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:04

Hmm daarom is het waarschijnlijk ook een manier van hiel breien in babysokjes, die lopen nog niet :p

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:32

Ik heb idd gaatjes in de hiel ontdekt. Maar deze gewoon dichtgenaaid. Als je naait met de wol waarmee je gebreid hebt zie je dat alleen als je weet hoe een breisel eruit moet zien en als je héél goed kijkt. Ik denk dat er sowieso wel een sokje onder zit, want het is echt voor kleine baby's. 26 steken totaal dus dat is best wel weinig. Heb de eerste vandaag helemaal afgemaakt, dichtgenaaid enzo. Moet alleen nog een draadje door het omgevouwde, zodat je hem aan kunt trekken zeg maar. En de 2e ben ik aan begonnen, ben ergens halverwege boord. Ik haat boord. Ik vergeet steeds waar ik gebleven ben en ik kan niet zien of ik R of AV moet breien, dus heb al heel vaak uitgehaald. :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:48

Ik doe geen sokjes onder slofjes hoor, dat is wel erg warm.

Ik ben op zoek naar een leuk patroon voor een trui of vest voor Pepijn, maar ik wil niet iets te moeilijks :+ Vooral omdat ik het elke keer weg moet leggen als het manneke zelf aandacht wil. Nou had ik dit vest gezien: http://garnstudio.com/lang/nl/visoppskr ... 17&lang=nl maar als ik dan de omschrijving bekijk word ik al een beetje bang := Kunnen jullie mij motiveren? :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:44

Het vestje is prachtig Maartje maar niet iets wat je "even" weglegt als Pepijn aandacht wilt. Zeker niet als je midden in een kabel zit. Zou je niet beter iets zónder kabel kunnen gaan breien?
En anders: go for it *\o/*. Als je vastloopt, wordt je hier wel weer op weg geholpen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:01

Ja, eigenlijk ben ik ook op zoek naar iets simpelers. Kan alleen niks leuks vinden :+
Heb garen voor 26 steken op 10 cm, dus wil daar ook een patroon bij zodat ik niet hoef om te rekenen :+ (luiheid)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:23

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:29

Das wel een goeie, die sla ik even op. Thx!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:32

Nouja in de winter is hetmisschien wel lekker:)
Ik ben heel trots op ze, ookal is de ene iets groter haha.
Aanschouw mijn allereerste sokkies:
Afbeelding

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:45

Leuk, leuk, leuk :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:37

ZeSteigert: Leuke sokjes geworden!

Maartje: dat vestje is gebreid in de zogeheten "zandsteek". Dus wel een werkje erin maar niet zo bewerkelijk als een kabel. Kabels zijn wel mooi maar omdat je daar nog weinig ervaring mee hebt, niet zo geschikt om halverwege weg te leggen ;).

Ik heb iemand gevonden die een poging wil ondernemen om mij continentaals wil leren breien. Panden en 1 mouw zijn af tot de pas. Nu moet eerst de 2e mouw gebreid gaan worden voor ik die andere methode kan gaan oefenen. Alleen heb ik op dit moment 2 linkerhanden :+. Alles wat ik aan handwerken oppak, gaat mis... Morgen naar het ziekenhuis dus daar zal het wel mee te maken hebben. Zie er vreselijk tegenop en wil eigenlijk het liefste thuis blijven. Maar ja, wie gaat er voor zijn plezier naar het ziekenhuis??? Na 5 hernia's heb ik genoeg ziekenhuis gezien ;(.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:43

Heel veel sterkte vandaag patpen. Ziekenhuizen zijn eng, weet er alles van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:42

Sterkte patpen

leuke slofjes zesteigert

ik denk nog even verder over het vestje :+

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:35

Leuke slofjes/sokjes!

Patpen, een beetje laat, maar sterkte!

Ik word een beetje eentonig, heb weer drie aapjes af. Een oranje, een roze en een veelkleurige. En weer twee aapjes op de pennen, ik ken ondertussen het patroon bijna uit mijn hoofd. Over een stuk of 12 aapjes is mijn vensterbank vol, daar zitten er nu acht op een rijtje.

Afbeelding

Met bijpassende sokken:
Afbeelding

En hij had het koud.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-W7KZSUFR.jpg

Afgelopen week een aap van mijn nichtje gerestaureerd, die kon zijn kop niet meer omhoog houden, zag er een beetje sippig uit.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:05

Schattig aapje! Maar die sokken zijn een beetje groot voor hem hoor :D.

Hier zal voorlopig weinig gebreid gaan worden >;). En ik ben nog wel bezig met leuke sokken! Die moeten eerst af want die naalden heb ik nodig voor het boord van mijn 2e mouw. Moet zo veel mogelijk herhalende bewegingen vermijden. Leuk in mijn beroep :P.
Volgende week voor een CT en een week later een EEG (hersenonderzoek). Op dezelfde dag de uitslag van de neuroloog. Gelukkig denkt de neuroloog NIET aan Parkinson; ik vertoon te weinig specifieke kenmerken in voornamelijk het looppatroon. De schouderklachten lijken wel op Parkinson maar hij vermoed dat die voortkomen uit de pijnklachten van een forse peesirritatie. Rust, fysio en brace. Pijnstilling is geen optie want dan zit ik wéér aan de morfine.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:47

Sterkte patpen! :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:12

Die sok past juist prima :D ik vind je aapjes echt leuk!

Patpen :(:)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:24

Patpen :( sterkte!