[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:19

Kan je ook niet helpen in die hoek cinniz123. Ik heb mijn naailes gevonden via google. Ben best een tijdje aan het zoeken geweest maar ben goed terecht gekomen:j
Zijn er goede stoffenzaken bij je in de buurt? Of een naaimachinehandel? Vaak kan je via die zaken ook wel advies krijgen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:08

Ik ben er ook via Google uit gekomen. Al eens ooit eerder aan het zoeken geweest en toen lukte het niet, maar bij een latere poging wel.
Stoffenwinkels en naaimachinewinkels weten vaak ook wel adresjes idd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:46

Ja slim via naaimachine zaak dat ga ik proberen.goeie tip!soms ben je zo aan het zoeken via google dat je andere simpele dingen over het hoofd ziet ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:14

Hebben jullie enig idee waar ik een krijtwieltje kan kopen?

En nog een vraagje. Wat doen jullie met knipresten? De frummels gooi ik altijd meteen weg, maar er blijven ook wel kleine lapjes stof over. Weet niet goed of het handig is om die te bewaren .

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:19

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:31

Maar maakt het met die lapjes dan niet dat je allemaal verschillende stoffen hebt die bv ook verschillend gewassen moeten worden?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:34

Niet altijd. Maar stoffen met stretch zijn niet geschikt bijvoorbeeld. Het fijnste werkt het met 100% katoenen stoffen. Een quilt wordt overigens maar héél weinig gewassen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:42

Ah oke. Ik gebruik veel stretchstoffen, veelal tricot, maar als je het hebt over katoen dan snap ik t inderdaad. Inmiddels ook een paar andere dingen geprobeerd. Heb pas een rok met wol gemaakt en dat materiaal werkt echt heel fijn. Ga op naailes nog een wollen jasje maken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:50

Veel dingen kan je bij een fournituren winkel of een stoffenwinkel kopen. Ik heb zelf dit krijtwieltje. Echt ideaal, kan je meteen de naadtoeslag mee bepalen. Bij mij op de naailes kan ik ook veel fournituren kopen. Echt ideaal, als je garen op is, of je hebt net de goede kleur niet etc.

Alle stofjes die een beetje maat hebben bewaar ik. Ik wil nog steeds zo'n prullenbak van de Ikea halen om al m'n grotere lappen in te doen om ooit eens iets van te maken.

Ik heb trouwens eens een quilt gezien van oude gebreide wollen truien. En oude t-shirts, en dan met name de print. Zit volgens mij ook wat strech in. Zijn geen traditionele quilts, maar er kan wel wat met strech volgens mij.
Of kijk eens op pinterest. Daar staat zoveel leuks op.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:42

Ik heb het krijtwieltje besteld Dorus. Er is moeilijk aan te komen in de winkel, zelfs fourniturenwinkels verkopen het niet in de buurt. Bedankt voor de link.

Zo'n prullenbak is een goed idee.

Ik zal eens gaan kijken op pinterest.

Ben vandaag bezig met een lange badjas in elkaar te zetten. Nu iets meer ervaring dat een tijdje geleden, en ik merk dat ik me makkelijker door het patroon heen lees. Snap nu wat er staat. Echt een hele leuke hobby :j

Wat voor projecten zijn jullie nu mee bezig?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:06

Bump :Y)

Hoe gaat het met jullie naaiwerkjes? Ik bedacht gisteravond dat het wel leuk zou zijn een soort vintage jurk te maken, dus vandaag heb ik stof gekocht en ben ik aan de gang gegaan.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Het lint kan uiteraard verwisseld worden, en ook de onderjurk is los, zodat ik het jurkje eventueel aan kan passen aan een ander thema/stijl :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:15

Gaaf jurkje!
Ik ben van de week bezig geweest met het verkorten van mijn rijjasje. Zelf nooit naailes gehad, hier en daar wel wat tips van mams gehad maar veel zoek / probeer ik gewoon zelf uit. Kijken hoe het in elkaar zit en dan gewoon doen. Na de plastrons die ik na maakte van een foto mij maar gewaagd aan het rijjasje. Mams wou het niet doen, te bang dat ze hem zou verknallen. Ik ben gewoon begonnen en had hem ook toch vrij vlot klaar. :D Mams was wel trots, ze vond het maar knap dat ik het gewoon even gedaan heb. Voor velen hier zal het peace of cake zijn, ik vind het best leuk dat het gelukt is. Geeft moed om aan het colbertje te beginnen. :P

Gewoon doen is inmiddels een beetje mijn motto geworden. Mijn moeder zei al je moet een naai opleiding (coupeuse?) gaan doen. Laat het nou net zo zijn dat mijn oma dat gewoon was, toch leuk om er nu achter te komen dat ik die genen dus van haar geërfd heb. Jammer dat ze mij alleen niet meer kan helpen en helaas ook nooit mijn werkjes heeft kunnen bewonderen.

Binnenkort dus maar eens beginnen aan een behoorlijk project. Zal kijken of ik vorderingen hier kan plaatsen (als jullie dat leuk vinden) en hoop dat ik hier ook met vragen terecht kan (ookal zijn ze wellicht erg blond :+)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:27

Wauw, Sheran! :oo Erg mooi geworden!

Marinke, knap hoor, dat je dat helemaal zelf gedaan hebt! :) Valt vaak niet mee de eerste keer, stoer dat je gewoon begonnen bent. :j

Ik ga binnenkort beginnen met een shortje en daarna wil ik nog een jasje maken. Heb de stoffen al gekocht en verder alles in huis, nu nog tijd en zin maken. :P

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:22

Prachtig resultaat Sheran!
Marinke, ik ben net zo als jou begonnen. Gewoon doen en al doende leer je een hoop. Merkte zelf dat ik naar mate ik meer ging maken, toch wel techniek en vooral tips en trucs tekort kwam.
Ben daarom toch op naailes gegaan en heb er erg veel aan.
Succes met short en jasje Jindai.

Heb de laatste tijd wat tassen gemaakt, een jasje, een cape, en nu ben ik bezig met een blouse.
Veel naaiplezier iedereen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:14

Knap jurkje Sheran !
Ik zou er gelijk een fel onderjurkje onder aan doen. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:00

Ja, ik moet nog even een felle kleur vinden die me staat (behalve rood). Met felle kleuren lijk ik snel ziek. Deze jurk was voor een vintageshoot, het lijkt me leuk om deze kleur te houden en er misschien nog een andere kleur bij te doen. De riem ga ik voor normaal gebruik sowieso wisselen voor iets minder bruidsachtigs :P

Marine: ik doe ook maar gewoon wat, en tot nu toe is het een prima manier. Ik neem het op de koop toe dat het mislukt, en daar leer ik van. Ik werk dus ook nog niet met hele dure stoffen ofzo (dit is al wel weer duur genoeg). Maar ik merk ook dat ik meer een designer ben dan een uitvoerder: kleding bedenken vind ik enorm leuk maar op de naaimachine kan het me niet snel genoeg gaan :P

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:29

hoi, ik wil ook weer beginnen met dingen op de naaimachine te maken, heb al veel ideeën waaronder voor dekjes, en hondenkleden. Maar zal eerst een nieuwe naaimachine moeten kopen aangezien die van mij het opgegeven heeft. Ik vind het tegenvallen om er 1 uit te zoeken hij moet dus ook twee lagen stof met fibberfill ertussen kunnen naaien. Iemand een tip?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:53

Ik heb zelf een naaimachine (nog van mijn oma) en een lockmachine. Het belangrijkst bij een naaimachine vind ik dat hij makkelijk in te rijgen is (vooral de onderdraad) en dat hij goed zwaar is, zodat hij niet steeds verschuift en verplaatst. Een beetje groot vind ik ook wel fijn, dan heb je meer plaats voor de stof.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:12

Ik heb een husqvarna Viking gekocht, niet goedkoop, maar een superfijne machine. Naait zonder problemen door dikke stoffen heen (ook paardekens :D ).
Is een fijne stevige machine voorzien van vele standaard opties.

Ik heb de mijne bij Wouters in Amsterdam vandaan. Ze hebben daar heel veel machines klaarstaan voor gebruik en nemen alle tijd voor je om er een uit te kiezen die bij je past. Je kan ze allemaal ter plekke uitproberen, is geen enkel probleem.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:36

Mijn Janome DC2010 walst ook overal overheen. 9 lagen spijkerstof zijn geen enkel probleem. Ik ben zo blij met mijn machientje! Gekocht bij Rijkers in Veghel en met de uitleg les service die ze geven leer je echt heel veel handigheden! Ik wou dat ik dat op de Naailes ook leerde.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:26

Ik heb een Janome DC4030. Machine is niet heel uitgebreid met steken, maar alle basisdingen zitten erop en de machine doet t echt fantastisch. Kan door flink wat lagen dikke stof heen, makkelijk te bedienen, voor mij is t een toppertje.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:21

Hallo iedereen! Ik schop dit topic maar eventjes omhoog :D
Ik ben deze zomervakantie beginnen met naaien, waarbij ik veel wordt geholpen door mijn moeder haha. Ik werk nu vooral uit het boek "Beginnen met naaien" van Cath Kidston: hieruit heb ik een tas (om mee te nemen naar de muziekvereniging) gemaakt (foto's staan hieronder) en op dit moment ben ik bezig met een klein naai-etuitje (materialen bijgeleverd bij het boek) om mee te nemen in de trein.

En dan nu.. de tas *\o/*
Afbeelding
Sorry voor de slechte FB kwaliteit :o

Ik zag een paar pagina's terug iemand de site textielstad noemen, en daar kan ik me helemaal uitleven :D Ik zie al een boel leuke patronen!
Zag ook een quilt langskomen die erg mooi is! En dat kanten jurkje, wauw <3

Waar zijn jullie nu mee bezig?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:19

Jasje voor mijn moeder
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi Maartje. Mooie tas, goed gelukt!
A.s. Woensdag begint mijn naailes weer na de zomerstop. Ik ben bezig met een broek, maar kan niet verder omdat de juf me even moet helpen, idem met een blouse, ik heb nog nooit splitten en manchetten gemaakt dus daar heb ik ook hulp bij nodig, en ik ben vastgelopen met het maken van een tas. Kan de komende naailessen weer vooruit :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:20

Wat een leuke tas !

Oewie dat jasje ! Me want. :D

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:28

Bedankt! :D
Ooh dat jasje is mooi! Leuk detail zo die knopen, past er helemaal bij.
Ik heb nog geen naailes, maar wil misschien ooit wel eens cursusje doen ofzo ^^ Lijkt me wel heel handig, dat je dan weer verder kunt als je vastloopt!