[VER] Alrún

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brnc

Re: [VER] Alrún

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:00

Je kan er wel een heel boek van maken Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:31

Bedankt Denise1984. Lachen
En Brnc, bijna wel hea. Wie weet, heb zelf ook echt geen idee hoe lang het gaat worden. Clown

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:27

Weer zo'n super stukje, ik zie het ook helemaal voor me als ik het lees, ook al is het fantasie Clown. Je schrijft heel beeldend, en daar hou ik echt van! Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:59

Dat is mooi. Lachen Ik houd zelf erg van beeldende verhalen en ik ben ook een enorme beelddenker (echt niet normaal meer, alles wat iemand zegt zie ik meteen in alle detail voor me) dus vandaar dat het beeldend schrijven me makkelijk af gaat. Al moet ik ook wel opletten dat ik niet al teveel details in één zin ga proppen, dan krijg je weer een soort overkill.

Straks komt er weer een nieuw stukje. Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:00

Is er al een nieuw stukje op komst? Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:01

Ben ermee bezig, het duurde wat langer dan gepland. Clown Heb het druk met school & tekenopdrachten dus het schrijven schoot er wat bij in. Maar hoop zo snel mogelijk iets te plaatsen. Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:27

Oke, sorry!. Ben wel weer benieuwd! Haha!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:02

Goed verhaal. Zoals je zelf al opmerkte heeft het veel weg van LOTR, in elk geval de naamgeving en het reisidee dat je er van krijgt. Robin Hobb, nee, die schrijft totaal anders qua stijl. Ik vind de naamgeving ook erg mooi, voegt veel toe. Het verhaal boeit me wel Lachen

Schrijftechnisch vind ik het eerste gedeelte niet lekker lopen. Je beschrijft te veel, maar ook dingen dubbel - De bloesem dwarrelt en even later, de bloesem valt. Ik weet het niet exact meer uit mijn hoofd. Het begin loopt gewoon niet zo lekker en juist dat is belangrijk. Als je dan uit de 'droom' bent zit je er wel meteen in.
Begin tweede stukje ligt ze opeens in het gras en is er een schaduw over haar heen met hoorntjes, maar die beschrijf je niet als je het gezicht van de Faun beschrijft. Ook is ze aan het einde van het eerste stukje nog in het huis?
Het laatste stuk heb ik nog niet eens gelezen, maar daar kwam ik aan het begin niet goed doorheen. Zo nog een poging wagen. Ik vind verder wel erg mooi Lachen en vooral origineel. Vaak als mensen dit soort Fantasy proberen vind ik dat het te veel een duidelijk verzonnen verhaal wordt. Jij maakt het realistisch. en die namen, die maken het af.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:31

Bedankt voor je fijne commentaar! Lachen

Eigenlijk vind ik bijna alle fantasyverhalen wel iets weghebben van LOTR omdat bijna iedereen dat kent. Ja En het is tenslotte haast altijd een soort strijd tussen goed en kwaad, alleen steeds in een ander jasje.

Eerste deel was inderdaad in verhouding tot de rest meer in detail. Ja Ik heb ondertussen al dingen geskipt en toegevoegd, maar kan die post natuurlijk niet meer editten. Knipoog Tegen de tijd dat het weer wat verder is moet alles sowieso gewoon echt een paar keer goed overgelezen worden en desnoods deels herschreven.

Aan het einde van het eerste stukje is ze in huis ja. Aan het begin van het tweede stukje ook hoor. Knipoog Ze krijgt een soort flashback van de keren dat ze Erlendur heeft opgemerkt.

Maar het is toch ook verzonnen, haha? Of bedoel je dat het gewoon realistisch lijkt. Clown

Bedankt voor je opmerkingen in ieder geval! Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:40

het lijkt realistisch, dat bedoelde ik. Je hebt mensen die schrijven iets wat fantasy is, maar wat zo overduidelijk verzonnen is en waar je niet in kan komen. Dit zie je gewoon, ook al bestaat het niet. mmm, moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat je het snapt.

Ik ben in elk geval beniewd naar de rest Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:41

Ik snap het. Ja Dankje! Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:01

Citaat:
In de verte klinken gedempte stemmen. Een vrouw praat zachtjes, een man geeft antwoord. Iemand legt een vochtige doek op haar voorhoofd en ze slaat haar ogen op. Boven haar hangt een gezicht met vriendelijke bruine ogen. De vrouw glimlacht naar haar en richt zich dan op. “Foringi! Ze is wakker!”
De man met de blauwe ogen komt haastig aan gelopen. Hij kijkt enigszins bezorgt en knielt naast haar bed. “Hoe is het met je? Wil je wat drinken?” ze schudt haar hoofd. “Ik heb honger.” De man knikt naar de vrouw. “Haal wat brood voor haar.” De vrouw loopt weg en Foringi richt zijn ogen weer op haar. “Het spijt me dat alles zo gegaan is. We konden niet anders.” Hij kijkt om en ze volgt zijn blik; ze zijn in een kleine kamer, met wanden van steen. Er brand een vuur in de haard en er staan wat banken en een tafel. In de hoek staat een grote met ijzer beslagen kist, verder is de kamer zo goed als leeg.
“Waar ben ik? En wie zijn jullie? Waar is Erlendur?” de vragen stromen eindelijk over haar lippen. De man zucht. “Erlendur is hiernaast. Alles is goed met hem.” Het laatste voegt hij er snel aan toe als hij ziet wat ze wil vragen. “We zullen hem niks doen. En jou ook niet, daar sta ik voor in. Het was ook allerminst de bedoeling dat je flauw zou vallen – gelukkig ben je nu weer opgeknapt. We wisten niet dat je zo uitgeput was. Je gaf ook geen kik.” Hij glimlacht. “Knap nu eerst maar even goed op. Rust uit, slaap een beetje. Ik zal je straks door iemand laten halen om je een rondleiding te geven. En wat meer uitleg.” Foringi staat op. Hij glimlacht nog even naar haar, ze probeert zich op te richten om wat te zeggen maar ze heeft er de kracht niet voor. Hij loopt snel naar de deur toe en sluit deze zacht achter zich.
Ze staart naar het ruwe plafond. Wie zijn deze mensen? De man heeft haar in feite nog niks verteld, behalve dan dat Erlendur het goed maakt. Hij klonk oprecht bezorgd over haar en ook de vrouw leek haar heel aardig. Maar wie moest ze nu geloven – de man had op een venijnige toon tegen Erlendur gesproken. Erlendur was ook altijd vriendelijk tegen haar geweest. Wie moest ze vertrouwen?
De deur zwaait open en de vrouw komt voorzichtig de kamer binnen, in haar handen een blad. Ze zet het blad neer naast Alrúns bed en de geur van warm brood en zoete thee slaat ervan af. “Ik hoop dat het je smaakt, het brood is net gebakken. Geniet ervan.” Ze draait zich om en verlaat de ruimte. Meteen draait Alrún zich op haar zij en als een uitgehongerde wolf stort ze zich op het voedsel. Haar gezicht vertrekt pijnlijk als ze haar mond brand aan de hete thee maar ze drinkt gretig door.
Als het brood en de thee op is draait ze zich om en strijkt met haar handen over de lakens. Ze zucht even en probeert even nergens aan te denken, maar het lukt haar niet. In wat voor situatie is ze nu weer beland? Dit had ze nooit kunnen voorzien toen ze daar naast Erlendur stond, aan het eind van het pad naar de boomgaard en voor het eerst uitkeek over Eftir.
Ze ziet Erlendur weer voor zich, maar hij vervaagt en maakt plaats voor Foringi. Zachtjes drukt ze haar vingertoppen tegen haar slapen. Misschien is het maar beter om even helemaal niemand te vertrouwen. Ze sluit haar ogen en duwt haar gezicht diep in het kussen.

Aan het afkoelen van de lucht merkt ze dat de middag ten einde loopt. Ze schudt haar hoofd en neemt nog een hap gras. Ze kauwt op de taaie, smakeloze stengels en scharrelt wat met haar neus door een hoop dode bladeren maar vindt niks van haar gading. Lusteloos loopt ze verder, een stukje van de kudde weg. Dan ziet ze voor zich, onder een boom, een flinke struik. Net als ze haar tanden in de takken wil zetten scheert er een flits langs haar hoofd. Ze schrikt en verheft zich op haar achterbenen en springt opzij. Als ze zichzelf weer onder controle heeft ziet ze dat Heift naast haar staat, met haar oren in de nek en ontblote tanden.
Met een schrille gil haalt ze uit naar Heift en jaagt haar de heuvel af. Dan keert ze terug naar de struik en begint de takken te strippen. Ze schudt haar manen en trekt aan de takken. Niks smaakt haar vandaag, op welke andere dag dan ook had ze zich vol overgave op deze struik gestort maar vandaag blijft ze lusteloos wat aan de blaadjes knabbelen.
Plots bereikt een vreemde geur haar neus en ze steekt haar hoofd in de lucht en snuift diep. Een vlaag van herkenning schiet door haar hoofd en ze draait zich met een ruk om en dendert de heuvel af, struikelend over losse stukken grond en takken. Ze kan nog maar net op tijd afremmen als ze beneden aankomt en ze ziet zijn zwarte gestalte scherp afsteken tegen het blauwe water.
Hij draait zijn hoofd niet om maar aan de stand van zijn oren kan ze zien dat hij haar hoort naderen. Ze komt naast hem staan en kijkt in het water. Haar eigen muisgrijze kleur met de donkere manen lijkt haast sober vergeleken met zijn glimmende donkere vacht en zilverwitte manen. Ze duwt haar neus zachtjes in het water en hun spiegelbeelden rimpelen in duizenden kringen uiteen.
Dreyri knikt met zijn hoofd en kijkt haar dan aan. Dan tuurt hij weer over het water. De stilte hangt als mist tussen hen in. Dan draait hij zijn hoofd ineens haar kant op. “Dat is lang geleden. Je voelt het, ik weet het. We voelen het allemaal. Het hangt in de lucht.” Hij kijkt blind naar de overkant van het water, draait zich dan om en stapt langzaam weg.
Ze kijkt zijn gedaante na tot hij tussen de bomen is verdwenen. Dan werpt ze een blik op haar spiegelbeeld in het water, maar de ogen die haar aankijken zijn de ogen van een vreemde.

Naamsverklaringen:

Foringi: leider, aanvoerder
Heift: felle haat
Dreyri: bloed

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:03

Mooi stuk weer! Lachen
Ben niet zo goed in foutjes ontdekken en heb dan ook niks kunnen vinden! Viel me wel op dat k geen ,en meer vond Haha!

Even toevoeging.
Zou het heel zonde vinden als je dit verhaal nooit zou afmaken! Ik denk dat als je het afmaakt en het naar een uitgever brengt dat je het echt kan laten uitbrengen! vind het mooi geschreven en het leest lekker weg Lachen Ik heb ook echt dat als je een stuk af heb dat ik heel graag verder wil lezen om er achter te komen wat er nouw gaat gebeuren Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 06:35

Haha ik heb het echt door gelezen op ", en" dus als het goed is staan die er niet in (aan jullie om ze te zoeken). Vork

Ik wil het ook heel graag afmaken, dit is het eerste verhaal dat echt zo in mijn hoofd zit. Lachen Heb wel vaker geprobeerd een verhaal te schrijven maar dat liep altijd stuk. Voor dit verhaal heb ik nog duizenden ideeën in mijn hoofd. Lachen
Maar of het goed genoeg is voor een uitgever, dat zou ik niet weten.

In ieder geval bedankt! Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:40

Persoonlijk vind k dit gedeelte wat je nu heb geschreven zeker goed voor een uitgever! Het lijkt idd realistisch terwijl het dat niet helemaal is. Tjaah en in de meeste fantasy verhalen heb je dat niet

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 06:09

Haha ik zou het kunnen overwegen. Knipoog Maar eerst even wat verder schrijven dan. Haha!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:24

Leuk stukje weer Lachen Er valt mij één iets op:
Fiffill schreef:
In de verte klinken gedempte stemmen. Een vrouw praat zachtjes, een man geeft antwoord. Iemand legt een vochtige doek op haar voorhoofd en ze slaat haar ogen op. Boven haar hangt een gezicht met vriendelijke bruine ogen. De vrouw glimlacht naar haar en richt zich dan op. “Foringi! Ze is wakker!”
De man met de blauwe ogen komt haastig aan gelopen. Hij kijkt enigszins bezorgt en knielt naast haar bed. “Hoe is het met je? Wil je wat drinken?” ze schudt haar hoofd. “Ik heb honger.” De man knikt naar de vrouw. “Haal wat brood voor haar.” De vrouw loopt weg en Foringi richt zijn ogen weer op haar. “Het spijt me dat alles zo gegaan is. We konden niet anders.” Hij kijkt om en ze volgt zijn blik; ze zijn in een kleine kamer, met wanden van steen. Er brand een vuur in de haard en er staan wat banken en een tafel. In de hoek staat een grote met ijzer beslagen kist, verder is de kamer zo goed als leeg...
Je somt veel acties op met 'en'. Je kan meerdere acties ook anders beschrijven:

Iemand legt een vochtige doek op haar voorhoofd en ze slaat haar ogen op --> Iemand legt een vochtige doek op haar voorhoofd, ze slaat haar ogen op
De vrouw glimlacht naar haar en richt zich dan op --> De vrouw glimlacht naar haar terwijl ze zich op richt
Hij kijkt enigszins bezorgt en knielt naast haar bed --> Enegzins bezorgd kijkend knielt hij naast haar bed
De vrouw loopt weg en Foringi richt zijn ogen weer op haar --> Als de vrouw wegloopt, richt Foringi zijn ogen weer op haar

Dan moet je wel weer opletten dat je niet te vaak dezelfde gebruikt. Zelf vind ik dat een verhaal vlotter leest als de zinsbouw varieert.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:18

Dat is zeker een goede om op te letten! Bedankt. Jullie helpen me echt. Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:03

Weer een goed stukje! De 'ennen' zijn soms een klein beetje overbodig inderdaad, maar het stoort mij niet heel erg Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:56

Ik heb een paar keer op het punt gestaan om dit te gaan lezen en iedere keer kwam er iets tussen. Nu dan voor gaan zitten!

Paar puntjes:

1e stuk
Probeer de dingen wat meer bij elkaar te houden (bloesem in het begin, verderop weer, waardoor het dubbel lijkt), woorden dubbel (2x langzaam in een zin), nog een spelfoutje (de zon brandt) en (meteen schudt ze zich uit).
Eerst brandt de zon - vervolgens is het donker? Die moet je me even uitleggen. Lachen En daarna ligt ze weer in de zon. Denkt ze terug aan de jacht? Dat is me nu niet duidelijk.
Wat me verder nog opvalt is dat je eigenlijk elke zin 'ze' gebruikt. Dat kan, maar het gaat mij op een gegeven moment storen. Heb je dit gedaan omdat je haar naam nog niet bekend wilde maken, of onbewust?
Ik hou van de hoeveelheid detail die je weergeeft. Ligt mij wel. Lachen
Prima inleiding, zo met een blik terug naar haar jeugd.

2e stuk
Let op met je leestekens. Ik zie ergens een komma staan waar ie niet hoort (of ik hem liever niet zou zien?) en je schrijft een keer 'Ik was hier om je op te komen halen'. Imo kan dat niet, want hij ís er nu.
Wederom gebruik je nog veel 'ze', terwijl haar naam hier bekend is: Alrún.
Erg leuk dat je de namen aan een bijpassende betekenis koppelt.

3e stuk
Goed, je gebruikt hier haar naam een keer. Zou van mij toch vaker terug mogen komen, voor de afwisseling met 'ze'.
Fijne inleiding over Eftir en het hoe en wat. Mooi beschreven, helder uitgelegd. Wederom vind ik de koppeling van de namen en de betekenissen erg goed.
Overigens heb ik er niet echt een Narnia gevoel bij. Misschien ook omdat ik die film echt niet leuk vond en dit wel Haha! Clown
Misschien moet ik de boeken proberen Knipoog

4e stuk
Prima stuk, betere afwisseling tussen ze en Alrún. Daardoor leest het imo direct prettiger.
Verder weer mooi een stuk inleiding op de wereld en de Draumann.
Waar ik na de beschrijving van de overige Draumanns wel nieuwsgierig naar ben: hoe oud is Alrún?
Of heb ik daar gewoon overheen gelezen? Kan hoor!
Leuk om te weten dat de namen IJslands zijn (schrijf je dat zo? klinkt zo gek), dat had ik niet verwacht eigenlijk. Maar het past mooi bij het verhaal.
He - ze is 17 jaar zie ik verderop in een bericht. Dan heb ik er vast gewoon overheen gelezen. Lachen

5e stuk
Citaat:
Ze kreunt en wrijft over haar nek, die pijnlijk en stijf aanvoelt. Het liggen op een harde grond is niet bepaald goed voor je botten, denkt ze bij zichzelf. Ze staat op en raapt de deken van de grond. Ze klopt hem wat uit en vouwt hem dan op. Dan draait ze zich om naar Erlendur, die op de grond zit en de grootste takken uit het vuur vist. Ze ziet dat bij de grot al een nieuwe stapel hout ligt.

Ze-ze-ze-ze... zie je wat ik bedoel? Vervang het bv 2x door Alrún ter afwisseling.

Citaat:
“De Fljót is een rivier in Eftir. Een van de grotere rivieren die vanuit de bergen dwars door de bossen stromen, en uitmonden in het meer. Ze zijn rijk aan vis en het water is helder en schoon.”

Eén van de is nog steeds enkelvoud volgens mij. Dus dan moet uitmonden naar enkelvoud toe.

Wat me nu opvalt is dat je veel zinnen ook begint met 'ze'. Ze hoort het tikken van...
Kun je ook van maken 'Het tikken van... galmt door de lucht'.
Ik roep maar even iets hoor, weet de hele zin niet eens uit mijn hoofd. Clown

Fijn dat we hier meer te weten komen over Erlendur. Nu snap je direct zijn naam nog meer.
Je hebt alleen 1 keer 'Erlendir' erin staan.
(Ik denk dat het zo tijd wordt voor onze middagrust.” Erlendir kijkt naar de zon.)
En een mooie cliffhanger Knipoog

6e stuk
Prima stuk, mooie weergeving van haar gedachten en de rest.
Weinig op aan te merken - hier en daar mag haar naam weer wat vaker ipv ze.
Wat ik me alleen nog even bedenk: Alrún is een Draumann, uitstaan uit een elf en een mens. Maar ze is wel half dier?
Of begrijp ik dat verkeerd?
(Ze voelt tanden in haar nek, ze hinnikt hoog en slaat met haar achterbenen. Lucht onder haar vleugels, als ze neerkomt buigt de tak wat door onder haar gewicht.)

7e stuk
Weinig over te melden. Ik ben nog een beetje in de war over Alrún zelf Haha! Clown

Heb kleine dingetjes over zinnen e.d. weggelaten... als je dat wilt, kan ik dat nog wel doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:05

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide feedback!

En eindelijk iemand die de taalfoutjes ontdekt. Haha! Fijn, kan ik dat veranderen.
Dat "ze" heb je gelijk in, maar zoals je zelf al opmerkt gaat dat al beter in de nieuwere stukjes, heb in de oudere stukken al vaak dat soort dingen veranderd n.a.v opmerkingen en tips hier. Lachen

In het eerste deel wilde ik de naam nog niet bekend maken. En het is plots nacht omdat ze overgaat in haar "droom" over de wolf, en dat heeft de maken met het feit dat ze een Draumann is maar dat gaat later nog allemaal terugkomen. Knipoog

Heb ook expres de namen op betekenis uitgezocht. Lachen Wat voor taal had jij verwacht?
En ze is inderdaad zeventien jaar. Het staat ook in de tekst. Lachen

Ze is niet half dier, ze is inderdaad half mens en half elf. Dus is ze een Draumann, die zielsverwanten heeft (wat dieren kunnen zijn, maar ook mensen). Hier dus "haar" dieren die stuk voor stuk meer terugkomen later in het verhaal. Lachen

Bij het zevende stuk... waarover ben je in de war? Clown

In ieder geval hartstikke bedankt, hier kan ik echt wat mee. Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:19

Kijk, dat van die droom volgde ik ook niet helemaal. Maar nu snap ik hem Ja
Ik dacht iets zoals LotR (taal), iets met elfen oid, zelf bedacht wellicht. Dat ze 17 was, heb ik dan gewoon gemist.
Door het stuk met die wolf, maar ook dat ze ergens hinnikt (geloof ik? heb het nu niet voor mijn neus) raakte ik even in de war of ze nu mens/elf was of mens/elf/dier of misschien nog wel een andere combinatie. In de tekst stond mens/elf, maar door een aantal beschrijvingen kwam ik aan het twijfelen. Maar het kan maar zo zijn dat ik dat gewoon gemist heb hoor. Daar doelde ik dus ook met het 7e stuk op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:28

Oke, ik snap wat je bedoelt. Lachen Ergens wordt aan Alrún verteld wat een Draumann precies is en hoe het zit met die zielsverwanten, daaruit kan je opmaken hoe het een beetje werkt met haar "dromen" en de dieren. Komt later nog allemaal terug en wordt nog duidelijker gemaakt. Ja

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:29

Geeft niks, ik lees wel vaker een beetje scheel. Dan wil ik te snel gaan en dat lukt niet zo goed vanaf het beeldscherm Haha! Clown

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:31

Ik vind het zelf echt heel erg vervelend lezen van zo'n scherm, selecteer meestal een klein stukje van het stuk dat ik lees dat maakt het wat makkelijker, maar ik geef toe dat ik ook wel eens last heb van hetzelfde probleem. *LOL*