AGENDATIPS
Ik ging door een aantal agendastadia:
1e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke plaatjes'.
2e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke plaatjes en veel ruimte voor foto's en vriendinnenverhaaltjes.'
3e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke dingetje,s veel ruimt evoor foto's en vriendinnenverhaaltjes die niet al te bruggerig is.'
4e jaar: 'ik wil een agenda met veel ruimte voor foto's en vriendinnenverhaaltjes.'
5e jaar: 'ik wil een agenda die ik helemaal vol kan kliederen, waarbij ik niet gestoord word door plaatjes.'
6e jaar: 'ik wil een hele praktische agenda, die heel klein is omdat mijn tas niet te vol moet zijn.'
Ik zag dezelfde soort stadia ook terug bij mijn klasgenoten. In het begin moet een agenda vooral mooi zijn en leuke plaatjes bevatten. In het tweede jaar weet je inmiddels wat een agenda voor functie heeft (namelijk het interessanter maken van de les) en zoek je dus je agenda uit op ruimte voor tekeningen en vriendinnenverhaaltjes. Nog weer later besef je dat je ook eens volwassen moet worden en is het (soms tijdelijk) gedaan met de leuke plaatjes in je agenda. En dan ben je al bijna in het laatste stadium: de praktische, kleine agenda.
Voor alle agenda's geldt: houd hem netjes. Een cliche, ik weet het, maar het is wel waar. Soms was ik zo slordig bezig in mijn agenda dat ik er tegenop zag om erin te kijken, en dat is natuurlijk nogal jammer. Want je huiswerk staat er in, en je huiswerk moet je maken, want anders haal je de school niet en beland je in de goot enzo...
Vriendinnen in je agenda laten schrijven is ook heel leuk (al weten ze soms niet wat ze moeten schrijven) en tekeningetjes maken van docenten ook. Net als een knipmatje van de kaft maken of kijken door hoeveel laagjes papier de inkt van je vulpen gaat. want laten we het belangrijkste doel van de agenda niet vergeten: je eigen gezelligheidsboekje in een wereld vol anderen.