[VER] Troostboek voor brugklassers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [VER] Troostboek voor brugklassers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:03

Hebben jullie nog suggesties voor andere tussenstukjes?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:04

Bij ons zitten alle bruggers in de pauze in de kantine, die dan altijd net ietsje te krap word, terwijl de 5e/6e klassers voor de schooldeur aan het roken zijn e.d, niet echt een idee eigenlijk Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:50

PAUZES

Dat zijn de momenten op school waarin samengeklonterd wordt door mensen die zich tot elkaar aangetrokken voelen. Het duurt maar heel even of je loopt door een soort pap met klontjes. De pap bestaat uit mensen die nog alleen zijn of opzoek naar hun klontje, en de klontjes bestaan uit... nou ja, de klontjes.
Al die klontjes bewegen zich een bepaalde richting op. De grootste stroom gaat naar de kantine, waar de meeste klontjes een eigen plekje hebben waar ze kunnen gaan schimmelen. Om in de kantini op een mooi plekje te mogen schimmelen en plakken moet je al wel een vrij oude klont zijn. De verse melk in de pap, de brugklassers, glijdt langs de klontjes heen. Pas na een tijdje zijn ze zo oud dat ze ook kunnen gaan schimmelen.

Dit wordt een vies verhaal, maar de kantine is ook een vies verhaal. Een achterbaks vies verhaal, een soort territoriumstrijd. Een kantine is namelijk altijd te klein. Waarom, geen idee, maar volgens mij is een kantine per definitie te klein. De oudstgerechtigden eisen hun plekjes op, terwijl de brugklassers alleen maar van een stoeltje mogen dromen. Als de laatstejaars van school gaan komen er weer plekjes vrij, die de volgende 'generatie' mag bezetten. Want het is natuurlijk een belachelijk idee dat de kantine er voor iedereen is. Het is een soort ongeschreven regel dat een bepaald plekje van een bepaald groepje is. En het is heel normaal als je daar weggestuurd wordt als zij eraan komen.

Het is gewoon territoriaal gedrag, volkomen natuurlijk. Onbewust leer je zo meer over de mensheid tijdens de voedselgevechten in de kantine. Als je dat goed bestudeert, kan daar gaan les maatschappijleer tegenop.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:06

GANGGELEBBER

Je ontkomt er niet aan. Mensen die een vriendje hebben, dat willen laten zien en daarom op de gang speeksel uit staan te wisselen. Bijna zo erg dat je het bijna uit hun mond ziet sijpelen, en soms met zoveel lawaai dat je denkt dat ze vastgeplakt zitten en niet los kunnen komen.
Ik had geen vriendje op de middelbare school, dus ik was niet zo'n lebberaar. En al had ik een vriendje, dan was ik het vast ook niet geweest. Ik zeg ook niet dat iedereen die een vriendje heeft meteen openbaar gaat zoenen, maar sommigen doen het wel en die paar die het doen zijn heel opvallend. Je moet er wel maar kijken, en tegelijkertijd wil je er niet naar kijken. Maar ja, ze maken zo'n lawaai en ze vallen zo op dat je wel moet. En soms heb ik het idee dat ze dat ook het liefst willen, bekeken wodren. 'Kijk mij eens met mijn leuke vriendje/vriendinnetje'. Want het was me ook opgevallen dat degenen die zulke fanatieke speekseldonoren waren opvallend vaak van vriendje/vriendinnetje wisselden. maar ach, 'ieder zijn ding', om maar eens een uitspraak te citeren waar ik een hekel aan heb. Ik hou niet zo van dat snoetjeknuffelen, maar het houdt het leven op de gang ook weer spannend. En het bezorgt de schoonmakers soms wat extra werk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:16

AGENDATIPS

Ik ging door een aantal agendastadia:
1e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke plaatjes'.
2e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke plaatjes en veel ruimte voor foto's en vriendinnenverhaaltjes.'
3e jaar: 'ik wil een mooie agenda met leuke dingetje,s veel ruimt evoor foto's en vriendinnenverhaaltjes die niet al te bruggerig is.'
4e jaar: 'ik wil een agenda met veel ruimte voor foto's en vriendinnenverhaaltjes.'
5e jaar: 'ik wil een agenda die ik helemaal vol kan kliederen, waarbij ik niet gestoord word door plaatjes.'
6e jaar: 'ik wil een hele praktische agenda, die heel klein is omdat mijn tas niet te vol moet zijn.'

Ik zag dezelfde soort stadia ook terug bij mijn klasgenoten. In het begin moet een agenda vooral mooi zijn en leuke plaatjes bevatten. In het tweede jaar weet je inmiddels wat een agenda voor functie heeft (namelijk het interessanter maken van de les) en zoek je dus je agenda uit op ruimte voor tekeningen en vriendinnenverhaaltjes. Nog weer later besef je dat je ook eens volwassen moet worden en is het (soms tijdelijk) gedaan met de leuke plaatjes in je agenda. En dan ben je al bijna in het laatste stadium: de praktische, kleine agenda.

Voor alle agenda's geldt: houd hem netjes. Een cliche, ik weet het, maar het is wel waar. Soms was ik zo slordig bezig in mijn agenda dat ik er tegenop zag om erin te kijken, en dat is natuurlijk nogal jammer. Want je huiswerk staat er in, en je huiswerk moet je maken, want anders haal je de school niet en beland je in de goot enzo...
Vriendinnen in je agenda laten schrijven is ook heel leuk (al weten ze soms niet wat ze moeten schrijven) en tekeningetjes maken van docenten ook. Net als een knipmatje van de kaft maken of kijken door hoeveel laagjes papier de inkt van je vulpen gaat. want laten we het belangrijkste doel van de agenda niet vergeten: je eigen gezelligheidsboekje in een wereld vol anderen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:18

haha, dat klontjesverhaal *LOL*

die agenda's herken ik wel ! *LOL* ik zelf zit in de 3e en heb een practische agenda vol met foto's Schijnheilig

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:40

Mensen Lachen

Ik heb wat met jullie tips gedaan, en ben het verhaal aan het herschrijven. Omdat ik van plan ben het verhaal ter beoordeling naar een aantal uitgevers te sturen, zet ik de verbeterde versie niet op internet. Ik zou het wel heel fijn vinden als er toch nog mensen waren die het zouden willen lezen. Ik stuur het verhaal dan via pb. De reacties mogen via pb of in dit topic (dan blijft het nog een beetje levend, hahaha).

Ik hoop dat jullie het willen doen!

Groetjes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:09

Niemand? Het mag ook een deel van het verhaal zijn, hoor. Het hoeft niet helemaal. Gewoon zoveel als je wilt Lachen