De voornaam begint met een B
(en op deviant art staat het antwoord).
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
(en op deviant art staat het antwoord).

Net op je site gezien wie het is, ken ik niet
Zeg nog wel even niet wie het is, voor de mensen die zelf willen raden

) maar als ik daarop teken en schets, zie je die bobbeltjes wit erdoor.
Je hebt me helemaal geinspireerd om weer te gaan tekenen
Vind alleen bij de laatste die kleuraccenten er idd niet heel goed bij passen. Schaduwen enzo wel heel netjes gedaan 

highwaykind schreef:Alleen als ik dat niet doe is het eindresultaat zo hopeloos uit verhouding.
Nu leer je ook wel door het 'inkleuren' maar je leert niets/tot weinig over een tekening zodanig te maken dat de verhoudingen kloppen of dat juist dàt geaccentueerd wordt wat jij wil (zoals b.v. bij een karikatuur).
Jammer van de hand op de laatste, die zou je er eigenlijk nog even bij moeten tekenen (mooie oefening
) 

Citaat:Is het dan zo ontzettend verkeerd om in het begin de omlijningen over te trekken als het eind resultaat daar veel beter van wordt?
De schets zelf is helemaal niet verkeerd en helemaal niet voor iets in zo'n kort tijdsbestek. Ik denk zelfs dat als je je er even een paar tekeningen in verdiept dat je dan bijna hetzelfde resultaat hebt als wat je nu hebt met overtrekken... 
het gezegde is niet voor niets: oefening baart kunst 
Lontje schreef:Meen dat (veel meer voldoening van) zelfs te proeven in je eigen commentaar op de schets die je gemaakt hebt. Je komt nu zelf tot de ontdekking dat je met zelf schetsen helemaal niet zo ver naast de werkelijkheid zit! Dat moet toch een goed gevoel geven?
! Citaat:ik vond het teveel werk al die hokjes
Citaat:Even voor de duidelijkheid - als men het eindresultaat ziet wordt er vaak geld geboden,
en als men weet dat ik stap 1 overtrek (dus de omlijning van het gezicht ogen neus mond - niet meer!) wordt dat ineens anders.

Citaat:Ik zie trouwens online ook vaak mensen die - in opdracht (!) - tekenen, en als je het resultaat dan ziet, staan er veel dingen op de verkeerde plaats (ogen/neus) en zitten er rare deuken in het gezicht en zo...

Maar doet dat nu iets af aan de tekening? (OK, nu zou ik sommige dingen anders hebben gedaan, maar toch.)Citaat:Is het dan zo ontzettend verkeerd om in het begin de omlijningen over te trekken als het eind resultaat daar veel beter van wordt?

Citaat:Maar omdat het eindresultaat niet goed/kloppend is zou ik hier echt geen geld voor durven vragen.

en jou tekeningen zijn echt oogverblindend! Zo realistisch, vind ze echt schitterend! 

Citaat:Hier zou meer voor betaald worden (niets overgetrokken, veel gegumd en klopt niet) dan voor de anderen?
Dat is niet de juiste redenering.
Nu ben je zélf aan het tekenen, toppie! En je gaat nú pas leren hoe je dat goed moet doen! En als dát goedgaat, dán kun je eens overwegen om er wat voor te vragen.
(Al is het natuurlijk: wat de gek ervoor geeft
)
Citaat:Het is namelijk redelijk frustrerend om veel tijd en moeite in iets te stoppen, zonder overtrekken, en een veel minder eindresultaat te hebben, terwijl ik weet dat het met 1 makkelijk snel stapje anders veel beter kan.
Kijk nou eens naar die tekening en denk: zo, nu weet ik wat ik beter of anders kan doen volgende keer. Je leert nog maar, focus wat minder op het eindresultaat. 

Je weet dan wat er ´onder´ de foto ligt, dat geeft veel houvast. Tekenen dan gewoon eens vijf blaadjes vol met alleen maar schetsen. Wedden dat het volgende ´grote uitwerk project´ makkelijker en vlotter gaat?