[TEK] Eyes (kleurpotlood en grafiet)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: [TEK] Eyes (kleurpotlood en grafiet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 11:57

En weer een update.
De voornaam begint met een B Knipoog (en op deviant art staat het antwoord).

Afbeelding

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:33

Echt heel goed zeg! Heb geen commentaar Lachen
Blijf dit topic even volgen, kan ik nog wat van leren! Tong uitsteken

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:43

Mooi hoor Ja Net op je site gezien wie het is, ken ik niet Tong uitsteken Zeg nog wel even niet wie het is, voor de mensen die zelf willen raden Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:48

Klaar! (en gefixeerd - en ik zie al weer van alles wat niet helemaal klopt...grr!)
Ik weet niet of houtskool zo'n goed idee was, maar ik weet ook niets anders dat een zachtere (beter uitveegbare) achtergrond geeft zonder dat je de textuur van het papier te goed ziet.
Iemand een idee?

(Grafiet wil vast wel, maar het is op 50x65 en dat duurt me te lang.)

AfbeeldingAfbeelding
Het is Beth Hart.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:08

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:16

schitterend, echt heel erg mooi. Alleen uuh, volgens mij mist ze een vinger aan haar rechterhand, beetje een 'skelethandje'..Tong uitsteken
Vind het zo knap he en je gaat zo snel ook...ik tekende vroeer ook heel veel, maar dit lukt me ceht niet hoor en snap ook exact het handenprobleem, haha.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:25

*telt - 1,2,3..ehm.. tja...*
Oeps.

Ik heb net chalk pastels op Ebay gekocht ( kaching, weer 15 euro armer..), eens kijken of de achtergrond daar beter mee wil...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:27

Als ik het mag zeggen, vind ik het heel jammer dat je overtrekt. Zo leer je namelijk nooit echt goed verhoudingen schetsen en kijken hoe iets in elkaar zit. Het is als het ware een kleurplaat, daar leer je niets van.
Wel heel mooi verder hoor, het inkleuren enzo, ik vind dat je dat prachtig doet!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:30

Nou ik denk door juist in begin veel te overtrekken dat je de feeling krijgt hoe de verhoudingen zitten..althans als kind zijnde herinner ik me nog dat ik, jawel, heel veel paarden tekende, dat begon met overtrekken en zelf schaduwen aanbrengen etc enlater werd het steeds makkelijker wat de verhoudingen betreft zonder over te trekken..moet er wel bij zeggen, was een jaar of 11 dus het paard leek zoizo nooit op een paard zonder over te trekken, haha..

Welk papier gebruik je overigens? Ik heb van dat schetspapier, wat geribbeld is een beetje, heel ik, zal even moeten kijken hoe dat heet..(lijkt net behang Tong uitsteken ) maar als ik daarop teken en schets, zie je die bobbeltjes wit erdoor.
Gut hoe leg ik dat uit, haha.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:58

Even mijn petje afnemen hoor Bloos! Haha!
Wat een gave tekeningen!!!
De laatste vind ik erg mooi hoewel ik wel wat twijfel over de kleuraccenten. Die horen er voor mijn gevoel niet helemaal bij.

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:15

Wauw echt super mooi al je tekeningen! Haha! Je hebt me helemaal geinspireerd om weer te gaan tekenen Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:17

Erg mooie tekeningen Ja Vind alleen bij de laatste die kleuraccenten er idd niet heel goed bij passen. Schaduwen enzo wel heel netjes gedaan Ja

Maar dat overtrekken.. Hoe doe je dat dan als je op A3 werkt?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 14:59

Ik moet me toch bij Kimberly77 aansluiten dat ik voor mijn gevoel toch al best veel geleerd heb ondanks het overtrekken.
(Ik weet steeds beter waar licht/schaduw komt zonder naar de foto te hoeven kijken)

Ter illustratie, mijn eerste tekening en 4 maanden later - van de zelfde foto.
Afbeelding

Maar ik ben het ook wel met Evelijn eens, ik vind mijn overtrekken ook erg jammer Haha!
(Wou dat ik het zonder kon!)
Alleen als ik dat niet doe is het eindresultaat zo hopeloos uit verhouding.
Ben wel van plan dat te gaan oefenen, maar wil eerst de invulling nog wat beter onder de knie krijgen.

Voor het overtrekken:

Photoshop.
Maak een nieuwe laag boven de orginele foto en teken daar met een 1 of 2 pixel brush of zo in zwart de countouren op.
Origineel deleten, flatten image en je hebt de overgetrokken zwarte lijntjes op ene wit vlak.
Dan View - New Guide : een op 50% horizontaal en een op 50% vertikaal
Nu heb je de overgetrokken tekening in 4 vlakken.

selecteer 1 vlak - Copy - New - Paste.

Print with preview, en dan "fit to paper" en je 4 vlakken rollen op a4 de printer uit.
Dat aan elkaar op het raam plakken, 50x65 vel papier erover heen, en dat met potlood overtrekken.(Fabriano trouwens, van Martin Brinkhuis - is redelijk glad. Ik houd niet van (schets)papier dat zo grof en gekorreld is dat je veel wit blijft zien. Dan vallen al mijn details weg.)

Bij donker weer buiten - ik heb ook een A4 lichtbak, het is even een gepruts om alles goed overgetrokken te krijgen, maar het wil wel.

Je kan ook gewoon de originele foto in 4 stukken verdelen en op A4 uitprinten, maar dat kost veel meer printerinkt en is soms lastiger te zien.

Wat de kleuraccenten betreft - ze had d'r oog dicht Knipoog
Ik heb 'lang' getwijfeld over een achtergrond in kleur of zwart wit... en toen toch maar zwart wit (houtskool) gedaan omdat dat sneller ging, en mijn krijtjes te waxig zijn (en dus niet uit te vegen) en met kleurpotlood me al helemaal veel te lang duurt. Koe
Even photoshoppen en de kleur weg ziet er mooier uit inderdaad.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:25

highwaykind schreef:
Alleen als ik dat niet doe is het eindresultaat zo hopeloos uit verhouding.

En dat is nu juist het essentiële van tekenen ... in mijn ogen dan. Ik vind het ook heel jammer dat je overtrekt, juist door fouten te maken leer je. Bij mij zijn er ook hele stapels in de prullenbak belandt Bloos! Bloos! Nu leer je ook wel door het 'inkleuren' maar je leert niets/tot weinig over een tekening zodanig te maken dat de verhoudingen kloppen of dat juist dàt geaccentueerd wordt wat jij wil (zoals b.v. bij een karikatuur).
Het inkleuren doe je heel mooi Ja Jammer van de hand op de laatste, die zou je er eigenlijk nog even bij moeten tekenen (mooie oefening Tong uitsteken )

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:57

Dan ook maar even een (snel - nog geen uur) zonder over te trekken. Knipoog
Gaat dus om de verhoudingen niet om hoe krasserig het is.
Laptop voor me en schetsboek op schoot.
Over elkaar heen gelegd zit er niet eens zo heel veel verschil in als ik verwacht had. Pling

Wenkbrauwen lopen te hoog/rond bij mij, gezicht moet ietsje smaller, en de rechter mondhoek (links op de tekening) moet iets hoger. Er zit nog geen halve cm verschil in (tekening is 13x21).
Hopeloos uit verhouding is misschien wat overdreven, maar het is toch genoeg om ervoor te zorgen dat het niet echt helemaal goed lijkt.

Afbeelding

Ik zie trouwens online ook vaak mensen die - in opdracht (!) - tekenen, en als je het resultaat dan ziet, staan er veel dingen op de verkeerde plaats (ogen/neus) en zitten er rare deuken in het gezicht en zo...

Is het dan zo ontzettend verkeerd om in het begin de omlijningen over te trekken als het eind resultaat daar veel beter van wordt?

(Serieuze vraag - ik vind het gewoon veel makkelijker en vooral veel sneller(scheelt veel gummen) dan "kaal" beginnen.
Bij het "inkleuren" van schaduw en licht moet je toch ook op verhouding en plaats letten.
Wil wel graag leren om zonder overtrekken alles goed te krijgen, maar het zal nog even duren voor ik van iemand die voor me zit zo op papier een goed lijkend iets kan produceren).

Helemaal als ik er geld voor ga vragen wil ik een zo perfect mogelijk resultaat leveren...
Dan trek ik (nu) liever over dan dat het niet klopt.
Ik doe eerst nog een paar (5-10?) gratis zodat ik wat meer soorten posities en haar gehad heb (open wel een topic ergens - kan dat in UK?), maar straks in ieder geval het materiaal terug verdienen klinkt erg goed met het oog op mijn bankrekening.
"Moet" het overtrekken dan qua vraagprijs wat uitmaken?
(ik zat te denken aan 40 euro plus verzendkosten voor 50x65 - is toch 20 uur of (veel) meer werk, dus 2 euro of minder uurloon)

En, ik zal toch niet de enige zijn die "overtrekt" als het echt helemaal goed moet? Ze verkopen die projector/lichtbak dingen toch niet voor niets bij kunstbenodigdhedenwinkels?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:04

je zou ook gewoon kunnen oefenen met tekenen en pas geld vragen als je ZELF kan tekenen zonder overtrekken... Persoonlijk zou ik liever een iets minder perfect resultaat hebben en maar een klein prijsje vragen en al doende leren dan overtrekken en meteen de hoofdprijs vragen en niks meer leren..

Vind 40 euro erg veel voor een 'kleurplaat' Nagelbijten / Gniffelen

Die projectors zijn om kleinere schetsen op bijvoorbeeld een grote muur te projecteren Knipoog

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:08

In mijn ogen ben je pas klaar om geld te vragen als je ook daadwerkelijk alles beheerst van het tekenen. Dus niet alleen het kleuren, maar óók het schetsen, wat volgens mij nog wel het belangrijkste is.
Ik zou je eerst wat meer proberen te ontwikkelen in het schetsen, voor gelijk maar hoge bedragen voor te gaan vragen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:12

Ik ben het 100% eens met Wendy en Evelijn.
Mensen willen een tekening voor een tekening betalen omdat ze vinden dat iemand talent heeft, en ze daarvoor respect hebben. Niet iemand die klakkeloos iets overtrekt en daar een onmogelijke prijs voor vraagt...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:49

Citaat:
Is het dan zo ontzettend verkeerd om in het begin de omlijningen over te trekken als het eind resultaat daar veel beter van wordt?

nee... maar het zou 'mijn eer te na zijn' Clown
Ik heb er zelf veel meer voldoening van als het volledig mijn 'handschrift' is. Als er dan een oog net iets scheef staat of een vlek misplaatst is zie ik dat als een leermoment. En geloof me, ik denk dat ik zelf nog de meeste 'fouten' zie in mijn getekende dieren Nagelbijten / Gniffelen
Meen dat (veel meer voldoening van) zelfs te proeven in je eigen commentaar op de schets die je gemaakt hebt. Je komt nu zelf tot de ontdekking dat je met zelf schetsen helemaal niet zo ver naast de werkelijkheid zit! Dat moet toch een goed gevoel geven? Knipoog De schets zelf is helemaal niet verkeerd en helemaal niet voor iets in zo'n kort tijdsbestek. Ik denk zelfs dat als je je er even een paar tekeningen in verdiept dat je dan bijna hetzelfde resultaat hebt als wat je nu hebt met overtrekken...

Zelf teken ik zonder hulpmiddelen, geen projectoren, niet overtrekken, geen hokjes. Het laatste (raster) heb ik wel gebruikt in het verleden maar had niet het idee dat het mij hielp met de verhoudingen onder de knie te krijgen en ik vond het teveel werk al die hokjes Clown
Veel oefenen Ja het gezegde is niet voor niets: oefening baart kunst Clown

Over het werken in opdracht... als er vraag naar is waarom zou je het dan niet doen? Zelf zou ik nooit betalen voor een 'overgetrokken portret' maar goed ieder z'n mening toch?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:00

Nou nou, klakkeloos overtrekken/kleurplaat is het ook niet echt ... (dan was ik wel wat sneller klaar).

Even voor de duidelijkheid - als men het eindresultaat ziet wordt er vaak geld geboden,
en als men weet dat ik stap 1 overtrek (dus de omlijning van het gezicht ogen neus mond - niet meer!) wordt dat ineens anders.

Ik weet dat ik nog veel moet oefenen, en ik zal daarom NU nog geen geld vragen.
Maar als ik zie wat anderen voor hun tekeningen vragen, en hoe die er uitzien, vind ik het niet heel raar dat ik én oefen én wat probeer te verdienen als ik stap 1 wat beter onder de knie heb (en dus inderdaad zonder overtrekken kan tekenen - maar misschien WEL met de lichtbak en het origineel even check of alles inderdaad op de goede plek staat).

En A4 €10 | A3 €15 | 50x65 €40 vind ik dan ook niet zo'n heel raar idee eigenlijk.
Ter vergelijking - alles wat ik online tegen kwam zat boven de 20 euro voor A4, en bij groter dan A3 zat het al heel snel boven de 75 euro. ( google op "portrait pencil prices" or "tekeningen prijzen portret")

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:07

Lontje schreef:
Meen dat (veel meer voldoening van) zelfs te proeven in je eigen commentaar op de schets die je gemaakt hebt. Je komt nu zelf tot de ontdekking dat je met zelf schetsen helemaal niet zo ver naast de werkelijkheid zit! Dat moet toch een goed gevoel geven? Knipoog

Viel me inderdaad niets tegen Lachen!
Maar omdat het eindresultaat niet goed/kloppend is zou ik hier echt geen geld voor durven vragen.
Terwijl als iemand op bv. Wentworth Miller biedt (die veel beter gelukt is, maar wel overgetrokken) ik zonder "schuldgevoel" dat geld zou accepteren. Heb er hard mijn best op gedaan, en heeft veel tijd gekost. (Mijn zusje heeft hem al ingepikt trouwens...)

Citaat:
ik vond het teveel werk al die hokjes Clown

Daarom heb ik het hele raster gedoe overgeslagen..kost volgens mij zelfs nog meer tijd dat zonder hulpmiddelen het goed proberen te krijgen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:43

Om even aan te sluiten bij de laatste discussie over 'overtrekken'.

Citaat:
Even voor de duidelijkheid - als men het eindresultaat ziet wordt er vaak geld geboden,
en als men weet dat ik stap 1 overtrek (dus de omlijning van het gezicht ogen neus mond - niet meer!) wordt dat ineens anders.

Kennerlijk geeft dat omlijnen dus iets essentieels aan van wat als de kunst van tekenen wordt gezien. De schets is altijd het meeste, en belangrijkste deel van het werk. Dát is namelijk de kunst: het daadwerkelijk op papier zetten. Schetsen lijkt makkelijk, maar dat is echt niet zo. Ik maak altijd eerst een blaadje vol frupsels, en probeer zo te zien hoe het beest (in mijn geval) in elkaar zit.

Een portret is méér dan een kopie van de werkelijkheid. Teken de uitstraling, het gevoel. Dat is moeilijk, en het gaat ook nog niet altijd even makkelijk. Dat betekent namelijk dat je iets méér neer kunt zetten dan vlakken en lijnen. Die zijn namelijk maar het míddel om 'een persoonlijkheid' neer te zetten. Als je dát kan weergeven, dan doen de verhoudingen er echt niet zo gek veel toe. Lachen

Dát is waar mensen voor 'willen betalen'. Geen kopie van de lijnen, maar de persoonlijkheid van de foto. Daarom vragen ook de mensen waarvan jij dit zegt:
Citaat:
Ik zie trouwens online ook vaak mensen die - in opdracht (!) - tekenen, en als je het resultaat dan ziet, staan er veel dingen op de verkeerde plaats (ogen/neus) en zitten er rare deuken in het gezicht en zo...

rustig geld voor een tekening.
Als je de kern kunt neerzetten, dan maakt een deukje hier en daar niet uit. Knipoog

De verhoudingen zijn écht niet hetzelfde. Haha! Maar doet dat nu iets af aan de tekening? (OK, nu zou ik sommige dingen anders hebben gedaan, maar toch.)

Citaat:

De vraag is dus óf het eindresultaat er eigenlijk wel beter van wordt!

Bovendien zul je, als je in opdracht wilt gaan werken, te maken krijgen met opdrachten die je zelf zult moeten 'aanvullen'. (Zo zit op m'n laatste opdracht een 'nieuwe neus'.)

Je lijkt ervan uit tegaan dat een tekening pas 'goed' is als hij exact is zoals de foto.

Als men dát zou willen, dan hang ik de fóto wel aan de muur. Knipoog

Citaat:
Maar omdat het eindresultaat niet goed/kloppend is zou ik hier echt geen geld voor durven vragen.

Tuurlijk wel dus! Als ik kan zien dat mevrouw X is, doet het er dan toe dat ze er op jouw tekening anders uitziet dan op de foto? Die hang ik er echt niet naast aan de muur hoor. Haha!

Lees reactie 12 eens in het topic uit in m'n onderschrift. OK, misschien is dat een héle enthousiaste opdrachtgeefster, maar zeg nou zelf, doet het er nu toe dat die tekening anders is dan de foto?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:17

Wow wat een talent heb je zeg!

Ondanks dat je bij stap 1 de omlijningen overtrekt. Als ik geld zou betalen voor een opdracht maakt het mij eigenlijk niet uit hoe het proces is gegaan zolang het resultaat mn geld maar waard is Lachen en jou tekeningen zijn echt oogverblindend! Zo realistisch, vind ze echt schitterend!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 14:34

Dus, samenvatting.
A3, 15 uur werk.
Hier zou meer voor betaald worden (niets overgetrokken, veel gegumd en klopt niet) dan voor de anderen?
(50x65, klopt veel beter, en veel langer werk..)

Afbeelding
van
Afbeelding

Het is namelijk redelijk frustrerend om veel tijd en moeite in iets te stoppen, zonder overtrekken, en een veel minder eindresultaat te hebben, terwijl ik weet dat het met 1 makkelijk snel stapje anders veel beter kan. (Oefen nog wel door want nogmaals - dat is wel het einddoel..)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:44

Citaat:
Hier zou meer voor betaald worden (niets overgetrokken, veel gegumd en klopt niet) dan voor de anderen?

Nee. Knipoog Dat is niet de juiste redenering. Lachen
Het is niet: ik heb niks overgetrokken: kom maar op met de centjes! Haha! Nu ben je zélf aan het tekenen, toppie! En je gaat nú pas leren hoe je dat goed moet doen! En als dát goedgaat, dán kun je eens overwegen om er wat voor te vragen. Haha! (Al is het natuurlijk: wat de gek ervoor geeft Knipoog )

Je leert nu hoe je moet kijken, hoe je iets neer moet zetten. Als dát lukt, dan ben je al een stuk verder. Nu ga je iets léren. En dat daar een paar uurtjes is gaat zitten, ja, me dunkt. Haha!

Citaat:
Het is namelijk redelijk frustrerend om veel tijd en moeite in iets te stoppen, zonder overtrekken, en een veel minder eindresultaat te hebben, terwijl ik weet dat het met 1 makkelijk snel stapje anders veel beter kan.

En ik vind dit dus echt niet minder. Lachen Kijk nou eens naar die tekening en denk: zo, nu weet ik wat ik beter of anders kan doen volgende keer. Je leert nog maar, focus wat minder op het eindresultaat. Knipoog
Teken een beetje meer voor het plezier van het tekeken, en iets minder voor het look-alike. Lachen

Als het Pennymeisje voorstelt om een slof aan d´r pony te hangen, dan wordt ze daar minder snel Anky van Grunsven mee dan wanneer ze heel hard oefent. Haha!

Als tip voor het leren van verhoudingen: kijk eens in een schetsboek (en dan niet zo´n lege, maar eentje waarin het schetsen wordt geleerd.) Als je kunt kijken met behulp van bepaalde basisvormen worden verhoudingen een stuk makkelijker! Wat ook helpt is om eens een schedel te maken, of bekijk eens een anatomische kaart. Helpt echt! Ja Je weet dan wat er ´onder´ de foto ligt, dat geeft veel houvast. Tekenen dan gewoon eens vijf blaadjes vol met alleen maar schetsen. Wedden dat het volgende ´grote uitwerk project´ makkelijker en vlotter gaat?