[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:51

Nou nu ben ik er dus achter gekomen: IK HAAT PASTELKRIJTJES Domme dinger... Kan alleen met een potlood

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:13

ik blijf dit topic even volgen
zelf heb ik geen tips

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:29

ik heb een hele tijd zitten zoeken naar pastelkrijt, maar ik kon alleen maar olie pastel vinden, ik dus verder opzoek, de enige keer dat ik eindelijk Soft Pastel vind, is dat weer 30 euro.. is dit een normale prijs voor zoiets? ( ik heb ze wel gekocht )
maar hoe kan ik hier het beste mee te werk gaan?

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:53

Ik heb Olie Pastel krijtjes!

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:19

Heb ik ook,
ik heb nog een tip:
Teken niet verder als je niet echt veel zin meer hebt, neem dan even pauze. Anders wil je alles vlug afwerken en wordt het niet mooi.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:25

Tip:
    • Ga blind tekenen! Hiermee bedoel ik: zet een voorwerp neer om na te tekenen, potlood op papier en probeer de buitenlijn, zonder te kijken op het vel, op papier te krijgen. Gedetailleerd!

• Restvormen tekenen. Uitleg: restvormen zijn de vormen tussen bepaalde voorwerpen van lucht. Bij een stoel bijvoorbeeld met een open leuning; daar zitten bepaalde vormen in. Probeer dus alleen de restvormen te tekenen!
    Een moeilijk voorbeeld: teken de restvormen tussen de spaken van een fietswiel!

• Probeer vormen te tekenen, niet voorwerpen! Als je een oog van profiel ziet ben je snel genijgd om heel makkelijk een strip-achtig oog te maken. In principe is een oog van opzij alleen maar een driehoekje; probeer achter al die vormen te komen!
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 07-01-06 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:51

Maar heeft iemand nog wat tips over schaduwen

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:40

laagje voor laagje tekenen
ik ben altijd heel lang met een tekening bezig, om hem steeds
donkerder te maken. laagje voor laagje dus.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:42

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:43

oww dat heb ik ook een paar keer gedaan, dat is zooooo leuk
maar ik kan geen paarden maken hoor

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:52

Oke ik ben een paard aan het maken voor een vriendin maar ik ben bang dat ie wat lelijk word :S

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:00

nog maar wat tips:
Bekijk je tekening als je hem 's avonds maakt de volgende dag nog eens bij daglicht en andersom, vaak zie je dan nog net even een paar puntjes door de andere licht inval.

Probeer wat jezelf het meest fijn vind werken. (zo las je eerder in dit toppic dat Ellende bruynzeel wel fijn vind en Iceprincess niet) dit geld ook voor gummen, hardheden en in grijswaarden of kleur. Oefen en probeer.

Wees niet al te bang dat het lelijk wordt, maar werk wel voorzichtig. Dus ga niet in een keer met je meest donkere potlood stevige lijnen neerzetten, maar durf wel.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:08

Fenn: wel/niet gecontroleerd werken zijn twee verschillende dingen, maar ik denk niet dat voorzichtigheid hier moet worden aangeraden Lekker rotzooien gewoon, als je er eenmaal inzit, gebeuren er toch wel dingen die je niet kan voorzien.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:10

Paraat, ja maar voorzichtig in de zin van niet direkt een paar dikke krassen en dan weer kijken is wel handig. (in mijn ogen hoor) Dat is natuurlijk het zelfde als gecontroleerd. Ok, niet voorzichtig, maar gecontroleerd.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:48

pAardenMeiid schreef:
ik heb een hele tijd zitten zoeken naar pastelkrijt, maar ik kon alleen maar olie pastel vinden, ik dus verder opzoek, de enige keer dat ik eindelijk Soft Pastel vind, is dat weer 30 euro.. is dit een normale prijs voor zoiets? ( ik heb ze wel gekocht )

Oliepastel geeft n heel ander effect dan t softpastel! Oliepastel is bijna vetkrijt...
Volgens mij kun je soft pastels niet goedkoper krijgen, iig niet als set. In de tekenwinkels worden ze wel los verkocht. Misschien kun je n paar basiskleurtjes kopen en daarmee kijken wat je ervan vindt?

Ik werk zelf met t pastel laag over laag, de tekening wordt qua kleuren helemaal opgebouwd zeg maar .
Duurt erg lang voordat je n werkje afhebt, dus geduld is (ach, als altijd) wel handig .
T fijne is ook dat pastel wat mengt, je krijgt mooie kleurovergangen.
Ik vind t helemaal geweldig spul!

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:53

Fenn schreef:
Bekijk je tekening als je hem 's avonds maakt de volgende dag nog eens bij daglicht en andersom, vaak zie je dan nog net even een paar puntjes door de andere licht inval.

Met pastel teken ik echt álleen met daglicht, dan zijn de kleuren het meest kleurecht. Ik heb een grote tekentafel en die staat voor een groot raam waar veel licht doorheen komt, maar met lampen werk ik echt niet, als je dan je tekening in het daglicht houd kloppen de kleuren gewoon niet meer. Vandaar dat pastel altijd wat langer duurt bij mij, zeker nu rond half 5 kan ik al ophouden met tekenen omdat er dan niet genoeg licht mer is, en als het regent is er ook geen goed licht.
Vandaar dat je af en toe wat antiverveel tekeningetjes van mij vind die ik 's avonds maak omdat ik dan niet kan pastellen

En nog een supertip van mij : teken vanuit je hele arm (of nog beter, gooi je hele lichaam erin)
Ik zie hier echt veel teveel tekeningen voorbij komen die veel te krampachtig gemaakt zijn, dan krijg je krassen en rare strepen ja, hup je hele arm erbij en je kunt mooie vloeiende lijnen tekenen . Houd je potlood (penseel, krijt whatever) ook achteraan vast, niet helemaal bij de punt (tenzij je weer een andere techniek gebruik, maar die gebruiken niet veel mensen, neem aan de meeste gewoon hun potloodje zo vasthouden zoals je het op de basisschool geleerd hebt )

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:46

@ Iceprincess. Ik zit inderdaad ook altijd op mijn burostoeltje heen en weer te rijden voor 1 A4tje tekening.
Die opmerking was trouwens vooral voor potloodtekeningen, vaak als ik een tekening in de ochtend maak en ik kijk die avond bij lampenlicht opnieuw zie ik een paar minder mooi getekende streperige gedeelte veel beter, maar dat ben ik.

Leoniee

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:24

Ik weet niet of je hier ook vragen mag stellen, ik vraag het wel gewoon en als het niet mag dan wordt het wel verwijdert

Oke, ik moet voor school voor tekenen een plaatje natekenen. Op A0 formaat (volgens mij is het zo groot weet niet zeker). Dat moesten we dus doen door op het plaatje (eerst kopiëren) allemaal blokjes van 1 bij 1 cm of 2 bij 2 cm te tekenen en dat weer af te meten op het grote vel en daar dus ook blokjes op tekenen. Nu ben ik weer zo dom ( ) om een plaatje met superveel haar te nemen, dus wou ik vragen of jullie misschien een tip hadden voor haar tekenen?

Ik heb helaas geen plaatje op de computer, maar vertrouw me, het is een enorme bos met heel veel lichtplekken erop zegmaar.
Tips?

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:36

@ witte, manen zwarte manen, in kleur, met potlood met verf? Of het haar van een mens?

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:15

Sorry ik was niet helemaal duidelijk
Het is haar van een mens, blond maar ik heb het zwartwit gekopieerd en ik teken het ook gewoon zwartwit..

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:45

hoe moet je met pasteloliekrijt werken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:33

Ik bestel al mn materiaal bij http://www.dekwast.nl

je hebt daar super veel materiaal in alle prijzen. om te tekenen heb ik van `derwent` een blikje `sketching collection`besteld met 12 gemixte tekenmaterialen. Niet duur en heel fij spul. er zitten verschillende soorten potloden in, grafiet en kool. Leuk om mee te experimenteren.
Verder gebruik ik die site veel voor mn verf en schildersdoeken, ze hebben er gewoon alles en ik heb het meestal een dag later al in huis.

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:39

pAardenMeiid schreef:

Even een tip: bij de Kruidvat hebben ze voor een paar euro een doosje met 50 pastelkrijtjes.
Werken best nog fijn en zeker om te beginnen!
Ik heb ze zelf ook, maar eens ga ik aan de Rembrandts

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:43

Haha

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:22

hoi hoi dit is dan wel geen tip eerder een probleem van mij een beetje schetsen doe ik wel maar een echte losse hand heb ik niet..op de een of andere manier durf ik het niet ofzo..het is dat ik het gelijk zo precies goed wil hebben dat ik onbewust toch een te vaste hand heb...op het topic deel 2 wie tekent mijn paard of zoiets staan al verschillende voorbeelden dat ik zoiets heb van WAUW kon ik dat nu maar al...
ik heb NOOIT les gehad (ja op school 1 a 2 uurtje in de week ofzo maar daar leerde je niks) nu wil ik wel zodra ik er het geld voor heb een cursus doen van portret tekenen en dan steeds verder...mijn doel is (wat ik uiteindelijk echt wil kunnen) zo te tekenen dat ik gewoon een getekende foto heb...(dus zo echt als kan met tekenen natuurlijk) de haartjes de schaduwen de aders enc...
maar iemand een tip om toch een loss hand te krijgen...ik weet dat het opzich niet erg is 20 a4tjes weg te gooien maar ik ben nooit tevreden terwijl ik uit mezelf al goed kan tekenen maar doordat ik nooit er echt iets mee heb gedaan sins het laatste jaar (en ook niet veel gewoon af en toe als ik zin had) ben ik nog niet zo ver als ik had kunnen zijn...

tevens had ik de vraag of iemand van jullie cursussen heeft gevolgt of lessen of zelfs school(kuntaccademi ofzo)
of of iemand een goede cursus kent of zoiets of misschien wel leer boeken of dvd's of cd-roms voor op de pc ofzo..lieft even via bptje is makkelijker te bewaren en te vinden!