Dankjullie wel! SUPER leuk!
Joltsje schreef:Jaaa goed stuk.
Ik dacht even dat jullie daar een lijk gingen vinden hahaha.
Was ook zo!

Ik was er ter plekke geweest!
Suzanne F. schreef:Leuk! Wat is dat voor Snoop Dog wijn?
Hij is HEERLIJK! Cali Red van 19 Crimes, echt één van mijn favorieten. En ik ben een wijn snob. Maar... Het is een gevaarlijke fles, niet zonder gevolgen, zie het volgende hoofdstuk!
Paardenfann4 schreef:Ik dacht ook even dat er een dode was gevallen haha. Door je schrijfstijl kan ik me helemaal in Nina verplaatsen, zie het voor me.
Dat vind ik echt een HEEL groot compliment!
IMJ schreef:Wat een heerlijk hoofdstuk As!!
Echt helemaal goed wat mij betreft!
Ah, thanks Ing! Herken je Prem nog in de stukjes die ik nu telkens plaats? Echt leuk dat ik jou eigenlijk hierdoor 'ken'! Ben ook super blij dat je meeleest!
Op naar het Boekenbal 2026
! (We houden hem erin.)
In mijn (vooral eerste) deel vond ik vaak dat het een beetje plat was, hier blijven de details maar stromen
. Maar ben behoorlijk aan het schrappen en structureren geweest, dus hopelijk is het te volgen. Meer kan ik er op dit moment na 4 uur puzzelen niet van maken
(Heerlijk! Trouwens. Spelen met woorden, en een betere geschiedenis creeren
)..
10.
Woensdag 20 januari 2021
Na het Maandelijkse Slachtpartij-incident had ik eigenlijk niet verwacht ooit nog iets van hem te horen.
En ja, toen ik het aan Wouter vertelde (gênant! Gênant!), lag hij dubbel. Vervolgens—alsof ik hierom gevraagd had—kwam hij met zijn eigen bijdrage aan het Grote Rode Drama: er was ooit iemand op zijn gezicht gaan zitten tijdens—ik citeer—haar ‘maandelijkse bloedbad.’ Na afloop had Wouter eruit gezien alsof hij in een horrorfilm de hoofd(haha)rol speelde. Fantastisch.
Hij leek er nog trots op ook.
Ik wilde daar geen visuele voorstelling bij, maar bedankt.
Tom gooide er ook nog een schepje bovenop met: ‘Een échte ridder gaat door de rode zee.’
Wat.
Waarom.
Dat is nou precies het soort opmerking waar niemand op zit te wachten als je ongesteld bent.
In elk geval: levensles geleerd.
Ik ga nóóit op iemands gezicht zitten. Niet totdat mijn menstruatie-app 100% waterdicht is.
Genoeg bloed, tijd voor ander leed.
Tom belt.
Snel doe ik de AirPods in—die hij de vorige keer voor me meegebracht heeft.
‘Cadeautje,’ zei ‘ie.
Ik vond het voor mijzelf altijd totáál onnodig. Overdreven, luxe. Maar eerlijk is eerlijk: geen gesnoergedoe is best fijn.
En het geluid? Subliem.
Jarenlang keek ik met milde jaloezie naar die hippe types met hun twee witte plugjes.
En nu ben ik er zelf zo één.
Cool.
‘Dan heb je geen excuus meer om niet op te nemen als je zogenaamd op de fiets zit.’
Slimme gift, strategische zet.
‘Stoor ik?’ vraagt hij, alsof hij ooit heeft gebeld zonder me compleet te overvallen. In dit geval was ik net bezig om werk te verruilen voor iets vrijwilligs: het is tien voor vijf en ik zit met mijn hoofd al halverwege huis.
Dus nee, je stoort niet, Tom, maar kom ter zake. (Wat hij natuurlijk niet doet. Tom behandelt ‘telefoongesprek’ alsof het een filosofisch concept is.)
Hij zit in de auto. Een nieuwe dit keer—een Corvette Stingray.
Volgens Tom kost dat ding honderdduizend dollar. Ik had er nog nooit van gehoord; ik kom uit een doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg-familie, waar een Kia Picanto nog als prestigeproject geldt.
Hij had het trouwens al laten vallen tijdens ons allereerste WhatsApp-gesprek. Nog vóór hij wist of ik honden of kinderen had.
Prioriteiten.
Tom bezit twee Harley’s, drie auto’s (waaronder een Porsche), en heeft—fingers crossed—hopelijk aan één vrouw genoeg.
‘Laat anders woensdag maar zien hoe je die black bean burgers klaarmaakt,’ zegt Tom door de telefoon.
Hij had ze meegenomen uit de Verenigde Staten.
In een koeltas. Met koel-elementen. Samen met hele bijzondere*, Amerikaanse kaas.
Toen hij het glunderend uit de minibar van zijn hotelkamer toverde, smolt ik bijna.
Zo veel moeite, speciaal voor mij.
‘Tenminste iets gezonds, zo heb ik nog een beetje invloed op wat je naar binnen stopt,’ zei hij.
Of voor zijn ego, dan.
Maar wacht? Is dat een uitnodiging?
‘Woensdag?’ herhaal ik, half verschrikt, half in de war.
‘Ja babe, ik ben woensdag in Nederland. En ik wil graag zien waar je woont’.
Mayday cancelled.
Status update: Blue Monday diverted.
Nieuwe bestemming: maximale glimlach.
Want eerlijk: ik dacht écht dat ik hem kwijt was. En niet alleen door... TMI.
(Ik ben officieel door al mijn ranzige menstruatie-eufemismen heen.)
Nadat hij in januari op z’n eigen verzoek alleen nog maar Amsterdam-vluchten deed—romantisch, dacht ik nog, speciaal voor mij—kwam hij laatst opeens met het nieuws dat hij ook weer andere bestemmingen zou gaan vliegen. ‘Omdat die beter betalen.’
Ik dacht dat zijn minimum van 350k per jaar wel genoeg was om zijn lattes te financieren.
Maar blijkbaar is liefde niet genoeg om op te tanken.
Dus ja, ik voelde me afgewezen. Alsof hij zei: ‘Ik wil bij je zijn,’ maar dan met een kleine letter, gevolgd door een sterretje* en een voetnoot met: *’mits het geen geld kost. Geen extra bagage toegestaan.’
‘Trouwens,’ zegt hij ineens met een toon die ik liever niet hoor als mijn naam eraan hangt, ‘ik wil nog iets kwijt over die vriend van je uit Californië. Als je me belazert, komt het uit. Altijd. En dan is dat jouw verlies.’
Sh!t.
Waarom moest hij precies dát oppikken?
Verleid door de wijn—en dus mijn tijdelijke onvermogen om mijn mond te houden—flapte ik eruit dat ik ooit met Dev naar een wijnproeverij in Californië was geweest.
‘Een vriend,’ zo had ik hem gecategoriseerd, ergens tussen Tom’s voordracht over Snoop Dogg Cali Red, en zijn veel te gedetailleerde mening over tannines.
Een correct en ethisch verantwoorde benaming, overigens.
Maar Tom registreerde blijkbaar: verdachte activiteit.
Ik wil net mijn verdediging inzetten, maar Tom onderbreekt me.
‘Ik kom naar Amsterdam om jou te zien,’ gaat hij verder, ‘terwijl ik ook andere bestemmingen had kunnen kiezen. Ik hoef geen garanties. Maar ik wil geen spelletjes. Dus pas wel een beetje op.’
Godsamme.
Ik voel het. Dit is geen normale verliefdheid meer.
Wat is er mis met me? Dit is gênant, bijna een noodgeval. Dit moet echt aangepakt worden.
Net als een paar andere brandhaarden.
Want, liefde is leuk, chaos is duur. Tijd voor damage control.
Stap één: Dev afzeggen. Hij had me gevraagd of ik hem donderdag naar Schiphol wilde brengen—uit ‘pure vriendelijkheid’ natuurlijk, oftewel: hij had geen zin om zestig euro aan een taxi te spenderen.
Ik had het in eerste instantie toegezegd, want Tom was tot gisteren nog een hypothetisch concept. En echt, je verwijdert toch ook niet je Tinder-account voordat er op z’n minst één kandidaat ‘ik hou van je’ heeft geappt? (Spoiler: beide nog niet.)
Maar goed, kismet is een kreng.
En ik zie het al voor me: Tom op Schiphol, oog in oog met Dev.
De opties:
- Misschien herkent Tom m’n auto in de kiss-and-ride, een nogal opvallend exemplaar.
- Misschien herkent hij Dev.
- Of—nog dramatischer: Tom blijkt gewoon de piloot te zijn die Dev terugbrengt naar zijn persoonlijke ravage.
Want, briljant als ik ben, had ik niet alleen een T-shirt voor Tom laten maken met dat iconische Endless Summer-nummerbord. Nee hoor. Ook voor Dev.
En Dev draagt hem elke dag.
Eén ding weet ik zeker, Tom zou opstijgen als hij het zou zien. Geen vliegtuig voor nodig.
Hij is niet gek.
En ik ook niet. Ik ken het lot. Het heeft een theatrale voorkeur voor chaos.
En stap twee: mijn eigen desorganisatie opruimen. Liefde is leuk en alles, maar als iemand met een sixpack en een visie in je huis komt, wil je niet dat hij meteen je ongeorganiseerde realiteit ontdekt.
Hij had het inmiddels minstens tien keer laten vallen: germ-ofoob, OCD, smetvrees—hij presenteerde het bijna als zijn visitekaartje.
Misschien moet ik ook zoiets doen. Een disclaimer voor mezelf. ‘Hi, ik ben Nina. Ik ben een enorme rommelkont. En ik haat schoonmaken.’
Een kleine heads-up vooraf lijkt me wel zo fair. Dan weet iedereen dat mijn opruimbeleid voornamelijk berust op hoop en uitgestelde schoonmaakacties.
‘Je hebt toch van die schoonmakers, die plaatsen delict schoonmaken,’ grapt Suzanne ’s avonds als we op stal onze paarden staan te poetsen. ‘Kun je die niet inhuren om je huis schoon te maken?’ Mijn initiële enthousiasme over Tom’s komst heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een subtiel gevoel van naderend onheil.
‘Mijn vriend verhuurt trouwens ook kamerschermen’ gaat Suzanne gekscherend verder. ‘Kun je daar alles achter leggen’.
Ik zie het direct voor me.
Een doolhof van kamerschermen, waardoor van mijn appartement niets meer overblijft. Alleen de wc en de bank blijven over.
Ik schiet in de lach.
Ik moet écht gaan opruimen.
‘Zorg in ieder geval dat je keuken eruit ziet alsof er wel eens in wordt gekookt. Als ik wel eens foto’s van je huis zie, zie ik vaak genoeg spullen liggen die niet in een keuken thuishoren,’ lacht ze.
Suzanne is een heerlijke vriendin, maar soms wel een beetje te eerlijk.
‘Ik zal de beschermfolie van mijn kookplaat afpeuteren,’ grap ik.
To be continued.
*Hele bijzondere, Amerikaanse kaas. Helemaal uit Florida.

Endless Summer

Mijn Valentijn-portret
Van/ voor hem (lijkt best aardig toch, Inge
?)