[VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:10

Haha, superleuke reacties!

Okay, ik heb dus even "experimenteel" gedaan en het volgende stuk geschreven vanuit "hij" en vanuit een derde persoon. Ik snap dat niet iedereen beide stukken gaat lezen (beetje saai, haha) maar voor de mensen die dat wel doen: heelll graag jullie mening! Ook voor het vervolg.

Ik las hier ook comment over dat het juist mysterieus was als het alleen vanuit haar kant geschreven was, en hier ben ik het helemaal mee eens haha! Maar ik denk dan dat het te onduidelijk wordt - zeker in het begin.

De tofste vader van de klas - hij

“WOW Prem, wat gaaf, die rozen!”

Eindelijk - ze heeft ze gekregen. Ik maakte me al even zorgen dat er iets mis was gegaan. Ik had het even snel tussen twee patiënten door geregeld. Ik neem een slok van mijn koffie en begin een bericht terug te typen.

inspire me - scare me
Make me run hard and make me stand still
Dreams may evaporate like drops of dew
So Lets do what we dare - make everything new

Ik leg mijn telefoon weg en staar naar de, nog altijd lege, pagina op mijn laptop. Ik wilde vandaag beginnen aan de tekst voor mijn inaugurele rede, maar tot op heden is er nog niets van gekomen. Het enige wat ik tot nu toe heb is de titel: “Count your blessings”. Ach, ik heb nog tot half Oktober de tijd. Dan is de oratie. Het belangrijkste is dat mijn dochter er dan ook bij is - en dat zal tevens de moeilijkste opgave worden. Erna maakt het me niet uit wat ze doet. Ik ga af als een gieter als ze er niet bij is.

Mijn zoon heeft 4 vrienden uitgenodigd voor een logeerpartij. Alle kinderen uit Manfed’s klas noemen mij de tofste vader van school. En daar ben ik trots op. Ik vind dat mijn zoon het moeilijk genoeg gehad heeft met de scheiding. Op school gaat het nog regelmatig mis; hij had van de week nog een woedeaanval. Hij loopt hiervoor bij een kinderpsycholoog. Zijn moeder zegt dat het door de scheiding komt. Maar ik denk dat het vooral komt doordat zij gestoord is. Wie wordt er niet gek met zo'n moeder? Ongelofelijk dat ik het daar 22 jaar mee uitgehouden heb.

Ik kijk op van mijn laptop en hoor mijn zoon boven met zijn vrienden praten. Nou ja, ze praten tegen de computer. Ze zitten daar al de hele dag achter. Zelfs toen ik net boven de lunch voor ze kwam brengen, keken ze nauwelijks op.

Hij mag van mij zelf bepalen hoe laat hij gaat slapen als hij bij mij is – al blijft hij de hele nacht op. Ik wil graag dat hij met plezier bij mij komt. Dit is tenslotte het huis waarin hij is opgegroeid. Het is nu het huis van hem en mij, denk ik resoluut. Hij is alles wat ik heb in Nederland en de reden dat ik hier blijf. Terwijl mijn moeder en de rest van mijn familie nog altijd in Iran zitten.

“Gaan we nu nog een drankje doen, morgen?” appt ze. Ik wil wel, maar weet nog niet of Manfred blijft. ”A wise man once said “impatience leads to frustation” antwoord ik. Ze blijft stil. Ik gooi het over een andere boeg en vraag haar wat de beste dag is om mijn song te releasen. “Wat is je geluksdag?” vraag ik. “De 22e, want dan krijg ik mijn loon. Ik glimlach.

Ze is alles wat ik nodig heb. Ze is jong, vrolijk, positief, slim en precies het tegenovergestelde van mijn ex. Ik heb alleen geen idee wat ze met iemand als ik moet. Als ik haar website lees, heeft ze tientallen dates gehad in het verleden. Wat is er mis met haar? Waarom is ze tot nu toe niet geslaagd in de liefde? Ik open haar website en zie dat er een nieuwe blog is geplaatst. “Leuk om te lezen” mompel ik in mijzelf “een verslag over een Tinder-date”. Ik word er onrustig van. Misschien ziet ze die jongen nog steeds. Ik vertrouw vrouwen niet meer sinds mijn ex er vandoor is gegaan met de zwemleraar van onze zoon. En ik vind het ook helemaal niets als mensen er achter komen dat ik met iemand date die verhalen schrijft over daten.

“Waar wil je heen dan, morgen?”, vraag ik haar. Ik heb namelijk wel echt zin om haar te zien. “We gaan wel naar de bar in het Amstel hotel” antwoordt ze vrijwel gelijk. Bevangen door een gevoel van jaloezie antwoord ik:

"OK, dus als we daarheen gaan, ga jij vertellen over alle dates die je daar gehad hebt. Thats gonna be fun babe”.

De tofste vader van de klas - derde persoon

Het eerste wat ze doet, is Prem een berichtje sturen om hem te bedanken voor de rozen. Prem is opgelucht dat ze ze eindelijk heeft ontvangen. Hij had het even snel tussen twee patiënten door geregeld en was bang dat er iets mis was gegaan. Prem neemt een slok van zijn koffie en begint een bericht terug te typen.

inspire me - scare me
Make me run hard and make me stand still
Dreams may evaporate like drops of dew
So Lets do what we dare - make everything new

Prem legt zijn telefoon weg en staar naar de, nog altijd lege, pagina op zijn laptop. Hij wilde vandaag beginnen aan de tekst voor zijn inaugurele rede, maar tot op heden is er nog niets van gekomen. Het enige wat hij tot nu toe heeft, is de titel: “Count your blessings”. "Ach", denkt hij, "ik heb nog tot half Oktober de tijd". Dan is de oratie. Voor hem is het het belangrijkst dat zijn dochter er dan ook bij is - en dat zal tevens de moeilijkste opgave worden. Erna maakt het hem niet uit wat ze doet. "Ik ga af als een gieter als ze er niet bij is", denkt hij.

Prem's zoon heeft 4 vrienden uitgenodigd voor een logeerpartij. Alle kinderen uit Manfed’s klas noemen Prem de tofste vader van school. En daar is hij trots op. Hij vindt dat zijn zoon het moeilijk genoeg gehad heeft met de scheiding. Op school gaat het nog regelmatig mis; Manfred had van de week nog een woedeaanval. Hij loopt hiervoor bij een kinderpsycholoog. Zijn moeder zegt dat het door de scheiding komt. Maar Prem denk dat het vooral komt doordat zijn moeder gestoord is. "Wie wordt er niet gek met zo'n moeder? Ongelofelijk dat ik het daar 22 jaar mee uitgehouden heb", denkt Prem.

Hij kijk op van zijn laptop en hoort zijn zoon boven met zijn vrienden praten. Ze praten eigenlijk tegen de computer. Ze zitten daar al de hele dag achter. Zelfs toen Prem net boven de lunch voor ze kwam brengen, keken ze nauwelijks op.

Manfred mag van Prem zelf bepalen hoe laat hij gaat slapen als hij daar is – al blijft hij de hele nacht op. Prem wil graag dat hij met plezier bij mij komt. Dit is tenslotte het huis waarin hij is opgegroeid en nu het huis van hem en mij, denkt hij resoluut. Zijn zoon is alles wat hij in Nederland heeft - en de reden dat hij hier blijf. Terwijl mijn moeder en de rest van mijn familie nog altijd in Iran zitten.

“Gaan we nu nog een drankje doen, morgen?” appt ze. Prem wil wel, maar weet nog niet of Manfred blijft. ”A wise man once said “impatience leads to frustation” antwoordt hij. Ze blijft stil. Prem gooit het over een andere boeg vraag haar wat de beste dag is om zijn song te releasen. “Wat is je geluksdag?” vraagt hij. “De 22e, want dan krijg ik mijn loon. Prem glimlacht.

Ze is alles wat ik nodig heb, denkt Prem. Ze is jong, vrolijk, positief, slim en precies het tegenovergestelde van zijn ex. Hij heeft alleen geen idee wat ze met iemand als hem moet. Als hij haar website leest, heeft ze tientallen dates gehad in het verleden. "Wat is er mis met haar? Waarom is ze tot nu toe niet geslaagd in de liefde?" vraagt Prem zich hardop af. Hij opent haar website en ziet dat er een nieuwe blog is geplaatst. “Leuk om te lezen” mompelt hij in zichzelf “een verslag over een Tinder-date”. Hij wordt er onrustig van. "Misschien ziet ze die jongen nog steeds. Ik vertrouw vrouwen niet meer sinds mijn ex er vandoor is gegaan met de zwemleraar van onze zoon", denkt hij peinzend. Hij vindt het ook helemaal niets als mensen er achter komen dat hij met iemand date die verhalen schrijft over daten.

“Waar wil je heen dan, morgen?”, vraagt Prem haar. Hij heeft namelijk wel echt zin om haar te zien. “We gaan wel naar de bar in het Amstel hotel” antwoordt ze vrijwel gelijk. Bevangen door een gevoel van jaloezie antwoordt Prem:

"OK, dus als we daarheen gaan, ga jij vertellen over alle dates die je daar gehad hebt. Thats gonna be fun babe”.

to be continued

Joltsje

Re: [VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:23

Leuk. ik vind het leuker als je het vanuit 1 van de 2 personen schrijft. dat maakt het persoonlijker

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:27

Spannend! :)
Ik snap alleen niet zo goed waarom het stukje vanuit de derde persoon, als het precies hetzelfde is als het andere stukje?

Ik zou het gewoon vanuit hem en haar schrijven.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:05

Wat leuk, ik volg ook!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 00:30

Ik vind de eerste of tweede persoon ook leuker, net iets vlotter.

In de vijfde alinea van het tweede stukje staat dit:
Prem wil graag dat hij met plezier bij mij komt.

Maar ik denk dat je mij=hem bedoelt?

Verder goed bezig, ik ben super benieuwd waar het verhaal naar toe gaat!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 04:05

Ik lees al een tijdje mee en blijf zeker meelezen! Heb verder geen tips, schrijf zelf pas een paar jaar. Ik vind het 3de persoon niet erg fijn lezen. Zou gewoon gaan voor stukken hoe hij het meemaakt en zij. Vind het voor beide interessant te lezen!
Ben benieuwd naar de rest! :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 05:07

Ik volg. Bijzonder verhaal. Beetje veel red flags.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 05:33

Avalanche81 schreef:
Ik volg. Bijzonder verhaal. Beetje veel red flags.....

:j

Leuke oefening ts! En echt goed geschreven. Ik vind het eerste stukje leuker en vind het wel leuk vakuit beide karakters.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:04

Het eerste stukje heeft mijn voorkeur. Vind het juist wat extra geven dat je vanuit een persoon leest

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:14

Eerste heeft ook mijn voorkeur. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:43

Ik ben hier ook ineens in gevallen en heb geen enkel probleem om de boel te snappen, ook al staat het énorm ver van mij af allemaal :P Vind het juist leuk vanuit beide personen geschreven.

Maar vind het wel apart dat "hij" vanuit zijn eigen stukjes als een veel leukere vent overkomt (en zij in zijn ogen ook) dan hoe het vanuit "zij" komt want wat een lül met vingers vind ik het vanuit haar standpunt en zij lijkt ook helemaal niet zo vrolijk en sprankelend, het lijkt wel over een heel ander stel te gaan dan :))

Het enige dat ik echt niks vond was datzelfde stuk vanuit de 3e persoon.
Voor de rest ben ik wel benieuwd hoe het verhaal zich ontwikkeld :j

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:21

Suuuperleuk!

Ja, vanuit "hij" had ook mijn voorkeur. Maar ik denk, toch even kijken, omdat er in het begin wat opmerkingen over waren.

Liespower, je hebt gelijk, dat was ik vergeten aan te passen, haha! Goed opgemerkt.

Heb echt veel aan de opmerkingen, las ook dat het onduidelijk is waarom "ze" bij "hem" blijft ondanks de red flags e.d., daar ga ik ook meer aandacht aan besteden. Kortom: genoeg werk, haha!

Goede opmerking ook van pmarena, ik zal dit ook wat meer uitwerken. Kan niet meer editen, maar juist leuk om dit dan meer mee te nemen in de komende stukken. Wel lastiger. Snap je punt zeker! Dat is ook weer omdat ik het misschien niet goed genoeg aangekleed heb (wat iemand eerder terecht opmerkte).

Het boek

“Waarom lukt het nu niet met relaties bij mij?”. Zwelgend in zelfmedelijden spreek ik mijn zorgen over “een toekomst alleen” uit bij Nienke. Ik lig languit in mijn joggingbroek op haar bank, iets wat niet ongebruikelijk is op zondag. Inmiddels heb ik mijn paardrijbroek vervangen door een joggingbroek. Een hele upgrade. Nienke is nogal gesteld op haar meubels.

Ze zet de kopjes thee op de tafel en gaat tegenover me zitten. Haar zoon komt gierend aanwaggelen en smeert onmiddellijk zijn vuile toet af aan haar onberispelijke witte broek. Ze negeert het, hoewel ik weet dat ze het gezien heeft en van binnen ervan walgt.

“Je trekt de verkeerde mannen aan. Als je een hond wilt kopen, en je komt thuis met een kat, moet je ook achteraf niet gaan klagen dat hij niet kan blaffen”. Ik voel me als getroffen door heldere bliksem. Ik zie dat mijn vriendin onopvallend haar hand over de verse pindakaasvlek op haar broek legt. “Nien, waar heb je die wijsheid vandaan?” vraag ik nieuwsgierig, aannemende dat ze het niet zelf verzonnen heeft. Ze is zelf tenslotte tot nu toe ook niet erg succesvol in de liefde.

Ik ga rechtop zitten. Ze begint te vertellen over een boek wat ze aan het lezen is. Hoe meer ze vertelt, hoe enthousiaster ik word. Het lijkt wel magie! Waarom wist ik dit allemaal nog niet? Nog diezelfde avond bestel ik het boek en lees ik het in een ruk uit. Mijn volgende relatie gaat lukken, denk ik resoluut. Dan zie ik het maar als experiment.

Ik kijk op mijn telefoon. Nog altijd geen berichtje van Prem. “Ik vergeef wel, maar vergeten doe ik niet, dus nu kan hij even lekker de eeuwige jeuk en te korte armpjes krijgen”, zeg ik hardop, mompelend. En bedenk me dat we eigenlijk nu een drankje aan het doen zouden zijn. “Dit wordt niks”.
In plaats van een berichtje naar Prem te sturen, app ik Bernhard. Hij reageert direct.

to be continued

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:52

Moest even wennen aan de sprong in de tijd. Bij de eerste zin dacht ik: huh ze heeft toch een relatie met Prem?

Maar je ziet echt dat je wat met de tips doet en vooruit gaat! :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:27

Je wordt echt steeds beter, leuk om te lezen en volgen! Je doet mij denken aan Helen's dagboek van de vrouw (telegraaf). Dat zijn ook steeds korte stukje, maar goed en leuk om te volgen!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 15:45

Zertab schreef:
Moest even wennen aan de sprong in de tijd. Bij de eerste zin dacht ik: huh ze heeft toch een relatie met Prem?

Maar je ziet echt dat je wat met de tips doet en vooruit gaat! :)

Dankjewel!
Nee, dit is echt de dag erna, haha! Prem had (zaterdag) dat (onaardige) Appje gestuurd en dat was niet zo in goede aarde gevallen. Maar verder had hij ook niks meer laten horen.

Aahhhh, toch niet duidelijk genoeg nog, haha! Ik doe zo mijn best :) ! Sorry! Ik snap je punt wel, nu ik het nalees. Dus blij dat je het zegt :) .

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:25

Vwb het stukje van de derde persoon ontgaat mij totaal de logica en zie ik ook de meerwaarde niet in. Voor het laatste nieuwe stuk vond ik het nogal onduidelijk, omdat het voor mij echt totaal onduidelijk was waar we nu ineens in de tijd zaten. Ik miste een heel stuk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:43

ik snap dat laatste stuk juist wel.
zij wou met hem op date, hij kon niet ivm zijn zoon.
zij vind dat jammer, denk "heb je weer zo'n kerel"

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:41

ik volg grappig verhaal

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:47

Ik kon het wel volgen hoor... en hij heeft helemaal niets gezegd over zijn zoon dus dat weet zij dan toch niet, dat het daarom is? Zij denkt dat het gewoon een zak is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:22

Het is gewoon een zak. Wat een poedersuiker over die bar.

Maar ik vind de stukjes steeds beter geschreven dus ik volg met plezier :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:33

Als we hem een zak vinden, dan schrijft TS goed

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:47

Ik vind het wel goed te volgen hoor! Zit ook zeker verbetering in, goed bezig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:47

Leuk om te volgen! Ook omdat je met sprongen vooruit gaat!
Maar blijf ook bij jezelf, laat je niet té veel leiden door de lezers.

Ik kan me ook indenken waarom Prem denkt en doet zoals hij denkt en doet. Ben benieuwd of dat later ook nog naar voren komt, en of mijn idee klopt :D

2 Personages vind ik niet vervelend. Ik lees voornamelijk boeken met wisselende personages.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:28

Ik volg ook! Ik zou vooral wat meer informatie over de personages zien. Hoe oud is de vrouw (hoe heet ze eigenlijk?), waar woont ze, hoe ziet ze eruit. Als je dit slim weet te verwerken in het verhaal, kan de lezer het zich beter inbeelden. Ik vind dat je situaties echt veel gedetailleerder mag beschrijven. Ze hoort over een boek, bestelt hem en heeft hem gelijk uitgelezen > Daar zit minstens een dag tussen. Hou rekening met tijd en ga daarin dieper in op de gedachtegang van de personages, soms blijft het wat vlak, wat verwarring veroozaakt. Je kan je dan niet vinden in de keuzes van je personage, omdat we niet weten wat er vooraf in zijn/haar hoofd is omgegaan.

Verder wil ik je een heel groot compliment geven dat je dit verhaal zo op durft te schrijven, en alle kritiek ten harte neemt. Schrijven is verdomd moeilijk, zeker als iedereen gelijk het resultaat meeleest. Maar het is ook bijschaven, en met de tips die je hier krijgt en de sprongen die je nu al maakt gaat dat vast lukken! Ik lees iig graag mee :).

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:59

Libera schreef:
Ik kon het wel volgen hoor... en hij heeft helemaal niets gezegd over zijn zoon dus dat weet zij dan toch niet, dat het daarom is? Zij denkt dat het gewoon een zak is...

PRECIES! Haha. Het is best een rotopmerking, zeker in de "wittebroodsweken". En het feit dat hij daarna niets meer van zich laat horen en dus ook de halve "afspraak" om wat te gaan drinken compleet voorbij gaat.

chantalboes schreef:
Ik volg ook! Ik zou vooral wat meer informatie over de personages zien. Hoe oud is de vrouw (hoe heet ze eigenlijk?), waar woont ze, hoe ziet ze eruit. Als je dit slim weet te verwerken in het verhaal, kan de lezer het zich beter inbeelden. Ik vind dat je situaties echt veel gedetailleerder mag beschrijven. Ze hoort over een boek, bestelt hem en heeft hem gelijk uitgelezen > Daar zit minstens een dag tussen. Hou rekening met tijd en ga daarin dieper in op de gedachtegang van de personages, soms blijft het wat vlak, wat verwarring veroozaakt. Je kan je dan niet vinden in de keuzes van je personage, omdat we niet weten wat er vooraf in zijn/haar hoofd is omgegaan.

Verder wil ik je een heel groot compliment geven dat je dit verhaal zo op durft te schrijven, en alle kritiek ten harte neemt. Schrijven is verdomd moeilijk, zeker als iedereen gelijk het resultaat meeleest. Maar het is ook bijschaven, en met de tips die je hier krijgt en de sprongen die je nu al maakt gaat dat vast lukken! Ik lees iig graag mee :).

Ja, suuupertips! Heb het in mijn nieuwe stukje meer gedaan, hopelijk valt het op. Of ik de naam ga noemen, weet ik nog niet. Kan wel. Snap het op zich wel nu ik erover nadenk! Ik hou wel van mysterie haha. Ik neem het even in overweging. Leeft dan wel meer inderdaad. Goede!

Ik ben ook echt ONWIJS blij met de meelezers! Waardeer ik ZO! Ik heb zelf altijd onwijs veel gelezen en dacht eerst van, "dit doe ik even", maar het is ZO moeilijk inderdaad, haha! Liet eerst mijn beste vriend proeflezen voor het plaatsen, maar hij zei altijd "hou het kort(er) en bondig(er)". Maar misschien komt het omdat hij delen al (her)kent (hij weet ik grote lijnen wat ik wil vertellen). Heb hem ik dus ontslagen als proeflezer hahahah :-P en doe het met jullie tips.

Een normale dag
Maandag 17 februari 2019

Another morning - another day
Yesterdays gone and to days on its way
Wonder what went wrong and may be what I said
I wish you a sweat good morning and see you laughing end of this day

Het is maandagochtend en ik plof na een fietstocht naar kantoor zuchtend neer op mijn bureaustoel. Na je 35e gaat het blijkbaar allemaal niet meer vanzelf. Ik ben inmiddels niet meer boos over de opmerking van Prem, maar wel over het feit dat hij sindsdien geen berichtje gestuurd heeft. Tot net.

“Sorry” had genoeg geweest hoor”, antwoord ik. “En ik maar denken dat het een leuk idee was omdat ze bij het Amstelhotel de beste Espresso Martini’s hebben, het fantastisch ingericht is door Marcel Wanders en het lijkt alsof je in een sprookje beland bent” vul ik aan.

De computer ratelt bij het opstarten. Ik heb bevroren vingers en typ twee keer mijn wachtwoord verkeerd – gelukkig geen drie keer, dan had ik mezelf geblokkeerd. En had ik alweer de hulp van mijn manager in moeten schakelen. “Wat doe je toch altijd met de computer” – oh, ik hoor het hem al zeggen.

De waarheid is dat Prem’s opmerking over ex-vriendjes dicht bij de realiteit ligt. Toen de kunstenaar mij voor onze tweede date meenam naar de bewuste bar in het Amstelhotel, was ik betoverd. Of het kwam door de setting, de hoeveelheid drank of door Raymond zelf weet ik even niet. Hij komt daar vaak; zijn galerij is om de hoek “Nog 16 lantarenpalen” zei hij altijd als ik op de terugweg klaagde over te zere voeten in te kleine schoenen.

Oh, Raymond. Wat was ik gek op hem. Als we een nachtje in een hotel sliepen, vond ik mijn kleding de volgende dag vreemd gedrapeerd terug in diverse lampen. “Kunst” knikte hij dan. Maar toen hij in Antwerpen doodleuk vertelde dat ik hem alleen leuk vond omdat “ik hem niet kon krijgen” viel mijn hart in 1,000 stukjes uiteen. Drie maanden duurde onze “flirtation” maar voor mij betekende het zoveel meer. Ik had onze complete toekomst al uitgestippeld. Hoe kon ik dit compleet gemist hebben? Ik hoop hem nog altijd tegen te komen. En wie weet ziet hij me dan wel staan. Dus dat ik met Prem naar juist die bar wilde, was geen toeval.

“Je bent een enigma” antwoordt Prem. Enigma? Ik moet opzoeken wat dat is. “Ik heb gisteren het Amstelhotel opgezocht. Wat een prachtige, dromerige, romantische en mysterieuze plek. Ik wil daar de nacht doorbrengen. Hopelijk met jou. Jij maakt het plaatje compleet. Jij maakt het dromeriger. Zoals je dat altijd doet”. De nacht doorbrengen! Mijn mond valt open. De hotelkamers zijn onbetaalbaar; het zou een droom zijn die uitkomt. Mijn boosheid is als sneeuw voor de zon verdwenen. “Okay, so now all is done and said, can we just kiss and move on?” antwoord ik, om verdere confrontaties te vermijden. Prem is dan wel 20 jaar ouder dan ik, maar dat is misschien juist wel goed. “No drama please”, antwoordt Prem, “ik heb 22 jaar alleen maar drama gehad. Nu wil ik gewoon genieten, zonder drama”.
Ik stuur hem een quote terug die ik toevallig de dag ervoor in het boek van Nienke gelezen heb.

Bij tennis-dubbelspel heb je een partner. Jullie vormen samen een team en zullen nooit tégen de ander spelen. Ook al spelen jullie het spel op verschillende wijze, jullie hebben hetzelfde doel: samen plezier hebben, samen spelen, teamgenoten zijn. Als je tennispartner voortdurend zegt: ‘Speel niet zus, maar zo. Je doet het verkeerd’, zul je geen plezier hebben en op den duur zul je zelfs niet meer willen spelen met die partner. In plaats van samen een team te zijn, wil je partner greep hebben op jouw manier van spelen. Zonder het teamconcept zul je altijd conflict hebben. Als je je liefdesrelate, je huwelijk als een team ziet, zal alles beter gaan. Het gaat dan niet meer om winnen of verliezen, maar gewoon om het spel omdat je plezier wilt hebben.

“Haha” stuurt hij terug. “We gaan vanavond naar die bar van je. Kom om 20h maar naar mijn huis” en hij stuurt zijn adres. Ik antwoord direct. “Superleuk”. En terwijl ik op verzenden druk, hoor ik mezelf hardop "fiets" roepen. Ik bedenk me op hetzelfde moment namelijk dat ik vanavond naar mijn paard moet. Als ik opkijk, zie ik mijn manager me met opgetrokken wenkbrauwen aankijken. Ik lach verlegen terug waarna ik mijn ogen neersla. Ik voel mijn hart kloppen in mijn keel.

to be continued