[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:07

Wendy1708 schreef:
Ik zou zo ontzettend graag leuke striptekeningen kunnen maken van mijn eigen pony's. Vroeger heel veel getekend maar de laatste 20 jaar ofzo... bijna nooit meer. Ik zou wel willen proberen elke dag een klein "iets" te maken.

Ik heb dat vorig jaar gedaan, stalboekje bij de Action gekocht en toen voorvallen op stal gaan tekenen en omschrijven. Ik dacht dat lukt me nooit uit het hoofd, maar zitten best hele leuke schetsjes tussen. Soms denk je langer na over dingen of het wel lukt en kan, dan dat het werkelijk aan tijd en energie kost en ben je verrast over jezelf :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:14

Ik volg ook weer, geniet graag van jullie tekeningen.
Voorgaande jaren wel geprobeerd maar het steeds niet volgehouden omdat ik gewoon te weinig tijd heb (natuurlijk is het ook een kwestie van prioriteiten...) Ik teken/schilder overigens wel veel voor werk en studie maar dat tel ik niet mee.
Dit jaar wil ik het toch weer gaan proberen maar dan iets minder streng voor mezelf en ipv per dag of week 1 tekening per maand te maken. Als ik er dan overheen zit is dat alleen maar mooi meegenomen. :D
Verder heb ik een tijdje terug een instagram account aangemaakt in de hoop dat dat een beetje een stok achter de deur zou zijn, om mezelf misschien nog beter te verplichten iets te maken wat ik ook nog post-waardig vind :')

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:49

Wat een leven in dit topic, leuk! En welkom aan alle nieuwe mensen, ben erg benieuwd naar jullie creaties!

Ik ben wat ziekjes, dus moest mijzelf echt even overtuigen om te beginnen. Het stelt dus niet zo heel veel voor, wat geprobeerd te spelen met lichtinval. Mag nog wel veel oefenen :+ Merk dat ik sowieso weer even in moet komen, te lang niets gedaan.

Wat betreft inspiratie: voor nu genereer ik random een letter, en dan nog een en nog een, totdat er iets logisch uitkomt. Dit keer was het dove. Weet nog niet of ik het altijd zo ga doen, maar voor nu vind ik het nog wel even handig :)

1 januari - 1/365
Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Quebelle: bedankt voor de sites, dat is altijd handig.

zanakuzies: Wat leuk zo met die kleurtjes! Ik vind hem gaaf :j

Fennadev: wat een schattig vosje! De oren zien er lekker zacht uit en ik vind ze helemaal niet vaag.

sanneb: Phoe, je hebt ook niet meteen een makkelijke pose uitgekozen. Vind hem toch wel goed gelukt hoor, zeker hoe jij met weinig detail wel heel duidelijk een bepaalde sfeer/actie neerzet :j

Telpeva: deze vind ik erg mooi! Gaaf hoe je hem in de achtergrond laat verdwijnen. Daar heb ik altijd nog heel erg veel moeite mee.
Bedankt ook nog voor je uitgebreide post over jou ideeën. Ik moet nog even nadenken hoe ik het nou uiteindelijk ga doen. Moet denk ik voor mijzelf eerst maar eens even op een rijtje zetten waar ik aan wil gaan werken. Want heb nu eigenlijk nog geen idee :+

AmyLyklama: Vind het zo knap dat mensen dit zonder referentie kunnen! Erg interessant plaatje ook, zo met die vogel en het doek voor de mond. Ik mis nog een beetje schaduw op de stenen waar hij zit.

Selina: Leuk dat je toch wat doet! Die ogen zien er al goed uit:j Ben benieuwd straks naar het eindresultaat.

Wendy1708: Moeilijk perspectief! Maar hij is goed gelukt hoor. Knap ook dat je zo die oren er bij bedacht hebt. Lieve zachte blik heeft hij zo.

julie0307: Leuk zo met die kleuren op de achtergrond! Ook een erg leuk idee om zo je tekening als boekenlegger te gebruiken.

Jolandee: De verhoudingen zien er goed uit! Oog vind ik er anders ook gewoon goed uitzien hoor. Bij de manen is het een kwestie van erg goed kijken welke plukjes licht zijn en welke donker.

Jodhi: Die ziet er ook mooi uit zeg! Hoelang heb je hier over gedaan?

Malenka

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:59

Ik dacht ook maar meteen te beginnen met een experiment met aquarelkrijt. Normaal werk ik hier niet mee. Dus het is zoeken naar hoe veel matetiaal ik nodig heb. Ik blijk veel te veel te gebruiken en de tekening is dus veel donkerder dan gepland. Na een uur ben ik maar gestopt aangezien de verhoudingen ook niet kloppen. Ik twijfel wat ik er mee ga doen. Toch afmaken, opnieuw beginnen of met iets heel anders aan de slag. En als ik iets anders ga maken. Tel ik deze dan wel mee?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:04

Malenka, ik vind 'm juist heel aansprekend, zoveel kleur en juist die grove vlakken, niet helemaal uitgewerkt. Mooi en leuk! Ik zou 'm in ieder geval meetellen :j

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:17

Isapaardje schreef:
Wendy1708 schreef:
Ik zou zo ontzettend graag leuke striptekeningen kunnen maken van mijn eigen pony's. Vroeger heel veel getekend maar de laatste 20 jaar ofzo... bijna nooit meer. Ik zou wel willen proberen elke dag een klein "iets" te maken.

Ik heb dat vorig jaar gedaan, stalboekje bij de Action gekocht en toen voorvallen op stal gaan tekenen en omschrijven. Ik dacht dat lukt me nooit uit het hoofd, maar zitten best hele leuke schetsjes tussen. Soms denk je langer na over dingen of het wel lukt en kan, dan dat het werkelijk aan tijd en energie kost en ben je verrast over jezelf :)

Precies dat lijkt mij leuk! Zoals je vroeger in de Libelle of Margriet had. Van Walty Dudok bv. Dingen uit het dagelijkse leven met de dieren.

Ik zie hier weer zulke mooie tekeningen voorbij komen. En als ik dan lees dat het "maar zo zo is" of "even snel" dan denk ik okeeeee :')

Dank jullie wel voor de complimenten op mijn tekening. Maar kritiek is zeker welkom. Ik had m'n blik kleurpotloden al klaar liggen maar ik weet dat ik het daar dan alweer helemaal mee verpest. Wat werkt dat toch eigenlijk gek, je tekent voor "de leuk" maar ondertussen denk je een failure te gaan maken en begin je er maar helemaal niet aan :D

Zelf waag ik me nog maar niet aan op- of aanmerkingen op andermans tekeningen want dat vind ik, door de fase waarin ik zelf nu zit, niet zo gepast.

Eens kijken wat ik vandaag weer eens ga proberen te tekenen. Leuk deze challenge!

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:06

joey_lover schreef:
Jodhi: Die ziet er ook mooi uit zeg! Hoelang heb je hier over gedaan?

Bedankt! :D Ik denk ongeveer 2 uurtjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:41

@Malenka, hij is juist grappig door die verhoudingen beetje zoals je hem krijgt als je hond te dicht bij de lens van je camera zit. Vind hem juist wel wat zo hebben en die kleuren vind ik ook wel blij, juist duidelijk en bold.

@Joey lover, vind vooral de bovenste duif mooi en omdat het zo rustig is alleen wit op zwart vind ik het een heel mooi rustig plaatje, denk wel dat je intentie goed overkomt.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 13:01

@Malenka Mooi kleurgebruik. Leg de lat niet te hoog voor jezelf hè. Het materiaal is nieuw voor je, gun jezelf wat tijd *D

@joey_lover Ik ben altijd al een stiekeme fan geweest van jouw werk. Je zegt dat het niet veel voor stelt, maar ik vind juist, door het minimalistische/ruwe, dat het een erg mooi werk is. Er zit een beweging in, dat zorgt ervoor dat het de aandacht trekt denk ik.

@Jodhi Wederom mooi:P

@Jolandeee Mooie tekening. Misschien een tip om haar te tekenen, iets minder uitvegen? (Ik kon het niet heel goed zien dus verbeter me als ik het fout heb:) )

Nou, ik heb meneer ingekleurd hoor :') Ik weet niet wat er precies is gebeurd, maar het inscannen zorgt niet bepaald voor een goede kwaliteit.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:56

Erg mooi met dat paars er in! En je hebt gelijk. Ik moet niet te hoge eisen stellen bij het gebruik van onbekend materiaal.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:23

Wendy1708 schreef:
Wat werkt dat toch eigenlijk gek, je tekent voor "de leuk" maar ondertussen denk je een failure te gaan maken en begin je er maar helemaal niet aan :D
Zelf waag ik me nog maar niet aan op- of aanmerkingen op andermans tekeningen want dat vind ik, door de fase waarin ik zelf nu zit, niet zo gepast.

Dat eerste dat ken ik, ik vind tekenen om het oefenen vreemd genoeg heel lastig, net als een tekening die goed wordt, afmaken, omdat ik bang ben hem te verpesten.
Dus ik hoop door mee te doen met deze Challenge, mezelf daar overheen te zetten.

En ja opmerkingen op andere tekeningen vind ik ook lastig. Het is zo persoonlijk, keus en materiaal, maar ook iemands stijl.
En ik wil voorkomen dat ik straks meer bezig ben met reageren op andere tekeningen dan dat ik zelf aan het tekenen ben hahaha. Mijn uitdaging voor dit jaar is 'gewoon gaan doen!' :+

Overigens Malenka, ik vind je hond wel erg mooi. Artistiek met die kleuren. Zou hem zeker niet wegdoen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:28

Ik ga proberen mee te doen, vorig jaar precies 1 tekening gemaakt en schaamde me ervoor terwijl het erger had kunnen zijn :')

Dit jaar leg ik mezelf de druk van het laten zien niet op, hopelijk kon ik dan verder.
Hoop dat dit topic me er aan herinnert wat te tekenen en ik geniet van de mooie tekeningen hier.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:32

Ben wel echt benieuwd hoe mensen die haartjes zo fijn krijgen met pastel. M’n tekeningen worden altijd zo grof. (Zal het maar gewoon m’n stijl noemen haha)

Afbeelding

Joey: Leuke manier om aan onderwerpen te komen. Zo doe je ook dingen die je normaal niet doet.
Malenka; vind hem echt tof. Wat zou je er nog aan moeten doen? Kleuren zijn mooi. Zou hem zeker meetellen.
Amy; tof dat je hem ingekleurd hebt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:06

Hier ook met pastel begonnen
Ik heb dat ook dat het al snel te grof word Selina op pastelmat heb ik dat een heel stuk minder gelukkig

Vandaag hier mee gestart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later weer verder

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:52

Vorig jaar, en het jaar daarvoor al mee willen doen, maar steeds niet gedaan. Nu ga ik er dit jaar wel voor. Ik wil proberen om minimaal 1x per maand een tekening te maken, en hem dan ook helemaal af maken in plaats van alleen de schets wat ik nu steeds doe.
Voor januari ga ik nu eerst een honden tekening afmaken waar ik al ongeveer 2 jaar mee bezig ben, maar nog nooit heb afgemaakt :')

Ben heel benieuwd naar alle tekeningen die hier voorbij gaan komen! Commentaar geven vind ik wel erg moeilijk maar ik ga het zeker proberen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:57

@seven, ziet er al een fijn begin uit :j oog zit imo wel een stukje te laag.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:14

Oog zit voor mn gevoel wel op de juiste plaats.
De neusriem heb ik te hoog geplaatst en de oren zijn helemaal anders zie ik haha.

Ik teken en schets vanaf m'n telefoon makkelijk voor details lastiger voor de grotere delen
Afbeelding

Edit zo zie je dus dat ik het gelijk maken als de foto nog niet echt onder de knie heb :D

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:24

Oog zou iets verder naar voor mogen, en iets meer diepte zodat het oog "ronder" lijkt. Dat zal denk ik het probleem verhelpen. Het oog is namelijk een bol, en met het feit dat er dus licht schijnt op de voorzijde van het paard moet die bol ook wat schaduw krijgen. Enkel een lichtvlekje, wat je dus wel goed hebt weergegeven! laat het daarom nog niet dimentionaal lijken. Ook is de schaduw van het 'putje' boven het ook wat te lang, en weest niet bang om je schaduwen wat minder hard te laten zijn. Ik ben benieuwd; ziet er zeker al goed uit :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:30

De deuk boven het oog heeft niet helemaal de goede vorm, dat lijkt het oog wat naar beneden te drukken en daarom ziet het eruit alsof het iets te laag staat. Als je dat iets aanpast scheelt het wss al een hoop :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:35

Wat Fenrir zegt :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:48

Bedankt voor de feedback :j daar kan ik veel mee.
Volgende tekening weer op letten, nadeel van mij is wel dat ik met deze dus niet verder ga :o zonde van m'n teken tijd zogezegd

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:57

Ik zou verder doen, zou zonde zijn!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:58

We gaan het zien hoe ik er later naar kijk :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:06

Even met Goofy als real-life model, helaas liep het model weg toen ik ging inkleuren(letterlijk naar buiten gegaan), dus weer op de vosjes techniek ingekleurd. En hij was chagrijnig, dus vandaar de oren zo naar achteren.
Afbeelding

@Seven, ik zou dat al niet eens kunnen, erg knap gemaakt hoor.

@Wendy ik voel mij hetzelfde hoor, ik vind alles op deze pagina wederom zo knap gemaakt dat ik er ook geen commentaar op durf te geven, want het is van een heel ander kaliber dan mijn gedoodle.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:58

@Amylieklama, Wauw mooi geworden!

@Selina, geen idee, ik kan het ook totaal niet met pastel onbekend (heb doos pastel krijtjes, maar dat is natuurlijk helemaal kansloos voor fijn werk en geloof ik ooit 1 x gebruikt)

@Seven, wou dat ik het zo kon als jou, wat gezegd wordt over oog bij jou klopt wel, oog in foto is rustiger en meer eruit springend, het bultje en kuiltje boven oog van paard zitten niet helemaal hoe ze moeten en onder het onderooglid ook net niet, denk dat het mede daardoor komt dat het niet helemaal zo popt als op de foto. Ondertussen zou ik willen dat ik zo kon tekenen als jou... zucht....

@Fennadev, Hij is leuk, cartoon achtige kat, lastig als je model er van door gaat.

Oke, hier dan mijn 1/1 van dit jaar, de PoetieKat en the making of the PoetieKat, A4 met potloot en fineliner, foto plaats ik maar niet, want dan valt op dat ie niet lijkt, hi hi.
En was de bedoeling zonder buiten lijnen, maar aangezien ik maar 3 pastel potloden heb, roze, roodachtig en iets cremerigs, strande dat plan al heel snel.

Afbeelding

Making of...
Afbeelding

Had eerder wat af dan gepland, zie het dit keer maar als voordeel dat ik vannacht zo beroerd was dat ik niet kon slapen :D :+ .