Het lastige is ook nog dat mijn schermen gekalibreerd zijn en de kleuren dus goed zijn die weergegeven worden. Zo worden ze ook als je ze afdrukt. Maar als een klant ze bekijkt kunnen ze heel anders zijnndoor de instellingen van hun schermen. Ik heb iemand wel eens de foto's op mijn schermen laten zien, omdat zij ze op haar telefoon niet goed vond. Haar scherm stond enorm raar afgesteld en op mijn scherm was ze wel enorm blij met de foto. Maar het leken wel 2 totaal verschillende foto's. (Dus heb ik heel slecht er 1 bewerkt die op haar telefoon er goed uit zag en de ander was voor internet en afdrukken)
Ik ben wel benieuwd inderdaad. Niks ten nadele van de fotografen maar klant moet wel tevreden zijn, helemaal voor dat geld. Je hoort het alleen echt niet aan te passen zelf. Wat zeiden ze allemaal over de kleur van het paard?
Niobe, maar wat als je de stijl prachtig vindt, maar niet in kon schatten dat ze de kleur van jouw paard onrealistisch zouden maken? Ik volg een aantal hele bekende fotografen die ook flink bewerken, maar wel enorm de nadruk leggen op de kleur van het dier goed houden. Je kan de sfeer en kleur enorm veranderen zonder het dier een nieuwe kleur te geven. Bij hun voor en na foto's zie je echt dat er enorm veel veranderd is, maat de kleur wel klopt. Warmer als de omgeving daarom vraagt, maar wel realistisch. Maar ik zou als fotograaf liever hebben dat dat aangegeven wordt, dan pas ik het aan tot de klant tevreden is. Met zelf bewerken ga ik niet akkoord