Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:00

Peppertree schreef:
Wat voor lesboek is het? Ken je degene die het boek heeft samengesteld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:11

jepsica schreef:
Voor de mensen die zeggen het is toch een eer.
Ja best leuk hoor je paard in een boek.
Beetje jammer dat ze onder de foto zetten uitting van stress.

Wat nou als ik ooit me paard wil verkopen en iemand ziet dat in dat boek staan en valt er over?
Ik noem maar een voorbeeld.

Het gaat mij om het principe. Ze hadden het gewoon even kunnen vragen.

Wat is er mis met een uiting van stress? Als eventuele kopers daar al over vallen, dan zou ik sowieso al niet aan die mensen willen verkopen. :')
Ik snap dat je maar een voorbeeld wilde geven, maar als je voor een voorbeeld al zo ver moet gaan zoeken, dan is er volgens mij niet echt een extern probleem. Dan is het gewoon meer intern van 'ik wil niet dat die foto in dat boek staat'. Niet dat een intern probleem geen bestaansrecht heeft, maar als je er op die manier over nadenkt kan het helpen om de dingen wat te relativeren en "ermee te kunnen leven".

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:27

Wat nou als ik ooit me paard wil verkopen en iemand ziet dat in dat boek staan en valt er over?
Ik noem maar een voorbeeld.

Euh ga eens op menig stal kijken veel paarden hebben op de een of andere manier "stress" en dan kan je je afvragen moment opnamen? of permanent..
Ik ga op een stal kijken en zie paarden met "stress" en toevallig wil ik net 1 van die paarden kopen en ik laat de koop daarvan afhangen? Nee dat doe je niet, tuurlijk kan het meespelen maar soms heeft een paard in een andere omgeving nergens meer last van.

Maar goed was niet je vraag. Om zeker te weten zoek het uit bij mensen die er verstand van hebben wat wel en niet mag nu heb je veel antwoorden maar niemand weet het zeker.

Leverage

Re: Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:12

Een dier beschikt niet over portret recht, dus de fotograaf had geen toestemming nodig en heeft dit zo mogen leveren :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:19

Leverage schreef:
Een dier beschikt niet over portret recht, dus de fotograaf had geen toestemming nodig en heeft dit zo mogen leveren :)

Ook als de foto's op privéterrein genomen zijn?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:20

lrtj_ schreef:
Volgens mij moet je voor commerciële doeleinden ten alle tijden toestemming vragen, omdat ik als manegehouder of als eigenaar niet gelukkig zou worden als ik iets in een boek zou zien staan.
Als jij daar met je compact camera bij de les staat is het geen probleem.
Maar het is heel anders als je met een spiegelreflex camera foto's gaat staan maken met een bepaald doel.

Voor commerciële doeleinden dienen er een aantal contracten op gesteld te worden. Met oa opdrachtgever en model. Dieren beschikken niet over portret recht en dus heeft de fotograaf het beeld kunnen leveren zonder problemen. Eigenaren van dieren hebben geen recht op een vergoeding, want die staan er simpel gezegd gewoon niet op.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:24

Brainless schreef:
Leverage schreef:

Ook als de foto's op privéterrein genomen zijn?

Hm, daar durf ik geen zeker antwoord op te geven :( Maar alsnog, een dier beschikt niet over portret recht, maakt niet uit waar t dier zich bevind.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:04

De meeste mensen ook niet. ;)
Openbaar terrein en t feit dat jouw paard (waarschijnlijk ;) ) geen portretrecht heeft, krijg je er een behoorlijke dobber aan om een rechter te overtuigen dat jij hierdoor benadeeld bent.
Met andere woorden; je hebt waarschijnlijk pech en dus; ja dat mag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:41

Brainless schreef:
liedje89 schreef:
Wat gek dat zoveel fotografen niet op de hoogte zijn van wat ze allemaal mogen dan, zijn dat wel professionals?
Een dier op de foto zetten mag namelijk gewoon altijd, een dier heeft geen portret recht en er wordt ook geen inbreuk op je privacy of eigendomsrecht gemaakt over het algemeen. Ik neem ook aan dat die ene iig geen prof was als ze ineens der hele site verwijdert.

Ook bij iemand op het erf of in huis?

Als je op het prive terrein welkom bent en er niet gevraagd wordt om geen foto's te maken dan mag je daar in principe gewoon foto's maken en die foto's publiceren zolang er op die foto's niets staat wat inbreuk maakt op privacy of portretrecht oid, als je dus puur alleen een dier met een muur of wat gras op de achtergrond ofzo op de foto zet mag je daarmee doen wat je wilt.