Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:12

Fading schreef:
Jellebie schreef:

Het lijkt mij dat als je 230 vraagt voor een shoot je toch wel al wat ervaring hebt en daardoor ook foto's om je portfolio aan te vullen?

Nouja, neem aan dat als je een keer wat anders wil toevoegen in je portfolio, maar dit niet kan door middel van shoots, aangezien hier niet altijd op af komt wat je precies zoekt. Dat je dan voor speciale modellen naar een meeting, of portfolioreportage kan doen/gaan?

Maar waarom zou je je in je portfolio het ''perfecte'' plaatje willen hebben, terwijl je dat bij een gewoon paard in een gewone omgeving dan niet kan leveren? Want een speciaal paard + een speciale omgeving geven al snel een 'wow' gevoel, terwijl dat dus eigenlijk weinig te maken heeft met de fotografeerkunsten van de betreffende fotograaf. :+

Ik heb wel eens foto's gezien van een bepaalde fotograaf, die echt ruim onder de maat waren, en dan helemaal met het kostenplaatje wat er aan zou hangen.

JorisDy

Re: Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:24

Ik snap best dat een pro boven de €100,- uitkomt en met weinig producten alleen het uurloon ligt al hoger. Als niveau 2 student verdien je toch ook minder als iemand die afgestuurd is aan de universiteit?
Daarnaast nog de afschrijvingen van je producten (body, lens(en), computer, bewerkingsprogramma etc..) eventuele behaalde diploma's d.m.v. het volgen van een opleiding en cursussen. Als hobbyfotografe hoef je er niet van te leven en reken je vaak een onkostenvergoeding. Een pro moet zijn kosten minimaal keer 2.2 doen wil het rendabel blijven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:31

Maar waarom zouden er minder foto's gegeven moeten worden naarmate de prijs omhoog gaat? Dat behoort dan toch al in die prijs te zitten?

Hoe beter je bent en hoe beter je apparatuur, hoe minder nabewerking er nodig is, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:23

Air schreef:
Maar waarom zou je je in je portfolio het ''perfecte'' plaatje willen hebben, terwijl je dat bij een gewoon paard in een gewone omgeving dan niet kan leveren? Want een speciaal paard + een speciale omgeving geven al snel een 'wow' gevoel, terwijl dat dus eigenlijk weinig te maken heeft met de fotografeerkunsten van de betreffende fotograaf. :+

Ik heb wel eens foto's gezien van een bepaalde fotograaf, die echt ruim onder de maat waren, en dan helemaal met het kostenplaatje wat er aan zou hangen.

Dat hoeft toch niet het perfecte plaatje te zijn? Ik heb vaak zat gehad dat er tijdens een privé shoot meer mogelijkheden waren tot een gaaf eindplaatje dan bij meetings. Maar dan nog. Tijdens een meeting kun je eens anders doen dan normaal, wat andere dingen uitproberen. En als goed die uitpakken kun je die ook weer uitwerken in een normale fotoreportage toch ? :)

En tja, er zitten idd fotografen tussen die naar mijn mening te veel vragen, maar dan is dat nog hun eigen keuze toch? Dat ze dan geen klanten binnenkrijgen, tja. Gaat je misschien toch ook aan het denken zetten of je toch je prijs niet wat zult verlagen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:39

Wij hebben voor onze bruiloft wat fotografen bezocht.
Vind het schrikbarend hoeveel slechte fotografen er beroepsmogelijkheden mee bezig zijn. Kiekjes die een beetje hobbyfotograaf ook kan maken, maar dan wel echte prijzen.

Uiteindelijk best een dure uitgezocht, die zich ook had bewezen. (Projzen behaald, zonder naast zijn schoenen te lopen) Was wel duidelijk uit de foto's. Niet de speciaal uitgezochte foto's maar sessies liet hij met toestemming van de klant zien.
Wij kregen een mooi fotoboek en alle genomen foto's voor op de computer. Heb er toen nog een hoop nabesteld.
Super goed gevoel over.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:56

Air schreef:
Maar waarom zouden er minder foto's gegeven moeten worden naarmate de prijs omhoog gaat? Dat behoort dan toch al in die prijs te zitten?

Hoe beter je bent en hoe beter je apparatuur, hoe minder nabewerking er nodig is, lijkt mij.

Dat ligt aan de stijl van de fotograaf. Ik bewerk vrij uitgebreid na om een bepaalde sfeer neer te zetten, terwijl mijn foto's technisch in orde zijn. Daardoor doe ik soms wel 10 min per foto. Als ik er dan 50 moet gaan leveren.. Ben ik lang bezig :') ik lever er rond de 25 en dat vind ik dan nog best netjes.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:10

Fading schreef:
IMANDRA schreef:
No offense maar ik ken 'professionele fotografen' met opleiding en al die toch bagger fotograferen. Diploma hoeft dus niks te zeggen, ken genoeg fotografen die ik gerust professioneel kan noemen die geen opleiding gedaan hebben.

Navatushots, om er maar een te noemen.

Inderdaad, :j

No offense hoor maar wat is jullie achtergrond, dat je dat kunt beoordelen? ;)

En echte fotografen, fotograferen in RAW en die moet je altijd bewerken.
Een perfectionist is dan met 1 foto erg lang bezig en dus kan 1 foto, in jouw ogen, erg duur zijn. De apparatuur doet er veel minder toe. Een dure camera enz. zegt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:18

sflj schreef:

Een perfectionist is dan met 1 foto erg lang bezig en dus kan 1 foto, in jouw ogen, erg duur zijn. De apparatuur doet er veel minder toe. Een dure camera enz. zegt niks.

Nou, dan ben ik een echte fotograaf! Fijn om te horen :D

Ik fotografeer nog steeds met een goedkope instapcamera, en vind dat ik nog altijd prima kwaliteit lever. Bewerken doe ik per foto zeker een minuut of 10 tot 15 over. Soms nog wel langer, als er een touw wat vervelender zit en weggewerkt moet worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:23

Fading schreef:
sflj schreef:

Nou, dan ben ik een echte fotograaf! Fijn om te horen :D

Ik fotografeer nog steeds met een goedkope instapcamera, en vind dat ik nog altijd prima kwaliteit lever. Bewerken doe ik per foto zeker een minuut of 10 tot 15 over. Soms nog wel langer, als er een touw wat vervelender zit en weggewerkt moet worden.

Geen idee of jij dat bent.
En, afhankelijk van wat je doet in die tijd, kun je zeggen of dat veel of weinig is.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:35

Een professional verdient zijn brood met fotograferen, dat is de definitie van 'professioneel'. Dit is onafhankelijk van kwaliteit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:08

Helaas wel. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:08

sflj schreef:
Helaas wel. ;)

Hoezo helaas?
Lijkt mij dat je alleen je brood eraan kunt verdienen als je een goede kwaliteit levert.
Hoe wil je anders je klanten behouden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:17

Jij bent een beetje naïef. ;)
In alle branches werken er ontzettend veel prutsers die daar toch hun brood mee verdienen. ;)

Maar hier is dat geen probleem hoor. De meeste mensen (lees bokkers) zien het verschil toch niet. En willen liever geen uurtarief van 60,- ofzo betalen voor wat paardenkiekjes dus kunnen autodidacten of amateurs met een (dure) camera zich laten betalen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:34

sflj schreef:
Jij bent een beetje naïef. ;)
In alle branches werken er ontzettend veel prutsers die daar toch hun brood mee verdienen. ;)

Maar hier is dat geen probleem hoor. De meeste mensen (lees bokkers) zien het verschil toch niet. En willen liever geen uurtarief van 60,- ofzo betalen voor wat paardenkiekjes dus kunnen autodidacten of amateurs met een (dure) camera zich laten betalen.

Intressant, ik stel een vraag, en vervolgens ben ik naïef?
Je had ook alleen een antwoord kunnen plaatsen ;)

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:23

Enkele vergelijkbare uurtarieven:

Schildersbedrijf € 40,00 en € 50,00
Automonteur (dealer) € 50.00 en € 55,00
Timmerman € 35,00 en € 45,00
Loodgieter € 40,00 en € 55,00
( + voorrijkosten bij diverse branches.)

Gemiddelde uur tarieven reclamebureaus
Accountdirector € 100
Creative director € 140
Typiste/secretaresse/administratie € 45
Bespreek/Reisuren € 45
Ontwerper/visualizer € 80
DTP-er € 45
Retoucheur/beeldbewerker/illustrator € 77.50

Elke reportage kost veel tijd, niet alleen opname uren maar ook andere tijdseenheden zoals het bewerken.
De fotograaf is bezig met ene opleiding (dan wel net afgerond) of is actief bezig met het bijscholen. Dan is het niveau minimaal gelijk aan de bovengenoemde vaklieden. Daarbij komt.. alles wordt duurder schreeuwt Nederland, dus ook voor de fotograaf. Materiaal, afdrukken maar ook het apparatuur.. vergeet de afschrijving hiervan trouwens niet.

Ik vind het niet meer dan normaal dat inspanningen, creativiteit en kwaliteit beloont worden. Net zo als je een goede schilder voor je huis wil hebben. Zeker als het gaat om bijzondere kwaliteiten en/of kwalificaties mogen deze zeker beloond worden in de vorm van een hogere prijs.

Het geen wat jammer is dat er een aantal beunhaas fotografen zijn met een veel te lage prijs die zichzelf niet alleen tekort doen maar ook hun collega’s en de hele fotografie in Nederland.

Tijdens mijn eerste stage van mijn opleiding fotograaf werd ik flink op de vingers getikt en heb ik een verhaal gelezen van een DIPP fotograaf. Deze fotograaf heeft door zijn accountant, met marktgegevens en kostprijsberekeningen laten maken. En deze kwam uit op de volgende eerlijke prijs:

Opname uren € 80, per uur
Voorbereiding(bespreking,controle camera.s,inschrijven films,aflevering) € 40,00 per uur
Uitzoeken foto's, Reistijd € 40,00 per uur
Inplakken € 45,00 per uur.

Hierbij opgeteld alle bijkomende kosten

Bijkomende kosten
Aantal foto’s x inkoop x marge
Album inkoop x marge
Kleinmateriaal: Lijm en underlays
Bijzondere werkzaamheden (printen calcvellen)
Reiskosten ( kilometerkosten)
Afschrijvingen en verzekeringen
Studie kosten (dipp) + etalagewerk
Representatiekosten
En de BTW.

Ik ben van mening dat er helemaal geen hoge prijzen gevraagd worden.. ze zitten er juist altijd onder..
Een trouw reportage, een hele dag.. onder de 1000,- kan gewoon niet uit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:31

Sorry, maar bij reistijd zet ik al mijn vraagtekens. Hoezo €40?! Ik ken geen enkel beroep waarbij je voor je reistijd betaald krijgt... :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:33

Is het dan overigens normaal dat die zeer profesionele automonteur, schilder etc., je auto maar voor de helft maakt of je huis maar voor de helft schildert terwijl je veel meer betaald? :D

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:44

Air schreef:
Sorry, maar bij reistijd zet ik al mijn vraagtekens. Hoezo €40?! Ik ken geen enkel beroep waarbij je voor je reistijd betaald krijgt... :+

De tijd dat je in de auto zit om van Groningen naar Amsterdam te rijden voor een klant is een uur die je niet kan besteden aan bewerken of aan andere klanten. Zie geen reden waarom dit niet betaald moet worden?

En misschien kan je je 2e opmerking wat meer toelichten?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:51

Ja en? Dat heb je toch bij ieder beroep? Reistijd gaan doorberekenen naar de klant is gewoonweg absurd. Doe dat bij een normale werkgever en hij lacht je vierkant uit :=

Mijn tweede opmerking: waarom moet je meer betalen maar krijg je in ruil daarvoor minder of zelfs maar enkele foto's?
Dat is hetzelfde als meer betalen aan een schilder omdat die beter is dan een concurent en dat hij dan maar je huis voor de helft schildert.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:54

Waar wij fotografen mee bezig zijn? De markt voor de fotografen verkloten..
Jij ziet het naar mijn idee verkeerd TS, de fotografen van nu vragen juist te weinig óf vragen te makkelijk geld. Er zijn mensen die zich fotograaf noemen omdat ze een digitale camera hebben en er zijn fotografen die super mooie foto's maken en te weinig ervoor vragen. Jij schrikt van de bedragen die sommige fotografen vragen terwijl dat juist eigenlijk een heel redelijk bedrag is, maar wij zijn dat niet meer gewend, mensen zijn verwend omdat er zo makkelijk aan gratis foto's te komen is. Dat digitale camera's in deze tijd makkelijk te kopen zijn en niet duur zijn betekend niet dat zij zulke foto's kunnen maken als fotografen kunnen. Door al die fotomeetings verkloten wij in feite de markt van de fotografen die er wel hun brood mee moeten verdienen. Je erbij neer leggen dat dat bij deze tijd hoort is een manier om je niet schuldig te hoeven voelen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:54

Air schreef:

Zie het als voorrij kosten, dat is heel normaal bij bepaalde beroepen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 18:56

Brechtje_A schreef:
Air schreef:

Zie het als voorrij kosten, dat is heel normaal bij bepaalde beroepen :)

Het is ook heel normaal dat de voorrij kosten wegvallen wanneer er werk word aangenomen. Voorrijkosten worden betaald als iemand "voor niks" ergens heen moet rijden.

Reistijd betalen vind ik idioot. Reiskosten mogen wel vergoed worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:56

Air schreef:
Ja en? Dat heb je toch bij ieder beroep? Reistijd gaan doorberekenen naar de klant is gewoonweg absurd. Doe dat bij een normale werkgever en hij lacht je vierkant uit :=

Mijn tweede opmerking: waarom moet je meer betalen maar krijg je in ruil daarvoor minder of zelfs maar enkele foto's?
Dat is hetzelfde als meer betalen aan een schilder omdat die beter is dan een concurent en dat hij dan maar je huis voor de helft schildert.

Jij kiest ervoor om op die vaste plek te gaan werken, maar als jij naar je klanten moet gaan dan kan jij er niks aan doen dat die bijvoorbeeld 2 uur reizen van je af wonen. Ik vind dat je best reistijd kunt rekenen maar dan bijvoorbeeld vanaf een half uur reizen. Het is nog altijd de keuze van klant of hij hiermee akkoord gaat of niet. De klant kan ook naar jouw toe komen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:57

Lesje economie deel 2: bij erg lage prijzen kan men denken; 'zo goedkoop? Dan kan het niet goed zijn'.

Ik zal maar niet zeggen wat ik voor een bruiloftsfotograaf betaal :') maar goed, dan heb je natuurlijk wel een echte prof en niet een meisje met een camera.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:00

Marjoow schreef:
Het is ook heel normaal dat de voorrij kosten wegvallen wanneer er werk word aangenomen. Voorrijkosten worden betaald als iemand "voor niks" ergens heen moet rijden.

Reistijd betalen vind ik idioot. Reiskosten mogen wel vergoed worden.

Dat is niet helemaal waar, sommige bedrijven (bouwbedrijven, dierenartsen etc. ) hebben standaard voorrijkosten die je ook standaard moet betalen, ongeacht of iemand werk heeft verricht of niet.