Hoofdstuk 11
Ein-de-lijk, de bel gaat, wat betekent dat het laatste uur is afgelopen. Ik heb behoefte om keihard de school uit te rennen en in de sloot te springen maar ik houd me in. Rustig loop ik het lokaal uit, hopend dat ik niet opval. In mijn hoofd smekend dat niemand iets zal uithalen. Als ik bij mijn kluisje ben is het bijna veilig. Dan hoef ik alleen nog maar naar buiten te lopen en mijn fiets te pakken, om vervolgens zo snel mogelijk het schoolplein af te racen. Ik loop, ik loop, ik loop…
Mijn kluisje is al in zicht. Noor en Feline lopen achter me aan maar ik heb geen zin om te praten. Dan zie ik ineens het groepje jongens opdoemen wat ik laatst in de kantine zag staan. Ze zien er onbetrouwbaar en ruig uit en ze staan natuurlijk uitgerekend voor míjn kluisje. Jippie. Daar heb ik dus even helemaal geen zin in…
Ik doe alsof ik iets in mijn tas zoek en laat Noor en Feline voorbij lopen. Nepvrolijk zeg ik ze gedag. Ze maken zich waarschijnlijk zorgen om me, maar ik vertel het hen later wel. Ik heb ze niet meer gesproken sinds het voorval tijdens kunst.
Als ze uit het zicht verdwenen zijn keer ik me om en ren ik de trap op. Het wemelt hier nog steeds van de kinderen dus ik loop naar de toiletten. Eindelijk rust. Mijn buik maakt een angstaanjagend geluid. Vandaag heb ik een kop soep en een koek gegeten toen ik met Rebecca in de lerarenkamer was. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, dat ik zo’n dom rund ben geweest! Meteen weer een kilo erbij.
Mijn spiegelbeeld kijkt me aan met grote ogen. Dit was de langste en de ergste schooldag ooit, maar aan de andere kant was het ook wel heel erg fijn om met Rebecca te praten. Toch weet ik niet helemaal hoe ik me moet voelen. Ik draai me om en sta met mijn hoofd naar de deuren van de toiletten. Ineens komt een enorm sterke drang naar boven. Ik loop naar het buitenste hokje en ga naar binnen. Ik zak door mijn knieën, de toiletpot kijkt me aan alsof het een mens is met een hele grote mond. Hij roept me.
Kom hier Hanna, je weet dat je dit wilt. Doe het maar.
Ik wil mijn haar naar achteren in een staart doen maar bedenk me dat ik geen lang haar meer heb. Alleen al door die gedachte word ik weer boos op mezelf. Ik ga het gewoon doen. Anders komt er nooit verandering in mijn lelijke lichaam. Mijn hand gaat richting mijn gezicht en ik sper mijn mond ver open. Angstig kijk ik in de toiletpot. Ik leg snel nog even een paar velletjes wc-papier erin zodat het niet spettert. Dan word ik ineens erg misselijk en in één snelle beweging steek ik mijn vinger in mijn keelgat en voel ik een zure golf omhoog komen.
Een stukje opgeluchter, maar toch ook met lood in mijn schoenen, loop ik weg van de toiletten. Ik heb het gewoon gedaan! Eerst was ik er bang voor. Bang dat het op zou vallen, dat mensen erachter zouden komen. Maar nu ik het eens heb gedaan weet ik dat ik dit vaker ga doen. Het idee dat ik op deze manier kan eten zonder aan te komen maakt me vrolijk. Neuriënd loop ik de trap af.
Het is leeg in de gangen. Als ik beneden ben kijk ik om het hoekje of er nog mensen bij mijn kluisje staan. Tot mijn grote verbazing is iedereen al weg. Ik heb toch niet zo lang bij de toiletten rondgehangen? Ik draai me weer om en kijk naar de klok die naast de trap hangt. Het is 16:00, dat betekent dus dat ik al een kwartier uit ben. Blijkbaar gaat de tijd sneller dan ik dacht.
Rustig open ik mijn kluisje en pak mijn boeken en jas eruit. Nog steeds ben ik een beetje misselijk, maar ik negeer het.
Dik ingepakt loop ik richting de uitgang. De laatste tijd heb ik het steeds zo koud. Ineens zie ik bij de postvakjes Rebecca staan met meneer Hoeks. Ik blijf even staan kijken. Hoeks verlaat na een minuut de school en Rebecca komt op me af.
‘Hee meis, wat zie je bleek. Gaat het wel?’ vraagt ze bezorgd.
oliebol, zou ze het toch merken?
‘Ja hoor.. Ik ben gewoon moe,’ lieg ik. ‘Ik denk dat ik vanavond maar vroeg naar bed ga.’ Ik probeer het overtuigend te laten klinken maar waarschijnlijk lukt dat weer niet, ik ben zo slecht in liegen. Maar ik wil haar niet vertellen over wat ik net heb gedaan. Ik zet mijn breedste nepglimlach op.
‘Oké dan… Als het niet gaat mag je me altijd een mailtje sturen hè. Dat weet je.’
Ik knik en verlaat de school. Ondertussen is het al 16:10.
Op de fiets onderweg naar huis denk ik na over wat Rebecca allemaal gezegd heeft. Het komt er eigenlijk op neer dat ze op dit moment niet echt iets kan doen en dat als het nog erger wordt, ik haar moet waarschuwen. Eigenlijk is het al heel erg. Ik zou alle alarmbellen van de stad af moeten laten gaan, zo erg is het. Maar dat geef ik niet aan haar toe, ik wil geen aansteller lijken.
Hopelijk is mijn vader niet thuis. Als hij thuis is, sprint ik gewoon meteen naar de stallen en pak ik Chester om een lange buitenrit te gaan maken. Buiten zijn is goed voor me. Dan heb ik het koud, en in de kou verbrandt mijn lichaam meer calorieën. Als ik zo doorga heb ik deze zomer een lichaam waar iedereen jaloers op is. Kijken wat ze dan zeggen.
In gedachten verzonken sla ik de Trompstraat in. Nog steeds een beetje neuriënd zit ik op de fiets. Plotseling komt er iemand naast me fietsen, ik zie hem in mijn ooghoek. Ik besteed er maar geen aandacht aan, het is vast weer zo’n hangjongere met een sigaret in zijn hand.
‘Hey.’
Zei hij dat nou?
‘Hallo? Hoor je me wel?’
Ja, hij zei het. Langzaam draai ik mijn hoofd naar rechts en daar zie ik iets wat ik totaal niet had verwacht. Op de scooter zit een jongen met halflang goudblond, een beetje krullend, haar. Mijn blik wordt meteen naar zijn ogen getrokken: hij heeft grote donkerbruine kijkers waarmee hij met een zachte blik mijn kant op kijkt.
Normaal geloof ik niet in verliefdheid op het eerste gezicht, maar misschien verander ik toch van gedachten.
‘Hoi..’ zeg ik zacht. Waarom praat hij eigenlijk tegen me? Wie wil er überhaupt met me praten? De meesten maken alleen maar rotopmerkingen.
‘Niet zo verlegen. Kom je hier vaker?’ vraagt hij met een glimlach op zijn prachtige gezicht. Alsof hij een engel is die zo uit de hemel is gevallen.
Ik knik. In mijn hoofd heb ik al honderdduizend dingen die ik wil zeggen, maar de woorden blijven steken in mijn keel. Ik haat die verlegenheid van me zó erg. Kom op Hanna, zet je er nou eens overheen.
‘Ja, ik woon op de Lindelaan. En jij?’
Wow, ik heb gewoon een hele zin gezegd. Ik voel wel dat mijn wangen vuurrood worden.
‘Wij zijn vorige week hierheen verhuisd. Ik woon in deze straat. Alles is nog een beetje nieuw voor me maar tot nu toe ziet het er hier wel chill uit.’
Hij is perfect.
‘Op welke school zit je?’
‘Op ‘t van Veen College. Ik zit in de vierde klas. Kom je bij mij op school?’ vraag ik twijfelend.
‘Ja, vanaf volgende week. Gezellig. Volgens mij is het daar wel leuk. Misschien kan je me eens rondleiden. Zo’n meisje als jij heeft vast veel vrienden en je bent zeker ook nog eens superslim.’
Ik wou dat hij gelijk had. Slim ben ik wel, maar over die vrienden… Nee. Ik ga er maar niet op in.
‘Hoe heet je eigenlijk? Dat is misschien wel handig om te weten,’ zegt hij met een lach. ‘Ik ga je vast wel vaker tegenkomen.’
Dit is volgens mij de eerste jongen ooit die interesse in me toont en me niet de grond in boort.
‘Hanna.’
‘Nice! Ik heet Joël. Maarja, ik moet gaan. Sorry. Ik zie je hopelijk snel weer.’
Hij fietst weg. Ik kijk hem na tot hij uit het zicht verdwenen is.
Wat een geweldige jongen. Die blik in zijn ogen zal ik niet snel vergeten. Het zijn de mooiste ogen die ik ooit heb gezien. En zijn haar, oh, zijn haar.
Ik geef mezelf een klap tegen mijn hoofd. Ik word er direct duizelig van. Waar ben ik mee bezig?! Hij vindt me toch niet leuk. Als ik dingen ga hopen dan wordt alles alleen maar erger. Het wordt niets. Niemand wil een relatie met me. Bijna alle meisjes uit mijn klas hebben een vriendje, behalve ik. Noor heeft ook een vriendje, maar ze combineert het goed. Dat bewonder ik echt. Ik denk dat ik als ik een vriendje zou krijgen, het zo zou verpesten voor de mensen om mijn heen dat niemand daar blij van wordt. Ik doe vast alles fout. Het is dus eigenlijk maar beter dat ik geen relatie heb. Dat komt vanzelf wel. Als ik later groot ben. Als ik knap ben en slank. Eerst moet ik daar nog even aan werken.
Laatst bijgewerkt door _Laura_ op 26-03-13 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt