Rasteren en overtrekken vs schetsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:56

Dankjewel Capriole!!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:55

Ik ga dit topic bewust even 'uppen'. Aangezien dit toch wel iets van deze tijd blijft. Zie steeds meer mensen die overtrekken ed.
Dames, jullie hebben het topic mooi opzet, alles is netjes en goed omschreven :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rasteren en overtrekken vs schetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:20

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig schets :o. Ik gooi de hele tekening zo op papier, zonder line-art, zonder schets, zonder raster.

Wel maak ik nog schetsen omdat ik dat leuk vind om te doen, maar niet meer als basis voor een werk. Ik zal morgen als ik thuis ben eens wat schetsen zoeken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:53

En dat vind ik nu zo ongelooflijk bijzonder aan jouw werk San, dat jij zo even 'uit je hoofd' een paard neerzet. Daar heb je mijn waardering wel voor hoor :j

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:28

Ik ben fan van dit topic, sowieso :D
Als je een 'kopie' van een foto wil hebben maar dan getekend is een projector of raster wel een beetje een must, om toch de precieze verhoudingen te kunnen behouden. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die dat zonder raster of overtrekken met een schets kon (wel die heel dicht in de buurt komen maar het is toch altijd anders). Als ik ooit iemand een opdracht wil geven om iets voor mij te tekenen zou ik persoonlijk wel eerder kiezen voor iemand die het met schetsen uit de losse pols doet (natuurlijk met een fotootje van mijn dier bijvoorbeeld erbij maar wel gewoon zelf de lijnen zetten). Dan krijg je echt de stijl van de maker in je tekening, en dat heb je met overtrekken of rasters gebruiken toch een heel stuk minder. Ik ben overigens wel tegen overtrekken als het gaat om tekeningen in opdracht. Tja dan moet je ook maar goed kunnen inkleuren maar overtrekken vind ik echt een dikke NO als je het in opdracht zou doen. Je kan er veel van leren, overtrekken (zeker ook als je in het overtrekken niet enkel de omlijning van het dier neemt maar ook gewoon de hulplijnen zodat je later zelf aan de slag kan zonder over te trekken) maar niet om geld mee te verdienen.

Overigens niks tegen mensen die rasters gebruiken of overtrekken (zolang je het er maar netjes bij zet als je overtrekt), ik zie hier namelijk zat mensen die een raster gebruiken en gewoon echt bizar mooie dingen maken en daar heb ik ook gewoon dik respect voor. Ook overtrekken, zoals ik hier boven al zeg, kan je veel van leren, en ook handig las je echt jezelf wil focussen op het (realistisch)inkleuren en puur als oefening dus even een foto overtrekt zodat je daar niet zoveel tijd aan kwijt bent. Wie weet probeer ik de rasters ooit ook nog een keer uit als ik echt voor hyperrealisme wil gaan, maar ik hou het toch voor nu lekker bij het schetsen. Werkt ook beter met mijn cartoony tekenstijl :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:59

Nayomie schreef:
En dat vind ik nu zo ongelooflijk bijzonder aan jouw werk San, dat jij zo even 'uit je hoofd' een paard neerzet. Daar heb je mijn waardering wel voor hoor :j

Bij de meeste werken heb ik wel een foto als referentie :D.

Mede door deze manier van tekenen is het geen kopie. En natuurlijk bedankt voor je compliment :o :@.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:29

Leuk topic. Kwam er vandaag via een andere op terecht en met interesse jullie tips gelezen.
Ben nog aan het ontdekken wat voor tekenaar ik zelf ben, in ieder geval eentje die 'gewoon' natekent van ander werk (uit de losse pols, op het oog). In mijn jeugd meestal van Poortvliet, tegenwoordig van een foto.

Nooit echt tekenles gehad, dus van rasters en hulplijnen geen kaas gegeten.
Ik zat juist te denken om eens wat tekenlessen te gaan nemen om wat meer te leren over hulplijnen en gebruik van rasters, want ja, in mijn tekeningen kloppen de verhouding niet altijd.

Wel zet ik eerst heel licht een basis op, zodat ik een beetje bepaal hoe de tekening over het papier verdeeld komt te liggen, zeker zoals bij dit span wat 30 x 40 is (en foto slechts 13 x 18), maar dat is niet echt een schets. Het is vaak wat gokken, het is ook wel eens wat gummen hoor.
Maar goed, ik werk voor mezelf, niet in opdracht en ik teken niet vaak.
Ook reden dat ik hier eigenlijk nooit eens een tekening plaats.
Dit wordt de eerste en hij is nog niet eens af :+
Ben er nog mee bezig.
Hij is dus wel vanaf foto, maar gemaakt uit de 'losse pols'. Geen idee hoe je dat wilt noemen, maar ik noem het 'mijn werk' :)

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:34

_San87_ schreef:
Nayomie schreef:

Bij de meeste werken heb ik wel een foto als referentie :D.

Mede door deze manier van tekenen is het geen kopie. En natuurlijk bedankt voor je compliment :o :@.

Daarom ook 'uit het hoofd' tussen aanhalingstekens, aangezien ik weet dat je wel een referentie gebruikt :j

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:14

Isapaardje schreef:
Nooit echt tekenles gehad, dus van rasters en hulplijnen geen kaas gegeten.
Ik zat juist te denken om eens wat tekenlessen te gaan nemen om wat meer te leren over hulplijnen en gebruik van rasters, want ja, in mijn tekeningen kloppen de verhouding niet altijd.

Zoek dan wel echt naar tekenles waarbij je ook echt zulke technieken gaat leren. Hier in de buurt kan je bij verschillende adressen tekenles volgen maar dan leer je tekenen op de manier en in de stijl van de 'docent'. Ik heb meerdere tekenlessen proberen te volgen maar ben er al snel vanaf gestapt omdat ik bij geen enkel adresje echt leerde hoe om te gaan met bepaald materiaal en bepaalde technieken, en na het te vragen meestal te horen kreeg "ja dat doen we misschien over een paar maanden wel". Meestal is het ook niet goedkoop dus lekker weggegooid geld was dat :n
Ik vind je tekening trouwens ook erg mooi hoor. Een foto ernaast hebben liggen is sowieso geen schande en als je dit dan zo even uit de losse pols doet ben je goed bezig hoor. Zeker zo door gaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:18

Beetje late reactie en de OS heb ik ooit gemist, maar ik wilde nog even dit kwijt: Wat een super uitleg over de correctie van de vervormingen door foto's! Dit ga je echt niet kunnen verdoezelen met een raster of door over te trekken. In mijn ogen het verschil tussen een echte kunstenaar die weet waar hij mee bezig is, en een wannabe.....

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:08

@ Fiffil / JoSav en de rest : hoe weet je hoe veel je verkorten moet?

(zie [UK] Hoeveel verkorten bij foreshortening / foto die vertekent? voor zelfde vraag in eigen topic met wat foto's erbij van referentie en schets zoals de foto - ik wil de schets aanpassen zodat de vertekening 'weg' is maar weet niet zeker hoeveel korter.
Wel "schets" nu, want met wat referentie lijnen gemaakt - nog niet helemaal uit de losse pols, maar weer een paar stappen verder dan rasteren.)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:30

interessant topic! Ik ben nog maar net begonnen met tekenen, gewoon voor de lol. Ik zie er nog maar met in wat het moet zijn, maar toch ;) haha
Doe dit eigenlijk standaard door te schetsen, ik wist namelijk niet eens hoe ik het anders zou moeten doen en welke opties er allemaal zijn.
Begrijp het tekenen op de computer al helemaal niet.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:38

highwaykind - Ik zag je topic al en vroeg me écht af hoe te reageren... Persoonlijk weet ik gewoon ergens in mijn hoofd hoeveel ik moet verkorten, maar dat valt zo moeilijk uit te leggen...Ik ga eens op zoek naar een deftige uitleg, want god knows dat ik een afschuwelijke leerkracht ben :')

Fantastisch topic, dit! Alles is netjes uitgelegd op manieren waar ik het nooit zou kunnen uitgelegd hebben. Ik voelde me zo'n beetje uit de maat toen ik mijn 'drabbles' hier neerzette, da's ook waar. Iedereen is met hyperrealisme bezig, en als je dan een beetje cartoony schetst, dan is de zin om het erop te zetten een beetje weg... :n

Met cartoony bedoel ik dus dit soort dingen - http://i222.photobucket.com/albums/dd76/Horse-Emperor/0030003002_by_skye_fate-d6swj8m.png En dingen als dit gaan moeilijk zonder schets, dus eigenlijk heb je echt gelijk dat het oefenen en oefenen is, het is de absolute basis. Als je dan ook nog eens dingen gaat vervormen om ze schattiger te maken, dan helpt een beetje kennis van anatomie ook.
Afbeelding
Succes aan iedereen die hier schetst (en daar eventueel ook een topic over maakt) want we zouden meer van jullie moeten zien! Kruip uit jullie huisjes en toon het aan bokt! :D

Chendo, tekenen op de comp is eigenlijk niet veel anders dan gewoon tekenen op papier - je tekent op een tablet, maar je kijkt naar je scherm. Het duurt even om het gewend te raken, maar het is wel plezant. :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:02

Skyefate - dankje! Ik wacht af! Ik zou het met goede referentie foto's van een paar kanten wel in perspectief nauwkeurig uit kunnen tekenen (alles in 'boxes' stoppen en uittekenen), maar dat lijkt me ook weer zo'n gedoe. Maar met 'gokken' zal ik (zeker in het begin) ook lang niet altijd goed zitten, dus ik hoop op een wat sneller trucje om een beetje goed in te kunnen schatten hoeveel verkort iets moet worden om lens vertekening op te heffen.

Erg leuk trouwens zo meer cartoon achtig! En daar is inderdaad ook net zo veel kennis voor nodig als voor het realistische, wil het 'kloppend' lijken ondanks vervormingen om een bepaald effect te bereiken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:18

@highwaykind: Zeker weten dat als jij minder gaat `berekenen`en het gewoon neerzet zoals het voor je gevoel klopt, dat het resultaat de moeite gaat zijn.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:39

Leuk topic!

Schetsen heft bij mij ok wat meer de voorkeur, maar omdat k me nu even op de technieken van het tot leven wekken van het onderwerp wil focussen, toch maar even geprobeerd hoe een raster werkt. Voor mij alleen voor de verhoudingen, zodat k ook echt het idee heb dat wat k "inkleur" gewoon klopt met waar het zit haha.