Het moet toch niet gekker worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:14

Ach we zitten gewoon wat te dollen :) en als je dat vervelend vind, waarom lees je dan mee? Je kan het van twee kanten bekijken natuurlijk :P maargoed al met al gaat het ons er vooral om dat we het jammer vinden dat er in sommige gevallen zo lichtjes over fotografie gedacht word. :)

Cynn
Fotograaf

Re: Het moet toch niet gekker worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:19

Klopt inderdaad wat je zegt. :) Heb een paar keer getwijfeld of ik gezellig in het topic zou komen, daarom keek ik soms. En dan stuitte ik daarop en meldde ik me toch maar niet.. Dus vandaar dat ik het zeg. ;)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:42

Als ze mijn beroep niet "belachelijk" zouden maken, had ik ze van harte welkom geheten, maar ze nemen fotografie helaas met een peulen schil :) maargoed zo kunnen we natuurlijk wel door blijven gaan hé haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:56

Het begrip "betaalbaar" vind ik dan ook zo vreemd...
Hoezo "betaalbaar"?

Wat voor de één betaalbaar is, is voor de ander te duur.
En wat voor de ander betaalbaar is, vind een ander waanzinnig goedkoop.

Hoe dan ook, de bedragen die doorgaans als "betaalbaar" bestempeld worden, zijn vooral bedragen die onmeetbaar ver onder het minimumloon liggen.

Dat is niet betaalbaar, dat is niet eens rendabel. Het is een slaven-arbeiders-loontje.
Tuurlijk, als het hobby is hoeft het voor sommigen niet perse geld op te leveren. En dat is prima.
Maar dan vind ik het inderdaad ook niet nodig om vakfotografen af te schilderen als onbetaalbaar of extreem te hoog geprijsd.

Wat dat betreft snap ik de ophef inderdaad wel.
Mensen plaatsen een advertentie, noemen zichzelf fotograaf... En de plaatjes die er dan bij staan zijn slechter dan de foto's die ik maakte toen ik 8 was (met een analoge camera).
Wees dan realistisch, en bied jezelf niet aan voor anderen. Een leek zal niet altijd kunnen inschatten wat voor kwaliteit hij krijgt als hij zo'n "fotograaf" inhuurt.
En zeker bij afscheidsreportages, bij mensen die het niet heel breed hebben, kan dat ontzettend zuur uitpakken. Paard is al ingeslapen, foto's komen daarna terug van de "fotograaf" en ze blijken (bijna) allemaal mislukt (of in ieder geval kwaliteit om te huilen).

Daar vallen échte slachtoffers.

Daarom vind ik het inderdaad een flinke verantwoordelijkheid. Noem je jezelf fotograaf, bied je fotografie diensten tegen betaling aan een ander aan... Dan moet je zorgen dat je op z'n minst een serie correct belichte foto's kunt leveren die technisch in orde zijn.
Kun je dat nog niet? Ga dan op cursus en oefen nog een paar jaar door in je vrienden/familiekring.

Zelfde verhaal geldt inderdaad voor mensen met een 'paarden model'.
Hoe vaak krijg je dat verhaal te horen...
Want natuuuurlijk vindt iedereen zíjn paard het allermooiste. Maar mensen wéten best dat een KWPNner met een te grote kop, klein oog en een dun halsje met slechte hals aanzet géén "star quality" heeft.
Toch krijg je als fotograaf in veel gevallen bij een oproep op modellen juist vaak dat type paard aangeboden. En als je zo'n paard afwijst (op een nette manier), vaak nog een grote mond van de eigenaar ook.
En het verzoek om álle foto's op hoge resolutie, want ze "hebben zo veel voor de shoot gedaan"...

Ja, als ik een professioneel paarden model voor m'n lens krijg. Een paard met ervaring, een baasje met ervaring, iemand die bewezen heeft tijdens andere (commerciële) shoots dat het iets moois oplevert... Díe kunnen mogelijk een vergoeding in geld óf natura (in de vorm van enkele foto's op hoge resolutie) krijgen in ruil voor hun diensten.
Maar 't is voor de fotograaf ook altijd maar afwachten wat je krijgt aan modellen als je voor 't eerst met iemand werkt, zeker als die nog nooit eerder een shoot heeft gedaan.

En hoe vreemd het ook klinkt; het komt niet zelden voor dat mensen hun paard nog vol strontvlekken durven te presenteren hoor...
Sterker nog; ik heb eens zo'n shoot gehad, waarbij de eigenaar de paarden vol stront presenteerde. Ongeborsteld. Liep weg tijdens de shoot. Halsters vol poep. Halstertouw volledig gerafeld.
En toen ik daarom maar besloot te stoppen met die (gratis!) shoot, stuurde die persoon d'r advocaat nog op me af ook.

Ja, dát maak je tegenwoordig mee als fotograaf.

Dus ik vind 't niet zo vreemd, dat er hier en daar wat protest komt op de zóveelste hobbyist zonder talent die zich voor geld aanbied en daarbij gelijk de moeite neemt om de vakfotograaf te kleineren op z'n prijs. Of het zóveelste schillenpaard waarvan de eigenaar droomt van een modellencarriére voor het paard, zonder realistisch te zijn over wat er allemaal bij komt kijken.

Natuurlijk; het is niet allemaal slecht en vreselijk.
Maar er komen nu vrijwel dagelijks gevalletjes voorbij waarvan ik al denk: 'oeh... als dat maar geen slachtoffers oplevert'...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:05

_/-\o_ Femke je weet het weer mooi te verwoorden! :D

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:11

Femke ik ben het helemaal met je eens! _/-\o_

En ik zag nog een reactie in de advertentie van Plonie staan. Over iemand die wel graag mooie foto's van haar paard wilt maar er niet het geld voor heeft. Ik weet niet meer precies wat diegene gezegd heeft. Maar dat is toch een beetje krom? Ja oke het kan dat je het geld er niet voor hebt, maar een fotoshoot is ook geen must. Het is een luxe product.
Dat is het zelfde als ik bijvoorbeeld een mooie tv wil hebben, ja ik heb er geen geld voor dus dan moet Samsung mij die maar gratis geven.
Of ik zou graag een mooi kunstwerk van mijn paard willen, maar ja daar heb ik geen geld voor, dus dan moet diegene het maar voor zijn/haar portfolio maken en aan mij geven.
Ja en ik zou ook nog wel graag een mooi groot huis willen hebben, maar daar heb ik ook geen geld voor. Dan mag ik er wel gratis in wonen toch?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:39

TS schrijft haar ongenoegen over een advertentie die ze leest. Alhoewel ik ook een mening heb over deze advertentie, ben ik toch wel geschokt door de kinderachtig reacties van velen.
Vooral het deel over "op facebook" plaatsen.
Ik denk dat de advertentie geschreven is door een 14 jarige. De antwoorden, die vaak net zo kinderachtig waren, kwamen veelal van volwassenen.
Kon niemand zijn schouders ophalen en denken;" zoek lekker verder? "

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:35

Misschien een andere kant van het verhaal, wat van al die hobbysten die net beginnen en niet zoveel idee nog hebben van de fotografie, de verantwoording en ethiek die daarbij hoort en elke willekeurige foto van iemand die ze schieten, ongevraagd op internet donderen waarbij eventuele gevolgen niet overzien worden.(zie al die discussietopics over hoe je 'behoort te rijden en hoe niet' waarbij juist zulke foto's waarvan je ze niet op internet wilt hebben dan even bediscussieerd worden..)

(en als ruiter sta je machteloos want ja tis een openbaar evenement en iedereen mag toch foto's maken?)
Als ik het tegenkom en mezelf zo zie, vraag ik toch wel vriendelijk om zo'n foto te verwijderen. En dan gaat het hier niet erom of je rijtechnisch zo'n groot wonder bent...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:51

Tsja, wat ik toen ik met Vienna en Silke had was dat ik telkens berichten kreeg van fotografen dat ze mijn paarden wel voor hun portfolio wilden. Maar dan moest ik wel de reiskosten etc betalen.

Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Mensen vragen MIJ of mijn paarden op de foto mogen, ik heb er jaren training inzitten (hoog VD niveau, los werken in het bos etc) dus dan ga ik ook geen reiskosten betalen voor een fotograaf die zo graag naar mij wil komen toch?

En verder, Femke _O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:44

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:53

VisibreTeam schreef:
Tsja, wat ik toen ik met Vienna en Silke had was dat ik telkens berichten kreeg van fotografen dat ze mijn paarden wel voor hun portfolio wilden. Maar dan moest ik wel de reiskosten etc betalen.

Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Mensen vragen MIJ of mijn paarden op de foto mogen, ik heb er jaren training inzitten (hoog VD niveau, los werken in het bos etc) dus dan ga ik ook geen reiskosten betalen voor een fotograaf die zo graag naar mij wil komen toch?

En verder, Femke _O_

Dat is toch prima? Maar dan is het de keus van de fotograaf om wel of niet te komen ;). En Silke was natuurlijk een zeer geliefd fotomodel bij velen :).

En Femke, mooie infographic, geeft heel goed weer wat er aan bet gebeuren is!