Hij wordt gaaf Bitje.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
P_Tries schreef:Nouja fiffil, dat is een klein beetje het probleem, ik mis alle talent, of iets wat ook maar in de buurt komt.
Ik heb ook mog nooit eerder een tekening af gekregen.
Waarom? Halverwege niet tevreden zijn en dan stoppen.
dat zal misschien niet in een paar weken direct zo te zien zijn, maar na een paar maanden of 'n jaar zul je toch echt al wel verschil zien hoor!
En daarbij wil je niet weten hoeveel onafgemaakt werk er hier ligt..

(alhoewel... het ligt er een beetje aan
) ik heb ze dan ook nooit gebruikt. Eigenlijk is het allerbelangrijkste aan je tekening de schets, en daar gaan heel veel mensen de fout in. Zo zonde als je mensen rasters ziet gebruiken terwijl het eigenlijk gewoon veel beter is om te schetsen schetsen schetsen en nog meer schetsen net zolang tot dat je de anatomie en het perspectief etc. van wat je ook tekent gewoon in de vingers hebt. Daar heb je zoveel meer aan dan telkens maar dat tekenen met een rastertje. Is misschien persoonlijk, maar het lijkt mij ook veel meer voldoening geven om echt zelf iets te maken ipv het over te tekenen/te rasteren. Maar dat is maar net wat je zelf wilt natuurlijk, het zal vast handig zijn voor bepaalde dingen maar voor 'vrij werk' zou ik het niet snel gebruiken. Ik vind schetsen sowieso heerlijk.

highwaykind schreef:Las trouwens vandaag iets waarvan ik dacht dat ik de enige was.. Dat als je aan een tekening/schilderij begint dat je denk 'dit wordt het beste werk ooit' , en dat dat dan na 5 tellen al behoorlijk afzwakt, tot je bij het eindresultaat blij bent dat je klaar bent en dat er dan altijd wel iets te verbeteren blijft, hebben meer dat?

Citaat:Las trouwens vandaag iets waarvan ik dacht dat ik de enige was.. Dat als je aan een tekening/schilderij begint dat je denk 'dit wordt het beste werk ooit' , en dat dat dan na 5 tellen al behoorlijk afzwakt, tot je bij het eindresultaat blij bent dat je klaar bent en dat er dan altijd wel iets te verbeteren blijft, hebben meer dat?
Maar ja, dan ligt er een werk, en inderdaad, dan moet je het op zeker moment loslaten, je moet weten wanneer je moet stoppen zelfs al blijf je ALTIJD verbeteringsmogelijkheden zien. Maar op dat moment ben ik meestal ook echt wel voldoende tevreden, alleen dan denk ik onmiddellijk, oké, dit was gewoon gelukkig toeval, dat lukt me dus echt NOOIT NOOIT NOOIT nog een keer
! highwaykind schreef:Ik heb eigenlijk leren tekenen juist door een raster te gebruiken.
Voelen hoe een lijn loopt als het echt klopt, en door gebruik van raster leren kijken naar wat op dezelfde lijn zit etc.
Wat je dus ook moet doen zonder raster maar die zichtbare lijntje hielpen wel goed
Anders was het nooit wat geworden - als de omlijning klopte kon ik het 'invullen' oefenen. Raster leverde veel beter resultaat op en dat motiveerde weer om verder te gaan.
(en ik vind werk met een raster dat goed lijkt gewoon beter dan werk zonder raster waar de verhoudingen totaal zoek zijn..)
Het einddoel is wel om het 'los' en vanaf life model te kunnen - en daar ben ik ook nog steeds hard mee aan het oefenen - maar voor het zover is heb ik gewoon wat hulplijnen nodig om een goed resultaat te krijgen. Bij een niet al te complex onderwerp zijn dat nu hulplijnen, maar bij wat ingewikkelds met veel detail ga ik geen dagen lopen prutsen. Heb dan gewoon zin om zo snel mogelijk te beginnen dus grijp dan vaak een liniaal voor een raster.
Het duurt gewoon erg lang (bij mij in ieder geval) om echt alles een beetje te leren en een methode/stijl te vinden die bij je past.
Ik ben nu 'al' 4 jaar bezig. Zie/weet nu veel beter hoe de anatomie loopt/ kan beter passende kleurwaardes mengen en heb wat meer inzicht en kennis in het algemeen. Maar heb ook nog erg veel te leren.
Ben het wel met Fiffel eens wat betreft niet te snel opgeven!
Het kan heel langzaam gaan maar als je blijft oefenen en leren en kijken (heel veel kijken inderdaad) is er altijd vooruitgang.
Als een tekening niet gelukt is is er vaak nog aardig wat te doen en aan te passen om hem beter te maken voor je echt op moet geven.
Las trouwens vandaag iets waarvan ik dacht dat ik de enige was.. Dat als je aan een tekening/schilderij begint dat je denk 'dit wordt het beste werk ooit' , en dat dat dan na 5 tellen al behoorlijk afzwakt, tot je bij het eindresultaat blij bent dat je klaar bent en dat er dan altijd wel iets te verbeteren blijft, hebben meer dat?

highwaykind schreef:Las trouwens vandaag iets waarvan ik dacht dat ik de enige was.. Dat als je aan een tekening/schilderij begint dat je denk 'dit wordt het beste werk ooit' , en dat dat dan na 5 tellen al behoorlijk afzwakt, tot je bij het eindresultaat blij bent dat je klaar bent en dat er dan altijd wel iets te verbeteren blijft, hebben meer dat?

highwaykind schreef:Ik heb eigenlijk leren tekenen juist door een raster te gebruiken.
Voelen hoe een lijn loopt als het echt klopt, en door gebruik van raster leren kijken naar wat op dezelfde lijn zit etc.
Wat je dus ook moet doen zonder raster maar die zichtbare lijntje hielpen wel goed
Anders was het nooit wat geworden - als de omlijning klopte kon ik het 'invullen' oefenen. Raster leverde veel beter resultaat op en dat motiveerde weer om verder te gaan.
(en ik vind werk met een raster dat goed lijkt gewoon beter dan werk zonder raster waar de verhoudingen totaal zoek zijn..)
Het einddoel is wel om het 'los' en vanaf life model te kunnen - en daar ben ik ook nog steeds hard mee aan het oefenen - maar voor het zover is heb ik gewoon wat hulplijnen nodig om een goed resultaat te krijgen. Bij een niet al te complex onderwerp zijn dat nu hulplijnen, maar bij wat ingewikkelds met veel detail ga ik geen dagen lopen prutsen. Heb dan gewoon zin om zo snel mogelijk te beginnen dus grijp dan vaak een liniaal voor een raster.
Het duurt gewoon erg lang (bij mij in ieder geval) om echt alles een beetje te leren en een methode/stijl te vinden die bij je past.
Ik ben nu 'al' 4 jaar bezig. Zie/weet nu veel beter hoe de anatomie loopt/ kan beter passende kleurwaardes mengen en heb wat meer inzicht en kennis in het algemeen. Maar heb ook nog erg veel te leren.
Ben het wel met Fiffel eens wat betreft niet te snel opgeven!
Het kan heel langzaam gaan maar als je blijft oefenen en leren en kijken (heel veel kijken inderdaad) is er altijd vooruitgang.
Als een tekening niet gelukt is is er vaak nog aardig wat te doen en aan te passen om hem beter te maken voor je echt op moet geven.
Las trouwens vandaag iets waarvan ik dacht dat ik de enige was.. Dat als je aan een tekening/schilderij begint dat je denk 'dit wordt het beste werk ooit' , en dat dat dan na 5 tellen al behoorlijk afzwakt, tot je bij het eindresultaat blij bent dat je klaar bent en dat er dan altijd wel iets te verbeteren blijft, hebben meer dat?
ik kan ook best begrijpen dat mensen rasters gebruiken, het is ook maar net wat je einddoel is en waarom je tekent. Ieder zo zijn manier.
gewoon lekker verder oefenen en dan zul je vanzelf wel merken dat je groeit. Echt!
dan snappen jullie mijn commentaar van 2005 een stuk beter

zal ze wel even op de foto zetten.
daarna ben ik er veeeeel fanatieker mee aan de slag gegaan 

er waren wel andere werkplaatsen die je kon bespreken en dan kon je begeleiding aanvragen. maar tekenles/schilderles nee. coaching (boeken lezen, werk van kunstenaars bestuderen, expo's bezoeken, en werkbespreking) dat was er dan weer wel.