'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Re: 'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:38

Het is en blijft ook een soort van mening. Maar ben et wel met Menino eens. Je bent pas een prof als je
er je brood mee kunt verdienen. En dan heb je zeker nog verschil tussen semi-professioneel en amateur,
maar ook tussen de amateurs zit een hoop niveau verschil.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:59

Maar er zijn ook profs, die er niks van bakken, en er zijn ook amateurs die geweldige foto's maken.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:25

Tsja, ik vind dat je het op bokt als fotoshoot mag publiceren dat je er wel echt voor betaald moet hebben bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:53

LisaDijk schreef:
Waar je de grens trekt of het een fotoreportage is? gewoon simpel weg als je het bij een fotograaf heb laten doen. en dan niet de meisjes met de camera's die het leuk vinden om paardjes op de foto te zetten voor niets. maar de echte betaalde reportages of portfolio reportages van fotografen die hun werk uiterst serieus nemen.

Een reportage is niks meer dan een verslag ;) Dus een fotoreportage is niks meer dan een serie foto's die samen een verslag zijn van hetgeen dat gefotografeerd is ;) As simple as that. Het woord fotoreportage op zich heeft dus 0,0 met professionaliteit te maken.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:35

Damelza schreef:
RM_ schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt. Ik vind dat je het een fotoshoot kan noemen als er speciaal iemand naar jou toegekomen is om foto's te maken met een (semi)profesionele camera en waar dan kwalitatief goeie foto's uit komen.. Die verwachtingen heb ik in ieder geval als ik een topic open met de titel 'fotoshoot' ;)

ik ook :)

vaak noemen mensen het al fotoshoot als er gewoon een vriendin met een normale camera langs is geweest om wat foto's te schieten. Als ik dan dat topic open heb ik gelijk al geen zin meer om te reageren als ik zie wat voor foto's het zijn :P

Je bent niet meteen prof. Waarom zou je niet op zulke foto's reageren? Ik vind dat echt onzin. Je kunt toch tips geven.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:36

lifaya schreef:
Een opleiding heeft niks met professionaliteit te maken ;) merendeel van de échte top fotografen hebben daar geen opleiding in gehad. die hebben bijvoorbeeld journalistiek gedaan ofzo, en zijn toen door gestroomt naar de fotografie ;) dus een opleiding zegt in mijn ogen geen ruk, gezien ik heel wat afstudeerwerk heb gezien van de Fotovakschool en ik geen bal vind aan die foto's :+ Je kan het of je kan het niet. Je kan wel een opleiding gaan doen en alles halen omdat je de regeltjes volgt, maar fotograferen is in mijn ogen juist "out-of-the-box" denken, en dat ontbreekt bij de meeste mensen die afstuderen op de fotovakschool. Kunstacademie daarentegen is juist voor het "out-of-the-box" denken, al is dat vaak meer reportage gericht :) Maar in mijn ogen zegt een papiertje niks :n

Daar ben ik het niet mee eens.
Op een kunst academie proberen ze je ook een kant op te sturen dus out of the box is dat niet meer te noemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:39

bij een kunstacedemie hebben ze mensen nodig die creatief zijn, en dus kneedbaar zijn. Natuurlijk is het de bedoeling dat ze je een kant opsturen maar iemand zonder ruimtelijk en creatief inzicht is daar niet op zijn plaats :)

Ik had mij bijvoorbeeld opgegeven voor de toelating, en ze willen dus absoluut geen paarden of dierenfoto's zien zoals hier op bokt aan fotoshoots word aangeboden. die heb ik dus ook niet in mijn portfolio geplaats. Zij willen foto's zien in serie's of waar een verhaal achter zit. Dus technisch komt bij hun absoluut niet op de eerste plaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:53

xSaarSaar schreef:
Tsja, ik vind dat je het op bokt als fotoshoot mag publiceren dat je er wel echt voor betaald moet hebben bijv.

Maar wanneer ben je op een dusdanig niveau dat je er geld voor kunt vragen of ontvangen? En vanaf welk bedrag ben je dan professioneel? Ik kan ook een klein bedrag van 5 a 10 euro vragen, word ik betaald voor m'n foto's maar dat maakt mij niet professioneel en maakt dus ook niet het verschil van wel/niet fotoshoot als term mogen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:00

ik vind dat sommige mensen van de kunstacademie een beetje te ver doorschieten in het ' out of the box' waardoor het juist voorspelbaar wordt. Zo... Geforceerd controversieel, zegmaar.

Maargoed, is een andere discussie eigenlijk... :P

een opleiding zegt hoogstens iets over het basisniveau wat je hebt (anders haal je je diploma niet) Maar er zijn idd genoeg mensen zonder opleiding die gewoon veel beter zijn..