[ART] M'n eerste zelfgemaakte hoofdstel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:21

Nee hoor, alles is gewoon belast, iedere euro die uit een bepaalde 'bron' van inkomen komt. Dan hebben we het over loon (of uitkering ed), onderneming of overige werkzaamheden. In dit geval zou het onderneming of overige werkzaamheden zijn. Als er winst beoogd en redelijkerwijs te verwachten is, dan ben je belastingplichtig voor je gehele winst (of verlies, bijvoorbeeld aanloopkosten/opstartkosten). Vervolgens wordt de belasting berekend, en dan krijg je inderdaad een heffingskorting van circa 1.900 euro (als je uitgaat van alleen de algemene heffingskorting) waardoor je feitelijk over je eerste winst geen belasting betaalt (maar dus ook niet over je eerste loon ;) ). Maar je moet wel degelijk netjes aangifte doen, je bent belastingplichtig.

BTW is niet helemaal mijn specialiteit, maar je bent al snel ondernemer voor de BTW en dus belastingplichtig, en volgens mij zitten daar geen minimum-winst grenzen aan, aangezien BTW niks met je winst te maken heeft.

Sorry voor het belasting-lesje tussendoor, beroepsdeformatie, maar zou het zonde vinden als er misverstanden ontstaan :o .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:27

arno8 schreef:
pmarena schreef:
Een ringetje op de kaak met daar aan een keelriempje (zoals bij een halster zeg maar) is wel heel erg fijn om de bakstukken lekker laag onder het oog te houden zodat ze niet zo dicht tegen die ogen gaan dabberen als 1 en ander verschuift :)

Snap het niet helemaal, een ringetje op de kaak? Je bedoelt vast niet een piercing :D maar wat dan wel?

pmarena schreef:
Bijkomend voordeel is dan dat je ook geen frontriem hoeft te gebruiken , en veel paarden vinden dat toch wel erg fijn omdat ze toch niet zo houden van dat vaak wat knijperige gebeuren rond hun oren , met kopstuk en frontriem er omheen. Tijdens het om doen van het hoofdstel moet je met een frontriem toch ook vaak wat vouwen met die oren..... dat kunnen ze missen als kiespijn ;)

Ik doe deze om door eerst de onderste riempjes los te doen, eerst het kopstuk en de frontriem om de oren en dan de rest om de neus. Vind het zelf wel leuk staan, zo'n frontriem. Maar als een paard er last van heeft is het idd een goede reden om hem weg te doen. Zoals ie nu is kun je hem er gewoon afschuiven, is dat ook een oplossing?

pmarena schreef:
Kopstuk bij voorkeur een beetje een rond afgebogen riem of met uitsparingen voor de oren (zodat de oren wat meer ruimte krijgen) van minstens 3 cm breed inderdaad :j

Kun je misschien een plaatje plaatsen van een voorbeeld?
En bedankt voor de tips!

Bij jou vind ik deze ook wel goed zitten hoor , je frontriem / kopstuk zit lekker ruim , niet zo knijperig :P

En je bakstuk komt lekker laag uit door de kinriempjes , dus die zit ook niet te dicht bij de ogen zoals je vaak ziet :)

Met het ringetje op de kaak bedoel ik gewoon hetzelfde ringetje dat je ook hebt bij een halster , daar ligt op de kaak nog een ring waraan het bakstuk + keelriem + kopstuk vast zitten , weet je wel :)

Daardoor komt er dus een knik in vanwege die ring tussen het kopstuk en bakstuk , in plaats van wat je normaal ziet bij hoofdstellen : kopstuk+bakstuk uit 1 rechte riem :)

Frontriem met uitsparing voor de oren zie je wel eens bij men-hoofdstellen , heb ik even geen plaatje van bij de hand alleen.

Barefoot heeft ook iets dergelijks bij het Contour-bridle , zie http://www.boomloosrijden.nl/contourbridle.htm :)

B_r_e_n

Re: M'n eerste zelfgemaakte hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:32

Wauw TS knap hoor, respect!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:34

Hier trouwens een (lekker duidelijk , kuch :P ) fotootje van Rena haar hoofdstelletje met ring op de kaak :

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:38

veerledec schreef:
Nee hoor, alles is gewoon belast, iedere euro die uit een bepaalde 'bron' van inkomen komt. Dan hebben we het over loon (of uitkering ed), onderneming of overige werkzaamheden. In dit geval zou het onderneming of overige werkzaamheden zijn. Als er winst beoogd en redelijkerwijs te verwachten is, dan ben je belastingplichtig voor je gehele winst (of verlies, bijvoorbeeld aanloopkosten/opstartkosten). Vervolgens wordt de belasting berekend, en dan krijg je inderdaad een heffingskorting van circa 1.900 euro (als je uitgaat van alleen de algemene heffingskorting) waardoor je feitelijk over je eerste winst geen belasting betaalt (maar dus ook niet over je eerste loon ;) ). Maar je moet wel degelijk netjes aangifte doen, je bent belastingplichtig.

BTW is niet helemaal mijn specialiteit, maar je bent al snel ondernemer voor de BTW en dus belastingplichtig, en volgens mij zitten daar geen minimum-winst grenzen aan, aangezien BTW niks met je winst te maken heeft.

Sorry voor het belasting-lesje tussendoor, beroepsdeformatie, maar zou het zonde vinden als er misverstanden ontstaan :o .

Tis toch wat met die belasting he... zij willen mijn geld, maar ze weten niet hoeveel, nee, dat moet je zelf uitrekenen. En dan maken ze het zo ingewikkeld dat je iemand moet inhuren om uit te rekenen hoeveel geld je aan hen moet geven... en als de berekening niet klopt kun je straf krijgen... En als je de belastingtelefoon belt om wat uitleg te vragen kun je vaak nog een knorrig antwoord verwachten ook...

Zie je het volgende al gebeuren bij de markt?

ik: "hallo groenteman! Ik zou graag die prei willen hebben!"
Groenteman: "Prima! Alsjeblieft!"
ik: "Wat ben ik u schuldig?"
GM: "Dat moet je zelf maar uitrekenen, ik ben je slaaf niet!"
ik: "Euh... okee... eh... hoe kan ik dat uitrekenen?'"
GM: "Grmpf... als je dat niet eens weet moet je maar iemand daarvoor inhuren hoor."
ik: "Kunt u mij niet een beetje op weg helpen?"
GM: "Pfff... vooruit. Reken maar uit wat het kost om het zaad voor de prei te planten in een kas, de stookkosten, waterkosten, werknemerskosten, bestrijdingsmiddelenkosten, belastingafdrachten, transportkosten en de kosten voor het huren van deze marktkraam. Maar als je een lager inkomen hebt, kun je gebruikmaken van een kortingsregeling, al krijg je wel een boete van duizend euro als je inkomen toch een tikkeltje hoger blijkt uit te vallen. Als je met de fiets naar de markt bent gekomen, heb je recht op speciale milieukorting, maar als je met de auto bent gekomen geldt er een milieutoeslag van 12,5 procent. En houd er ook rekening mee hoe je de prei gaat bereiden. Als je hem in de pan doet, komt er stookbelasting van 17,6 procent bij, maar als je hem rauw opeet, niet. Als je van plan bent de prei te wassen, moet je rekening houden met een waterzuiveringstoeslag van 19,8 procent."
ik: "Eh... juist... een kwartje dus?"
GM: "Pas op he! Af en toe houd ik een steekproef en controleer ik je berekening. Als die niet klopt krijg je tweeduizend euro boete!"
ik: "Eh... ik koop wel een prei bij uw buurman."

Maar ja, bij de belastingdienst kun je helaas niet ervoor kiezen bij iemand anders belasting te betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:42

Dat ziet er veel belovend uit! Leuk hoe jij altijd streeft naar verbetering en dat dan zelf probeert te creëren. En dat dan ook nog eens met ons wil delen! +:)+

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:44

pmarena schreef:
Daardoor komt er dus een knik in vanwege die ring tussen het kopstuk en bakstuk , in plaats van wat je normaal ziet bij hoofdstellen : kopstuk+bakstuk uit 1 rechte riem :)

Ahaaaa nou snap ik wat je bedoelt! Wat is daar dan het voordeel van? Ik ben juist bang dat het door zo'n ring sneller gaat schuiven, maar heb geen idee of die vrees terecht is.

Mooi hoofdstel trouwens op die foto!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:46

Leuk, doet me denken aan mijn eerste zelfgemaakte hoofdstel :) Ben nu ook bezig aan een bitloos geval.

Leuk he, beetje met materiaaltjes prutsen en af en toe passen op je paard :P

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:47

@hestejente ik ben wel benieuwd naar die van jou :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:50

arno8 schreef:
pmarena schreef:

Ahaaaa nou snap ik wat je bedoelt! Wat is daar dan het voordeel van? Ik ben juist bang dat het door zo'n ring sneller gaat schuiven, maar heb geen idee of die vrees terecht is.

Mooi hoofdstel trouwens op die foto!

Nou , ja , het voordeel is dus dat de bakstukken niet zo dicht bij de ogen in de buurt komen :)

Maar dat was geen reactie vanwege jouw hoofdstelletje hoor , want die zit door de kinriempjes dus al lekker naar beneden gericht +:)+

Maar dat was meer een reactie op de opmerking over de "overbodige" keelriem , die ik dus juist zoals op mijn hoofdstelletje toch wel heel erg fijn vindt :j
Zit echt superstevig zo , maar dat dit zit de jouwe ook zo te zien :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:50

Tanja

Re: [ART] M'n eerste zelfgemaakte hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:39

HAR-->UK

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 08:15

pmarena schreef:
Maar dat was meer een reactie op de opmerking over de "overbodige" keelriem , die ik dus juist zoals op mijn hoofdstelletje toch wel heel erg fijn vindt :j
Zit echt superstevig zo , maar dat dit zit de jouwe ook zo te zien :j

Oh zo, ja bij die van jou is het idd echt nodig, anders blijft het niet lang liggen. Ik ga vandaag wat dikker leer halen en wat bredere gespen, als ze zaterdag open zijn. Zijn er hier mensen die veel rijden en proefpersoon willen spelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:59

Ik rij helaas (nog ?) niet veel en ben geen liefhebber van side-pulls , dus aan mij heb je alvast niks :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:28

Ik rijd nog steeds vaak met een kaptoom bij gebrek aan een sidepull.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 11:47

Betekent dat dat je er een wil proberen?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:57

oeh als je dadelijk gaat beginnen wil ik een leren halster... (of maak je die niet?)
ziet er echt zo super cool uit... zucht kon ik ook maar leerbewerken...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:16

Bedankt voor het idee!

Ben nu bezig met een versie met wat bredere riemen (2 cm) en een verbrede neusband (3 cm) van het hoofdstel. Weet niet of het echt wat wordt, maar ja, zonder proberen weet ik dat nooit. Heb alvast gespen van 2 cm breed besteld en nieuw leer want dat is al bijna op.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:18

Wow.
Dat ziet er mooi uit. Super knap dat je dit zo zelf kan.
Mocht je deze hoofdstellen voor de verkoop gaan maken dan wil ik er ter zijner tijd graag een.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:33

@Arno8

Als ik jou een voorbeeld geef zou jij dat kunnen maken ?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 20:44

Ja hoor, als het niet te moeilijk is, kom maar met een plaatje.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:05

En... zou je die dan aan me willen verkopen? :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:13

Leuk dat het zo gelukt is aan de hand van een boek.
Ik heb pas een stang en trens hoofdstel omgebouwd tot kaakgekruist bitloos :D
En dat terwijl ik zo traditioneel ben als wat :+

Mijn volgende project wordt een Ordonnanz hoofdstel. Eigenlijk op aanvraag, maar ik wil het eerst eens uitproberen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-03-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:19

Elin_ schreef:
En... zou je die dan aan me willen verkopen? :=

Daar ging ik wel van uit ja :)

Maar het kost dan wel wat, omdat er al snel veel werk in zit. Ieder extra riempje is extra werk, dus hoe minder riempjes je hoofdstel heeft hoe minder werk het is. ik probeer de prijs nu wel zo laag mogelijk te houden omdat het voor mij een leuke manier van oefenen is. Kom maar met een tekening en dan zeg ik wel voor hoeveel ik het maak.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:23

Superleuk zeg, wat heb je dat netjes gedaan!

Ik wil ook wel proefpersoon zijn hoor. :D