Citaat:
Als ik bij José weg rij, zwaai ik nog even kort. Dan bedenk ik me dat ook Vincent mij had gebeld. Ik pak mijn mobiel en zie dat het 20.00 is. Dan kan ik hem nog wel even bellen. Ik zet mijn scooter aan de kant en zoek snel zijn naam in de contactenlijst. De telefoon gaat over en wordt meteen opgenomen ‘met Vincent’. ‘Hey Vin, met Marieke! Ik zag dat jij had gebeld’. ‘Ja, zeg, ben jij toevallig in de buurt?’ vraagt hij. ‘Ja hoor, ben om de hoek, geef me tien minuutjes’ zeg ik. ‘Tot zo dan’ antwoordt hij voordat hij de verbinding verbreekt. Ik berg mijn telefoon weer op en ik voel een schok van positieve energie door mijn lichaam gaan. Ik vind het leuk dat Vincent mij zo af en toe ook zelf belt en mij uitnodigt. Al is het wel raar dat ik daar nu heen ga zonder José, het voelt zelfs een beetje als verraad. Ik schud die gedachte van mij af en besluit maar af te wachten wat Vincent te zeggen heeft.
Als ik aankom staan er geen andere fietsen voor de deur. Ik voel me een beetje teleurgesteld, want ik had gehoopt dat Martin er zou zijn. Maar ik bedenk me dat ik me juist had voorgenomen een goede vriendin te zijn deze vakantie. Of nouja, in ieder geval een goede vriendin voor José, maar als Vincent ook een luisterend oor kon gebruiken, dan zou ik dat bieden. Ik bel aan en moet even wachten voor ik een silhouet achter de deur zie verschijnen. Vincent doet open en glimlacht. Ik glimlach terug en zwaai wat onhandig. ‘Kom binnen’ zegt Vincent die zich omdraait en naar de woonkamer loopt. Ik stap naar binnen en sluit de deur. Bij de kapstok trek ik snel mijn jas uit en hang hem aan een lege haak. Naast de kapstok staat een grote spiegel, één blik in de spiegel vertelt me dat ik er moe uit zie, maar niet slecht. Mijn haar zit een beetje warrig door de wind op de scooter, dus ik bind er snel een elastiekje omheen. Dan loop ik door naar de inmiddels bekende woonkamer. Vincent staat wat onwennig naast de bank, en kijkt naar mijn gezicht. Het is net alsof hij aan het inschatten is wat, en ook hoe hij me iets gaat vertellen.
‘Wil je wat drinken’ vraagt hij dan. ‘Lekker, heb je cola?’ antwoord ik. Hij knikt even en loopt dan naar de keuken. Ik loop naar de dichtstbijzijnde bank en plof erop neer. Zodra ik zit voel ik me net zo moe als dat ik eruit zag in de spiegel. Ik geeuw even en zie dan dat er een glas cola voor me staat. ‘Ben je moe?’ vraagt Vincent. ‘Nogal, terwijl ik echt laat uit bed was vandaag. Maargoed, je hebt me ernstig nieuwsgierig gemaakt’ zeg ik op serieuze toon. Vincent knikt en begint ‘zoals je denk ik wel van José hebt begrepen hebben wij vanmorgen met elkaar gesproken over, euhm, ja over onze relatie. Maar ik zit ergens mee, en ik hoop dat jij me daarmee kan helpen’. Ik knik kort, en hij vervolgt zijn verhaal. ‘Ik heb het idee dat er iets is gebeurd. Tussen haar en een andere jongen’. Mijn gezicht kleurt, en ik vermijdt zijn blik in de hoop dat het hem niet opvalt. ‘Hoezo denk je dat?’ vraag ik. ‘We hadden gisteren zo’n openhartig gesprek, heel luchtig ook. Ik had echt het gevoel dat ik alles kon zeggen, dus ik neem aan dat zij dat ook voelde. Alleen vroeg ik haar of ze misschien gevoelens had voor een andere jongen, en toen reageerde ze erg overdreven. Ze schoot meteen in de verdediging en maakte beschuldigingen naar mij over hoe ik dat wel niet durfde te denken van haar. Ik heb haar gesust, en daarna heb ik het laten gaan. Nu hoopte ik dat ze jou wel iets verteld heeft. Ik word nog roder, en loop in mijn hoofd alle mogelijkheden door. Ik kan hem vertellen wat ik weet, maar ik heb José beloofd het niet te doen, bovendien was mijn voornemen om deze week echt even om onze vriendschap te laten draaien. Maarja, is dat wel het eerlijkste om te doen? Vincent zit zichzelf te kwellen, terwijl ik weet, in ieder geval als José de waarheid spreekt, dat er niets is gebeurd. Vincent ziet me twijfelen ‘als je haar beloofd hebt om niets te zeggen dan begrijp ik dat wel hoor’ zegt hij dan. Er valt even een stilte, en dan antwoord ik ‘ik weet zéker dat José nooit vreemd zal gaan, dan had ze de relatie wel beëindigd’. En ik knik daarbij om mijn woorden kracht bij te zetten. Het is toch wel waar. Zover ik José ken, en ik ken haar echt al heel wat jaren, zou vreemdgaan niet bij haar passen, en plus dat ze me verteld heeft dat er niets is gebeurd. Toch kijkt Vincent nog bezorgd. Het ziet er zo sneu uit, het is een boom van een kerel om te zien, en hier zit hij dan, hopend dat ik hem meer kan vertellen dan wat hij zelf uit José heeft gekregen. ‘Luister Vin, je bent een leuke jongen, je bent superlief voor haar en ik weet dat ze om je geeft. Wij vrouwen hebben soms gewoon even tijd voor onszelf nodig, dat ligt niet aan jou’. Hoopvol kijk ik naar zijn gezicht, dit moet toch wel een beetje een boost voor zijn ego zijn? Er verschijnt een frons op zijn gezicht, en kort daarna een glimlach. ‘Je zal wel gelijk hebben. Ze is mijn allereerste vriendin, dus ik ben gewoon wat onzeker’. ‘Komt goed, je wordt er met de dag beter in. Dat vrouwengebeuren bedoel ik’. Hij lacht, en ik sta op. ‘Even naar de wc, als je het niet erg vind’. ‘Natuurlijk, ga je gang, wil je nog wat drinken?’ vraagt hij. ‘Ja is goed’.
Als ik de gang in loop gaat de bel van de voordeur en ik hoor Vincent vanuit de keuken ‘wil jij de deur open doen?’ 'Is goed’ roep ik terug. Als ik de deur open doe slaat mijn hart een keer over. Lang bruin haar, wat nog zachtjes beweegt in de wind, de mooiste ogen die ik ooit heb gezien, en perfecte lippen. ‘Hey’ mompel ik zacht, verlegen. ‘Hey’ zegt Martin terug. Hij stapt naar voren, neemt mijn gezicht in zijn handen, en zoent me dan hevig, sterk. Hij weet wat hij wil en gaat er gewoon voor. Toch voelt het niet vervelend, als ik een beetje van de schrik ben bekomen zoen ik hem terug. Ik sla mijn armen om zijn middel en druk mijn hele lichaam tegen hem aan. Ik snap niet dat we niet letterlijk vlam vatten. Martin trekt zijn gezicht langzaam terug, maar ik wil meer. Mijn hand beweegt naar zijn nek, en ik trek me nog een keer naar me toe. Wederom bepaald hij wat er gebeurd. Hij kust me zachtjes, meerdere keren op mijn mond. Daarna stapt hij terug, lacht een fantastische duizelingwekkende lach en zegt dan nog een keer ‘hey’. Ik merk op dat er geen geluid uit mijn keel komt en mijn benen voelen niet geheel betrouwbaar aan. Martin pakt me bij mijn schouders beet, en draait me langzaam om. Hij laat me los en loopt dan langs me heen, nog steeds met die geweldige lach op zijn gezicht. Als ik voel dat het gevoel in mijn benen weer terug komt, werp ik een blik in de spiegel waar ik eerder deze avond ook al voor stond. Ik baal van mijn kleding, en natuurlijk van mijn lijf, maar ik had er wel slechter uit kunnen zien.
In de woonkamer zit Martin al op de bank en zonder na te denken loop ik zijn kant op en ga naast hem zitten. Hij zit in gesprek met Vincent, maar slaat een arm om mij heen. Het hele gesprek gaat langs me heen en ik geniet alleen en puur van zijn arm om me heen en de warmte die van zijn lichaam af komt. Ik ruik nog een lichte rokerslucht, maar dat wordt gedomineerd door een sterkere mannelijke lucht. Een parfum of deodorant. Mijn gedachten worden verstoord als ik zijn warme adem in mijn nek voel, daarna voel ik zijn lippen die zachtjes een kus plaatsen in mijn nek. Geschrokken en verstrooid vliegen mijn ogen de kamer door, maar Vincent is nergens te zien. Martin merkt mijn reactie op en lacht kort. ‘Hij moest wat opzoeken en een verslag afmaken, dus hij zit even op zijn kamer’ zegt hij. Ik voel zijn adem langs mijn wang, weer terug afzakken naar mijn nek. Ik sluit mijn ogen en geniet van zijn aanraking. Een hand glijdt aan de andere kant zachtjes, strelend, langs mijn nek naar mijn sleutelbeen. Mijn adem versneld, en ik merk dat ik zachtjes hijg. Duidelijk aangemoedigd daardoor, voel ik nu dat zijn andere hand langs mijn zij omhoog gaat en daarna weer zachtjes naar beneden. Zijn lippen gaan langs mijn kaak naar mijn mond. Zachtjes pakt hij met zijn tanden mijn onderlip. En dan heb ik het niet meer, wat maakt het ook uit dat Vincent in een andere kamer zit? Ik sta op, en ga bovenop hem zitten, en buig naar hem toe. In plaats van hem te zoenen zoals hij had verwacht, laat ik het puntje van mijn tong langs zijn kaak naar zijn oor glijden, daar bijt ik even zachtjes in zijn oorlelletje. Ik hoor hem zachtjes kreunen van goedkeuring, dan draait hij zijn hoofd zodat onze lippen weer dicht bij elkaar zijn, zijn ogen staan vurig en op dat moment weet ik gewoon dat het goed zit tussen ons. Hij zoent me zo innig, zo heftig dat ik over mijn hele lichaam zachtjes begin te trillen. Dan hoor ik een kuch achter ons ‘Get a room!’ lacht Vincent. In minder dan een seconde ben ik vuurrood en sta ik snel op. Martin lijkt helemaal niet on gemakkelijk, maar ik zie dat hij wel even gaat verzitten en zijn handen in zijn schoot laat vallen. Ik glimlach voldaan, hij windt niet alleen mij op, maar ik hem ook.