[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [ART] [WIP]Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:51

Op zakdoekjes of washandjes oefenen? Toen ik ging oefenen met mijn naaimachine zijn er flink wat handdoeken en zakdoekjes aan mekaar genaaid _O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:52

Goedekope stof kopen/coupon en gewoon beginnen :)
Oude gordijnen/kledingstukken enzo zijn ook altijd goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:04

Inderdaad, goedkope stof (op de markt zijn stoffen voor 1 euro per meter te krijgen) en dan oefenen op simpele patronen. Denk aan bijvoorbeeld kussensloopjes, knikkerzakken etc.
En als dat goed lukt (rechte naden stikken) zou je bijvoorbeeld een knuffelbeest kunnen proberen, daar heb je ook weinig stof voor nodig en dan kan je oefenen met bochtjes sturen.

Op het forum van www.sancho.nl kan je ook altijd terecht met je vragen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:07

Blijheid schreef:
Inderdaad, goedkope stof (op de markt zijn stoffen voor 1 euro per meter te krijgen) en dan oefenen op simpele patronen. Denk aan bijvoorbeeld kussensloopjes, knikkerzakken etc.
En als dat goed lukt (rechte naden stikken) zou je bijvoorbeeld een knuffelbeest kunnen proberen, daar heb je ook weinig stof voor nodig en dan kan je oefenen met bochtjes sturen.

Op het forum van http://www.sancho.nl kan je ook altijd terecht met je vragen :)

Om bochtjes te oefenen is ook wel grappig om een stof te nemen met figuren en die dan te volgen :)
Voor rechte stukken kan je bijvoorbeeld een streepjes stof nemen en op de lijntjes proberen te blijven :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:08

Kleding uit elkaar halen en weer opnieuw in elkaar zetten is ook een goede oefening :D .

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:10

Erg bedankt allemaal voor de tips! Ik ga er mee aan de slag van de week. Zal nog wel laten weten het het gelukt is!
@iceprincess, hoe krijg ik dan de kleding netjes uit elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:14

Met een tornmesje kan je de naden netjes losmaken
Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:17

Heb je wel een naaimachine dan, noekje, of doe je alles met de hand? :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:18

Tornmesje idd. Niet meteen je goede kleding proberen maar oude proberen. En niet met stretchstoffen tenzij je een lockmachine hebt.

Zijn er trouwens ook mensen die lingerie maken? Daar heb ik ooit een cursus voor gedaan maar heb daarna eigenlijk niets meer ermee gedaan. Staat nog wel op mijn planning om eens een eigen setje te maken := .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:18

idd, een tornmesje :) wel oude kleding nemen, niet dat hippe shirtje waar je je aan hebt gehecht :D

Ik snij de stof trouwens altijd uit inplaats van knippen. Met zo'n pizzasnijachtig ding :) werkt ook super

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:19

Nee, lingerie waag ik me niet aan :n breng die van mij altijd naar de lingerie zaak, voor een paar euro fixen hun het :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:20

Ik lees hier al een poosje mee :) Wat een mooie dingen maken jullie zeg!!! :D
Zelf ben ik niet zo heel handig := Heb een keer een dekje gemaakt en een rokje :)
Afbeelding
Afbeelding
(niet zo charmante foto, maar heb niet beter := )
Ben ook nog met een dekje bezig en heb nog wat patronen en stof liggen. Al lang niks mee gedaan, maar vind het toch wel erg leuk dus snel maar eens mee verder gaan :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:23

Evelli schreef:
Ik snij de stof trouwens altijd uit inplaats van knippen. Met zo'n pizzasnijachtig ding :) werkt ook super

Oh, waar heb jij die vandaan? Daar was ik van de week nog naar op zoek bij de Jan Sikkes, maar ze hadden 't niet. En ik weet niet hoe het heet, dus googlen op 'pizzastofsnijding' wil niet echt :+ :D

Leuke dingen maak je, Wendy!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:24

Zwartwitje schreef:
Evelli schreef:

Oh, waar heb jij die vandaan? Daar was ik van de week nog naar op zoek bij de Jan Sikkes, maar ze hadden 't niet. En ik weet niet hoe het heet, dus googlen op 'pizzastofsnijding' wil niet echt :+ :D

Uhmn in Heerlen gekocht in een stoffenwinkeltje

Anoniem

Zoiets heet een rolmes, dat googelt al makkelijker denk ik ;)

noekje

Heb wel een naaimachine, maar vind dat ding er wel erg eng uitzien := Heb daar nog nooit mee gewerkt dus daarom was ik van plan om het met de hand te gaan doen. Of is het gemakkelijker met de naaimachine?
Oke, tornmesje moet ik dan nog even aanschaffen!

Wauw dat rokje vind ik vooral ontzettend leuk gelukt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:25

Rolmes :) tja best logisch eigenlijk :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:29

De dingen die jullie maken, bedenk je dat voornamelijk zelf of werken jullie van een patroon?
Want wat ik met kleding lastigvind met patronen is dat het bij mij nooit helemaal goed past als ik het opmeet.. Ik heb bijvoorbeeld een smallere taille en vrij brede heupen. Hoe pas je een patroon dan enigszins aan zodat het toch mooi aansluit bij je eigen lichaam? :)

Waar ik ook moeite mee heb is te bepalen wat voor materiaal ik waarvoor nodig heb. Dus bij welk patroon een soepelvallende stof, of juist een wat dikkere of stuggere stof zodat het kledingstuk mooi valt :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:29

Naaimachine is wel veel gemakkelijker, hoor! Moet je wel iets van basiskennis in huis hebben, wil je ermee gaan werken. Er zijn namelijk heel voor de hand liggende dingetjes die voor grote problemen kunnen zorgen als je het niet goed doet. Het voetje vergeten naar beneden te halen bijvoorbeeld, of aan de steekknop draaien terwijl de naald in de stof staat, of de naaldvoerderknop (tsja, hoe heet dat, die grote ronde knop rechts aan de zijkant := ) naar achteren draaien. Dat zijn dingen die je nooit moet doen. Heb je niet een moeder, vriendin, tante of zus die je de beginselen kan uitleggen? :)

Rolmes, thanks :)* :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:30

Die steken enzo vind ik ook lastig := Heb wel een naaimachine, maar weet nooit wanneer ik 'm hoe moet instellen :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:33

Ik werk altijd met de naaimachien als mijn moeder in de buurt is, dus die kan het altijd nog oplossen :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:35

M'n moeder kan wel wat, maar is ook niet heel handig :))
Toen ik dat rokje maakte heb ik een aantal lessen gehad, maar dat was niet op Texel. Heb nu hier in de buurt ook al eens zitten rondkijken voor een cursus oid om weer een beetje op gang te komen, maar is erg duur en imo vrij grote groepen.. En moet dan elke week m'n eigen naaimachine meeslepen, wat ik ook niet heel prettig vind met regen enzo.. Op zich wel fijn om met je eigen naaimachine te werken, maar vind het niet heel praktisch om dat ding steeds mee te moeten slepen naar les :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:36

Naaimachine is wel veel makkelijker dan met de hand hoor :j Dan doe je er echt een eeuwigheid over :+
En ja, ze zien er ingewikkeld uit, maar weet je nog de eerste keer dat je een hoofdstel zag ;) Je moet even wat basisdingen weten en dan gewoon gaan oefenen. Het valt echt heel erg mee :j

@Wendy15: Qua stof, meestal staat er in een tijdschrift met patronen ook wel een suggestie voor de stof bij :j En anders zou ik gewoon kijken naar een vergelijkbaar kledingstuk dat je gekocht hebt en dat fijn zit :j
Ik maak bedenk zelf sommige patronen, maar het meeste gebruik ik tot nu toe patronen uit de knip, dat vind ik makkelijker. Hoe je een patroon handig aan kan passen weet ik eerlijk gezegd niet, ik pas goed in een standaard-maat.

edit: Woo..beetje veel smileys...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:36

Dat ligt ook een beetje aan de stof, de dikte ervan en hoe je de stiksels wilt hebben. Voor een elastische stof kun je bijvoorbeeld het beste een zigzagsteek pakken. Ik denk dat je het beste gewoon een paar verschillende lapjes kunt pakken en dan maar gewoon gaan stikken met verschillende steken, gewoon oefenen en kijken wat werkt en wat niet. En ik moet zeggen dat ik zelf regelmatig de handleiding van de machine erbij pak, als ik het ook even niet meer weet. Alleen de tricky dingen zoals voetjes verwisselen is me nooit geleerd, dus daar waag ik me ook niet aan, dat moet ik nog eens gaan uitvogelen hoe dat werkt.

Evelli, deed ik vroeger ook idd altijd. Zodra de machine een raar geluid ging maken, raakte ik niks meer aan en riep ik om mijn moeder :)) tegenwoordig woon ik op mezelf en moet ik het dus wel zonder hulp stellen :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:37

Evelli schreef:
Nee, lingerie waag ik me niet aan :n breng die van mij altijd naar de lingerie zaak, voor een paar euro fixen hun het :+

Het is makkelijker dan het lijkt := , herstellen doe ik wel altijd zelf, maak ook vaak de omvang korter omdat mijn maat zo moeilijk te vinden is :+ . Heb nog wel mooie stoffen ervoor liggen, misschien binnenkort toch maar eens gaan proberen := .

Of ik een patroon gebruik ligt eraan wat ik maak, meestal gebruik ik een standaard patroon als basis maar pas het vervolgens helemaal aan naar mijn eigen ontwerp en lichaam.
Jurkjes meestal geen patroon maar gewoon draperen op mezelf of een pop (wat je bij project runway bijvoorbeeld ook vaak ziet :') )
Stoffen is vooral uitproberen, bij veel patronen staat wel welke soort stof het meest geschikt en als je het veel gedaan hebt weet je snel zelf wat je het beste waarvoor kunt gebruiken :) .