[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kathmandu

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:45

Annetje: Wat heb jij een uitgesproken stijl! Erg leuk om te zien! In de hals zou wat mij betreft nog iets meer vorm aangegeven mogen worden, maar ik weet niet of het bij jouw werk past Knipoog. €30

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:48

Ik heb ook eindelijk weer een tekening gemaakt Haha!
omdat ik denk dat er toch wel vooruit gang inzit en misschien wel weer in opdracht wil gaan tekenen graag jullie taxering Lachen

ik zal later zelf ook taxeren.
Grafiet potlood op A4
Sorry voor de slechte foto, maar ik vind het zo moeilijk om een mooie foto te maken, bovendien zag ik later dat hij ook nog iets van beneden genomen is waardoor de snuit erg groot is en de oren wat wegvallen, maar ik kreeg het helaas niet beter Boos!

Afbeelding
en even een detail, zodat je het iets beter kunt zien:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:15

Ik denk dat ik mijn vraag hier wel mag stellen. Ik heb namelijk zitten nadenken over het werken in opdracht. Nu zit ik een beetje met het probleem dat ik niet weet wat ik voor zo'n tekening zou moeten vragen. En mag ik dit eigenlijk zomaar doen?

Mijn website is te vinden op; http://www.[naam]-arts.nl

Mocht ik in opdracht werken komt er sowieso een professionele website. Dat staat iets netter dan zo'n gratis freewebs site Knipoog

Hebben jullie enig idee wat ik kan vragen voor een;
A4 - grafiet
A4 - houtskool
A4 - pastel

Grotere formaten wil ik me nog niet aan wagen denk ik. Bovendien is dat nogal lastig verzenden. Kleiner denk ik ook niet, dat wordt zo'n gepriegel Nagelbijten / Gniffelen al is dat wel een mogelijkheid.

Taxeren doe ik weer zodra ik een tekening af heb Lachen

De tekening van de haflinger die op de homepage van de website staat is trouwens ook in opdracht (nog niet af) maar daar heb ik al een klein bedragje aan gehangen. Daarvoor zullen de prijzen waar jullie aan denken dus niet gelden.

[naam]

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:56

Ik ken dat probleem. Met tekeningen of tewel 'kunst' is het eigenlijk wat de gek er voor geeft. Veel mensen die denken voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten Knipoog Of juist mensen die vinden dat je veel te weinig vraagt.

En uren aanhouden voor een prijs vind ik vaak ook niet kloppen. Er komen tekeningen voorbij die eerlijk nog niets waard zijn. Dus kritisch naar je eigen 'talent' en kunnen kijken speelt ook een rol.

Ik denk dat het een kwestie is van wat rondkijken wat er allemaal voor 'vergelijkbare' tekeningen betaald wordt. Wat de vraag is en natuurlijk ook als basis je materiaalkosten. Verkopen via een advertentie of iets dergelijks op een site als bokt is natuurlijk ook weer geheel wat anders dan een eigen website, de mate van prof. werk en prof. promotie doet ook wat met de prijs denk ik/

*gaat eigen advies opvolgen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:32

Voor de pasteltekeningen heb ik tot nu toe steeds 25,- gevraagd. Maar als ik dan kijk naar de tijd die er in gaat zitten en de materiaalkosten ligt dit in mijn ogen aan de lage kant.

Maar het is gewoon moeilijk te zeggen van je eigen werk. Ik kijk niet op dezelfde manier als wat andere mensen naar mijn werk kijken. Op sommige punten veel kritischer, op andere punten totaal niet.

Vandaar dat ik het hier vraag want het is gewoon moeilijk om dit te bepalen van mijn eigen werk.. Nagelbijten / Gniffelen

Bovendien is het vaak zo dat ik vind dat sommige kunstenaars ontzettend hoge prijzen vragen terwijl ik dat er persoonlijk nooit voor over zou hebben. Toch kopen mensen dit. Vreemd maar ook daar zit iets in.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:14

Dit is mijn eerste goed gelukte tekening.
Ik heb nog nooit getaxeerd, maar misschien als ik tijd heb zal ik dat ook nog even doen.
Wat vinden jullie van max? Hoeveel is ie waard? Groetjez Leonie
Afbeelding

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:16

?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:17

Het is niet de bedoeling dit topic op deze wijze omhoog te schoppen Knipoog
Er word vanzelf getaxeerd!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:46

Nevony: Jammer van je foto. Ik vind de manier waarop de hals ophoudt wat storen. Probeer dit net iets meer af te werken. Let op de vorm van de oren! €20
Plaudar: Het is toch moeilijk om prijzen vast te stellen. Ik denk dat je een vast uurloon moet rekenen, daar dus eerst een schatting van moet maken per materiaal, maar aan de ene werk je nu eenmaal langer dan aan de andere. Je kunt prijzen aangeven met vanaf zoveel euro. Maar je kunt ook een schatting geven en dan eronder zetten dat de prijzen toch iets verschillen per opdracht. Succes ermee!
sprietlover: Ik zou proberen iets meer contrast toe te voegen, je tekening is qua verhoudingen vrij kloppend, maar valt wat weg door gebrek aan contrast. €5, maar je kunt beter eerst wat meer oefenen om er echt geld voor te vragen Knipoog.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:00

Nevony: €30,- als de verhoudingen iets beter waren was het zeker hoger geweest!
sprietlover: Ik zou nogmaar een beetje beter oefenen..

Afbeelding
A4 grafiet
ong. 10 uur werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:05

Utan: je tekening doet het helaas niet bij mij.

_Jennifer_: mooi werkje! Vooral de maantop is erg knap gedaan!
60 euro!

_lucy_ mooie werkje! Ik mis wat details, rimpels e.d.?
40 euro!

sexy_back: erg realistish werkje! Ik had graag een duffe/slaperige blik gezien, hij kijkt nu nog erg wakker.
60 euro!

sexy_back: super! Geen commentaar
100 euro!

welshjesgek: erg moeilijk te zien.. foto is erg wazig. Vind het een leuke plaat!
20 euro.

Annetje: mooi werkje! Vind hem er realishtisch uitzien zeg! Heb verder geen verstand van schilderen.
50 euro.

Nevony: erg leuk werkje! Lijkt heel erg op het paard! Lijkt ietsje uit verhouding.
30 euro.

sprietlover: nog even verder oefenen. Goed begin!

_lucy_: erg mooi werkje! Marilin monroe?
75 euro.

Ben erg slecht in taxeren, dus zie het maar als een richtlijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:06

mijn werkje:

Afbeelding

detail:

Afbeelding

a3, 17 uur werk. mijn eigen pony Haha!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:12

astridjhu schreef:
sexy_back: erg realistish werkje! Ik had graag een duffe/slaperige blik gezien, hij kijkt nu nog erg wakker.
60 euro!

sexy_back: super! Geen commentaar
100 euro!

dit zal highwaykind moeten zijn denk ik...

die 2de dan he...
Haha!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:28

Sprietlover: Ik zou nog even verder oefenen voordat je geld gaat vragen.
_lucy_: Wouw wat mooi ik herken Marilyn Monroe er in Haha!
Dat haar lijkt me supe rmoeilijk 50,- euro ??

adstridjhu: Mooie kleurverschillen, maar de hals vind ik nog wel een beetje vlak 15 - 20 euro

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:29

_Lucy_: Leuk gedaan, probeer alleen de uitdrukking wat zachter te maken, dit komt op mij wat 'hard' en onnatuurlijk over. €20

astridjhu: Leuk gemaakt! Blijf op je verhoudingen en schaduwen letten, die kloppen niet helemaal, dat is zonde! €10-15

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:58

haha, het spijt me maar dit is voor bijde véél te laag!
mischien is €75,- te veel voor mijn tekening maar €20,- is écht véélste weinig..

astridjhu: €25/30,- mooie details alleen mischien wat te soft/te rond.. wel mooie haren gemaakt!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:08

Dit is een topic waar iedereen kan zeggen wat hij of zij voor een tekening over zou hebben. Daarbij vind ik 20 euro best al een nette prijs voor jouw tekening lucy Knipoog Vooral het haar en de wimpers zien er nog erg onrealistisch uit en verder lijkt het mij dat je geveegd hebt? Zijn nog genoeg verbeterpunten, dus een prijs van 20 euro vind ik persoonlijk realistischer dan 75 Lachen

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:21

Dan vind ik het nog te weinig..
Heb het mischien verkeerd neergezet maar ik vind het toch echt heel laag, heb op je site gekeken en ik vind dat je toch zekerwel het dubbele mag vragen!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:45

Dit is gewoon een meningentopic. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, dus zou ik 1 enkele mening hier niet zo persoonlijk nemen.
Er zit niks aan vast en iedereen is uiteindelijk vrij om zijn eigen prijs te maken.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:07

Ik heb weer een nieuwe, zwart A4 papier met kleurpotlood:

Afbeelding
(ik weet niet of hij het doet, maar dit is de grote versie http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FHDMTORS.jpg )
de kleuren kloppen ook niet helemaal met de realiteit.

ik zal binnenkort wat taxeren Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:25

Vanaf halverwege pagina 27. Getaxeerd op basis van de aangegeven formaten en materialen. Indien geen formaat vermeld is getaxeerd voor A4 formaat.

edelweis1: Mooie pose, alleen had ik het graag (de toets vooral) wat vloeiender gezien. Ook de ondergrond stoort me wat omdat me niet duidelijk is wat het is. Blaadjes? Zand?
100 euro. Aan de tekening eronder zou ik niet meer dan 15 a 20 euro verbinden omdat het kleurgebruik gewoon onder de maat is, wat bij het schilderij hoort qua paletvoering past in de tekening absoluut niet.

Pagina 28

mariska: leuke tekening. Let nog wat op de verhoudingen en berg je bruin, zwart en grijs op. Zoek ook alternatieven voor wit. Voor dit soort werkjes mag je denken aan MINIMAAL 20 verschillende potloden/krijtjes/kleuren als je gezien het formaat al niet naar de 30 of meer gaat. 30 euro.

Cyntje: Ik vind deze qua blik geweldig maar qua uitvoering vind ik hem niet zo. Je kleurgebruik is erg basaal en mist kennis en finesse. Je blijft heel erg aan 1 kant van het kleurenspectrum hangen en koelt je tekening te weinig. 40 euro.

janique: prachtige uitvoering al vind ik hem qua kleur nog wat voorzichtig. 350 euro.

Lunas: technisch al heel sterk. Jammer van de ingeflitste ogen, dat breekt je werk eigenlijk. Als je de ogen goed had gedaan had ik 130 euro een mooie prijs gevonden. Nu blijft hij wat mij betreft steken rond 80 euro.

Pagina 29

astrid: Technisch is je tekening al heel goed, al is de vaas wat scheef. Omdat ik setting mis (schaduw, plaatsing) zou ik hem denk ik niet zo snel kunnen taxeren voor verkoop. Maar dat je vooruitgaat is een feit. Deze tekening is alleen niet zo geschikt voor taxatie denk ik.

Utan: Je afbeelding doet het niet (meer).

Jennifer: Ik mis wat leven in het oogje, maar verder een erg mooie tekening. 70 euro.

lucy: Al een heel goede tekening. Oefen wat meer op schedelstructuur en vooral op haar. 40 euro.

sexy_back: Ik mis voldoende setting en een goed geplaatste ondergrond. Dat breekt je werk eigenlijk een beetje. 40 euro.

HWK: ik heb de foto gezien en weet dat hij daar ook aardig oplicht maar toch vind ik het op de tekening stukken minder uitgevoerd dan op de foto. Je had wat mij betreft een andere manier van highlighten mogen doen, wat zachter, nu lijkt het er los op te liggen ipv opgelichte haren. 120 euro.

welshjesgek: de foto is wat wazig en oefen eerst nog maar wat meer. Verder is het een leuke tekening van een schaap, die schapige blik heb je al heel goed te pakken!

Evelijn: aangezien je nog heel hard aan het oefenen bent denk ik dat rond de 30 euro voor A4 een prima beginprijs is.

Fiffill: je werkt in erg diverse stijlen dus bij jou wisselt de prijs flink afhankelijk van wat voor type tekening. Als je dus een algemene taxatie wilt van mij stuur me dan ff een email of PB.

Annetje: voor de aangepaste versie vind ik 250-300 euro een mooie prijs.

Pagina 30

Nevony: ik vind je verhoudingen hier toch wel aardig storen hoor, ze leiden wat af van het paard zelf. Als je het voorhoofd wat breder had gemaakt en het oog rechts daarop had aangepast had het weer mooi in een stijl gepast (in balans). Nu vind ik 20 euro meer dan genoeg, helaas.

Plaudar: grafiet en houtskool 30-40 euro, pastel 40-50 euro lijkt me een goede startprijs om wat op te bouwen.

sprietlover: blijven oefenen!

Lucy: heel spannende tekening. Blijven oefenen op het haar! 55 euro.

Astrid: 40 euro.

Opmerking tussendoor: ik baseer mijn taxatie in elk geval NIET op mijn smaak. Of ik het mooi vind en wat IK ervoor wil betalen hebben de plaatsers niet zoveel aan want smaken verschillen en op basis van smaak moet je je prijs niet teveel bepalen: op basis van de markt en de techniek wel.

Jennifer: ik weet niet hoeveel kleur er is weggevallen maar ik zie wel HEEL veel grijs. Ik zou als ik jou was als de donder de grijs uit je kleurenpalet gooien! 40 euro.

Nog even een opmerking voor de taxateurs: let op het materiaal! Ik begrijp dat veel mensen geen idee hebben hoe het zit met schilderijen maar die staan toch echt niet in verhouding tot een tekening op papier. Daarom plaats ik zelf geen schilderijen hier want dan stik ik toch alleen maar in mijn thee van het proesten. De kosten voor een doek zijn MINSTENS 5 tot 10 keer zo hoog dan voor papier en dan zwijg ik nog over overige materiaalkosten als verf, medium, penselen enz. Dit even ter opheldering. Een schilderij maken is een stuk prijziger dan een tekening maken. Ja

Ok ik ben weer klaar. Haha!

Nou, vooruit ik plaats twee schilderijen om te kijken hoe jullie daarop taxeren.
Afbeelding
Absent.
Materiaal: acryl en medium op linnen doek.
Formaat: 50 x 60cm

Afbeelding
Traditionele Turkmeense Akhal-Teke.
Materiaal: acryl en medium op katoenen doek.
Formaat: 30 x 40cm

Beide schilderijen zijn verkocht, als er interesse is wil ik best vertellen wat mijn vraagprijs was (die viel reuze mee hoor, niks astronomisch) en anders via PB. Beide zijn uit het hoofd geschilderd en dus niet nagemaakt van een foto oid.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:28

Vraagje: Wat zijn de voor- en nadelen van het plaatsen van vraagprijzen op je site of op internet?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:34

Daar zitten idd voor en nadelen aan. Ik merk dat het ook verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die het gewoon graag meteen willen zien zodat ze direct kunnen bepalen of je prijs aanstaat of niet en zit er een drempel aan om contact met je op te nemen. De openheid over je prijzen wordt soms op prijs gesteld maar soms ook juist naar gefronst. Ik denk wel dat er verdere voordelen aan vast zitten want ik kreeg meer opdrachten toen ik de prijzen er nog op had staan dan nu ik ze er niet meer op heb staan. Het is blijkbaar toch een drempel, dat mensen zich meteen niet meer anonieme shoppers vinden die ongemerkt kunnen 'rondneuzen'.

Daarnaast zet je jezelf meteen neer in een bepaalde markt, een bepaalde doelgroep en prijscategorie. Ik krijg inmiddels toch vaak te horen "oh die prijs valt me eigenlijk reuze mee" terwijl ik dat eerst veel minder had (eerder andersom). Maar dat kan er ook gewoon aan liggen dat ik momenteel gewoon niet veel opdrachten krijg en er dus ook weinig informatieaanvraag komt waarbij de een het te duur en de ander het te goedkoop vindt (bij wijze van spreken). Het is dus best een moeilijke overweging. Ik overweeg zelf de prijzen er weer op te zetten. Moeilijke afweging vind ik.

Hoe sta je er zelf tegenover?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:38

Ik verkoop niet echt veel via internet, meer op concoursen enzo. En die mensen vragen de prijs niet eens. Die vragen pas als ze het schilderij afhalen wat ze moeten betalen.
Ik krijg hier regelmatig pb over vraagprijzen. 1 meisje heeft die vervolgens (goedbedoeld) op bokt gezet en ik wist niet wat ik daarvan moest denken.
Als iemand een kado zoekt heeft die toch vaak een bepaald bedrag in zn hoofd wat die wil besteden, dan is het wel duidelijker en is de grens om contact op te nemen lager.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:44

Klopt. En idd bij directe verkoop (zonder internet ertussen) wordt idd veel minder gevraagd wat de prijs is, eerder het OOOOEEEE HEBBEN HEBBEN en dan pas het "hoeveel wil je ervoor hebben?" terwijl ze al lang besloten hebben het te moeten kopen, of het nu een 100/200 euro meer of minder is dan ze zelf in gedachten hebben. Hm, dat is natuurlijk niet zo netjes om jouw prijzen zomaar op internet te gooien, noem het onwetendheid. Laagdrempeliger is het in elk geval. Ja