Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:een "grijswitte" schijn op een vos (paard) hoe doen jullie die?
Het is glans van de vacht maar ik heb nu al vier keer opnieuw geprobeerd en ik krijg hem maar niet te pakken.
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6030CFED
Dit is de foto. Ik zie gewoon niet welke tinten ik nu moet laten overheersen.
Seven schreef:Je maakt het met kleurpotloden dus ik weet niet zo goed hoe je daar mee werkt maar ik zou eerst de basislaag maken en dan de gewenste kleur kwa highlight in haartjes daar boven op.
_San87_ schreef:Ayasha schreef:een "grijswitte" schijn op een vos (paard) hoe doen jullie die?
Het is glans van de vacht maar ik heb nu al vier keer opnieuw geprobeerd en ik krijg hem maar niet te pakken.
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6030CFED
Dit is de foto. Ik zie gewoon niet welke tinten ik nu moet laten overheersen.
Die grijswitte schijn is geen echte grijswitte schijn wanneer je de foto inzoomt. Dan zie je voornamelijk de kleuren oranje, bruin, paars en wit verschijnen. Ik zou daar ook de focus op leggen, dus geen grijs gebruiken en als je dan grijs pakt, pak een hele lichte tint grijs.
Ik heb het idee, correct me if I am wrong, dat je meteen een vrij compacte basislaag opzet. Door dat te doen elimineer je de optie om te spelen met verschillende kleuren en het 'tonen' van je kleuren. Mijn advies zou zijn, begin licht en bouw zo in verschillende lagen je kleur op. Zo wordt het ook makkelijker lichte delen te creëeren en een mooie overloop te maken van lichte naar donkere delen en vice versa. En uiteraard de overloop van verschillende kleuren.
Ayasha schreef:Ga er voor nu ook even niks meer aan doen. Kijk op het einde wel hoe het uit ziet. Ik heb hier wel nog heel lichtjes een soort zacht framboos-roze in de randjes in gewerkt omdat ik ook een wat rozige schijn zag aan de randjes.
Seven schreef:Ontzettend leerzaam
Ik had al wat papier besteld voor mn kleur potloden en nu word tijd dat ik weer eens een poging ga doen. Maar moet er eerst tijd voor hebben.
Ziet er al zoveel beter uit Ayasha.
San ja natuurlijk het werk juist wat andersom als met pastel, leuk om je uitleg te lezende passie spat er vanaf
Je grullo oog is werkelijk prachtig
Schemerdier schreef:Knap hoe je dat kan San, zo uit het 'niets' beginnen en direct supergedetailleerd werken.
Oke, mijn eerste werkjes die hier het bokt-licht mogen zien dit jaar![]()
Ik ben dus met pastel begonnen sinds heel lang (zeker 8 jaar geleden) omdat dat me lekker snel leek en weinig opstart/opruimwerk en ik veel te doen heb (studeren, huishouden, thesis schrijven, je kent het wel).
Mijn idee was om iets met paarden en mist te doen.
Dus mijn eerste pastel probeersel was dit:
[ [url=m/eWu7wO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vond het wel oke, maar wou graag nog wat meer uit het pastel halen, + nog wat meer mist en een donkerder sfeertje.
Nou dat mislukte. Ik had ook een ander soort papier gebruikt, dat ik echt te ruw vond waardoor ik het maar niet dekkend kreeg.
Na wat frustraties, wou ik iets helemaal anders proberen:
[ [url=m/NmxlU3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vond ik erg leuk om te doen, alleen was het papier nu net te glad waardoor ik bijna niet kon layeren. Omdat ik bang was het te verpesten, ben ik ook al snel gestopt.
Nu ben ik bezig met een tweede losse kat, maar die verloopt wat moeilijker haha.
En ik moet dringend gekleurd papier en witte krijtjes kopen.
Welk pastelkrijt heeft jullie voorkeur? Ik gebruik nu Rembrandt, maar dat is enkel en alleen omdat ik ooit eens een doos kleurtjes daarvan heb gekregen.
Seven schreef:San
Papier van schut en Claire fontaine
Die laatste is multi purpose, ook voor verf en pastel geschikt. Ben heel benieuwd.
Ik heb nog hahnemuhle pastel papier maar dat lijkt me zelf minder geschikt erg glad dus die wil ik ook met de kleur potloden proberen.
Ayasha schreef:Jeetje San! Ik vind het zo knap hoe jij begint. Jij bent stiekem gewoon niet van deze planeet. Kom op, geef maar toe!
Jeika: flink groot! Mooi gedaan! Mooie stijl heb je.De cowboy is ook erg mooi en gedetailleerd. Vaak gaat het mis bij de ruiters bij zulke tekeningen maar bij jou niet!
Doe je ook menselijke portretten? Het gezicht is nl best gedetailleerd voor deze grootte.
Schemerdier: vooral de eerste vind ik heel veel rust uit stralen! Die zou ik zo kunnen op hangen.Dat ie niet helemaal dekkend is draagt IMO juist bij aan de tekeningen.
Als je met lichtere kleuren over de donkere gaat krijg je vaak mooiere overgangen en mengt het wat in mijn ervaring.
Ik heb pastelpotloden van koh-i-noor en krijt (blokjes) van de action.Die laatste heb ik ooit eens gekregen en die gebruik ik alleen voor geknoei voor mezelf want ik heb geen ide hoe goed die "blijven".
Maar vind het ook zonde om tekenspul weg te gooien.