[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:26

Balen Pepperrr, lijkt me dat er weinig programma's zijn vandaag de dag die je zo even kan gebruiken zonder te downloaden... En als je als argument gebruikt dat je een dure tablet hebt gekocht en deze nu niet kan gebruiken? Of geef hem de website van het programma dat je wilt, zodat hij kan zien dat het een normaal programma betreft?

Ik heb nog een vraagje mbt kleur, ik heb eerder aangegeven problemen te hebben met het opslaan als .jpeg, .bmp etc. .tiff leek dit probleem ook niet op te lossen, maar ik ben inmiddels wat wijzer: Het programma waarmee je kijkt moet het ICC-profiel van photoshop onderstuenen anders gebruikt het kleuren bij benadering, paint en windows vieuwer etc doen dat dus want zodra ik de kleur-corrupte file met ICC-profiel open in photoshop dan kloppen de kleuren weer. Maar nu rest mij nog de grote hamvraag:

Hoe toon ik een kleurechte afbeelding van mijn werk op bijvoorbeeld facebook en mijn website als je daar niks anders kan posten dan bijvoorbeeld een .jpeg- of .bmp-file? Het ICC-profiel wordt vanzelfsprekend ook niet herkend door het internet.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:33

Heb je png wel eens geprobeerd? En let je erop dat je in rgb werkt en niet cmyk?
Rgb en dan opgeslagen als .png heeft bij mij nog nooit kleurverschillen opgeleverd.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:48

.png net zo, maar bij het terug openen naar photoshop kloppen de kleuren weer, dus het is een programma-gerelateerd probleem. Ik weet het op dit moment te omzeilen door een screenshot te maken van het photoshop-bestand en deze te plakken in paint, dan toont het, als ik deze opsla (ongeacht het formaat) wel in de juiste kleur, maar het lijkt me dat er andere oplossingen voor zijn.

Ik werk wel echt in RGB.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:56

Open je file in photoshop en ga eens in de menubalk naar Weergave (view) > instellingen proef (bovenste optie, in Engels iets met proof) > klik monitor RGB. Veranderen dan de kleuren naar hoe jij ze ziet als je opslaat als jpg of png? Zo ja, dan ligt het aan de instellingen van je photoshop en geeft die het telkens niet goed weer. Dat had ik toen ik net Photoshop cc had geïnstalleerd. Betekend wel dat die monitor rgb kleuren de juiste zijn die je op je scherm zal zien, het probleem ligt dan bij de Photoshop weergave.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:17

Oh shoot, hij staat daar ingesteld op tijdelijk CMYK, ik neem aan dat dat niet moet? Het bestand zelf is wel bij de aanmaak ingesteld op RGB. In tijdelijk monitor RGB is het gehele bestand ietsjes lichter, maar dat is zo minimaal dat het te verwaarlozen is. Ik denk niet dat je het ziet als je de bestanden naast elkaar legt.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:35

Monitor rgb zou de kleuren goed weer moeten geven, zegmaar zoals ze worden als je vervolgens opslaat als jpg of png.
Als dat het niet is, zou ik het ook niet weten. Wat ellendig dat de kleuren zo onbetrouwbaar zijn :(

Je kan nog proberen te googlen, misschien dat anderen hetzelfde probleem hadden en nog andere oplossingen hebben. Mocht je het hebben gevonden, laat het vooral weten! Ben heel benieuwd waar het nu aan ligt :?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:37

Thanks! Ik ben er vooralsnog niet uit, dus net nog wat bestanden overgezet naar .jpeg d.m.v. screenshots. Als ik meer weet laat ik het zeker weten!

Heb wel weer een andere kleur-gerelateerde vraag, reduceert instagram de (kleur)kwaliteit van een geuploade foto? Want bovenstaande file (dus printscreen voor kleurechte .jpeg) wordt dof op instagram.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:30

Ik heb daar zelf geen last van, kleurverschil op insta. Maar mn mobiel geeft kleuren eerder feller af dan op pc. Ik zou op pc insta vs photoshop moeten vergelijken om daar 100% goed op te kunnen antwoorden.

Heb je het probleem als je insta via mobiel bekijkt?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:45

Nee ook gewoon, maar moet er wel bij zeggen dat ik het via de PC upload, al verwacht ik niet dat dat effect zal hebben op het eindresultaat... Ter illustratie, de .jpeg-file (met screenshot) vergelijkbaar met het origineel en mijn insta-file:
Afbeelding
En diezelfde file geupload op instagram:
https://www.instagram.com/p/Bn1eO_Pisjm ... _copy_link

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 23:24

Hmm ja de saturatie is best hard naar beneden gegaan. Wat raar :? Uploaden via mob of pc zou inderdaad geen invloed moeten hebben, het gaat om dezelfde file. Ik ga morgen eens kritisch mijn insta uploads met de photoshop files vergelijken. Al zou me zo'n verschil toch wel opgevallen moeten zijn.

Echt een mysterie dit, waar kan het toch aan liggen :')

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:50

Wat een rare situatie. Als ik goed begrijp is dat de kleuren anders worden als je ze op het internet plaatst? Ik had dit probleem namelijk ook maar dat was een oude versie van photoshop nu heb ik een nieuwe versie en heb dit niet meer.

Ik heb ook een vraagje
Mijn gom kleurt inplaats van dat het weggomt zegmaar ik heb dit nog eens gehad maar weet totaal niet meer hoe ik dit heb opgelost... Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:56

@d4rkhorse, waarschijnlijk heb je een slotje op je laag staan
Afbeelding
Als dit zo is, moet je die er eerst even afhalen. Dan kan je als het goed is weer gewoon gummen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:15

@d4rkhorse, nou je het zegt, ik werk voor het gemak (vanwege de brushes) nog in de 2017 versie, maar heb 2018 ook op mijn computer staan. Misschien toch daarin alles maar verzetten. Zo geen zin in, heeft me uren gekost de vorige keer :').

Ik heb nu mijn computer niet bij de hand, maar ik heb een dergelijk probleem ook gehad met het gummetje, toen bleek er bovenin de balk, ik meen waar je transparantie ook kan vinden, iets aangevinkt was wat niet aangevinkt had moeten zijn, dus kijk even of je daar iets vindt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 14:36

Ik kan helaas niet helpen, ik probeer weg te blijven van Photoshop :+

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:40

Xyris ik ben niet zeker of dat zou helpen :+ maar bij mij was het zo wel opgelost :o

bedankt allemaal ik heb het gevonden! het was inderdaad iets dat aangevinkt stond vanboven in de balk hopen dat het nu goed blijft :D

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:52

misschien een rare vraag maar wat doen jullie als jullie een artblock hebben? ik heb al 2 weken geen motivatie om te tekenen en als ik dan aan een tekening begin ben ik volgens mij weer streng voormezelf en dan werk ik de tekening ook niet meer af :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 17:00

Studies en modeltekenen. Hoef je niet bij na te denken en je verbeterd er ook mee :j

Momenteel doe ik kleine snelle gestures van 30 seconden.
Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:35

Wat quebelle zegt inderdaad. Wat ik ook wel doe is via skillshare een course volgen die buiten mijn comfort zone zit, of ik heb lol met app arty games, die genereert random challenges voor je, dat kan karakter of environment gerelateerd zijn, kleuren, scribbles (dat je iets moet maken van een paar streepjes op je scherm) of een combinatie van die dingen. De meest idiote combinaties komen er zo uit, echt een leuke uitdaging, maar kost wel een paar euro's eenmalig via de appstore.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:01

@Quebelle super leuk! zou ik ook eens moeten proberen!

@Xyris ik mag jammer genoeg geen geld uitgeven aan zo'n soort dingen ;(

ik heb snel een schets gemaakt via photoshop deze geplaatst in illustrator en dan de lineart gemaakt :+ het zou een cartoon moeten zijn maar het is zo moeilijk om een eigen stijl te vinden, ook vind ik dat er iets mist :o
Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:34

Fixeer niet op het vinden van je eigen stijl. Dat komt écht vanzelf. Probeer eens te bekijken hoe andere artiesten hun werken maken en probeer dat eens, probeer wat studies te doen om je basis te versterken.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:21

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 13:05

De basisregel in cartoon tekenen, of dat nu anime stijl of het vereenvoudigen van de realisme is, dat er eerst anatomische correctheid moet zijn. Dit wil zeggen dat je eerst moet begrijpen wat je wil vereenvoudigen - wil cartooniseren.

Ik zie in je tekening wat fouten qua anatomie, daarom raad ik aan om even met een voorbeeld te bekijken hoe alles in elkaar zit en dat eerst probeerd correct weer te geven voor je die omzet in een cartoonstijl :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:26

Ik heb photoshop 2017 en 2018 op mijn computer staan (ooit eens een demo ofzo op mijn comp gezet door een vriend, maar inmiddels het abonnement genomen) nu vraag ik mij 2 dingen af:

- Ik heb mijn brushes gegroepeerd en gelabeld, dit was een hels karwij (volgens dit principe: https://www.youtube.com/watch?v=iipUPpCFGYg) ben er erg blij mee.

Alleen:
- Kan ik dit makkelijk in de juiste volgorde overzetten in 2018?
- En zodra het 2019 wordt, wordt dit automatisch geupdate of moet ik het dan opnieuw doen?

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:18

Quebelle schreef:
De basisregel in cartoon tekenen, of dat nu anime stijl of het vereenvoudigen van de realisme is, dat er eerst anatomische correctheid moet zijn. Dit wil zeggen dat je eerst moet begrijpen wat je wil vereenvoudigen - wil cartooniseren.

Ik zie in je tekening wat fouten qua anatomie, daarom raad ik aan om even met een voorbeeld te bekijken hoe alles in elkaar zit en dat eerst probeerd correct weer te geven voor je die omzet in een cartoonstijl :j

het kan inderdaad zijn dat er veel fouten inzit :) ik heb het namelijk zonder foto gedaan :+

bedankt voor de tips trouwens!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:46

iemand die hier ervaring heeft met animatie tekenen? :)
ik zou het graag eens willen proberen :)

als ik goed begrijp maak je van de eerste frame een tekening, daarna kopier je deze frame en pas je een paar delen aan, kopieer je de 2de laag nog eens en pas je die opnieuw aan tot je een 2de frame hebt?

ik wil het in kleur gaan doen :+ ik heb al een schets gemaakt van een gif maar weet niet hoe ik deze hier kan plaatsen :D op mijn instagram verhaal staat de schets @digidesignzina

hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk