[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 01:01

Wow, patpen, maak jij al je kleren zelf? :O

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 10:33

Paloedie: nee, niet alles ;). Laatst heb ik t-shirts gekocht voor 1,50-4,00 euro. Gewoon bij de Zeeman. Prima shirts onder werkkleding hoor! Maar jeans vind ik a) te duur b) slecht passen.... Voor <10 euro maak ik een perfect zittende spijkerbroek voor mezelf.
Wat werkkleding betreft: die fleecevesten worden maar aan 1 groep gegeven (chauffeurs) maar bezorgers willen ze ook graag hebben. Omdat ik ze niet krijg van mijn werkgever, maak ik ze zelf. Op de markt kost de fleece 3,00 euro de meter; ik heb 2 meter nodig.
Bovendien wil ik graag kleding wat niet iedereen draagt zegt maar. Ik heb een giga voorraad stoffen voor truien, broeken en ongelooflijk veel patronen. Heel soms maak ik ook een jas. Gewoon omdat ik het leuk vind en ook veel geld bespaar op die manier :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:30

Mag ik me ook melden? Ben net begonnen met breien, heb nu een sjaal half af en begin morgen met hulp van mijn moeder aan mijn eerste trui.

Hebben of weten jullie misschien een patroon voor polswarmers op gewone naalden? Dus niet op een rondbreinaald of met 4 naalden

En misschien een webwinkel met goedkope rondbreinaalden?

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:46

http://www.garnstudio.com/lang/nl/search.php

Daar staan er verschillende op die gewoon op rechte naalden worden gebreid. Het is even uitzoeken welke precies.
Mijn slaapzakje vordert langzaam maar gestaag, heb nu ongeveer de helft van de voorkant af, helaas hele week niks kunnen doen. Ik heb nog ongeveer een maand.
Gisteren te horen gekregen dat ons oude paard is ingeslapen, motiveert ook niet echt moet ik zeggen ;(

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:43

Mamajella :(:) dat is inderdaad geen leuk nieuws.
Ik kan me ook niet altijd tot breien zetten. Je moet er zin in hebben en de energie om je te concentreren.

Welkom trusthim! De link die mamajella doorgeeft heeft inderdaad vaak leuke dingen, ik haal vaak mijn spullen bij 't breipunt in stiphout, die verkopen het garen wat bij de bovenstaande link hoort. Ik vind de naalden daar niet duur. Vaak goedkoper dan de prymnaalden. Maar dat ligt ook net aan wat je zoekt. Bij de wibra of zeeman hebben ze ook goedkope naalden. Om mee te beginnen zijn die goed genoeg. Dan kun je later altijd nog beslissen of je gaat investeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

Dowski zie nu pas dat jij vlakbij woont :D

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:41

Dankjewel Dowski.

Hou er wel rekening mee dat de breinaalden van de Wibra van kunststof zijn, dat breit niet altijd even lekker. Ze hebben nu ook bamboenaalden, maar ik geloof pas vanaf maat 8, ik was op zoek naar maat 6, maar die hadden ze niet. De rondbreinaalden zijn dan weer wel van metaal, maar met een laagje. Als dat er eenmaal af is breien ze best prettig. Ben al tijdje niet meer bij de Zeeman geweest, dus weet niet wat ze daar hebben. Enne, ook niet onbelangrijk, de rondbreinaalden van de Wibra zijn maar 69 cent.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:20

Let wel op dat bij de rondbreinaalden de lijm waarmee de draad in de naald zit nog wel eens los wil gaan.. Dan ben je óf heel lang bezig met herstellen, of al je werk kwijt. Of je bent er snel bij als je goed oplet :p

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:24

Ik vind rondbreinaalden met zo'n draadje ertussen zo vervelend! Alles raakt altijd helemaal in de knoop bij mij haha. Doe mij maar gewoon 4 naalden :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:27

Bedankt allemaal, zal eens kijken bij de wibra, kan altijd later nog meer investeren als het leuk blijftmen er meer budget is

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:14

Wow patpen, wat knap! Ik zou willen dat ik dat zo makkelijk allemaal zelf kon maken!

Afbeelding
Afbeelding
Nieuw aapje

Afbeelding

En dit moet een sjaal worden

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:31

Mijn moeder wilde een simpel breiwerkje dus heb ik mijn pand "opgeofferd" om dat door haar te laten breien :D. Ik kon hooguit 3-4 naalden breien op een dag dus dat schoot niet op. En zij had het met 3 dagen af! Totaal 74 naalden en ik had er 8 van gebreid met 204 steken. Alleen was ik zo suf om álle wol mee te geven dus kon niet beginnen met de mouw :+. Die heb ik vanmiddag opgezet en inmiddels is het boord af en 4 naalden boven het boord. Uiteraard was ik mijn 5e naald kwijt dus zat na het boord een beetje te klungelen met 4 naaldjes. Toch nog maar eens de la overhoop gehaald en ik heb gelukkig mijn 5e naaldje gevonden. Vind ik prettiger breien met 5 ipv 4. Voor een rondbreinaald zijn het veel te weinig steken. Ik heb nog even overwogen om beide mouwen met de magic loop te breien maar die techniek beheers ik niet dus waag me er ook niet aan...
En om het continentaals breien onder de knie te krijgen, eens rondgevraagd wie in de familie iemand kent die op deze manier breit. Misschien doe ik "gewoon" iets verkeerd en gaat het wel lukken als iemand het voordoet :P. Voorlopig vind ik het wel lekker om even een simpel breiwerkje te hebben, in ieder geval tot de pas.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:44

En ik ben nog steeds mijn sokjes in gevecht :(
Iemand die toevallig een beetje in de buurt komt en mij even op de goeie weg wil helpen met die rotdingen? :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 00:12

Wat is in de buurt? Gelderland is zo groot ;). Mits het niet via de magic loop gaat maar op 5 naalden kan ik je misschien wel op weg helpen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:28

Nijmegen.
Ik probeer het met 3 naalden. Ofja, het breiwerk zit op 3 naalden en met een 4e brei je.
Maar ben bereid het met 5 naalden te leren als ik dan over die verschrikkelijke hak heen kom :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 13:42

Utrecht en Nijmegen liggen niet bepaald naast elkaar...
Gisteren was ik mijn 5e naaldje kwijt en vond het vreselijk breien met 4 naalden. Gelukkig heb ik uiteindelijk tóch die 5e naald gevonden! Mijn moeder breit sokken met 4 naalden maar mij lukt dat niet hoor.
En toch: om de hiel te breien, zet je die steken op 1 naald. Welk soort hiel brei je? De hielflap (eventueel verstevigd) of de jojo hiel?
Misschien kun je anders uitleggen waar je vast loopt. Wie weet kan ik je weer op weg helpen?

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:30

Ik kan goed haken dus ga van de week ook beginnen met breien!
Dit wil ik gaan maken, lijkt me niet heel lastig voor de eerste keer? hoop dat de link het doet:
http://knitten.nl/we-gaan-knitten/

ik zag ook op youtube iemand een muts breien met een breiring, het zag er helemaal makkelijk uit maar die ringen zijn best moeilijk te koop? en welke maat zou je dan moeten kopen qua ring :o
En weet iemand hoe je met een breiring een poncho kan maken?
Alvast bedankt ! :D

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:03

Die breiringen zijn gewoon te koop bij oa de Hema, een setje van 4 kost 15 euro. En als je even Googled vind je ontelbare patronen voor mutsen :) Ook voor poncho's, maar denk dat je die niet helemaal op zo'n ring kunt breien ivm het aantal steken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:15

Breiringen liggen nu voor 5 euro bij de zeeman, baalde wel want heb ze vorige week voor 15 bij de hema gekocht

Heb 2 projecten klaar, een sjaal en een muts, de muts gemaakt op een breiring

Dan heb ik nog een sjaal op de pennen staan en een trui met kabels. En op een breiring een polswarmer

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:55

Ik heb geen idee welke ik brei...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 17:53

ZeSteigert schreef:
Ik heb geen idee welke ik brei...

Brei je een ronde hiel? Kun je anders een foto maken?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:55

Geen idee :')

Maar ik doe het via deze:
http://www.ontrafeld.nl/?page_id=39

Een uitleg met 3 naalden kom ik niet vinden helaas.
En een foto zal geen nut hebben, ik haal het steeds uit omdat het er echt walgelijk uitziet.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:42

Heb je het flapje al gebreid? De hiel zelf vond ik ook lastig eerst, het ziet er inderdaad maar raar uit en je hebt geen idee wat je nou eigenlijk aan het doen bent.. De beste raad die ik je kan geven is om gewoon de beschrijving te volgen. Waarschijnlijk kom je dan aan het eind tot de conclusie dat je toch echt een hiel hebt gebreid.. En na een stuk of vier hielen snap je opeens hoe het werkt :p

Als je. Er niet uit komt kun je ook altijd nog even langs een wolwinkel gaan, daar zijn ze meestal ook wel behulpzaam

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:45

Ooh dat is een slimme!!
Ik ga het nog maar eens proberen en als dat niet lukt naar De Wolwinkel (waar ik vaste klant ben :+ )

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:50

Dit is de traditionele hiel. Volgens het patroon met 4e en 1e naald 30 toeren breien waarbij je de 1e steek afhaalt.
Maar ik ben het Paloedie eens: gewoon volgens beschrijving breien. Er komt vanzelf een logisch iets in!