Heeft iemand een patroon/tutorial voor een badjas?
Patroon: ja. Tutorial: nee.
Sandrina: voeringstof kan ook natuurlijk. Dat is nylon doorgaans.
Akecheta
Geplaatst: 24-12-14 13:03
Hoi. Dit topic ligt al een tijd stil maar dit lijkt me toch de beste plek om mijn vraag te stellen. Ik begin over twee weken met naailes. Heb het mezelf ooit geleerd maar mis eigenlijk de juiste technieken waardoor er nog al eens wat fout gaat. Ik moet wat eigen spullen meenemen, zoals schaar, meetlint, garen, spelden, etc. Wie van jullie gaat ook naar naailes en hoe nemen jullie je spullen mee? Wat werkt t makkelijkst?
Ik volg nu ruim een jaar naailes en ik neem alles mee in een kleine boodschappentas. M'n stof/project ligt onderin, er zit een documentmap in om m'n patronen heelhuids op en neer te vervoeren en m'n klosjes garen en andere kleine frutsels zitten in een doosje met deksel. Ik heb niets speciaals dus, maar dat is meer omdat ik nog niet echt iets naar m'n zin ben tegen gekomen
M'n zusje heeft zo'n zilvergrijze naaikoffer van curver en volgens mij een tas voor d'r stof/project. De meeste bij ons hebben toch wel een naaikoffer met eventueel een extra tas voor het project.
Ik ben momenteel erg druk met de naaimachine. Net twee truien af voor m'n neefjes en probeer nu voor de kerst voor ons mam nog iets te maken omdat ze liet doorschemeren dat ze die wel graag met kerst aan wilde. En dan bedenken wat ik na de winterstop op de naailes ga doen, want ik ben een beetje door m'n inspiratie heen...
De vrouw waar ik les van ga krijgen zei dat het slim is om tzt een naaidoosje aan te schaffen. Heb vandaag zo'n plastic curver naaidoos gezien en die vond ik echt niet mooi. Lijkt me ook zo'n gesjouw. Jouw oplossing van een boodschappentas klinkt wel goed, en dan een aantal dingen in een bakje met deksel.
Ik had bij mijn les ook de kleine losse dingen zoals garen, lint, krijt, scharen, radeerwieltje, etc. in een doosje/trommeltje. Dan de papieren (patronen kregen we daar, dus dit zijn alleen de overgenomen en uitgeknipte dingen) en stoffen opgevouwen en dat alles in een prachtige AH tas :-D En dan natuurlijk mijn naaimachine in zijn eigen 'deksel' met handvat...
Akecheta
Geplaatst: 24-12-14 20:12
Dank je Visitor. Heb vandaag bij de Hema een soort make-up tasje gehaald waar ik alle losse dingen in kan doen, een shopper heb ik nog wel liggen dus ik ben er helemaal klaar voor.
Ik mag een naaimachine gebruiken die daar staat maar ik kan ook mijn eigen naaimachine meenemen. Zit er aan te denken om dat te gaan doen zodat ik straks geen verschil krijg in het naaigoed doordat ik dan op twee machines werk.
Door je inspiratie heen Dorus, dat klinkt heerlijk haha. Ik heb voorlopig alleen nog maar inspiratie
Nog een vraagje. Na het knippen van de stof ga ik eerst alles zigzaggen. Doen jullie dat ook nog? Of leer je op naailes een andere techniek waardoor zigzaggen niet meer nodig is?
Ligt aan de stof waar ik mee werk . Fleece bijvoorbeeld hoeft niet afgewerkt te worden. En verder heb ik een lockmachine dus gebruik de zigzag zéér zelden. Maar je zult de stof op een manier moeten afwerken....
Lockmachine is nog iets te hoog gegrepen voor me, maar ik hoor wel dat een lockmachine heel veel werk scheelt. Wie weet, ooit in de toekomst Patpen, weet jij of wollen stoffen gezigzagd moeten worden?
Ja want die rafelen. Zelfs als ik een gevoerde jas maak van wollen stof, haal ik het nog wel eens langs de lockmachine. Ligt overigens wel een beetje aan de dichtheid van de stof . De prijzen van een lockmachine zijn tegenwoordig niet meer zo belachelijk hoog. Ik heb een zwaardere categorie omdat ik veel met jeansstoffen werk. Mijn vorige was op zich nog goed maar niet zwaar genoeg voor mij. Dus die is naar een tante van mij gegaan. Je zou het ook kunnen proberen om 2e-hands een lockmachine te kopen via een naaimachinehandel.
Overigens heb ik nooit naailes gehad; mijn moeder is coupeuse dus het is mij met de paplepel ingegoten. Zorg er wel voor dat je stofschaar goed beschermd is als je die meeneemt!
Ik wil eerst even zeker weten dat ik het naaien leuk blijf vinden voordat ik een lock aanschaf. Ben nu weer een paar maanden bezig en ga starten met naailessen omdat ik toch wel wat begeleiding nodig heb. De juf heeft een lockmachine, die mag ik gebruiken en dan weet ik meteen of het wat voor me is of niet. En dan is tweedehands zeker een optie voor me
Dorus
Geplaatst: 24-12-14 22:53
In het begin had ik zelf alleen een oude haperende singer dus deed eigenlijk alles op de naailes. Van de zomer geïnvesteerd in een naaimachine en laatst bij de Lidl de lokmachine daar gekocht. Wordt op diverse plaatsen afgeraden, maar om te beginnen is imo hij prima. Een goeie is me nog iets te duur
Gisterenavond en vandaag weer hard gewerkt en m'n moeder d'r kerstshirtje afgemaakt. Het hoefde niet af voor kerst, maar ze liet doorschemeren dat ze het wel leuk vond hem met kerst aan te kunnen. Alleen lastig dat ze maandagavond niet thuis waren en ik ons mam nodig had om het patroon een beetje aan te passen. Dat hebben we gisteren samen gedaan en toen ben ik aan de slag gegaan. Vanmiddag is ze even langs geweest en hij past perfect. Ik ben zo blij dat die aanpassing zo goed heeft uitgepakt.
Klopt, dat leer je op les. Goed afwerken is ook een must! Maar er zijn ook dingen die je leert die minder zinvol zijn . Patronen raderen bijvoorbeeld: daardoor gaat je patroonblad kapot. Ik teken het met pen over... Doorslaan en rijgen: nog nooit gedaan! Kost mega veel tijd en daarna moet je alles er weer uit zien te peuteren.
Vergeet ook niet dat het onderhoud van je naaimachine belangrijk is. Dus schaf een flesje naaimachineolie aan en reinig je naaimachine regelmatig.
Wat bedoel je met dat je het met pen overtekent? Teken je met pen op de stof?
Jindai
Geplaatst: 25-12-14 09:21
Wat leuk dat hier een topic over is, had het hier op bokt nog niet eerder gezien! Ik heb zelf echt heel erg weinig ervaring met naaien, maar mijn moeder doet het al van jongs af aan en maakte vroeger ook de meest geweldige jurken voor me! Een aantal weken geleden werd ivm met werk aan mijn moeder gevraagd of ze meer dan honderd gordijnen op maat kon maken en dan ook nog in een bepaald tijdsbestek.... Dat kon en wilde ze wel graag doen, maar dat ging ze in haar eentje gewoon nooit redden. Toen vroeg ze mij om te helpen, ze zou al heel erg geholpen zijn als ik alleen al de juiste maten af zou tekenen en zou kunnen spelden.... Daarna is het snel gegaan, voor ik het wist stikte ik 'mijn' eerste gordijn. Is natuurlijk gewoon 'recht toe, recht aan', maar iedereen was er zeer tevreden mee gelukkig. En hoewel het al eerder kriebelde om zelf te gaan naaien en dan vooral zelf iets te verzinnen, heb ik nooit de stap gezet. Ik had echt zoiets van ' Dat is te moeilijk voor me, dat kan ik niet'. Nu heb ik inmiddels een paar patronen uitgetekend (makkelijk!), de stof ook daadwerkelijk gekocht en ga ik het binnekort samen met m'n moeder in elkaar zetten. Alle technieken en handigheidjes moet ik dus nog echt wel leren!
Voor iedereen die op les of cursus zit, waar doen jullie dit? Mijn moeder geeft namelijk als vrijwilligster eens in de twee weken 'les' in een inloophuis. Daar staat dan al alle appararuur en je hoeft eigenlijk alleen maar je eigen stof mee te brengen. Zij kunnnen een patroon voor je uit printen enz....mischien dat dit iets is voor de mensen die minder te besteden hebben maar het toch heel graag willen leren? Ik geloof dat een les iets van een euro kost....
Ik zit hier in de buurt op les bij een dame die ooit de coupeuse opleiding heeft gevolgd en nu voor zichzelf is begonnen. Overdag maakt ze in opdracht kleding en reparaties en korter maken etc. en drie avonden in de week geeft ze les. Het is een leuke gezellige groep en ik heb er al veel geleerd.
Visitor
Geplaatst: 25-12-14 10:29
Patpen, wij tekenden op de les de patronen met stift over op papier, dat we dan uitknipten en dan op de stof radeerden... Maar jij doet die laatste stap dan ook dmv pen? De 'juf' liet ook wel zien hoe ze het zelf deed; patroon overtrekken, uitknippen, op stof leggen en dan meteen stof afknippen op de gewenste afstand (hoe heet dat ook alweer, dat stukje extra stof, aanslag, toeslag? Les is alweer tijdje terug )? Maar ze zei er ook bij dat dat eigenlijk niet is hoe het hoort. Dat rijgen hebben hebben wij ook alleen een paar keer gedaan bij een moeilijk stukje, bij een rits ofzo, om te zorgen dat het niet gaat schuiven. Ik vond het op onze les wel fijn dat ze eerst alles 'volgens het boekje' uitlegde en het ons goed aanleerde, maar daarna ook zei: sommige dingen doe je in de praktijk niet (altijd) of vind je je eigen weg in (zoals bijv. met hoe je patronen overneemt en knipt). Ik vond mijn les sowieso heel leuk, dat was (Jindai vroeg daarnaar) bij twee 'meiden' die hun eigen naaistudio begonnen zijn met allerhande lessen, cursussen, inloopuren, jurkjes op maat laten maken, naaicafé, noem maar op. Ik maak even reclame, want het is echt een aanrader: http://www.studiojurk.nl/
Patroon teken ik over met pen op het papier. Ik speld het patroon op de stof en knip het met naadtoeslag uit, zonder raderen of krijten. Er zijn echter ook mensen die het patroon op het papier raderen dus geen pen/potlood gebruiken voor het patroon. Geen raderwieltje op de stof maar op het papier. Je leert het idd het beste door het te doen, ervaring is de beste leermeester tenslotte. Naar mijn idee had jij een goede lerares Visitor: het uitleggen volgens het boekje maar haar eigen ervaring doorgeven aan de studenten. Niet alles volgens het boekje is de makkelijkste weg namelijk .
Wat leuk Jindai. Ik ga naailes volgen bij een mevrouw thuis. Ze is coupeuse en geeft op drie avonden in de week naailes. Ze heeft kwa betaling wel een handig systeem. Je koopt een tien strippenkaart waar je 17 weken over mag doen. Geen verplichting met inschrijftermijn of verplicht een jaarop naailes.
Klinkt goed Visitor
Ik doe inderdaag ook patroon overtekenen met pen op papier Patpen. Maar voordat ik ga knippen werk ik met kalkpapier en radarwieltje de omtrek en speciale tekens over de stof. Is best wel bewerkelijk dus hoop een snellere manier te gaan leren.
Mijn eerste project op naailes wordt een cape. Ga vanavond verder werken aan een coltrui.
cinniz123
Geplaatst: 19-01-15 15:46
Hoi iedereen, Was aan het Google en kwam op dit topic Zie dat het al even stil ligt maar ga het toch proberen! Is er iemand die weet waar in Rotterdam je bij iemand naailes kan volgen??(liefst bij iemand thuis) Ik heb al tig keer geprobeerd jasjes voor m'n naakthondjes te maken maar als het dan niet meer lukt verdwijnen ze weer in de kast Of is er iemand die het leuk vind om mij te helpen? Groetjes cinniz