[VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:22

Combinatie van stadstrip en Indiaas eten is nogal explosief geloof ik.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:24

Zou dat door de pittigheid van het eten komen? :')

Ik had ook gedag gezegd. Had absoluut nog geen seconde meer bij hem willen zijn. Desnoods loop ik naar huis. Kinderachtig gedoe met je gillen over straat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:29

Prem is echt knettergek, wat een mafklapper....

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:38

Femke_Tweety schreef:
Combinatie van stadstrip en Indiaas eten is nogal explosief geloof ik.

HAHAHAHAHAHA _/-\o_

Ook die opmerking over pittig eten Sicayes hahaha _O- !

Morgen update,
Maar er gaan wat dingen anders lopen, dat voorspel ik.

Wind brengt verandering met zich mee

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:45

Spannend TS!

Ik ben het met jullie eens dat een partner nooit zo mag reageren, maar ik zou geloof ik ook wel een beetje moe worden van Nina's gedrag als ik haar partner was zeg, het is absoluut niet de makkelijkste dame!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:55

Marije112 schreef:
Spannend TS!

Ik ben het met jullie eens dat een partner nooit zo mag reageren, maar ik zou geloof ik ook wel een beetje moe worden van Nina's gedrag als ik haar partner was zeg, het is absoluut niet de makkelijkste dame!

Daar heb jij ook weer gelijk in haha. Ze hebben elkaar wel lekker gevonden zo.

Algato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:06

Marije112 schreef:
Spannend TS!

Ben ik het mee eens. Prem is echt een rotzak maar van Nina zou ik als partner ook echt moe worden. Toch heb ik wel echt medelijden met haar want ze heeft weinig eigenwaarde.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 15:10

Marije112 schreef:
Spannend TS!

En dat vind ik het leuke. Iedereen die meeleest, denkt ook echt mee. Stof tot nadenken!

Het is eigenlijk noot een "simpele rot-relatie", maar er zitten altijd ingewikkelde geschiedenissen achter. En dat iemand niet een rotmens is omdat hij een rotmens is, maar een resultaat is van de mensen om hem heen. En de dynamiek daartussen.

Leuk!
Van jullie, niet voor Nina/ Prem/ familie.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:12

Nou, ik ken ook mensen die gewoon simpelweg rotmensen zijn hoor :+

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:12

Je verduidelijking maakt het mysterieuzer, TS :')

Ik weet nog altijd niet goed wat ik ervan moet denken. Prem wil graag uitpakken met zijn hebben en houden, en Nina maakt daar blijkbaar deel van uit. Van zodra Nina iets doet wat niet in de lijn van zijn uitpak-verwachtingen ligt, wordt hij boos. Heel boos. Zo vermoeiend.

Elk woord kunnen verstaan in Brugge is trouwens een zeldzaamheid, dan waren het vast ook toeristen aan de tafels rondom hen :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:22

singa schreef:
Je verduidelijking maakt het mysterieuzer, TS :')

Ik weet nog altijd niet goed wat ik ervan moet denken. Prem wil graag uitpakken met zijn hebben en houden, en Nina maakt daar blijkbaar deel van uit. Van zodra Nina iets doet wat niet in de lijn van zijn uitpak-verwachtingen ligt, wordt hij boos. Heel boos. Zo vermoeiend.

Elk woord kunnen verstaan in Brugge is trouwens een zeldzaamheid, dan waren het vast ook toeristen aan de tafels rondom hen :)

Is dat nu niet een typisch kenmerk van een narcist?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:54

Wie wil er nu ook Indiaas eten in Brugge :D niet echt een stad met veel internationale keuken. Vind het gedrag van Nina daar ook best vermoeiend. Als je niet tegen drukte kan en je gaat in het weekend naar een mega toeristische attractie (ik noem het amper een stad) dan zoek je toch even uit waar je lekker en rustig kunt eten. Zou ook echt gek worden van zoiets. Maar dat praat zijn gedrag verre van goed uiteraard.

Leuk stukje weer!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:15

Poekkie schreef:
Is dat nu niet een typisch kenmerk van een narcist?

Zeker! Maar het is en blijft een persoonlijkheidsstoornis, iedereen heeft er wel een aantal kenmerken van in zekere mate. En blijkbaar is Nina zeer te spreken over de seks, dat is dan weer atypisch.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:37

poes schreef:
Wie wil er nu ook Indiaas eten in Brugge :D niet echt een stad met veel internationale keuken. Vind het gedrag van Nina daar ook best vermoeiend. Als je niet tegen drukte kan en je gaat in het weekend naar een mega toeristische attractie (ik noem het amper een stad) dan zoek je toch even uit waar je lekker en rustig kunt eten. Zou ook echt gek worden van zoiets. Maar dat praat zijn gedrag verre van goed uiteraard.

Leuk stukje weer!

Hier ben ik het wel mee eens ja.
Het wordt al aangegeven door de receptionist van het hotel, dat het zonder reserveren wss niet gaat lukken.. tja. Er is vast ook een supermarkt open waar je lekkere dingen kunt halen en in hotel kan eten. Ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:46

Ik snap niet waarom Prem iedere keer zó extreem over de zeik gaat....en dat Nina niet eens uitvalt als hij zo onrechtvaardig begint te blaffen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:47

Nina is ook zeker niet heilig. Ze heeft een best specifieke smaak over bepaalde dingen waar ik me ook wel aan kan ergeren. Maar de manier waarop Prem uitvalt vind ik wel bovenmaats :x

Ben dus erg benieuwd naar Manuela’s kant van het verhaal ook.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:08

poes schreef:

Leuk stukje weer!

Mee eens! Totaal niet wat je normaal in Brugge zou gaan eten.

Ja ik lees ook al even mee ja maar nu ik het kan kaderen in Belgische context wou ik ook even reageren dat ik Prem ergens begin te begrijpen geloof ik :D

Het is logisch dat je dat in een verhaal in de ik-vorm niet over het hoofdpersonage schrijft dat ze zichzelf kinderachtig of onbeleefd vindt maar ik denk dat leeftijd wel een issue is en dat toch vaak wat het geval is bij zo’n etentjes ofzo?

Mijn man en ik hadden vroeger ALTIJD ruzie als we Chinees gingen eten trouwens, iets aan die goedkope wereldkeuken valt blijkbaar verkeerd :')

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:41

Prem is niet goed bij zijn hoofd, dat is voor mij duidelijk. Maar ik vind Nina ook een zeikerd. Niets is goed, eigenlijk wat Prem ook benoemd. Zo zie ik dat zelf ook.

Als hij daar niet mee om kan gaan, moet hij er gewoon mee stoppen, in plaats van zo tekeer te gaan, maar van de andere kant: als iemand blijft zeiken dat het niet goed is, niet bevalt, mijn emmer zou ook eens vol zijn.

Ik vind Nina ook maar een apart personage. Van de ene kant vind ze zichzelf helemaal geweldig, want ze wil fotoshoots, ze wil haar hele leven delen met iedereen, en dat valt voor mij wel onder aandacht trekkerij.

Van de andere kant is ze zo onzeker, alleen dat uit ze niet. Ze uit zich de andere kant op van onzekerheid. Heel apart, ik kan de vinger er nog niet opleggen.

Oftewel: complimenten: ik denk er over na en het boeit me!!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:43

Prem is een zak hooi ... zacht uitgedrukt maar ik had ook gezegd zullen we een keer iets “anders” eten dan Indiaas? Nina vind ik alles behalve volwassen dus snap ook niet zo goed wat hij in haar ziet ...

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:46

Nou ik vind Nina geen zeikerd, ik denk dat we nu telkens wat gebeurtenissen lezen en daarbij een meer duidelijke achtergrond ontbreekt. Ik denk dat het best een kunst is om een personage likeable te schrijven, zeker als je ook gewoon in dagboekstijl wilt opschrijven wat er is gebeurd. Iedereen heeft zo z'n dingetjes waar die van houdt. De een houdt van dure tripjes naar hotels, de ander geeft weer te weinig misschien om materie en maakt een puinzooi van huis en haard.

Maaaaar, wat ik wel denk is dat Nina inmiddels beter zou weten om naar publieke plekken te gaan wanneer er al frictie in de lucht hangt. Want Prem interesseert het niks om een scene te trappen. Moet wel ook eerlijk bekennen dat als een vent dit bij mij zou doen ik echt heel hard de andere kant op zou lopen en het ook echt niet meer goed komt. In elke relatie is wel eens wat frictie of zijn er woorden, maar zo manipulatief een scene trappen in het openbaar, is nooit chique en ruikt wat mij betreft naar veel misère later in de relatie (iets met been there done that, threw away the T-shirt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:04

Alleen zeikt Nina niet echt volgens het verhaal, dat vind ik toch wel wat anders. Ze probeert juist zich aan te passen en het voor haar te houden als iets haar tegenvalt, volgens het verhaal.

Maar Prem reageert alsof ze ik weet niet wat doet om haar ongenoegen te uiten. Héél apart.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:06

Als een klein kind in je eten zitten prikken in het restaurant dat je zelf hebt uitgekozen op een uitje waar alweer het luxe hotel voor je betaald wordt? Mijn man is een hele brave maar die zou ook lekker zeggen trek je plan er maar mee :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:41

poes schreef:
Als een klein kind in je eten zitten prikken in het restaurant dat je zelf hebt uitgekozen op een uitje waar alweer het luxe hotel voor je betaald wordt? Mijn man is een hele brave maar die zou ook lekker zeggen trek je plan er maar mee :D

Ik geef je volledig gelijk, maar moet toegeven dat ik ook weinig zin in eten zou hebben op het moment dat het Nog geen uur daarvoor weer half drama was met Die kinderen. Dat gaat toch ook niet helemaal in je koude kleren zitten denk ik zo.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 13:45

Haha, jullie comments zetten me ook echt goed aan het denken!

Ik snap dat Nina overkomt als een "zeikerd". Zoals iemand al zei, je gaat niet over jezelf zeggen dat je kinderachtig bent. Ik wil Nina niet "beter" afschilderen. Door de "ik-vorm" geef ik wel echt een inkijk in de diepe, meest duistere gedachten van de hoofdpersoon. Die je misschien zelf ook wel eens hebt, maar nooit deelt. Het is net een mens :') . Nina spreekt het meeste ook juist niet uit.

Ik begeef me misschien op "glad ijs" doordat veel mensen geen sympathie op kunnen brengen voor beide. Maar ik probeer graag dingen uit zoals jullie gemerkt hebben, haha.

Het commentaar van de mensen die Brugge kennen - daar moest ik helemaal keihard om lachen haha! Ik heb de "allez" en de "seffes" er maar uitgelaten haha.

Dat commentaar ook van iemand die ruzie kreeg als ze Chinees aten _/-\o_ . Lof it.

WOOWWW... Sorry, lang hoofdstuk, maar ik wil door. Ik kijk er namelijk al lang naar uit om het hoofdstuk hierna te gaan schrijven hahaha (gna gna).

Nogmaals SORRY als beetje eet-dingetje is, maar het hoort er wel bij. En ik denk (haha) dat dit in de hoofdstukken hierna niet meer ZO de boventoon zal voeren.............. Daar komt misschien wel iets heel anders voor in de plaats...........

"Later", als het af is, mogen jullie aangeven of het eruit moet. Of dat het gewoon bij het leven in het algemeen - en bij Nina specifiek - hoort.

Het Brugge-incident - deel 3
Zaterdag 22 - zondag 23 juni 2020

“Dus gaan we nu terug naar huis?” vraag ik. Eerlijk gezegd ben ik te moe om te vechten. Prem lijkt sneller te kalmeren dan de vorige keren. Misschien heeft hij in de gaten dat ik zijn negativiteit absorbeer, maar niet terugkaats. En ben ik blij dat dit gebeurd is. Ik ben er klaar mee.
-“Ik kan nu niet meer naar huis rijden” antwoordt Prem. "We doen wel een drankje in de bar en daarna gaan we slapen".
Ik weet niet waarom, maar ik slaak een zucht van verlichting.

Zoals altijd, verloopt het plan uiteindelijk anders. De bar van ons hotel gaat net sluiten; het is inmiddels 23h. Hotel De Tuilerieën bedenk ik me. Daar kwam ik met Chander vaak. Ik stel voor daarheen te gaan en Prem stemt in. “We gaan wel lopen” hoor ik mezelf zeggen, terwijl ik al richting de uitgang van het hotel loop.
Iets heeft me gesterkt in mijn doen en laten vanavond.

-“Weet je eigenlijk wel waar het is?” vraagt Prem als we inmiddels al zo’n 10 minuten zwijgend naast elkaar lopen. Ik lach.
“Ik heb geen idee. Met Chander gingen we altijd met de taxi”. En terwijl ik de woorden uitspreek, voel ik Prem’s boosheid opkomen. “En hou je boosheid maar voor je” smoor ik hem de kiem. “Ik geef gewoon een antwoord op je vraag. We gaan gewoon als vrienden”. Het lijkt te werken.

Zwijgend lopen we door de straten van Brugge. Ik herinner me de woorden van mijn beste vriendin.

Een man moet de kers op de taart zijn. Een man moet iets aan mijn leven toevoegen. De taart heb ik zelf al. Ik heb de man dus niet nodig. En een taart zonder kers is nog net zo lekker. Maar de kers maakt het wel extra feestelijk. Maar voegt hij niets toe, dan is het niets en is het over.

Verzonken in gedachten lopen we door de uitgestorven straten. Ik laat me leiden door mijn gevoel. Niet veel later stappen we de bar van het hotel binnen.

-“Wow, het is prachtig hier” stamelt Prem. Het is voor het eerst dat Prem weer wat zegt. Ik lach. Voor mij liggen hier ZO veel prachtige herinneringen met Chander. Wat een contrast. Overal waar Chander en ik kwamen, lieten we samen de wereld stralen. Chander heeft me uit een heel diep dal gehaald.

En nu? Chander zal mij niet meer herkennen. Wat is er met de vrolijke persoon gebeurd die ik was? Dat zonnetje in huis? Ik ben geworden tot een onzeker persoon van 35 die het gevoel heeft uitgebloeid te zijn. Maar het is nog niet te laat.

Schouders naar achter, kin omhoog. Schouders weg van je oren.

En op het moment dat we staan te wachten op de barman om ons naar een plek te begeleiden, neem ik mezelf voor dat ik niet ga zwelgen in zelfmedelijden. Zwelgje. Ik ga het leven in eigen hand nemen. Alleen ík heb het vermogen mijn leven te veranderen. En in te kleuren naar eigen wens. En ik kan niemand anders de schuld geven, behalve mijzelf. Van de dingen die in mijn leven gebeuren waar ik wel degelijk zelf invloed op heb.

Even later zitten Prem en ik tegen over elkaar in de prachtige, knusse, klassieke, rood-met-gouden hotelbar die verder totaal uitgestorven is. Wat ongetwijfeld te maken heeft met het nachtelijke tijdstip van ons bezoek. Er klinkt lichte jazz uit de speakers. We zitten een poos zwijgend tegenover elkaar in grote, met rood velours beklede stoelen. In onze handen een glas rode wijn waarvan het formaat meer wegheeft van een vissenkom. Totdat Prem opeens begint te spreken. Alsof en een dam breekt. Woorden stromen uit zijn mond. Ik luister naar zijn prachtige stem. Kwetsbaar. Gebroken.

Prem vertelt over zijn eerste vriendin in Nederland. Prem noemde haar naam wel, maar ik heb hem niet opgeslagen. Aan alles merk ik dat Prem duidelijk weg was van haar. Maar haar eetprobleem stond haarzelf, en uiteindelijk de relatie, in de weg. Ik hou wijselijk mijn mond, maar het klinkt als een Binge Eating Disorder. Ik vervloek mezelf dat ik er zoveel vanaf weet.

Niet lang erna ontmoette Prem Manuela. Een 8 jaar jongere verpleegster die schijnbaar zorgeloos door het leven ging. Ze noemde Prem bij zijn koosnaam. Prem was verkocht. Maar al snel kreeg Prem twijfels. Het glas leek bij Manuela altijd halfvol. Ze klaagde. Over alles. Maar vooral over haar gestel.

-“Ik stop met de pil, ik word er zo moe van” zei ze na 3 maanden tegen Prem. Prem dacht dat het wel los zou lopen (ik twijfelde even of ik dit goed verstaan had). En gaf het nog een kans. En natuurlijk was ze direct erna zwanger. Prem voelde zich erin geluisd. Hij kon niet meer terug. Dit was precies wat Manuela wilde. Nu kon ze stoppen met werken. Prem ging het tenslotte maken tot succesvolle professor. Ik neem me voor zoiets nooit een ander aan te doen.

Aan uit elkaar gaan heeft Prem nooit gedacht. Hij wilde er voor zijn kind zijn. Al moest hij er dag en nacht voor werken. Nooit zou hij zijn kind een jeugd toestaan zoals hij dat zelf gekend heeft. Vol met armoede en vooral angst. Dat zou HIJ zijn kind niet aandoen. Dus bleven ze bij elkaar, ondanks dat er mogelijk geen twee mensen zijn die minder goed bij elkaar zouden passen dan Manuela en Prem. En kwam zelfs later - verrassing - Manfred erbij.

Als jullie bij elkaar blijven, ben ik bang dat jullie elkaar iets aandoen.

Tranen stromen over Prem’s wangen.

“En dan heb je mij” zeg ik, als hij uitgepraat is. “Weer iemand met een eetprobleem”.
-“Hé, hoe bedoel je?”. Ik ben verbaasd over Prem’s tegenvraag. Heeft hij dan niets door? “Het valt toch wel mee, Nien?”.
En op dat moment breek ik. Terwijl de tranen geruisloos over mijn wangen stromen, vertel ik alles. Over mijn diepste geheimen. Over gedachten waar ik me kapot voor schaam. Als ik uitgepraat ben, komt Prem naast me zitten.
“Ik kan je hiermee helpen. Ik ken de juiste mensen. Als je wilt, ga ik je hiermee helpen”. Ik kan niet uitdrukken hoe lang ik gehoopt heb deze woorden te horen.

Toen we vanmorgen in elkaars armen wakker werden, leek er iets veranderd. Het leek wel of we in die oude, klassieke bar bondgenoten geworden zijn. We lopen op dit moment naar de auto om onze bagage alvast op te bergen. Terwijl Prem met timmermansprecisie de koffers in de achterbak rangschikt, stop ik snel de reep chocolade in mijn mond. Die kregen we bij het uitchecken. Dat heb je als je in Brugge slaapt, denk ik verrukt. Ach, ik heb de avond ervoor alleen maar curry gekeken in plaats van curry gegeten, dus het mag wel.

Als Prem opkijkt en ik de chocolade schuldbewust in mijn wangen opsla als een hamster, moet hij lachen. Ik moet ook lachen. Prem zegt verder niets. En dat is voldoende.

Even later lopen we naar Hotel Duke’s Palace. Prem vroeg waar ik wilde lunchen. In plaats van een discussie aan te gaan, zag ik het maar als een kans om iets voor te stellen wat ik echt graag wilde. Prem stemde dankbaar in met mijn initiatief. Anders had hij zelf ook maar wat voor moeten stellen.

Het is vreselijk druk in Brugge. Er is een wielerwedstrijd – er lijken altijd wel wieler- of hardloopwedstrijden in Brugge te zijn als ik er ben – en de halve stad is afgesloten met dranghekken. Maar we hebben de tijd en het weer is vriendelijk. Onderweg kopen we nog Bonbons – omdat het kan. Pralines.

Only in Brugge.

Het is een eind lopen naar de Duke’s – nu maar hopen dat dit “Palace” wel bevalt – en ik steek een voor een de Bonbons in mijn mond. Mmm, speculoosvulling. Lekker. Morgen ga ik wel beginnen met gezonder eten, houd ik mezelf voor.

Duke’s Palace bleek een schot in de roos en als we even later in de auto zitten, kijkt Prem me dankbaar aan. Op de achtergrond klinkt de Bolero op de radio.
-“Thanks, babe. Ik heb dit gevoel nooit gekend. Om zo ontspannen en ongedwongen ergens te gaan lunchen. Dit was echt geweldig. Dankjewel daarvoor”. Ik glimlach. En dat is genoeg.

to be continued

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:51

wauw die ommezwaai had ik nu weer niet zien aankomen.... := ze komt nooit van die mafkees af :D zou ook te makkelijk zijn in het verhaal.... meer.....