[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:21

Wat een leuk sneeuwmannetje!

Hier even geen pennen in de hand, want ik ben donderdagochtend bevallen van ons mannetje Pepijn <3 Ik heb ergens anders op bokt al een foto van hem staan, dat lukt me nu op mijn telefoon niet maar die is dus te vinden in mijn berichten. Her is zo'n tevreden en zoet mannetje!

wizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:44

Proficiat met U zoontje!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:15

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:41

Anne_91 schreef:
hoi, sorry dat ik zo kom binnenvallen :o
ik ben echt een leek op brei gebied en nu heb ik een hele leuke sjaal gezien die me schoonmoeder wel wilt breien voor me.
maar nu wil ze een patroon en die staat er niet bij.

dus mijn vraag is: weet iemand van jullie wat voor een brei patroon dit is? :D

[ Afbeelding ]

Ik heb eens even op etsy gekeken of er wat meer bijstond bij de sjaal. Er staat bij dat het boordsteek is maar het lijkt meer op patentsteek. De sjaal is 23 cm breed en 255 cm lang. Dikte van de breipen: groot :D. Minstens dikte 10.

Nu de temperaturen weer normaal zijn, heb ik ook weer een breiwerkje opgepakt. Er liggen nog steeds sokken waarvan de 1e voor 3/4 af is, mijn broer wil nog sokken, mijn legging ligt er nog en tóch ben ik met een nieuw project begonnen :P.
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 7&lang=nl#
Ben maar begonnen met het pand en heb AL 4 naalden boord gebreid, wel 272 steken :+. Voor mijn verjaardag heb ik een set rondbreinaalden gekregen van KnitPro; zo'n systeem met verwisselbare naalden en kabels. Ik dacht een beetje te kunnen afwisselen tussen legging en boord, maar door een speling van het lot: beide worden op naald 4 gebreid }>. Na het boord van de trui komt de grootste uitdaging: leren breien op de continentaalse manier. Nu nog te ingewikkeld met re/av maar straks toch voorlopig een stuk re breien. Dat Noorse patroon komt mooier uit via de continentaalse methode door een andere manier van draden mee laten lopen dus ik ga maar eens kijken of ik mij die manier eigen kan maken. Zal wel vreemd zijn!

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:21

@ patpen bedankt! Kon het zelf zo snel niet vinden :D

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:51

Oeh Patpen, succes met continentaals breien, mij lukt het nogsteeds niet :( ik probeer het af en toe een stukje en dan ga ik toch maar snel weer terug naar het oude vertrouwde..

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 16:38

Nee ik twijfel ook hoor :=. Ik brei mijn leven lang al op de "andere" manier dus of het mij zal lukken???? Komt nog bij dat ik zo rechtshandig ben als iemand maar kan zijn en continentaals is linkshandig :P. Misschien is het een kwestie van doorzetten. Ik heb iig een flink stuk om op te oefenen vóór ik aan de pas ben. En de mouwen moeten natuurlijk ook nog gebreid worden dus ook daar na het boord maar gaan proberen. Toch schijnt het (uiteindelijk als je het eenmaal onder de knie hebt) sneller te breien....
En dat boord schiet maar niet op. Gisteren een uur zitten breien: 2 naalden verder >;).

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:43

Ik vind continentaals breien juist makkelijker en sneller :o Maar misschien heeft dat ermee te maken dat je je garen in je linkerhand houdt, net als met haken. Daarbij, haken gaat mij veel gemakkelijker af dan breien.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:57

Ik ben hartstikke links.. En toch krijg ik het continentaals breien niet in de vingers! Het is me een keer een halve sok gelukt, maar toen had ik gedronken.. Dus daar maken we maar geen gewoonte van. Hier ondertussen trouwens een konijntje af en bijna klaar met heel vrolijke oranje sokken voor een vriendin. Vriendje heeft 't hele weekeind in zijn wollen sokken geleefd, zo fijn om te zien :D

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:42

Euh... de term continentaals breien zegt me niks. Zal er maar eens op googlen.

Ben vergeten een foto te maken van de trui toen die net af was. Inmiddels als weer aan het tweede pand van de volgende bezig. Deze keer in halve patentsteek en met strepen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:55

Ik ben nog bezig met de kussentjes. Toch maar eerst even geoefend met het recht en averecht breien en de geheimtaal wat een patroon heet leren.
Ik wilde vandaag eigenlijk gaan beginnen met de eerste kussenhoes maar ik weet niet of ik daar nog aan toe kom.
Mijn onderzetter aka proeflap is bijna af :)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:50

nog een breimuts meldt zich :wave:

ben nu sinds een jaar of 7 flink aan het breien en haken. Haken gaat me makkelijker af, maar breien komt ook steeds meer vaardigheid in. Meestal brei of haak ik knuffels, maar tegenwoordig toch ook wel aan de kleding, maar die projecten duren me vaak te lang :o

nu bezig met de nieuwste projecten, ook kleding, maar dit gaat wat vlugger omdat baby's nou eenmaal niet zo groot zijn. Ik verwacht in december mijn eerste kindje en heb dus al de nodige projecten uitgezocht. helaas heb ik er meestal veel te veel tegelijk lopen :=

deze heb ik vanochtend afgemaakt voor de dochter van een vriendin die maandag jarig is:
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:47

ha dowski, ook hier :D Wat een leuk knuffeltje zeg!

Bedankt voor jullie felicitaties! Breien wordt hier voorlopig nog niks, ik weet niet waar mijn tijd op een dag heen gaat, maar dan is ie opeens op en wil ik slapen :+

Patpen, ben benieuwd of continentaal je gaat bevallen!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:52

Hoi
na lang niet hier geweest ben ik weer vol op aan het breien

Maartje gefeliciteerd wat leuk een zoon geniet er van hij is zo snel groot

ik ga maar eens kijken wat jullie aan het toveren zijn met continentaal breien
zelf heb ik een trui op de pen met wal van de wibra erg leuke kleuren

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:53

Ja Maartje, ook hier. Ik heb bokt weer herontdekt :D ik snap dat je even niet aan breien toekomt, ik heb pasgeleden op mijn neefjes gepast en ondanks dat het hele knulletjes zijn, kon ik geen moment voor de breipennen vinden. Ben benieuwd hoe dat dadelijk verder gaat als mijn eigen kleine er is.

Continentaal breien vind ik ook lastig, maar ik probeer het om de zoveel tijd toch en je moet er denk ik inderdaad wat vaardigheid in krijgen.

De wol van de wibra gebruik ik meestal voor knuffeltjes ofzo. Voor kleding koop ik wat duurdere kwaliteitwol. Die van de wibra wil nog wel eens verkleuren en ik denk niet dat ie lang mooi blijft als je hem wast.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:59

Geen problemen met de wol ondervonden ik brei erg veel
in verschillende kwaliteiten maar met de wol van de Wibra heb er ik eigenlijk nooit problemen met verkleuren
nu heeft deze wol zoveel kleurtjes dat het wel kan wat wel jammer zou zijn

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:20

Ik had het met de groen en de rood.
En ik heb een beer gebreit voor mijn neefje, die wordt overal heen gesleept natuurlijk, maar die is helemaal aan het pluizen.
Maar het is inderdaad een vrij uitgebreid assortiment, leuke kleurtjes, vooral de tijdelijke dingen. Zo hadden ze een keer wol met kleurverloop, daar heb ik van elke kleur een bol meegenomen. Van 1 daarvan heb ik joris gebreit.
Afbeelding

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:21

Gefeliciteerd Maartje :D

Ik ben eindelijk aan het vertalen toegekomen. Nu nog even netjes uitwerken en dan kan ik gaan beginnen. Heel leuk dat de mama mij wilden helpen met vertalen, ze spreekt uitstekend Frans, maar die muts kan niet breien... dus was af en toe spraakverwarring. En dat via de computer, werkte niet helemaal zoals het moest.
Maar, zoals gezegd, er toch uitgekomen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:22

Afbeelding
Sokken voor een vriendin

Afbeelding

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:34

Leuke kleur!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:33

Nou, ik geef de continentaalse manier nu al op :=. Heb er iets meer dan 1 naald mee gebreid... Mijn breiwerk wordt veel strakker, ik neem de hele draad niet mee. Dus ik brei weer op mijn eigen vertrouwde manier :D. Misschien is het wel een kwestie van wennen hoor maar met gevoelloze handen is het nog lastiger. Duurt nog wel even voor ik bij de pas ben om in te breien maar dat is op mijn vertrouwde manier toch ook goed gegaan, ooit, lang geleden haha.
Momenteel even iets te veel projectjes lopen dus niets schiet eigenlijk echt op :o.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:44

Goede morgen,
Wat leuk! Mag ik mij hier ook melden?

Maanden terug heb ik de breinaalden van mijn grootmoeder terug gevonden. Heel vroeger heb ik breien geleerd van mijn oma en ik ben eigenlijk uit nostalgie weer begonnen (na zo'n 15jaar). Ik ben op dit moment bezig met een trui voor mijn vriend. Het einde komt al aardig in zicht, ik ben bezig met de laatste mauw, het voor- en achterland zijn al af en dan moet ik nog een klaagden maken.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:51

Chakkie wat leuk benieuwt naar de foto als hij klaar is
Patpen ik vind het alleen redelijk te doen op een rondbreipen
Palodien leuke kleur de sokken is dat met een draai er in
ik zelf ben wel met 4 projectjes bezig

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:55

Mijn eerste kussentje is klaar :-) heeft veel langer geduurt dsn gehoopt maar dat kwam doordat het orginele patroon met 3 draden gebreid wordt en dat is echt niet te doen. Vervolgens nieuwe wol gekocht bij een wolwinkel bleek het veel te dun te zijn voor pennen 6. Mijn oms opgebeld of zij wol voor mij mee wilt nemen, en yes eindelijk de goede wol dikte. Snap er nog steeds niks van dat de wol uit de wolwinkel gewoon 2x zo dun is dan deze wol..
Ben ook nog een beetje aan het rondneuzen voor andere leuke patronen maar wel met de kabel erin zodat het 1 geheel blijft!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 22:22

GittekeZ1 schreef:
Patpen ik vind het alleen redelijk te doen op een rondbreipen

De trui wordt ook op een rondbreinaald gebreid: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 7&lang=nl#
Maar die linker wijsvinger verder van de naald houden is geen optie voor mij. Dus pak ik niet altijd de hele draad én het wordt veel strakker.
Ik ben bezig met: sokken, legging, trui en ik wil nog een bijpassende muts breien bij mij fluor oranje sjaal. Verder een babyquilt, een pensioenquilt, kerstquilt (2 machinaal, 1 hand), borduurwerk. En eigenlijk wil ik nóg een werkvest maken en 2 truien (van fleece). Mijn spijkerbroeken beginnen te slijten dus moet daar ook een paar van maken... Maar ik heb een verkoudheid te pakken dus zit op dit moment mezelf een beetje in de weg. Wil van alles doen maar toch ook weer niet :+. Komende week mag ik 6 dagen werken dus het weekend maar mijn gemak houden en hopen dat het niet doorslaat naar griep.

Edit: oh ja, ook nog een haakwerkje. Een pony in 10 kleuren.