[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:47

even een stipje ik ken namelijk iemand die ook van plan is deze zelf te gaan maken omdat kopen namelijk wel een erg dure optie is :o

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:39

Ik zie allemaal mooie creaties, maar de meesten lijken me nogal bewerkelijk als je de val moet legen. Is dat ook zo? Welke vangconstructie is makkelijk eraf te halen en te legen? zonder elke keer allerlei draadjes, ty-rips, plakband, duct tape etc. los te moeten halen?

Enne, in de magnetron, hoe kom je erop!?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:46

Ik heb gebruik gemaakt van 1 fles... Heb de bovenkant (waar de dop zit) eraf gesneden en andersom er weer in vast gemaakt. Ook de onderste 5cm heb ik eraf gesneden en weer over de onderkant heen geschoven. Onze fles zit gewoon los in een stuk bandijzer wat er strak om heen zit, kun je er dus zo uit halen.

En de magnetron? Ideetje van mijn ma en nog handig ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:15

_Sigrid_ schreef:
Weet iemand hier trouwens waar je van die hele grote vliegenplak strips kunt halen? Dus niet die smalle rolletjes, maar zo'n brede rol van een meter ofzo. Ik heb ze ooit ergens zien hangen in een koeienstal, maar kan er nergens iets over vinden op internet.

Op boerenwinkel.nl :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:59

Ik ga die van ons vandaag eens legen, ondanks dat er vermoedelijk weinig dazen in zullen zitten.
In theorie vind ik dat wij de beste constructie hebben, nu moet ik het in de praktijk nog testen ;)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:03

opisop_shop schreef:
Ik ga die van ons vandaag eens legen, ondanks dat er vermoedelijk weinig dazen in zullen zitten.
In theorie vind ik dat wij de beste constructie hebben, nu moet ik het in de praktijk nog testen ;)

Ben benieuwd, ik vind die van jou erg mooi!

Ik heb trouwens al een idee over de ophangconstructie die volgens mij voor veel mensen redelijk makkelijk te maken is. Voordeel is dat die dan verplaatsbaar is. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar wat als je een springstaander neemt en daar een houten L vorm in plaatst met een haakje aan het einde? Ik heb nog van de L-vormen staan van het ringsteken en die lijken mij perfect! Dan kun je staander met val plaatsen waar je maar wil en je kan de hoogte instellen met de lengte van het touwtje!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:32

ik heb mijne gisteren geplaatst met een 3 poot constructie. ideaal. hij staat stevig, en hij is makkelijk te verplaatsen.

mn paardjes vonden hem eerst heel eng. hard rond galopperen was hun oplossing.

na een halve dag was mn vangst al rond de 20 dazen en een paar gewonen vliegen.

mijn bal hangt ongeveer 30-40 cm boven de grond.

ik heb mijn vang systeem vol laten lopen met zeep water. werk super

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:51

Ik gebruik ook een haakje, daar hangt mijn val aan. Makkelijk om te legen dus, want ik haal de hele val eraf, draai de dop van de val af, gooi hem leeg en hang het hele zooitje weer aan het haakje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:16

opisop_shop schreef:
In theorie vind ik dat wij de beste constructie hebben

In theorie hebben jullie juist geen goede constructie. Met name in de paal heb je te veel knikken zitten. En een knik = een potentieel zwak punt.
Daarom ben ik juist heel benieuwd hoe die het doet!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:52

Wendy schreef:
opisop_shop schreef:

In theorie hebben jullie juist geen goede constructie. Met name in de paal heb je te veel knikken zitten. En een knik = een potentieel zwak punt.

mijn constructie heeft geen knik. en als hij in de loop der tijd iets zwakker word. maak jet het touw gewoon strakker vast. die van mij is eigelijk een wig-wam zonder doek.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:53

capopjekop schreef:
Ik gebruik ook een haakje, daar hangt mijn val aan. Makkelijk om te legen dus, want ik haal de hele val eraf, draai de dop van de val af, gooi hem leeg en hang het hele zooitje weer aan het haakje.

Ik zag de jouwe hangen Krisje :))

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:59

sophie84 schreef:
Wendy schreef:

mijn constructie heeft geen knik. en als hij in de loop der tijd iets zwakker word. maak jet het touw gewoon strakker vast. die van mij is eigelijk een wig-wam zonder doek.

Ik reageerde toch ook niet op jou? :?
Wigwam is handig juist...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:42

rowo schreef:
En toen waren er weer zo'n 50 gefrituurd _O- Slechte vangst voor vandaag dus...

@ kaatje: heb je ze in de wei hangen dan? ik doe dat express niet, want geheid dat ze hier dan ook gesloopt worden.

HAD ze in de wei, nu aan de rand van de weide, waar ze niet bij kunnen. O:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:32

ik heb foto's gemaakt van de officiele. als ze duidelijk zijn zal ik ze vanavond plaatsen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:44

Wendy schreef:
opisop_shop schreef:

O maar die balken zijn heel dik, die kunnen dat beetje gewicht van die bal+bakken enz. wel aan hoor!
Zeker met de schuine draagbalken eronder ;)
Ik dacht dat het om de constructie zelf ging, dus het ophangen, legen enz.
Daar hebben wij juist goed over nagedacht; geen plakbandjes enz. maar gewoon makkelijk te gebruiken en duurzaam materiaal :)

Hoefde nog steeds niet te legen, alleen maar wat stomme beesten erin, maarr.... de 1e daas zat erin :D
Ik zie verder ook bijna geen dazen, ze zijn gewoon weg :?
Ik ga wel die vliegenzakjes kopen die hier even terug genoemd werden want daar wordt je momenteel echt gestoord van!!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:45

Jou val is zeker daas-afschrikkend ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:59

Volgens mij heb ik hier de dazen of gruwelijk afgeschrikt of uitgeroeid. Mijn dazenval vangt nu alleen nog honderden huisvliegen, die ook irritant zijn dus die mogen ook dood. := Af en toe nog een verdwaalde daas, maar mijn pony kan weer heerlijk zonder vliegendeken lopen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:20

Ook heel fijn toch Flew :j

Dazen zitten er echt maar op bepaalde dagen... Mijn paard is het precies moe om ze weg te slaan, ze wordt steeds meer gestoken. Dat vader aka handige harry zich maar haast met die val :=

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:31

Hier helaas nog wel erg veel dazen. Heb ze vandaag binnen gehaald, paarden stonden hele tijd bij de draad. We vangen er ook nog steeds erg veel...

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:52

Vanmiddag mijn val weer gerestaureerd, hopelijk blijft 'ie nu wel heel. Hij hangt nu ook op een andere plek, in de boom hing 'ie heel e dag in de schaduw, nu hangt de val aan de jongveestal [buiten gebruik], ik zal morgen wel een foto maken van de nieuwe plaats.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:17

ook ik heb meestal meer huisvliegen dan dazen
valt echt mee met de dazen dit jaar

ik moet alleen de hoepel vast gaan zetten, waait vaak en hard op mijn openm stuke wei, en dan gaat dat ding vliegen

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:24

Die van mij hangt ook èn het belangrijkste hij doet het!!!
Maar of de paarden nou minder last hebben van dazen????
Nee.......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:47

Hoeveel dazen vang je dan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:56

Nou, ik heb hem vanochtend leeggemaakt van gister en in anderhalf uur zaten er toch wel weer een dikke laag van 1 cm in, denk toch wel zo'n 100 stuks. :oo

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:05

Aangezien bij die van mij (tijdelijk) boven een hor zit, kan er gewoon wat insectenspray inspuiten en zijn ze binnen 10 sec allemaal dood :=. Het legen gaat hierdoor super gemakkelijk, even hor er vanaf halen, legen en weer ophangen.

Bijkomend voordeel is dat de insectenspray langer werkt ;). Ik heb eergisteren erin gespoten en alle dazen die er nu alweer inzitten zijn al allemaal dood :=. Goed spul ;).

ik vang er geen 100, maar zoveel zitten er hier ook niet. Dagelijks vang ik er denk ik 20-30. En alles wat gevangen is kan zich tenminste niet meer voortplanten ;).