Deze waren ook wittig, maar zouden ook geen kleur afgeven en gewoon bedoeld om kleuren in elkaar over te laten lopen. De 3 speciale potloodjes stonden nogal in de spotlights.
Oefenen met schetsen? of echt met kleuren? Als je wilt oefenen gewoon met een HBpotloodje en een schetsblokje, of printpapier, al werkt dat niet super fijn..
Nee, aub geen printpapier. Als je gewoon wat wil oefenen, koop dan een goedkopere tekenblok in een tekenwinkel. Die bestaan er ook en zijn nog wel van een degelijke kwaliteit. Zorg ervoor dat de korrel niet te grof is, dat je dus vrij glad papier koopt. Maar ga niet prullen met printpapier want daar pakt potlood heel slecht op en dan krijg je snel veeg-tekeningen..
LeonieL
Geplaatst: 24-04-09 22:20
Citaat:
of printpapier, al werkt dat niet super fijn..
Ik gebruik het zelf ook niet meer, Maar bij gebrek aan beter
Waar bergen jullie je tekeningen in op? Dat is dus mijn grote probleem. Heb veel grote tekeningen op fotokarton en kan er nergens mee heen, met als gevolg dat ze snel vies worden of beschadigen.
Elanor
Geplaatst: 26-04-09 12:07
Wuis, ik berg mijn tekeningen op in een grote portfoliomap met van die doorzichtige plastic inlages. Schetsen en echte frupsels (oefeningen met kleuren en texturen) gaan gewoon in een losse kartonnen map.
Lontje
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!
Je kunt ook zelf een kartonnen map maken van b.v. dozen. Als je dan nog vloeipapier haalt voor tussen de tekeningen blijven ze helemaal netjes.
SDE
Geplaatst: 26-04-09 22:00
En alvorens ze in de map te steken, kun je ze bespuiten met fixeerder.
Lontje
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!
Geplaatst: 26-04-09 22:09
Ligt eraan met wel medium je ze gemaakt hebt. Voor grafiet zou ik zeggen fixeren. Voor pasteltekeningen is het beter ze niet te fixeren, die kun je het beste achter glas bewaren (bij de hema kan je voor weinig geld goedkope vol glas lijstjes kopen waarin je ze kunt bewaren). Kleurpotloodtekeningen blijven ook mooier als je ze niet fixeert. Kleurpotlood is niet zo heel erg kwetsbaar mits je er met zorg mee omgaat natuurlijk. Die kan je makkelijk in een portfoliomap of zelf gemaakte kartonnenmap bewaren. Zolang het niet schuift etc. is er niets aan de hand.
Hallo, Ik ben nu al een tijdje bezig met paarden tekenen. Het lukt al aardig, tot dat ik aan de neus en ogen moet beginnen. Ik krijg er geen diepte in en ook de schaduwen lukken niet. Ik zie mensen wel eens lijnen in het hoofd tekenen en zij maken hier daarna schaduw omheen zodat je diepte krijgt. Ik heb alles geprobeerd en ook tekenboeken helpen me niet. ik ben toen naar onze leraar gegaan en heb gevraagt of hij me verder wilde helpen. Hij zij dat hij dit ook nog nooit gekunt had. Ik weet dat er hier op bokt mensen zijn die mij verder willen helpen met voorbeelden. Als gaat het stap voor stap en duurt het een half jaar het maakt mij niet uit. Wie wil mij verder helpen!??
hallo,, Volgens mij is deze topic niet erg actief. Het lukt me nog steeds niet. ik heb nu gebrpbeerd met een schaduw en die lichter maken dan krijg ik een sooirt van ader en bobbel maar erg goed werkt het niet heelllup my!!
Ietjelover: probeer eens wat schetsen te maken van close-up foto`s. Zoek een paar hele scherpe foto`s waar alleen een snoet, neusgat of oog opstaan en probeer die in detail na te tekenen. Dan leer je die onderdelen vanzelf beter kennen.
Ik ben nu met een mensfiguur bezig als schilderij waar een schaduw onder moet komen. De houding is best lastig en ik krijg die schaduw maar niet kloppend. Zijn hier foefjes voor?
Als je een liniaal in een bepaalde(kloppende) stand net langs het hoofd legt en daar de schaduw begint, kan je steeds kijken met de liniaal of het nog recht gaat, wel steeds in dezelfde stand he ?
Elanor
Geplaatst: 03-06-09 20:25
Even schrikken van die grote rode letters.
Ik heb inmiddels eens een nieuw (want groter ) aquarelblok aangeschaft. Ik heb tot nu toe (na de 'Blokker'papier-fase) alleen op Fabriano fine-grained gewerkt Daarom heb ik eigenlijk als vanzelf ook dit nieuwe blok van dat merk gehaald. Maar wat ik toch blijf merken is dat de verf wat te snel in het papier trekt waardoor ik het er er soms wat minder goed weer van op kan trekken met m'n kwast. Zijn er misschien mensen die fijne ervaringen hebben met andere merken qua aquarelpapier, zodat ik die eens kan proberen om te zien of dat beter gaat?
Lontje
Ik ben bezig met een paard maar heb geen idee hoe ik de manen moet aanpakken, deze mislukken namelijk altijd bij mij. Ik krijg er niet echt mooi diepte in. De tekening is in grafiet. Iemand tips? Ik ben nu bezig met een vulpotloodje, HB (heb geen andere)