pantarhei schreef:Alsnog gefeliciteerd Astrid
Dankjewel! Super tof van je!
Gisteren niet op iedereen gereageerd, drukke dagen!
Maar heel leuk!
kiki1976 schreef:Beetje chaotisch net als Nina, ik moet erom lachen. PPG had zo'n 20 jaar geleden echt een enorm lab. Voor testen van nieuwe verf en kleur. Ze draaide toen nog onder de oude naam Sigma Coatings.
Was toen al groot, zal nu nog wel uitgebreider zijn geworden.
Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd
Wat leuk dat je het kent!
Nog steeds een belangrijke speler, inmiddels denk nog groter vanwege de M&E's.
Doe je nu nog iets in deze branche?
Citaat:
Ik heb dat hele verhaal gewoon gemist. Damn. Ligt dus aan mij haha niet aan jou.
Ik plaats nooit meer twee stukken per dag
!
Maar je had een punt hoor!
Deze is ook weer lang dus geef geen garanties
. Maar zeg gerust als weer niet duidelijk is! Heb nu wat meer verduidelijkt van jullie vragen in dit hoofdstuk.
Een uitgestelde manifestatie
.
65.
24 augustus 2022
Of: Wegens succes verlengd - seizoen 2 van mijn romantische rampspoed.
€400. Dat is wat een uur vliegen kost op Lelystad Airport. Voor het eerst sinds ik bij PPG werk als Supply Chain Project Manager – wat klinkt alsof ik daadwerkelijk iets belangrijks doe maar meestal neerkomt op het oppakken van andermans gezeik en het beantwoorden van mails met het onderwerp ‘URGENT!!!’ gevolgd door een vraag over SharePoint – kan ik dit bedrag uitgeven zonder drie weken rijstwafels te moeten eten.
Sebo, mijn vlieginstructeur, draagt een sweater met ‘World's Greatest Grandpa’ erop. Een merkwaardige professionele keuze die me doet twijfelen aan zijn vermogen om een vliegtuig in de lucht te houden. Zijn Ray Ban-zonnebril hangt aan een Specsavers-koordje om zijn nek, en hij lijkt op niemand die ik ken.
Vooral niet op Tom.
‘Waarom wil je vliegen?’ vraagt hij, terwijl hij een checklist afwerkt.
Ik denk aan al die uren – uren – die ik naar blauwe stipjes op FlightRadar24 heb zitten staren. Een activiteit die officieel ‘interesse in luchtvaart’ heet maar in werkelijkheid ‘obsessief Tom-stalken via satellietdata’ was. Ik wist precies wanneer zijn A330 landde in Miami (14:32 lokale tijd), hoelang hij tankte (gemiddeld 47 minuten), en waar hij daarna naartoe vloog. Zeer gezond gedrag.
‘Mijn vriend is piloot,’ zeg ik, en ik realiseer me onmiddellijk dat dit klinkt alsof ik probeer te imponeren met iemands anders vaardigheden. Zoals mensen die zeggen ‘mijn vriend is dokter’ bij elke sociale gelegenheid. (Ik deed dat ook, maar dat is het punt niet.)
Sebo kijkt niet op van zijn clipboard. ‘Aha.’
‘Was piloot,’ corrigeer ik mezelf snel.
Technisch gezien klopt dat niet – hij vliegt nog steeds. Alleen niet meer naar mij.
Sebo heeft duidelijk geleerd niet door te vragen bij last-minute boekingen van vrouwen van achtendertig die om tien uur 's ochtends doordeweeks willen vliegen. Hij knikt alleen maar en draait aan iets wat eruitziet alsof het belangrijk is.
‘Wil je zelf vliegen of wil je hem begrijpen?’ vraagt hij, terwijl hij met zijn hand over de vleugels strijkt. Dezelfde beweging die ik bij Phantom gebruik – vlak voordat hij probeert me te vermoorden.
Het is een goede vraag. De vraag die ik mezelf had moeten stellen voordat ik €400 uitgaf aan wat is essentie vliegtherapie is.
We stijgen op in wat hij een ‘Katana D20’ noemt — het klinkt als een Japans zwaard maar rammelt zo hard dat ik me afvraag of dit normaal is of dat we onze laatste momenten gaan beleven. De ironie dat ik misschien ga sterven in een poging Tom te begrijpen – zijn exact quote was ‘je snapt niks van mijn wereld – maar voor het eerst in weken voel ik me vrij.
‘Wil je het overnemen?’ vraagt de instructeur.
Ik knik.
Als Tom het kan, moet ik het ook kunnen.
‘Stuurknuppel naar links, kijk naar de horizon,’ zegt hij door zijn turqoise David Clark-koptelefoon. Ik volg zijn aanwijzingen en voel het toestel reageren. Het is vreemd bevredigend – druk je links, ga je links. Druk je rechts, ga je rechts.
En ineens begrijp ik het. Die kalmte in Toms stem als hij over vliegen praatte. De manier waarop zijn schouders ontspanden zodra hij het over altitude had. Hier, op deze hoogte, zijn er regels. Protocollen. Voorspelbare reacties op specifieke inputs. Alles heeft een functie, een duidelijke betekenis. In Toms wereld was dit logisch. Binair.
Veilig.
‘Je doet het goed,’ zegt Sebo bemoedigend.
En fiets, wat voelt dat fijn om te horen. Het is het eerste compliment in tijden – het soort compliment dat niet komt met een 'maar'. Want eerlijk? Deze hele carrièreswitch, dit nieuwe leven: het valt me niet mee. Blijkbaar kan ik wel een vliegtuig besturen zonder dat het uit de lucht valt, wat meer is dan ik kan zeggen over mijn relaties.
Beneden ons ligt Nederland uitgespreid met zijn rechte lijnen en nette verkaveling – alles georganiseerd, logisch, voorspelbaar. Vanuit deze hoogte lijken alle problemen minuscuul. Tom. Morris Anderson die me vanmorgen een vijfpagina-mail terug heeft gestuurd over zijn favoriete eten (Italiaanse zeevruchten, vooral pizza), zijn talent voor ‘world class hugs’ en zijn verlangen naar ‘de zoute smaak van kreeft in gepelde saus’. Een man die denkt dat romantiek begint met het delen van je gedachten over ‘de koude, fluwelen zachtheid van katoenen beddengoed’.
Een probleem voor later.
Twee uur later sta ik weer op de grond. Mijn haar zit in de war van de hoofdtelefoon, ik ruik naar A1 vliegtuigbrandstof, en ik heb een glimlach op mijn gezicht die ik bijna vergeten was.
‘Volgende week weer?’ vraagt Sebo terwijl hij de after landing checks uitvoert.
‘Ja,’ zeg ik zonder aarzelen. ‘Absoluut.’
Want ik begrijp Tom niet beter. Maar ik begrijp wel dat ik hem niet hoef te begrijpen om verder te kunnen – een wetenschappelijke doorbraak die me €400 heeft gekost maar dan ook alles waard is.
Dus doe ik wat elke zelfrespecterende millennial doet na een openbaring: ik download Bumble. Sorry therapeuten, maar jullie kosten €150 per uur. Bumble kost niks en levert directe validatie.
In de auto naar huis zit ik bij het stoplicht mijn profiel aan te vullen. Ik upload de foto die Tom altijd vreselijk vond. Die ene van mij in de Versace jumpsuit die ik speciaal voor een date met hem had gekocht. Nu staat hij prominent op mijn profiel. Toms mening is officieel irrelevant geworden. Althans, zo voelt het vandaag.
Terwijl ik thuis door de rij kandidaten scroll, kom ik tot de wetenschappelijke conclusie: ik zou eigenlijk moeten stoppen met dating apps. Voor mijn mentale gezondheid. En die van de mensheid.
De bio van Stefan: ‘1m87, want dat schijnt belangrijk te zijn.’
Bedankt voor deze bittere energie, Napoleon. Heel aantrekkelijk, dat gekrenkte gevoel over je eigen lengte.
Swipe left.
Frank daarentegen heeft een andere strategie. Zijn openingszin na onze match: ‘Let's move to WhatsApp haha. Dit is mijn nummer XX App me.’
Haha inderdaad. Want het is zo grappig om meteen alle bescherming van een dating-app te bypassen voor iemand die je nog nooit hebt ontmoet.
Haha omdat ik blijkbaar uitstraal dat ik wel zin heb in een willekeurige man die mijn telefoonnummer in zijn contactenlijst wil hebben na nul seconden conversatie.
Match opheffen.
(Ja, ik weet het zeker.)
Gerard kiest voor de minimalist approach. Ik typ: ‘Vertel eens wat meer over jezelf.’
Hij antwoordde: ‘Wat wil je weten?’
Wat ik wil weten?
Alles, Gerard. Je favoriete kleur, je grootste angst, waarom je denkt dat het charmant is om een vraag te beantwoorden met een tegenvraag, of je soms bang bent voor daadwerkelijke communicatie.
Match opheffen.
Kevin gaat voor de dubbele greeting: ‘Hoi hoi’. Twee keer hoi. Voor de zekerheid. Voor het geval ik de eerste keer zijn adembenemende welsprekendheid had gemist. Een Shakespeare voor de Tinder-generatie.
Match opheffen.
James gaat, zoals hij het noemt, all in. Derde bericht: ‘I can't wait to hold you in my arms luv.’
Luv.
In zijn derde bericht.
We kennen elkaar letterlijk nul seconden.
Match opheffen.
Hugo ziet Bumble als een job interview en vraagt: ‘Waar zie je jezelf over vijf jaar?’
Vijf jaar?
Hugo, ik kan amper voorspellen waar ik mezelf over vijf minuten zie. Maar als ik eerlijk ben: waarschijnlijk nog steeds op deze bank, nog steeds swipend, nog steeds hopend dat ergens tussen alle ‘hoi hoi's’ en verplichte videochat-verzoeken één normale man verschuilt.
Een man die gewoon een gesprek kan voeren. Die niet meteen mijn WhatsApp wil. Die niet denkt dat liefde iets is wat je kunt plannen of optimaliseren.
Een man zoals—
Stop.
De winnaar van vandaag is Robin: ‘Ik ben eigenlijk 30 maar val op oudere vrouwen.’
IK BEN 38, GEEN BEJAARDE.
BLOKKEER.
En dan, tussen Pascal (wilde me trakteren op een drankje ‘als ik in de buurt van Brussel ben.’ Ja Pascal, want ik ben zo vaak ‘in de buurt van Brussel.’ Ik doe al mijn boodschappen in de Rue de fiets Off) en Tim (die vroeg ‘of ik ook foto’s zonder zonnebril heb’), verschijnt een foto die ik uit duizenden herken.
Tom, op fiets Bumble.
Compleet met Bumble Premium (€39,99 per maand) en Passport Mode geactiveerd (nog eens €9,99). Tom, die twee maanden geleden nog zei dat 'echte connecties niet via een scherm ontstaan,' heeft er €50 voor over om zo snel mogelijk een vervanging te vinden.
Net als ik, blijkbaar.
Ik kijk naar Tom in zijn Delta-uniform, zijn pilotenpet perfect recht, die arrogante glimlach die ik zo goed ken. Drie gouden strepen op zijn schouders, zijn employee badge in een doorzichtig plastic hoesje netjes om zijn nek, die gespierde torso die hij altijd liet zien in onze videochats. Zijn leeftijd op Bumble? 50 in plaats van de 60 die hij inmiddels is gepasseerd.
Mijn hand beeft als ik door zijn profiel scroll.
‘Looking for my co-pilot in life ✈️’
To be continued...