[DIGI] Cricut liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:17

Libiris schreef:
goedemorgen, ik wil een cricut aanschaffen en ben mij hier nu een beetje aan in het verdiepen...zag hierboven die mooie aanbieding staan, maar kom deze op de site niet tegen...
en wat is het verschil tussen een explorer en maker??

maker kan net iets meer, bv graveren

Libiris

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:22

ok, dankje! en heb ik ook nog een "gewone" kleurenprinter nodig? Het wordt nogal een kostenplaatje zo haha.... Heb een hele oude HP fotoprinter nog staan van 10jr oud ofzo, maar zelden gebruikt
Ik kom zulke leuke dingen tegen op tiktok en hier, dat het mij echt leuk lijkt om dit te doen..

Weet iemand of je ergens een cursus/workshop kan doen om het te ervaren? of een goede nederlands talige online cursus?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:32

Je kunt het echt zo gek maken als je zelf wil. Weet je al wat je wil gaan maken? Als je bijv alleen wenskaarten wil maken heb je genoeg aan een Joy, dat is al een heel ander kostenplaatje dan een Explore of Maker. Ik heb mijn Explore via Marktplaats, dat scheelt ook natuurlijk.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:35

ik wil denk ik vooral letters en plaatjes plakken op bekers, sleutelhangers en kleding bedrukken...
kaarten denk ik niet, maar wie weet in de toekomst
ik zie verschillende merken, zit daar nog echt veel verschil in?
durf niet snel 2e hands te kopen van vreemde mensen... O:) maar zal eens op marktplaats kijken

zit er mss hier iemand in de buurt van Nijmegen met wie ik een keer kan meekijken of zit hier iemand/iets in de buurt die workshops geeft... Wil er ook wel een uurtje voor rijden ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:18

Ik lees ook even mee.
Zou graag zelf stickers maken voor in agenda/planners en journal en eventueel kaarten maken.
Maar weet niet hoeveel je zou moeten maken/gebruiken zodat de aanschaf van apparatuur en materiaal een beetje uit kan met privé gebruik.
Ik maak nu vooral digitale stickers en gebruik daarvoor Canva en procreate. Die bestanden (eventueel aangepast) kan je later gewoon gebruiken om te printen?
Voor mij is het belangrijk dat ik het ontwerpen op de iPad kan doen, printen en plotter software kan ook via MacBook.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:43

Ik woon niet gek ver van Venlo af. Je bent altijd welkom.

De 3 bekendste merken zijn cricut, siser en silhouette.

Cricut heeft 2 kleiner machines. De joy en de joy extra. Met de joy kun je voornamelijk kleine stickers snijden uit vinyl of flex (voor kleding). Wil je wat meer en wat groter dan kun je de joy extra pakken. Deze machine kan print and cut (stickers printen of afbeeldingen en die dan uitsnijden) de extra gaat tot een formaat van 21 cm breed (als ik het goed heb)

Dan heb je de explore en de maker (3) beide kunnen snijden tot 29 en nog een beetje in de breedte.
De maker 3 kan smart vinyl snijden dat is zonder mat. De explore 3 kan dat volgens mij ook.

De maker 3 kan graveren, debossen, scoring lijnen maken op papier, stof snijden zelfs dun hout kan die snijden.

Siser heeft 2 machines de julliete en romeo. Julliete snijd tot 30 cm breed. Romeo tot 60 cm.
Ze hebben sinds kort een graveer tool en nog een andere tool.

Silhoutte kan tot 30 cm breed snijden volgens mij. Heeft sinds kort een elektrostatische mat voor print and cut. Kan niet graveren. Verder weet ik hier niet zo veel vanaf.

@libiris ik zie staan letters plakken op bekers. Let wel op vinyl is niet voedselveilig. Het zal ook minder goed blijven zitten als je het af moet wassen.

Wil je kleding bedrukken zul je ook een pers nodig hebben. Een strijkijzer gaat wel maar die wordt niet evenwijdig warm. Bovendien moet je goed persen en niet strijken.

@marije. Ontwerpen in procreate en canva zijn prima geschikt voor print and cut. Ik gebruik ze in de cricut software ook. Silhouette kan dat ook volgens mij. Je kunt beide software programma’s (design space via cricut site (niet de appstore) en silhouette studio) eventueel downloaden om eens te kijken of het je bevalt en welke je fijner vind.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:54

Meld zich! :wave:

Ik heb een Cameo 4 sinds ongeveer een jaartje denk ik. Ik doe vooral flex en vinyl bedrukken.

Benieuwd naar jullie creaties

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:31

xoranlover schreef:
Ik woon niet gek ver van Venlo af. Je bent altijd welkom.

De 3 bekendste merken zijn cricut, siser en silhouette.

Cricut heeft 2 kleiner machines. De joy en de joy extra. Met de joy kun je voornamelijk kleine stickers snijden uit vinyl of flex (voor kleding). Wil je wat meer en wat groter dan kun je de joy extra pakken. Deze machine kan print and cut (stickers printen of afbeeldingen en die dan uitsnijden) de extra gaat tot een formaat van 21 cm breed (als ik het goed heb)

Dan heb je de explore en de maker (3) beide kunnen snijden tot 29 en nog een beetje in de breedte.
De maker 3 kan smart vinyl snijden dat is zonder mat. De explore 3 kan dat volgens mij ook.

De maker 3 kan graveren, debossen, scoring lijnen maken op papier, stof snijden zelfs dun hout kan die snijden.

Siser heeft 2 machines de julliete en romeo. Julliete snijd tot 30 cm breed. Romeo tot 60 cm.
Ze hebben sinds kort een graveer tool en nog een andere tool.

Silhoutte kan tot 30 cm breed snijden volgens mij. Heeft sinds kort een elektrostatische mat voor print and cut. Kan niet graveren. Verder weet ik hier niet zo veel vanaf.

@libiris ik zie staan letters plakken op bekers. Let wel op vinyl is niet voedselveilig. Het zal ook minder goed blijven zitten als je het af moet wassen.

Wil je kleding bedrukken zul je ook een pers nodig hebben. Een strijkijzer gaat wel maar die wordt niet evenwijdig warm. Bovendien moet je goed persen en niet strijken.

@marije. Ontwerpen in procreate en canva zijn prima geschikt voor print and cut. Ik gebruik ze in de cricut software ook. Silhouette kan dat ook volgens mij. Je kunt beide software programma’s (design space via cricut site (niet de appstore) en silhouette studio) eventueel downloaden om eens te kijken of het je bevalt en welke je fijner vind.

bedankt voor je informatie!! denk dat ik dan liever direct voor de maker 3 ga O:) wel ff sparen denk ik... Welke heb jij dan? ik zou anders graag een keertje langs komen om te kijken hoe het werkt, als je dat goed vindt :) Ik zag op tiktok leuke filmpjes van mokken en drinkbekers beplakken, die volgens hun gewoon in de vaatwasser kunnen, mss ander materiaal dan gebruiken?
verder wil ik ook dan graag een pers hebben...haha

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:02

Ik heb de maker 3. Je bent van harte welkom.
Ik denk dat die niet beplakt zijn maar gesublimeerd.

Deze zijn bijvoorbeeld beide gesublimeerd.

Afbeelding
Afbeelding

Wat zou je graag willen zien? Cricut heeft ook een startersworkshop bij aanschaf van een aparaat. Verder zijn er heel veel filmpjes te vinden onderandere van Teddie B en Creative Ambassador (die zijn van Tamara).
Afbeelding
Afbeelding

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:51

zijn de katten gesublimeerd?? ;) :+

die workshop is zeker online en in het engels?
zou graag iets willen wat nederlandstalig is O:)
leuk die mokken, dat wil ik ook doen :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:51

Libiris schreef:

Whoeps upload foutje.
Workshop is online maar wel in het Nederlands.

Daar heb je wel weer andere materiaal voor nodig. Een sublimatie printer en een goede pers.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:38

xoranlover schreef:
Libiris schreef:

Whoeps upload foutje.
Workshop is online maar wel in het Nederlands.

Daar heb je wel weer andere materiaal voor nodig. Een sublimatie printer en een goede pers.

een epson ET15000 ofzo haha pffff.... voorlopig eerst maar de cricutmaker aanschaffen en mee spelen...
Iemand nog suggesties waar ik deze het beste kan kopen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:42

De 1500 is een omgebouwde A3 ik heb de epson sc f100.

Er zijn zoveel winkels. In almere zit villafolie. Daar haal ik alles. Of ja bestel. Verder zijn er veel kleine shops gestopt met verkoop omdat ze benadeeld werd. Cool blue en mediamarkt verkopen ze.

Bedenk je van te voren goed wat je erbij wil hebben en wat je nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld bijna niks aan vinyl van cricut (behalve wat ik gewonnen heb) heb allemaal andere goedkopere merken. Flex heb ik niks van cricut.

Ja hebt dan wel marren nodig om op te snijden.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:31

ik heb zojuist de cricut joy cadeaubundel besteld, toch eerst maar een beetje "spelen"om te zien of ik het kan en ook leuk vind, voor dat ik de cricut maker bestel
heb die van Coolblue besteld voor 199,00

enig idee wat en waar ik nog het beste los ergens kan kopen om mee te "spelen"?
heb ik ook een heat press nodig als ik een keer een klein printje op een shirt of trui wil?

welke goedkope merken kan ik bijvoorbeeld halen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:08

Vinyl en flex bestellen bij Villafolie. Press kijk eens naar een loklik press.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:27

als ik morgen mij cricut joy heb, kan ik dan de software op mijn telefoon en op mijn laptop installeren, of kan het maar op 1 apparaat?
of moet je daar voor betalen?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:29

Ik heb Design Space op zowel mijn gsm als mijn laptop.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:13

Libiris schreef:
als ik morgen mij cricut joy heb, kan ik dan de software op mijn telefoon en op mijn laptop installeren, of kan het maar op 1 apparaat?
of moet je daar voor betalen?

Kan op beide je hoeft niet te betalen. Maar wel via de website van cricut downloaden miet via de appstore.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:19

Xoranlover, dank voor de uitleg!
Ik ben ook maar eens aan het kijken geweest of ik mijn oude foto printer (Epson Stylus 1500W) aan de gang kan krijgen maar dat is nog niet gelukt. Heb nog wel nieuwe cartridges in de verpakking liggen dus ga daar binnenkort nog wel mee verder. Was eerder echt een hele fijne printer voor foto’s tot A3 formaat.
Mocht het niet lukken, heb je echt een fotoprinter nodig of kan het ook met een gewone printer (voornamelijk voor stickers)?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:43

Kan ook met een gewone printer. Ik print ze zowel op mijn canon fotoprinter als op mijn simpele canon printer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:47

Oh fijn dan kan ik altijd nog de gewone printer gebruiken :)

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:07

ik ga een mini heatpress bestellen, moet ik ook een speciaal matje hiervoor bestellen of zijn er goedkopere opties?

weet iemand nog leuke sites/youtubekanalen/tiktokkers die handig en fijn zijn om te volgen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:54

Libiris schreef:
ik ga een mini heatpress bestellen, moet ik ook een speciaal matje hiervoor bestellen of zijn er goedkopere opties?

weet iemand nog leuke sites/youtubekanalen/tiktokkers die handig en fijn zijn om te volgen?

Ik zou het wel aanraden die mat weerkaatst warmte en is wel fijn met persen.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:40

dankje voor al je antwoorden en hulp!!
heb mijn eerste snijwerk in papier gedaan :) heb cricut design space gedownload, maar je moet bijna voor alles betalen.... als ik een abonnement neem is dan wel alles gratis?
moet zeggen dat het er allemaal wel ingewikkeld uit ziet, maar komt vast goed

hoe lang doe je met zo'n snijmesje eigenlijk?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:21

Ja als je een abonnement neemt is nagenoeg alles gratis maar ik heb geen abonnement. Ik ontwerp zelf of gebruik bestanden van creative fabrica.

Ik heb mijn mesje nu 1,5 jaar erin en is nog niet bot.