[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:53

hey,
ik heb een tekening gemaakt van 3508x2480 px en de resolutie is 300

die persoon wilt hem laten drukken op een canvas van 50x60 cm
zijn de instellingen dan goed? en kan ik ze dan nog eventueel aanpassen indien nodig?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:01

Met welk programma werk je? In photoshop kan je iig switchen tussen pixels en cm bij de voorinstellingen om te zien of je de juiste maten hebt.

En de grootte aanpassen? Ligt er een beetje aan wat je van plan bent.
Vergroten kan meestal wel maar zou ik maar met mate doen en liever voorkomen dan genezen.
Verkleinen: Ik heb me laten vertellen dat je dat beter kan doen in 75, 50 en 25% met oog op de pixels die heringedeeld worden. Ze kunnen anders namelijk misschien verschuiven met een ongelijk beeld als gevolg. En let er op dat, als je verkleint, je lijnwerk en kleine details niet scribbly worden of deels verdwijnen. (Ik heb het hier uiteraard over afbeeldingsgrootte).

Verder kan je wel gewoon veel kanten op. Canvasgrootte moet je sowieso altijd kunnen veranderen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:04

Ik heb weer ruzie met photoshop... Hoe kan ik het beste een afbeelding opslaan en zowel het detail als de kleur behouden?

- Ik heb de afbeelding nu in .jpeg opgeslagen, de heldere kleur blijft behouden maar er is detailverlies vooral in hooglichten ondanks dat ik hem op max opsla.

- In .bmp behoud ik deze contrasten erg goed maar gaat er veel kleur verloren, alsof er een grijstint is toegevoegd.

Hoe los ik dit op?
Ter illustratie:
Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 00:27

tiff geprobeerd?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:29

Hmm nee, die zal ik morgen even uitproberen. Ik dacht eigenlijk dat die niet ondersteund werd door browsers/facebook/deviantart etc.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 00:35

Geen idee, dit gebruiken wij op de animatie afdeling voor de kleur.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:21

Is tiff niet ook heel groot omdat er niets gecomprimeerd wordt?

En een vraagje: Je laat hier het "origineel" zien, maar dat is al niet meer het origineel want je hebt het hier kunnen uploaden. (neem aan dat je met een psd of pfd werkt als origineel en dat kan je niet uploaden)
Maar toch zie ik het verschil tussen de jpeg en het "origineel", dus blijkbaar heb je hem al ergens mee opgeslagen dat er beter uitziet dan de jpeg om hem hier te kunnen laten zien? Want anders had je hem hier niet kunnen uploaden en kunnen laten zien als zijnde het "origineel", want dan was er daarbij toch ook kwaliteitsverlies geweest?

Of is dat inderdaad het geval en zit er gewoon dubbel kwaliteitsverlies over de jpeg nu?

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:19

Werk je in rgb of cmyk? Want dit lijkt een cmyk probleem. Cmyk is voor drukwerk en niet voor beeldscherm / digitaal gebruik. Als je iets als cmyk op zullen de kleuren aanpast worden op dat het geprint gaat worden en zeker in de groen en blauw kleuren betekent dat wat fletsere kleuren.

Wil je iets opslaan om te uploaden op Facebook, kies voor rgb. Png bestanden zijn altijd wel fijn (prefereer ik persoonlijk over jpg).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:45

Klopt inderdaad, wat ik heb gedaan is screenshots maken van de opgeslagen beelden en het origineel in pdf en daarna weer opgeslagen als jpeg, dus het origineel is niet zo origineel maar het beeldt wel het verschil uit aan kwaliteit (detail in het 1e geval kleur in het 2e) ik zal inderdaad even kijken naar mijn settings. Normaal werk ik in rgb maar heb laatst een drukopdracht gehad, wellicht wat in de settings nooit meer heb teruggezet. Ik zal ook eens kijken naar tiff en png, ik rommel nog even wat aan, thanks!

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:44

Hier is mijn laatste wipje van een commission waarmee ik bezig ben.
Ik ben er voorlopig heel blij mee en zeker ook met de achtergrond. Maar ik heb nog altijd een beetje het gevoel dat er iets mis is met zijn hoofd/ neus, als ik de afbeelding spiegel, zie ik het ook niet. Zien jullie iets? Als je andere tips hebt, zeg het ook zeker. :D

Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 13:46

Spiegel hem eens?

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:53

Hier is hij gespiegeld. Zoals ik al zei, zie ik ook niet wat er precies mis is.

Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:14

Het hoofd/de neus lijkt wat kort. Maar dat hoeft natuurlijk niet de fout te zijn, dat kan in het echt ook zo zijn en het ligt natuurlijk ook aan het perspectief.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 15:27

Ik gok de oren, hoofd lijkt op zich goed. Plaats op de gespiegelde, het rechter oor voor ons wat meer boven het oog?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:25

Ik zag het eigenlijk niet totdat ik dat over de oren las, haha. Ik vind hem echt heel mooi :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:11

Als ik iets moest zeggen dan zou ik zeggen dat de onderkaak iets te spits afloopt, die zou ik net iets meer parallel met de bovenlijn van zijn neus zetten. Maar dan moet ik ook echt gaan zoeken naar iets hoor, zo op eerste oog ziet het er helemaal prima uit.
Ik vind vooral de kleuren van de lucht/wolken erg sfeervol.

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:53

Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal er voor kijken. ^^

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:34

Ik ben ondertussen begonnen aan een 3delig portret van Bryan Dechart (ik kon niet kiezen welke foto ik wilde gebruiken :') )
Afbeelding

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:49

Gaaf! Wat knap trouwens dat je dat met zo'n simpele outline flikt. Mijn schetsen zijn altijd echt een chaos. _O-

Ik ben trouwens nu iets minder digitaal bezig, maar ik lees nog wel mee hoor. :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:49

Wbt schetsen/lineart, ikzelf gebruik bij gebrek aan beter vaak pen-tool, anders worden mijn outlines ook zo enorm rommelig :/. Ik vraag me wel eens af of het beter zou gaan met een grotere tablet (werk op het moment op maatje A7) of wellicht 1 met beeld. Maar vind het ook altijd mooi om die mooie strakke lijnen te zien die vanuit de hand komt!

Vraagje, ik had het eerder over een foto die ik wilde gebruiken voor reclame (het origineel hier: http://www.rednosestudio.com/hipster-bbq/) met oog op copyright etc heb ik het hele beeld van 0 af aan zelf nagemaakt met een paar kleine aanpassingen, bij mijn weten mag ik dit gewoon doen zo, maar ik wil het even zeker weten. Ik heb er ook een video van die ik op youtube wil posten met een referentie naar Red Nose Studio.
-edit, plaatje verwijderd-
Laatst bijgewerkt door Xyris op 28-08-18 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:53

Denk niet dat dat mag, beeld is letterlijk nagemaakt. Je mag wel iets als inspiratie gebruiken maar dan mag het niet zo 1 op 1 herkenbaar zijn.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:58

Hmm, hoofd is wat anders, baardje is heel anders, achtergrond ook, ander huisje, rook is anders, andere tool in de hand. Waar ligt de grens dan? >;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:26

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:32

Thanks, das duidelijk! Weer wat geleerd |o goed, ik haal hem hier even weg.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:11

wat een talentvolle mensen hier wauw :o zelf heb ik nu een beetje eigen style ontwikkeld. ben niet talentvol maar ik vind het wel leuk om te doen, daar gaat het toch om :P

Afbeelding
Afbeelding
en deze voor iemand anders gemaakt:

Afbeelding