[INFO] Hobby borduren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:37

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:08

_Daniella schreef:
maar je hebt dan zo'n pakket, er zit zo'n telpatroon bij en dan?
Moet je dan een vlakverdeling maken op de stof van zo'n patroon?
of een kruis om midden te bepalen? hoe gaat zoiets :o

_Daniella schreef:
http://www.borduurpakketten.nl/index.ph ... uctid=6477
waarom moet zoiets zo duur zijn? :o vond zoiets wel leuk maar DAMN wat duur.....

EDIT:
http://www.magereman.nl/oscommerce/inde ... 678e080d6b
dit vind ik echt super leuk! er staat compleet pakket, maar heb je dan garen en patroon? of zit er nog meer bij?

Als er is aangegeven dat het een kompleet pakket is zit er stof, garen, telpatroon (indien van toepassing) en soms zelfs een of meer naalden bij. Meestal zit er bij de standaardpakketten ook een werkbeschrijving waarin wordt aangegeven hoe je het beste te werk kunt gaan. Zoals alle steken op dezelfde manier maken en in het midden beginnen.
Dat laatste doe je dmv gewoon meten, zowel horizontaal als verticaal en vervolgens kun je een hulpdraadje rijgen en dan vind je vanzelf het midden. Dat midden is ook aangegeven op het telpatroon. (Op voorgedrukt stramien gaat dat natuurlijk niet op he.) De stof die erbij zit kan ook nog verschillen. Hier en hier vind je ook meer verkoopadressen en info.

Die van Bambi is idd ook een leuk plaatje maar aardig groot, vandaar ook de stevige prijs. Zit wel alles bij in dan dus. Borduurzijde van DMC (dat is de beste kwaliteit) is ook aardig aan de prijs hoor, gauw 1,50 per streng. Maar op Marktplaats heb ik verschillende gevonden tussen 0,30 en 0,50 ct. Dat loont dus wel de moeite. De pakketjes van MagereMan zijn ook schattig en wat minder groot. De rozen vind ik ook erg mooi.

WiskyBokjes schreef:
Het handigst is (volgens mij) om te beginnen met een patroon die al voorgedrukt is. Dan hoef je alleen maar met de juiste kleur wol over de juiste kleur op het patroon te gaan. Dan hoef je dus nog niet te tellen.

Ziet er leuk uit zeg. Het is wel groot maar ook vrij grof zeg maar. Dus dat is een leuke om mee te beginnen.

Ik heb eigenlijk nooit met voorbedrukt stramien gewerkt. Heb je geen moeite om de kleuren te herkennen bij kunstlicht? Daar zit ik flink mee te worstelen omdat er zoveel bijna dezelfde tinten in mijn project zitten. Daarom ben ik nu dus ook aan het afstrepen - dan kan ik aan de positie herkennen waar ik zit in het patroon.

Ergens in een doos heb ik ook nog het e.e.a. aan patronen die ik ooit gemaakt heb of van plan was te maken. Zal eens zien of die morgen boven water kan krijgen. Als er belangstelling voor is kan ik wel wat inscannen en mailen ofzo. Maar dan moet je dus zelf stof en garen aanschaffen.

Ondertussen is het wel weer bedtijd :+

WiskyBokjes

Re: Hobby borduren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:41

Af en toe kan ik licht blauw en wit niet onderscheiden, maar ik heb 2 grote lampen op de tagel gericht dus dan zie ik het wel goed. :j

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:33

*\o/* Onderkant van de rendieren heb ik af, dus bijna op de helft :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:21

Mijn Winnie de Poeh geboorte tegel vordert ook al aardig. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken morgen met daglicht. Het is niet zo'n moeilijk patroon met enorm veel kleuren, dus ik denk dat zoiets ook wel leuk is als je net begint.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:08

Ik ontdek nu pas een topic over borduren op bokt, heel bijzonder.
Mijn borduurmanie bestaat al ruim 40 jaar en ik borduur nog dagelijks.
Ik heb het van mijn moeder, zij is in hart en nieren een handwerkster.
Mijn ondergrond is de opleiding voor coupeuse en al komt dit nog wel eens van pas bij de afwerking, ik vond het een vreselijk beroep om werkzaam in te zijn, dus na het behalen van mijn examen heb ik hier nooit werk in gezocht.

Mijn borduurwerken zijn inmiddels vrij moeilijk en mijn voorkeur gaat uit naar de Amerikaanse Gold Dimensions pakketten en alleen telpatronen.
De onderwerpen zijn al heel lang katten. Ik ben een dierengek in het algemeen, maar om te borduren vond ik katten altijd het leukst.
maar ik ben van mijn voetstuk afgevallen en op de handwerkbeurs in Ahoy heb ik een Border Collie pakket en een pakket van een liggende koe.
De koe is een vrij groot werk en op de een of andere manier sprak deze koe mij aan.
De BC heb ik genomen omdat ik een Border Collie heb en dit telpatroon ga aanpassen naar mijn eigen Border, is een leuke uitdaging.

Verder maak ik tussendoor nog wat kleine dingen zoals Biscornu, een borduurwijze uit Frankrijk en heel erg mooi. Google op Biscornu en je ziet de leukste borduurwerkjes die binnen korte tijd af zijn.
Heel erg leuk om dit met het restmateriaal te maken.
Want na zovele jaren heb ik dozen met borduurgaren en aidastof.de

Borduren is een schitterende hobby die absoluut niet oubollige is en het is heerlijk om in de drukke dagen even een rustgevend borduurmoment te hebben.

Heel veel plezier allemaal met de stitches.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:15

Nog even een antwoord op de vraag hoe je goed in het midden kan beginnen. Het midden wordt altijd aangegeven op het patroon. Het stramien altijd dubbel vouwen vanuit beide kanten en je kan beginnen.
Ben vanmidag ook weer heerlijk bezig geweest.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:02

Helemaal goed geantwoord.
Maar het beste is om daarna de zijlijnen aan te geven of alleen de hoekpunten.
Ben je rechts dan begin je vanf de rechterhoek, ben je links dan werk je vanuit de linkerhoek.
Waarom? Omdat je altijd de stof in 1 hand hebt en de naald in de andere.
Ga je vanuit het midden borduren dan heb je op een gegeven moment het geborduurde in je hand en daar wordt het erg leijk van en vaak vuil van de natuurlijke vetten op de huid.
Nog beter is het om met een ring te werken, ik geef de voorkeur aan een houten ring.
Voordeel is dat je werk altijd glad blijft, tijdens borduren en nadat je hebt geborduurd.
Wanneer je geen ring gebruikt dan heb je kans dat het werk enigzins samentrekt, vooral als je een strakke borduurhand hebt.
Wel altijd de ring eraf halen wannneer je het werk enige tijd weg legt. Dit omdat anders een moet in de stof komt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:26

Ik ben niet zo'n voorstander van een ring. Op de een of andere manier lukt mij dat niet. Ik borduur dus ook altijd uit het miden en heb dan inderdaad op een gegeven moment het geborduurde in mijn handen. Ik rpl dat altijd zo op dat de goede kant aan de binnenkant zit en dan wordt het dus ook niet vet. Verder heb ik een super inlijst adres die ht zelfs supestrak inlijst zonder dat ik het heb gestreken,

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:28

Ik houd het nog maar even simpel. :')
Ik ben nu begonnen met de rode sjaal, dus het schiet al op! :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:44

Een borduurring is ook afhankelijk van je techniek, ik ben er in ieder geval achter dat mijn manier van borduren niet samen gaat met een borduurring.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:41

Je kunt met een ring op verschillende manieren borduren.
Constant van voren naar achteren steken is de standaard methode.
Maar je kunt ook de stof ietwat ruimte geven, heel licht en dan kun je gewoon bovenop werken.
Dit gaat vrij snel en er zit niets in de weg.
De ring bevordert alleen maar het mooie gladde werk.
Tenslotte steek je er veel tijd en energie in en de pakketten zijn vrij duur.
Dan moet het eindresultaat ook super zijn.
In het begin kon ik er ook niet mee omgaan, maar eenmaal gewend werkt het geweldig.
En ik heb er een veel mooier eindresultaat door.

Maar ieders manier is prima als je er tevreden mee bent.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:18

Ik werk ook met een ring.. :j Bevalt goed, scheelt kramp in m'n vingers als ik de stof strak wil houden.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:09

:wave:

Ik meld mij ook weer even. Poosje heft het borduren stil gestaan maar ben weer fanatiek begonnen. Nu net een borduursel gemaakt op een rugzakje (ook zelf gemaakt). Heb nu voor het eerst met ring gewerkt en ik vind het eigenlijk niks. Heb de stof er ook heel erg los in zitten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:13

Hihihihi, dat had ik eerst ook.
Mijn moeder maakte de mooiste werken met ring en ik duidelijk minder.
Dus het moest beter, ik moest het van mezelf leren.
Na enige tijd wende het en nu kan ik niet meer zonder.
Vandaar weer een groot borduurwerk af gekregen en het is schitterend.
Als ik dat naast borduurwerken leg die zonder ring zijn gemaakt, dus van mijn eigen hand, dan is het verschil heel erg goed te zijn.
Even doorzetten en je zult zien dat het steeds beter gaat.
Wel een houtren ring gebruiken, plastiek is vervelend werken.

Ook leuk om te borduren is Biscornu.
Tik het op Google in en je ziet hele mooie dingen en patroontjes van eenvoudig naar moeilijk.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:44

Ik had het gezien idd lijkt me wel erg leuk om eens te doen.

Mijn kleine werkje voor op de rugzak is nu echt bijna af. Zal morgen even foto maken heb naar aanleiding ook even een vraag.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 09:52

Ik gebruik dus ook nooit een ring, heb er ook geen dus kan ook niet vergelijken of ik het prettiger vind of niet :+

Het is vandaag echt van dat herfstige weer buiten, dus ik sluit me lekker binnen op :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:26

Hier mijn laatste creatie.

Afbeelding

Zoals jullie zien is het vrij open en kan je soms onder het borduur werk nog wat van de stof zien. Ik heb het gemaakt met borduurstof (geen aida) waarvan je die draadje los kan maken en eronderuit kan trekken. Ik heb over twee draden geborduurd Want over een word het echt heel erg klein. Hebben jullie een idee het de volgende keer wat dichter te krijgen?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:38

Het is een schattig pinguinetje, heel lief.

Wat het maken betreft, ik kan niet zo goed zien waar je het mee hebt gemaakt, wol of borduurgaren.
Denk het laatste en dan had je misschien beter 3 draadjes kunnen nemen.
En proberen de kruisjes wat meer aan te sluiten. Je kunt er pas doorheen kijken als de kruisjes van elkaar wijken.
Bij halve kruisjes zie je altijd de stof er doorheen. Je kunt dat opvangen door er een kwart gedeeld kruisjes van te maken.
Dat is: 1 lange streep diagoneel en een kort streepje over de andere diagonaal (v. het midden naar het hoekje) i.p.v. een 2e lang streepje.

Maar ik vind hem toch netjes hoor, als je iets maakt is er altijd wel iets op aan te merken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:40

Verdorie ik kan weer een heel stuk uithalen. Heb ergens een regel teveel overgeslagen. Nu het begin zien te vinden om uit te halen. Leuk klusje voor vanavond (not)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:08

:oo dat is balen zeg. Hopen dat het een beetje snel gaat.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:39

Ik heb vandaag in de auto geborduurd en ben nu al bijna klaar :):)

Magriet wat balen zeg :oo sterkte ermee

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:47

Ik meld me ook weer eens.

Nu de avonden weer langer worden heb ik ook weer het borduren opgepakt. Ben nu bijna klaar met mijn 3e geboortetegel. Moet alleen bij alledrie nog de namen en geboortedatum nog doen. Maar degene voor wie de tegels zijn moet zelf zeggen waar welke naam op moet.

Als dat klaar is kan ik verder met mijn 4-jaargetijden van Winnie the Pooh.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:58

Ik heb ook een vraagje, misschien dat iemand me hier mee zou kunnen helpen. Ik wil graag iets op een handdoek borduren. Ik heb begrepen dat je dan borduurstof kan gebruiken en dat je die er later uit kan trekken als je klaar bent, is dat gewoon Aida wat je daar voor kan gebruiken?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:24

Klopt, je hebt de slappe gladde aida stof waar je de draadjes makkelijk eruit kan trekken.
Neem niet de aida die draadjes heeft die stug en onregelmatig zijn, dat zie je ook wel eens.
Niet met erge strakke hand borduren omdat je anders de draadjes niet uit de kruisjes kan krijgen.
Ook opletten dat je de draadjes die eruit moeten niet vast borduurt.

Veel succes.