[VER] Roos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: [VER] Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:33

Ik hoop spoedig! :D
Heb momenteel een chaotisch leven, dus ik heb mijn hoofd overal bij. Goed voor het verhaal!

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:07

WAUW!

ik ben vanmiddag aan dit verhaal begonnen en heb zo snel mogelijk uitgelezen,
echt een goed verhaal!

Ik wacht op het volgende deel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:23

Voordat ik naar Salou vertrek en mijn laptop een poosje rust ga geven, wil ik jullie nog even een leuk verhaal bezorgen.
Niet geheel toepasselijk voor de tijd van het jaar, ik ga ook niet elke gebeurtenis beschrijven, dat zou langdradig gaan worden, mocht ik ooit op jullie aandringen een uitgever benaderen... :P Ik weet niet of ik helemaal tevreden ben, maar ik hoor mijn fouten wel terug bij jullie. :)

Citaat:
Hoofdstuk 16

Zonder jou tikt de klok even snel,
Maar de tijden veranderen wel.
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan.
Weet dat je in mijn hart altijd blijft voortbestaan.

De hele vakantie zat vol verrassingen, zo bleken er kennissen van Roos haar ouders te wonen en volgens de Canadese begrippen woonden ze niet ver van hen af. Het bleek een oud-collega van haar moeder te zijn, die samen met haar man een grote farm had zo’n 200 kilometer van de villa waar de familie Verbeek verbleef.
De vrouw had albums vol waar de meiden zich mee vermaakten, in haar jeugd woonde ze nog in Nederland op een gigantische fokkerij en hadden ze vele succesvolle paarden gefokt. De albums waren uitgerust met hele verslagen. De meiden hadden elk plezier voor twee. Het waande ze in een andere wereld met de vergeelde zwart-wit foto’s. De prachtige paarden en de prestaties die ze leverden, maar ook het leven zo vredig als het op de foto’s leek te zijn. Zorgeloos, vriendschappelijk, liefdevol.

Er werden veel foto’s gemaakt en natuurlijk dubbel zoveel plezier. Plezier dat niet op een foto vast te leggen was. Het hele gezin, waar Iris nu ook deel van uitmaakte, genoot van de vakantie. Het weer was geweldig, overdag scheen de zon en ’s nachts sneeuwde het. Het skiën was puur genieten. In het begin stuntelig en onwennig, maar dat was ook een reden om een opfriscursus te doen, samen met iris, die razendsnel goed leerde skiën.
Vier keer hebben de meiden op een ochtend een buitenrit gemaakt. Het was een hele belevenis in de sneeuw met paarden. Het voelde alsof ze in een film beland waren. Verder werden de paarden bijna elke dag even gereden en kregen ze beweging genoeg, spelend in de kerstversiering.
Er stond een oude auto in de garage, waarin de meiden hun eerste autorijles kregen op een groot besneeuwd weiland.

De twee weken vlogen voorbij en al snel zaten ze weer in het vliegtuig naar Nederland. De terugreis verliep even voorspoedig als de heenreis, al was er dit keer geen sprake van turbulentie. Daarnaast vlogen ze ’s nachts, en konden ze de hele reis door slapen.

Eenmaal in Nederland raakten ze al snel terug in de eeuwige sleur die school met zich meebracht. Er kwam al snel weer een toetsweek aan en het was leren geblazen. Fleur hield zich de eerste weken afzijdig, ze was nog steeds teleurgesteld omdat Iris mee mocht naar Canada in plaats van haar.
In Nederland was het nog harte winter, als je de meteorologen moest geloven. Het was koud voor de tijd van het jaar, temperaturen tussen de -3°C en 3°C, maar Roos en Iris lachten ze uit. Zij hadden echte kou gevoeld in Canada, maar ook alle warmte die ze in Nederland niet hebben. De warmte van een gezin bij de haard, samen film kijken in de knusse villa. Gelukkig zijn, in een prachtige winter. Een plaats waar ook in de winter de zon schijnt, waar het niet lijkt alsof het einde van de wereld nadert. Waar anders dan in Nederland, de zon wél hoop geeft op een zomer, op blad aan de bomen, op zwemmen in de zee.
Ja, Nederland was een kil land na de vakantie naar Canada.

Roos wilde de herinneringen aan Canada niet kwijtraken. Ze was voor het eerst sinds de dood van Shirley écht gelukkig geweest. En dat gevoel wilde ze niet kwijtraken in de sleur van alledag. Ze bleef hangen in haar kerstvakantie, ze liep af en toe rond als een spook, maar wel een gelukkig spook.

Met een hoop kabaal verliet de klas het lokaal van de leraar geschiedenis. De minst geliefde leraar van de school, hij was saai, sprak saai, keek saai. Eén grote bedroevende bende, en dan hadden ze ook nog een blokuur van hem. Roos mocht hem niet, ze had vaak conflicten met hem. Hij vond dan dat ze moest luisteren en zij vond dat Romeijn beter les moest gaan geven zodat ze ook bereid zou zijn om te luisteren. Roos was dan ook altijd de eerste die het lokaal verliet, vanaf haar vluchtplaats naast de deur. Met hoge nood liep ze naar de dichtstbijzijnde toiletten. Door het kabaal merkte Roos niet op dat haar dagboek met een plofje uit haar tas op de grond viel.
“De klootzak, waarom mag ik in godsnaam niet tijdens de les naar de wc? Kom op zeg! Waar heeft die man zijn hoofd zitten? Anderhalf uur lang naar zijn saaie gelul luisteren.” Luid mopperend loopt Roos de toiletten in.
Iris en Fleur houden zich wijselijk stil, Roos’ gemopper moet je niet onderbreken, dan wordt ze alleen maar kwader.
Er klonk ineens een hoop gevloek uit het toilet van Roos.
“Yooo, chill even Roos.”
“Nee, ik kan niet chillen, Fleur! Heeft iemand van jullie tampons bij zich? Ik ben ongesteld geworden!”
“Dat heb je zelf toch wel bij je?”
“Nee, dat heb ik meestal niet. Omdat ik nooit verwacht ongesteld te worden! Ik ben het bijna nooit, dus waarom zou ik?”
Roos begint in haar tas te rommelen, op zoek naar tampons.
Een nog hardere vloek klinkt uit het toilet, gevolgd door nog meer lawaai, alsof haar tas een flink pak slaag kreeg te zien.
“Euh… Roos? Ik heb een tampon voor je. Hou eens even op met rommelen, we kijken straks wel verder. Hier.”
En Iris steekt het tampon snel onder de deur door.
Als de meiden het toilet uit lopen begint Roos opnieuw in haar tas te rommelen.
“Wat zoek je nu?” Verzucht Fleur.
Roos staat stil en kijkt even om zich heen, ze lijkt niet na te denken en gooit haar tas leeg. Als een wilde begint ze in haar spullen te graaien en gooit ze vervolgens alle kanten op.
Met de tranen in haar ogen begint ze haar tas weer in te pakken.
“Wat is er nu dan?!” Fleur begint haar geduld te verliezen.
“Mijn dagboek… is weg.” Klinkt het beduusd.
“Je dagboek? Hoezo had je je dagboek mee naar school?”
“Lang verhaal, doet er niet toe. Maar het is erg belangrijk!”
“Zit er een slot op?”
“Ja, natuurlijk! Maar er zitten ook losse papieren in die er zo uitvallen.”
Roos kijkt nog eens om zich heen, de gang in waar ze het lokaal zojuist verlieten. Roos’ oog valt op een gladgestreken snoeppapiertje, lichtblauw van kleur in het stof tegen de plint aan.
Voorzichtig staat ze op en loopt ze er naartoe en pakt het papiertje op. De ijsbonbon die ze vier jaar geleden had gedeeld met Shirley.
Dat betekende dat haar dagboek niet ver kon zijn.

“Is hier een donkerblauw boekje gevonden met slot?”
“Kijk hier maar even.” Antwoord de conciërge, terwijl hij een kast openmaakt.
“Ik bedoel of er misschien heel kort geleden iets hier naartoe is gebracht?”
“Ik zit hier nog maar net. Ik heb niets gezien, maar misschien heeft meneer Van Dijk nog iets binnengekregen?”
Roos wierp een snelle blik op de kast, maar zag enkel sleutelhangers, pennen en een paar boeken met een afgebladderde kaft. Niets wat ook maar in de buurt van haar dagboek kwam.
De hele klas was al vrij, ze kon het dus moeilijk gaan vragen.
“Ach joh, met een beetje geluk ligt hij nog in het geschiedenislokaal, dan vinden we ‘m morgen wel. Je kan er vast wel een nachtje zonder…” Klonken de troostende woorden van Iris.
Roos nam er genoegen mee en nam de gok. Het was wel jammer. Ze wilde er graag mee naar Shirley’s graf. Ze wilde Shirley iets voorlezen, iets dat heel erg in de buurt kwam van wat ze tijdens haar vakantie in Canada had beleefd en gevoeld. En altijd als ze even bij Shirley was geweest, dan voelde het alsof ze weer helemaal fris was, het hele leven weer aankon, ook de tegenslagen. Ze moest het dagboek gewoon weer terug krijgen, koste wat het kost.

“Weet je nog? Toen we klein waren? Hoe makkelijk het allemaal was? Nu ben jij er niet meer en doet alles pijn.” Klinkt hard achter haar rug.
Ruben liep lachend langs met een groep vrienden, hij keek Roos daarbij ontdeugend aan.
Roos vergat op slag waar ze het zo druk mee had en het voelde alsof haar knieën slap werden, haar ogen werden zo groot als schoteltjes en alles om haar heen leek te verdwijnen.
“Uh, meiden, ik denk dat ik maar eens naar huis ga. Ik kan beter wachten tot mijn dagboek er morgen misschien weer is. Doei.”
“Doei!” Klinkt het uit twee monden.

Op de fiets denkt Roos vooral aan Ruben, hoe hij haar aan keek, hoe hij lachte. Hij leek wel perfect. Zijn helderblauwe ogen met het donkerblonde haar. De volwassen uitstraling.
Ineens spookte de luide uitspraak die hij had, vlak voor de lach en de blik, door haar hoofd. Het kwam haar bekend voor.
“Weet je nog? Toen we klein waren? Hoe makkelijk het allemaal was? Nu ben jij er niet meer en doet alles pijn.”
Een luide vloek klonk uit de mond van Roos. Het kon niet missen, Ruben moet haar dagboek hebben. Ineens was het klinkklaar. Ze zag de oude foto van haar en Shirley weer voor zich. Met de kleine Welsh, een jaar of zes, misschien zeven. Een schimmeltje met een vos veulentje erbij. Twee troste aapjes, ze hadden geassisteerd bij de geboorte. En dit was de dag erna. Een voorjaarsvakantie heel lang geleden, toen ze nog zorgeloos speelden. Nauwelijks een idee van wat oorlog was, geen problemen met jongens. Gewoon Shirley en Roos, geen moeilijk gedoe. De foto waarop Roos de door Ruben uitgesproken tekst had geschreven. En Ruben kwam nu veel te dicht bij de waarheid die ze verborg.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 10-07-09 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:28

yes yes yes :D :D geweldig ga gelijk lezen

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:34

mooi geschreven maar ik vind het af en toe wel ingewikkelder dan je vorige stukken maar dat zorgt juist wel dat je goed oplet :D

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:34

Weer een mooi stuk! :)
Alleen klopt deze zin volgens mij niet helemaal:
De hele vakantie zat vol verrassingen, zo bleken er kennissen van Roos haar ouders woonden volgens de Canadese begrippen niet ver van hen af.

Nog veel plezier op vakantie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:36

Hee, daar is iets niet goed gegaan! Zal het meteen veranderen! :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:38

_bloempje01_ schreef:
mooi geschreven maar ik vind het af en toe wel ingewikkelder dan je vorige stukken maar dat zorgt juist wel dat je goed oplet :D

Wat is er ingewikkeld? Want dan kan ik daar even op letten!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:41

Yeaaah, eindelijk weer!

Wat simone96 zegt van dat zinnetje, daar ben ik het mee eens, hij klopt niet helemaal!

Verder vind ik het weer een leuk stuk, maar de vorige vond ik beter :j

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:42

Janine1990 schreef:
_bloempje01_ schreef:

Wat is er ingewikkeld? Want dan kan ik daar even op letten!

de laatste 2 alinea's maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik er niet helemaal bij ben met m'n hoofd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:47

Mel: Ik heb 'm al veranderd ;)

_bloempje01_: Die laatste twee alinea's zijn korte tijdsprongen, bewust gedaan, omdat je anders een langdradig stuk maakt, het stukje tussen de conciërgekamer en het moment op de fiets dat ze zich realiseert dat Ruben wat anders bedoelde dan lief lachen naar haar, doet er niet toe.

Het andere stuk is iets dat Roos op een foto heeft geschreven, dat moet er nog even bij! :P
Ga ik ook even bewerken.. :P Dat is wel een slim stuk!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:26

Janine1990 schreef:
Mel: Ik heb 'm al veranderd ;)

_bloempje01_: Die laatste twee alinea's zijn korte tijdsprongen, bewust gedaan, omdat je anders een langdradig stuk maakt, het stukje tussen de conciërgekamer en het moment op de fiets dat ze zich realiseert dat Ruben wat anders bedoelde dan lief lachen naar haar, doet er niet toe.

Het andere stuk is iets dat Roos op een foto heeft geschreven, dat moet er nog even bij! :P
Ga ik ook even bewerken.. :P Dat is wel een slim stuk!

sorry,

heb het nog een keer gelezen en nu snap ik het wel :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:28

Heb het ook even veranderd, was er zelf ook met mijn hoofd niet helemaal bij op het eind.
Wat een vakantie al niet met zich meebrengt ;)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:18

ik ga gelijk lezen :D ben benieuwd!
reactie zet ik vandeweek wel neer ;) morgen gaat de wekker weer vroeg :( maar ik moet het lezen haha :=

edit: Toch maar wel een reactie ;) Heerlijk stuk weer, ik wacht met spanning op het volgende deel binnenkort :D

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:20

ik reageer niet zo heel vaak:P maar ik lees zo af en toe als ik tijd heb mee... echt mooie stukken schrijf je!;) zullen we gewoon een uitgever bellen?:P Deze was ook weer erg mooi, soms moet je hier en daar even goed lezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:28

Ik heb in de vakantie flink geoefend en gelezen in andere boeken. Hopelijk binnenkort weer een nieuw stuk voor jullie :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:41

ben benieuwd :D ik ben in ieder geval zwaar fan van je verhaal :D

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:55

oh dat is heel leuk jeanine :D ben benieuwd!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:55

janine sorry maak ik weer dezelfde fout

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:22

Even een stipje, heb je verhaal in 1 keer uitgelezen. Hoop op nog meer delen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:24

Heb het niet helemaal gelezen omdat ik de aandachtsspanne nu eenmaal niet heb, triest he? Maar ik heb een beste vriendin die idioot goed schrijft en mij ook tips geeft voor mijn eigen verhalen, dus ik zit wel in het schrijven (als hobby).

Ik weet niet of je op zoek bent naar tips maar ik ben gewend overal een recensietje voor te maken als mensen een verhaal of tekening ergens neerzetten, ligt aan de andere websites waar ik lid van ben. ;)

In ieder geval, ik vind je herhalingen mooi, zeker in dat eerste stukje met het ik-perspectief. Ik ben zelf ook nogal een fan van dergelijke herhalingen om een zin mee te beginnen, het geeft er een zekere kracht en nadruk aan.

Schrijfstijl vind ik ook leuk, leest vlot door, maar ik denk dat ik het niet helemaal uitgelezen heb omdat ik of te veel koffie op heb (is altijd mogelijk!) of gewoon niet mijn soort genre is maar ik kom later nog een keer terug het te lezen. Wat ik gelezen heb echter is dus erg leuk, mooi vloeiend, en leuk dat er in het begin een aantal dingen vragen oproepen zoals wat is er op het Borgercollege gebeurd? (Klinkt overigens bekend, waar ligt dat?)

Een klein puntje: je gesprekken zijn nog iets te veel gewoon heen en weer gepraat, daar heb ik zelf ook altijd last van, dialoog is gewoon rottig om te schrijven, iedereen die ik ken klaagt over dialoog. ;) Misschien wat handelingen tussendoor erbij en dan is het perfect. Ook wil je nog wel eens wisselen tussen verleden tijd en tegenwoordige tijd, maar het is niet zo duidelijk als bij de meeste mensen. Kies gewoon één tijd om in te schrijven en hou die vast, je merkt vanzelf wel welke je het prettigst vindt om in te schrijven. ;)

Verder, zoals gezegd, heel mooi verhaal en ik vind de reden erachter ook mooi. Ik schrijf zelf gewoon omdat ik het leuk vind en ideeën heb, jij blijft wat meer bij de realiteit. Prettig. :)

Mocht dit commentaar verder compleet overbodig of zelfs vervelend zijn, meld het even, dan kan ik het desnoods weer verwijderen. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling nodeloos te kwetsen, mocht ik dat per ongeluk gedaan hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:38

Oooh eindelijk tips! Hier zit ik al eeuwen op te wachten! Niet verwijderen, hoe kom je er bij! Ik plaats het hier juist voor commentaar!

Ik ben wel heel benieuwd op welke herhalingen je me complimenteert!

Het Borgercollege bestaat voor zover ik weet niet... :P In Drente ligt wel een plaats die Borger heet, misschiend at je het daarvan herkent? Wat er zich op die school heeft voorgedaan, wordt pas later duidelijk.

Het verhaal gaat uiteindelijk uit drie delen bestaan, hierdoor heb ik veel moeite met de tijd waar ik in moet schrijven. Want de eerste twee delen zullen zich in het verleden afspelen, ten opzichte van de proloog.

En mijn dialogen, zijn inderdaad verschrikkelijk moeilijk!

Echt heel erg bedankt voor het commentaar, en tips zijn zeker weten welkom! :D En als je beste vriendin dit wil lezen, zou ik dat echt te gek vinden!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:40

Eh, ik kan het haar vragen, maar ik denk dat ze liever van een paardenforum wegblijft...? Ze hoort al genoeg paardenpraat van mij aan en dan is ze nog zo gek om me niet tegen te houden ook.

En ja, Borger is een plaats in zuid-oost Drenthe, waar zowat mijn hele familie woont, dus daarom klonk het bekend.

De herhalingen...

Citaat:
Ik kan wel gaan treuren om de anderhalf jaar die ik aan hem heb verspild, maar daarom zijn die anderhalf jaar wel gebeurd. Ik kan wel treuren om hoe ik me heb laten kwetsen, maar als dat niet was gebeurd, was ik waarschijnlijk niet de persoon geweest die ik nu ben.

Dat soort dingen. Verslavinkje van mij in gevoelssituaties die beschreven moeten worden dus daar kick ik op om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:44

alweer een goed stuk !
:) :) :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:04

Hihi, jammer! :P
Vriendinnen van me lezen het ook wel eens, hebben niets met paarden. Dus vandaar dat ik dacht dat ze het misschien wel wilde lezen!

Aah die herhalingen, zijn er inderdaad expres in verwerkt!

liindii; thnx! :D