[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:45

@roodvos, wat ben je leuk bezig met deze challenge!
Die met olieverf of waterbasis erover is mijn favoriet. Subtiel en daarin geeft het zentagle Werks dat defect van grijswaarden. Ik denk dat je dit prima met gelli plate kunt doen.. denk ik. Nooit gedaan..
Het vos t-shirt vind ik gaaf!

@Vikawiek Lekker bezig man.. Mooi geworden. Welk papier gebruik je? Ik ben nogal fan van Arches (prijzig) en Hahnemuhle universal (betaalbaar) die kunnen meerdere lagen aquarel goed aan. Ik gebruik mijn masking fluid te weinig om papier wit te houden. De arches kan het hebben, al het andere papier wordt opgevreten.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:54

Afbeelding

Hierbij mijn challenge werkje. Digitaal, want dat moet ik meer oefenen. En het hielp me om niet bang te zijn de fout in te gaan en lekker te experimenteren. Ik had geen plan behalve dat ik bepaalde patronen en iconografie wilde gebruiken. Ik heb veel zeegangen voorbeelden opgezocht en vond het verfrissend om te zien dat het er ook wat losser aan toe gaat. Ik ken het vooral van de kleurboeken in de hobbyafdeling van de boekhandels.

Hier wat voorbeelden die ik vond.. oa een vintage afbeelding voor een andere opdracht, een werkje van kunstenaar Ciorlionis die ik bewonder, gebruik van witruimte en typografie en dus een losse stijl zentangle.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 06:52

@signe, wat mooi. Digitaal is niet erg.

Hij is echt prachtig. Vooral dat op zijn buik. Dat springt er bij mij er echt uit.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:48

@signe wat een schatje, ook zo typisch jouw stijl weer <3
Ik gebruik trouwens Arches, maar ik gebruik ook wel eens Schut Terschelling of mixed media papier van Strathmore. Dat hangt er vanaf of ik plakkaatverf of inkt er bij wil gebruiken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:55

Strathmore is ook heerlijk papier.
Schut ken ik maar niet van het gebruik nu, maar vroegst toen ik nog op de academie zat, schets-apiece was het voor ons, maar ze hebben meer soorten kwam ik achter haha

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:57

Ezellover25 schreef:
@signe, wat mooi. Digitaal is niet erg.

Hij is echt prachtig. Vooral dat op zijn buik. Dat springt er bij mij er echt uit.

Gelukkig maar! Alles leidt je oog erheen haha, de strepen, lichtere plek en in het midden van het papier. Digitaal is zeker niet erg

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:47

Ik gebruik momenteel graag Schut en dat vind ik erg prettig papier voor grafiet potloden.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:55

Ik breek even in met iets anders
Een A6/mini formaat schetsboekje kopen voor onderweg was echt mijn beste beslissing ooit. A5 is eigenlijk net iets te onhandig om zo in mijn tas te stoppen, en ik pak het daardoor ook minder snel als ik het mee heb, maar dit kleine ding is echt ideaal. Meteen onder de stickers geplakt natuurlijk _O-
En vandaag in het kattencafé ook meteen goed gebruikt :D

Afbeelding

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:17

Wat leuk! Benieuwd wat voor leuks je er nog meer in gaat maken.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:38

Ben zelf ook benieuwd haha, het is een hele leuke no-pressure manier om toch te gaan schetsen onderweg. Behandeld het meer als een soort scrapbook/journal, dus zal er af en toe ook gewoon foto's enzo in gaan plakken

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:41

En het is gewoon zo'n schatting dingetje haha, zelfs mijn stiften zijn nog groter
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:39

Nou mijn zentangle werkje voor deze maand is klaar. Ik wilde toch wat kleur toevoegen en kon eigenlijk niets leuks bedenken.
Ik heb me hier wel laten inspireren door het waanzinnige werk van Marjo Lebbe, dus het is allesbehalve origineel maar ik vind hem best geslaagd.

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:53

@Tazzey, wat leuk.
Vind die manen en staart echt super goed gelukt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:21

Wauw, tof Tazzey!
Mooie toevoeging die kleuren!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:41

Weer lekker getekend.
Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:57

Bedankt voor de reacties, ik ben best blij met hoe hij geworden is. :o

Polarize, wat een leuk boekje. Ik neem mezelf zo vaak voor om er ook aan te beginnen maar het komt er nooit echt van.
De dierenschetsen die je gemaakt hebt zijn erg leuk. Ga je die nog verder uitwerken?

Signe, jouw zentangle is ook mooi geworden. Je blijft er maar naar kijken en nieuwe dingen ontdekken.

Ezellover, schattig dat egeltje!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 17:38

_roodvos_ schreef:
Dankjewel Jis!
Jis_ schreef:
*knip*
Je bent ook creatief met stof, als in kleding maken? Lekker zo'n ruime werkplek.
*knip*

Ja! Maar niet heel vaak, ik heb nu over een periode van jaren een paar dingen in elkaar gezet. Ik ben beter in stof kopen dan in tijd vrij maken om er werkelijk wat mee te doen :') Ik was afgelopen donderdag even thuis dus toen ik kon mooi foto's maken van wat shirts die ook nog teken-gerelateerd zijn, omdat ik er wat op heb gezet:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hahaha, veel stoffen die nog liggen te wachten dus. Hele toffe T-shirts!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:51

Tazzey, ik denk dat ik ze niet veel verder ga uitwerken. Het lijkt me juist ook wel leuk om ze zo schetsachtig te houden, anders denk ik ook dat ik mezelf teveel druk op ga leggen en het snel niet meer leuk vind haha

Ik heb deze week projectweek! We werken de hele week naar een expositie toe, en moeten elke dag minimaal één iteratie maken, waarvan de volgende dag we doorwerken op een idee/concept waar we de vorige dag mee bezig waren. Doel is veel experimenteren en ontdekken.
Ik hou zelfportret en lagen als onderwerp, alvast een voorproefje :D

Lagen even heel letterlijk genomen
Afbeelding

Afbeelding

Uncanny Valley achtig iets, ik heb mijn haar en ogen benadrukt omdat die bij mij heel herkenbaar zi

Afbeelding

Deze maak ik thuis even af - heb nog een poppetje die ik aan ga kleden en maak er een soort fashion magazine pagina van over mijzelf

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:57

Polarize, wat gaaf!!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:54

Oh Signe, die vind ik heel geslaagd geworden! De verschillende lijndiktes maken dat het niet zo in your face is en je eerst het geheel overziet, en daarna kan je naar alle details gaan zoeken :D

Polarize: Oh dat is wel een goed idee. Je katten zijn leuk, ik ben benieuwd wat er nog meer in komt.
Ik krijg spontaan plaatsvervangend stress van je projectweek :') Maar ook wel leuk om een week zo intensief bezig te zijn. Komt in de eindtentoonstelling alleen het laatste/beste werk, of alles? Of kan iedereen dat voor zich beslissen wat je uiteindelijk laat zien?

Tazzey: De kleuren zijn een goede toevoeging inderdaad, ik vind de combinatie van het strakke van het lijf en het losse van de verf ook leuk.

...

_roodvos_ schreef:
Signe schreef:
het enige monochrome werkt dat ik sindsdien heb gemaakt is/zijn tetrapak etsen. Misshcien een goed excuus om dat weer even op te pakken..

Zeg dat nou niet Signe, nu wil ik dat ook uitproberen! Daar heb ik helemaal geen tijd voor -O- |(

Twee maanden later:
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet nog even de juiste inkt kopen en denk dat het dan beter gaat, maar dit is wel leuk om te doen en sommigen zijn er al heel aardig uitgekomen :D Die geit weigerde goed te printen, daarom dat ik er nu zo ontzettend veel druks van heb. Tja, je bent een geit of je bent het niet he... Na wat tips van Signe wilde hij uiteindelijk toch.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:45

Ik heb er zelf ook stress van _O-
Alles wordt uitgestald! We moeten ons hele werkproces laten zien. Ik vind dat ik voor vandaag klaar ben, maar zit nu echt even in de knoop met wat ik morgen wil gaan doen :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:52

Lekker bezig Polarize, leuk wel zo'n projectweek. Zorgt wel dat je jezelf scherp moet houden. Veel succes.

Leuk zo'n experiment roodvos. Ik vind juist door alles zo te laten zien het een geheel wordt. Erg tof!

Signe wat een toffe zentangle. Leuk hoe je dat zo hebt opgepakt.

Tazzey ik ben ook groot fan van kleur. Leuk dat je zentanglepaardje op deze manier daar ook wat van heeft meegekregen. Mooi eindresultaat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:27

Thanks! Ik vond het contrast wel leuk tussen het strakke zwart-wit en het losse van de kleur.

Polarize, het kan dat ik eroverheen gelezen heb hoor maar wanneer heb je de beoordeling?

Roodvos, was mooi! Een dame waar ik een eens een workshop heb gevolgd herinneringsvogeltjes te maken, die geeft ook workshops tetrapak drukken. Dat lijkt me erg leuk en als ik jullie resultaten zie dan moet ik het gewoon maar eens gaan doen denk ik.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:33

Tazzey, ik weet alleen dat we vrijdag of morgen gaan opzetten en dat volgens mij?? Dinsdag en woensdag?? De expositie zelf :') we krijgen een soort algemene beoordeling achteraf op dingen zoals werkhouding, hoeveel heb je geexperimenteerd, etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:59

Spannend! Wat is je eigen gevoel?