[CHALLENGE]2015: een paard per dag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:08

Oke, ik was gister nogal moe dus heb er een filmpje ingedraaid dus hierbij alsnog even een bijleespost. :D

Slina: met kleur is het je wel mooi gelukt. Ook niet de standaard kleuren gebruiken zoals bruin en zwart, maar ook lekker écht andere kleuren. Heel goed bezig dus! :D Verhouding klopt nog niet helemaal maar daar was je nu volgens mij ook niet echt mee bezig. Lekker door blijven gaat, gaat helemaal goed zo!

Horsenart95: Prachtig! _O- Echt heel tof hoe je dat gedaan hebt. Welke potloden heb je gebruikt? Blik van het paard is heel mooi zichtbaar. :j

DianneM: Wauw heel leuk gedaan zo. Wit op zwart. Lijkt heel erg gaaf terwijl het volgens mij nog best simpel gedaan is, of niet? :D

Yvanna: Ik ben benieuwd!

RenskeFrea: Lastige positie volgens mij. Heb je goed neergezet zo. :j

xemmosx: Leuk begin al zo. Ga je oefenen op verhoudingen? :) Her en der klopt hij nog niet.

Flux: Mooi gedaan zo! Heel netjes. :D Dat paard met die hengstenvlecht is mijn favoriet.

Pluizebolpum: Heel gaaf gedaan zo met pen én twee kleuren! Ziet er erg mooi uit. :) Die andere met stift, wauw, ik sta ondersteboven ervan _O_

SilverStorm: Wat creatief. Zou ik niet kunnen verzinnen, haha. Is dat niet zo'n speciale techniek oid?
Dat horrorpaardje is wel horror hoor. :+ Hoe doe je die manen zeg, Heel nice!

xxCYNNx: Dank je wel! :)
Horsenart95: Dank je wel voor je compliment. :)
DianneM: Dank je wel! Klopt, hij is ook niet af, haha. Ik had eigenlijk een digitaal paardje gemaakt, echte, deze was nogal mislukt dus wilde die niet doen. Heb toen snel eentje gemaakt, heel vlug wat streepjes gezet. Klaar is hij zeker niet, maar wilde er gisteren niet heel lang mee bezig zijn. :) Maar ik bewaar hem zeker om hem af te maken. :D
Pluizebolpum: Dank je wel! :)
SilverStorm: Thanks! :)

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:19

Even snel in aquarel.
Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:11

Yvanna: leuke pose!
Slina: beetje vuurpaard-achtig. Ik vind de kleuren leuk, maar zou er zelf graag wat meer pit in zien, hij is nu wat braaf :)
Horsenart: mooie tekening, al zou het wel mijn voorkeur hebben hier enkel iets te plaatsen voor de challenge, anders schiet het in mijn ogen zijn doel wat voorbij ;)
DianneM: werkt leuk zo, op dat zwart!
RenskeFrea; moeilijke pose maar een leuk resultaat! Die oortjes zijn schattig :j

Afbeelding
19/365 :)

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:44

@ DianneM: Ik vind het erg knap gedaan om zoveel expressie erin te krijgen met wit op zwart. Deze tekening doet me als een oude zwart wit foto aan :)
Pluizebolplum, je hebt helemaal gelijk dat dit een goeie kans is om flink aan het tekenen te gaan. Ik ben al flink fanatiek aan het worden, dit is net een extra stapje om ook echt te gaan tekenen en niet alleen maar denken het te gaan doen :D Wat betreft de achterhand, de gum is mijn grote vriend geweest, dus blij dat ie uiteindelijk goed gelukt is. Voor schets viel de pose uiteindelijk wel mee.
@ Horsenart: Ik vind je tekening prachtig, heel gedetailleerd en vriendelijk, en duidelijk een schimmel, lijkt me erg moeilijk. Ben je hiermee lang bezig geweest? Ik kan me voorstellen dat het dan snel te veel wordt, neem aan dat hier best wat tijd in gaat zitten.
@ Slina: Ik vind je tekening erg leuk. De kleurenovergangen in manen en staart en de schaduwen zijn volgens mij ook prima neergezet. Zo'n houding is ook volgens mij best wel moeilijk.
@ Yvanna:Erg leuk aquarelletje, mooie houding, lekker simpel maar wel erg expressief neergezet :)
@ Fnanne: Ik vind het erg knap hoe je met een paar lijntjes en streken een heel expressief oog neer kan zetten. Ik vind al jouw schilderingen tot nu toe prachtig, zo los is wel mijn stijl. Ik heb daar zelf juist veel moeite mee, wil veels te veel in details treden, dus heb daar zeker bewondering voor :j
En dank je, vond die oortjes zelf ook superleuk uiteindelijk, grote flaporen, dus had ik ze maar zo gelaten. Op de foto waren ze veel kleiner :P

Mijn tekening voor vandaag.

Afbeelding

Ik heb een poging gedaan wat met kleur te doen, maar dan ben ik zo eigenwijs om er geen voorbeeld bij te pakken, dus dit is volledig geschetst en gekleurd uit mijn hoofd.
Ik ben erachter dat ik te weinig kleuren heb van mijn fijne coloursoft potloden, aangezien die niet lekker combineren met mijn huis tuin en keukenpotloden :P

Selina

Re: [CHALLENGE]2015: een paard per dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:54

Nayomie: Heb geprobeerd op de verhoudingen te letten, zelfs strepen gezet van 'zo groot moet hij ongeveer' en dan alsnog het hoofd te klein :')
Fnanne: beetje vuurpaard-achtig is wel understatement :P Dit was m'n voorbeeld: http://pldh.net/media/dreamworld/078.png
Over jouw tekening: Knap hoe je heel subtiel toch een gedetailleerd oog hebt. Goed gebruik gemaakt van de achtergrond.
Renske: Dankje! Vind jouw kleurgebruik ook goed! Ik zie blauw, paars, geel, bruin en rood geloof ik :P

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:33

wauuww fnanne die is echt prachtig

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:59

Pffft. Wat gaat de tijd snel!

linksboven naar linksonder met de klok mee:
linksboven aquarel & aquarel, midden aquarel, rechtsboven kleurpotlood, rechtsonder vloeibare acryl+viltstift+fineliner, linksonder aquarel+gouden fineliner

linksboven en midden zijn gebaseerd op hetzelfde paard. Ik ben vooral technieken aan het proberen op het moment :)
Afbeelding

En wat losse schetsjes met fineliner/potlood:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 19-01-15 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:00

Vandaag ff geen tekening, heb net naar stal ge(race)fietst en terug, beetje brak haha

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:25

mar_fay Mooi werk hoor! Ik ben zelf wel erg fan van die 'groene' rechts onder. Mooi zoals er door de strepen en de manen echt beweging komt in het paard.
RenskeFrea Leuk paardje! En ziet er al goed uit, de kleuren ook best wel hoor, zo die schaduwen bij de benen zijn erg netjes gelukt.
En inderdaad, zo rottig als verschillende soorten kleurpotloden niet gewoon gezellig samen willen doen , zelf ben ik erg blij met bruynzeel en derwent, die mengen fijn en kleuren lekker. Ook saampjes. Die grote doos loodjes voor een euro zijn eigenlijk alleen leuk om naar te kijken, vind ik, want ze kleuren voor geen meter en mijn bruyntjes en wentjes willen spontaan van tafel vallen als ik ze bij elkaar leg. :roll:
Fnanne Wauw, wat een prachtig oog! Zo simpel, zo weinig kleuren en toch zo duidelijk en mooi. Knap hoor.
yvanna Ah, wat een lief paardje. Het koppie is ook zo lekker snoezig. En heb toch al een zwak voor valkjes...
Slina Lekker vurig dier! Leuk zo eens een ander soort kleur paard maar wat jammer dat ie het niet leuk pakte op de foto. Was denk ik wel mooi, zo nog wat pittiger en feller.
Wat betref inkleuren, als je dat nou eens niet ziet als inkleuren maar als tekenen? Want dat is het eigenlijk als je geen kleurplaat inkleurt. Ipv met een gewoon potlood extra details te tekenen gebruik je nu kleuren. En trouwens, het hoeft niet 'netjes' als dat niet in het plaatje past hoor. Dat is gewoon artistieke vrijheid. :D
Horsenart95 O, wat een eindeloos mooi hoofd. Ben ook helemaal gek van dat donkere oog. Ziet eruit als een heel lief paard zo...

Voor vandaag twee schetsjes van Clydesdales. Ze denderden door mijn hoofd en dus heb ik ze eruit getrokken, met een fineliner dit keer. Kwam waarschijnlijk door dansles. Pasjes geoefend die leken op het gegaloppeer van paarden. En dat dan x 6 en dan lijkt het wel zo'n meerspan (o, zo blij dat er niemand van het clubje op Bokt zit := ).
Afbeelding

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:40

Ik kan het niet laten om hier ook aan mee te doen :+ Ik hoop dat dat nog kan? :)

Pluizebolpum: haha, waar jij je inspiratie haalt :') iig wel mooie schetsen! Helemaal uit het hoofd? :oo
mar_fay: die met aquarel: wauw! De potloodschetsen vind ik ook heel mooi, vooral het veulentje.
RenskeFrea: mooi gedaan zo uit je hoofd! Misschien de volgende keer wat meer contrast?
Fnanne: ik ben fan _/-\o_
yvanna: leuk gedaan!

Schetsje met gewoon grafietpotlood, ongeveer 20 min. Voorbeeldfoto van: http://vikarus.deviantart.com/

Afbeelding

Aja, ik ga voor 1 per week :)

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:52

5 min schetsje gemaakt! Twijfel of ik m in ga kleuren maar moet sterk zijn. Anders blijf ik er aan bezig. Het hoeft hier tenslotte niet perfect.
Afbeelding

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:22

Afbeelding

Dit is de mijne van week 3 zondag al gemaakt in 5 minuutjes met referentie foto. Toch niet echt trots op. Maar wel lekker met mn copic pennetje geëxperimenteerd.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:23

Fnanne en pluizenbol echt heel vet!
Yvanna niet inkleuren hij is mooi zo.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:33

Dank jullie wel allemaal :)

RenskeFrea: deze heeft ook weer van die leuke oortjes; 'kijk mij eens hard gaan. ’ Een tip voor het kleuren zou kunnen zijn om ook eens te variëren in harder en zachter drukken -naast het gebruik van kleurverschil- om schaduw te krijgen. Nu is alles vrij egaal van toon, terwijl je zoveel meer daarmee kan doen.
Mar-fay: mooie diverse werken :) je aquarelwerk springt er voor mij wel uit.
Pluizebolplum: gewoon een feestje om te zien :j
Lauraa: lekker vlot geschetst, althans zo lijkt het :)
Yvanna: lastig standpunt gekozen, maar toch wel trefzeker. Mijn tip zou zijn te kijken naar vlakken in plaats van lijnen.
Maylotje: ik vind het sterk dat je toch een detail van het hoofdstel erop hebt gezet, anders was het in mijn ogen net wat te summier :)

Afbeelding
20/365
Acryl op papier.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:44

Fnanne, ik zal daar eens mee oefenen. Ik ga nu nog van schets naar inkleuren min of meer, zou eigenlijk meteen met kleuren moeten beginnen, of de schets meer schetsmatig opzetten. Bedankt voor de tips in elk geval, als ik binnenkort wat meer tijd heb eens uitprobeerselen :)
Mooie schildering weer, bij jou zie je er echt meteen veel diepte in, en hij heeft echt een smekende blik :P
Maylotje, ik vind hem zeker wel wat hebben. Je ziet er echt een paardenoog in.
Yvanna, ik zou hem ook zo laten, ik vind hem mooi zo. Moeilijke houding lijkt me, maar je hebt hem goed neergezet.
Lauraa, mooi, je ziet er erg veel kracht en beweging in. Hij heeft wel een zielig dun staartje :+
Pluizebolpum, ik ben ook fan van jouw werk. Mooi neergezet hoor, ze komen zo op je af lopen. Het doet me denken aan een ets. Leuk waar je al niet inspiratie vandaan krijgt.
En ja ik heb veels te veel potloden, overal vandaan. Was ik tevreden mee tot ik laatst besloot een paar "professionele" potloden te halen. Toch maar afwisselen, anders raken de oude potloden nooit op. Alleen niet meer combineren dus.

Vandaag dacht ik eens gewoon te gaan kleuren, zonder eerst te schetsen. Dus heb eens een zwart A4tje gepakt en mijn doos (erg goedkope) pastelkrijtjes. Blijkt dus dat dat krijt en dat papier elkaar niet zo aardig vinden, dus het pakte vrij slecht :P
Helaas benadrukt mijn fotocamera alle lijntjes afzonderlijk, dus zit er meer duidelijker kleurlijntjes in dan op het origineel. Maar ik durf dit niet zo goed te scannen, vanwege dat het pastel er zo af gaat :P
(als ik het fixeer hou ik denk ik alleen maar een zwart papiertje over...)
Dus ja eh.... dit is het resultaat (naar een foto uit het boek Equus van Tim Flach):

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:48

Ook een dip hier, dus de tekeningen die ik heb gemaakt de afgelopen dagen zijn echt om te janken :') Vanavond hoop ik uitgebreid te posten!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:09

Lauraa Mooie schets, hoofd ziet er heel goed uit, manen zijn ook mooi, maar de staart is dan wel een beetje zielig (al kan dat natuurlijk ook aan het voorbeeld liggen).
O ja, en ja, als ik er niet bij zet waar ik het vandaan heb is het uit het hoofd.
yvanna Die hoeft niet ingekleurd hoor, is mooi zat zo. Moeilijke hoek maar erg netjes geworden. Het oog had alleen misschien ietsjes naar beneden gemogen.
maylotje Waarom niet trots? Is een mooi plaatje geworden van een heel lief ogend oog. Meestal is het wat minder als je de pupil niet ziet, maar dat is hier niet het geval. En dan die wimpers en dat stukje tuig erbij en dat voor vijf minuutjes...Terug in je hoek en trots zoeken! >;)
Fnanne, Mooi weer, zoals gewoonlijk. Is deze toevallig geïnspireerd op het stippelpaard van Potter? Moest er direct aan denken toen ik 'm zag.
RenskeFrea Och, wat jammer dat het krijt en het papier elkaar ook al niet aardig vonden, was het papier misschien iets te glad? En dat de camera ook al niet leuk meedoet (inderdaad, pastel op de scanner is geen aanrader :') ). Want op zich is dit ook wel een mooie tekening. Als de manen iets fluffieriger waren geweest en die mond iets minder hard was aangezet zou het echt een heel mooi plaatje zijn.
Btw mooi boek hé? Dat Equus van Tim Flach. Heb ik zelf ook namelijk. Man, wat zitten er een prachtige platen tussen. :9

Voor vandaag een snelle schets met kleurpotlood op zwart papier met minuscuul referentieplaatje uit eigen collectie (best handig om dik 4000 paardenfoto's te hebben :D ):
Afbeelding
Ik vind 'm ergens net iets te krasserig al heeft dat op zich ook wel wat en daarnaast mist het zadel wat onderdelen maar verder vind ik 'm eigenlijk best wel mooi.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:13

Pluizenbol dank je wel! Super commentaar! Ik ga maar heel snel in die hoek opzoek naar mn trots voor deze tekening.
Ook de anderen super bedankt!

Iedereen gaat echt lekker met tekenen! We gaan er een fantastisch teken jaar van maken!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:57

@ Pluizebolpum, ja het is goedkoop glad papier en de krijtjes zijn vrij slecht.
Ga me binnenkort als ik tijd heb maar eens wagen aan mijn chique papier en luxe krijtjes, die ik ook nog heb liggen. Heb met goed voornemen in de loop der tijd flink wat tekenmateriaal verzameld, alleen nog nooit mij ertoe gezet het ook te gebruiken... Dus nu moet ik wel. Kom vanzelf overal wel achter wat werkt en niet, het is al erg leuk gewoon maar eens wat te doen zonder doel.
Dat boek is zeker gaaf, prachtige foto's. Heb wel meer van dat soort boeken, ook met het oog op tekeninspiratie.
Jouw tekening vind ik erg expressief. Mooi zo met die felle kleurtjes en ook al is het grof, je ziet precies alles erin wat je moet zien :)

De komende dagen zit ik voor werk in Luxemburg, eens kijken of ik daar in elk geval ergens de mogelijkheid heb om wat te krabbelen, weet alleen niet of het te uploaden valt tussendoor :P
Ik neem in elk geval mijn schetsboek en potloden mee :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:58

Hier mijn tekening voor week 4, van een foto uit het aanvraagtopic.
Had deze genomen om wat te oefenen op ogen en diepte. Is niet helemaal gelukt.
Afbeelding

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:10

Nou ik heb het wel is waar 2 schilderijen volgehouden :') Heb wel al jullie werken van de afgelopen tijd bewonderd hoor, zitten gave kunstwerken tussen!

Ik ben bang dat ik me de aankomende periode ook weinig zal laten horen ivm mijn afstudeerproject waarvoor ik 3 autonome schilderijen, bewegend beeld, ruimtelijk en grafisch werk voor moet maken. (wat overigens ook niks met paarden te maken heeft)
En daarnaast ook opdrachten en vrij werk voor mn expo...

Dus bij deze, iedereen nog heel veel succes met de challenge! keep up the good work +:)+

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:14

Leuke werken allemaal weer.

Maylotje, knap hoe je met zo'n klein stukje toch duidelijk ziet dat het een paard is.

Cynn, het oog is denk ik te rond. Kun je de foto laten zien?

Pluizebol, kan er niet zoveel over zeggen. Ik vind hem gewoon heel leuk.

Renske, ik vind hem leuk, alleen het oog lijkt een beetje raar.

Yvanna, ziet er goed uit. Moeilijke houding en toch klopt hij.

Laura, leuk dat je ook mee doet.
Mooi hoor. Persoonlijk vind ik de staart wat aan de zielige kant, maar ik ben dan ook tinkers gewend dus misschien dat het daar aan ligt.

Marfay, ik vind vooral die in het blauw aquarel boven in erg gaaf. Maar ze zijn allemaal gaaf.

Fnanne, jouw werk ziet er ook weer super uit. Knap wat jullie allemaal kunnen in korte tijd.

Nouja commentaar geven ben ik niet zo goed in, maar het is ook niet leuk om niks te zeggen, dus ik doe mijn best om over iedereen iets te vertellen. (Ook een goede oefening)

Ik ben druk bezig met week 5. Alleen wil ik deze niet afraffelen dus als ik het niet red maak ik wel iets anders voor week 5.
Heb ook een topic ervan op uit de kunst, dus als iemand zin heeft om tips te geven dan graag.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:18

Hier is de foto ginger18
Afbeelding

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:23

Dankje, daarom vroeg ik de foto.
Dan lijkt hij veel beter te kloppen nu ik hem met de foto zie.
Volgens mij zou hij iets donkerder mogen het midden stuk. En misschien dat streepje zeg maar in het midden de hoeken iets meer afronden?
Ik kan het zelf nog voor geen meter dus moeilijk om tips te geven. En ik werk sowieso met acryl dus dat is ook weer heel anders dan met potlood.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:30

ja pupil heb ik nog veel moeite mee...9 van de 10 keer is die veel te rechthoekig getekend. Ook zit hij iets te laag. Maar wordt er wel al beter in. Ben ook sneller klaar met een schets en kleuren nu dan met de eerste 2 die ik gekleurd had.
Dus toch al vooruitgang.

Wil donderdag ook even betere kwaliteit potloden halen. Die ik nu heb zijn best wel waardeloos eerlijk gezegd. Heb daar ook al een schets voor klaar liggen (die zou dus eigenlijk week 4 worden), maar aangezien het een paard betreft die 2 jaar geleden plotseling overleed en ik hem kado wil doen aan de eigenaar(weet die persoon ook nog niet; is verrassing), wil ik die met goede potloden inkleuren. Die mag (van mij dan) niet mislukken, dus die staat even in de wacht.