[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:04

Off-topic misschien, Maar Patpen: Wát een prachtige quilt!!! _/-\o_ <3 Die kleuren, dat patroon! Echt geweldig!
Ik zou willen dat ik dat kon.

patpen

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:26

Nou ja, écht OT is het toch niet??? Tenslotte was ik die 2 weken HEEL actief op de naaimachine :D.
Dit is trouwens een quilt die zeer geschikt is voor beginners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 06:00

Ik wil ook heel erg graag leren naaien. Heb er echt 0,0 kaas van gegeten. Zou niet weten hoe of wat. Ben ook totaal niet knutselig of handig maar dit lijkt me zo verschrikkelijk leuk om te doen... misschien ook maar eens kijken voor een naai cursus of iets. Als iemand nog iets weet, omgeving bergen op zoom?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:54

Share: gewoon even googelen. Je vindt geheid wat. Vraag ook naar de prijs/lengte van de lessen, want er kan veel verschil in zijn.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:03

En met hoeveel je in de groep zit? Ik heb bij 2 verschillende groepen les gehad. Bij de eerste zaten we met 6 tot 8 mensen en bij de andere maar met 2. Ik merkte vooral dat je in het begin erg veel moet wachten omdat je de kennis niet hebt en bij elk stapje uitleg nodig had. Tijdens een anderhalf uur durende les deed je dus eigenlijk nauwelijks iets. Toen ik in de les met z'n tweeën zat leerde je veel meer en ging het ook een stuk sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:20

Oh dat zijn goede tips idd! Bedankt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:03

Martina1; Ja natuurlijk, dat vergat ik even. Ik heb ook veel meer geleerd tijdens een les van maar 2 dan wanneer de tent vol zat (= 5) Heel soms was ik alleen, nou daar maakte ik goed gebruik van.

Jullie vroegen om een foto van de laatste tas die uit mijn atelier/keuken kwam rollen:
Afbeelding
Onderkant:
Afbeelding
De kleur van de 1e foto komt het meest overeen met de tas.

De portemonnee die ervoor ligt, heeft de vrouw 2 jaar geleden al gekocht en ze wou er een tasje bij. Laat ik nog een restant van die lap leer in de kast hebben liggen? Een trap tegen de kast en ik vond hem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:08

Mooie kleur leer vind ik dat! En heel mooi is die tas geworden. En de portemonnee is ook mooi!
Ik heb gister een pyjamabroek (na)gemaakt. Ik ga er ook één voor m'n vriend maken en later nog eens voor ons allebei een pyjamajasje erbij. Mooi oefenproject want als het met de kraag niet lukt, tja, je hoeft er niet mee over straat. :D
Die quilt is ook echt mooi trouwens! (Weet niet meer of ik dat al had gezegd.)

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:16

" patpen" wat een omwijs mooie quilt. Echt gaaf ;) . Ben ook druk bezig met naaien. Zit zelf wel op naailes maar ook puur voor de gezelligheid. Ik maak met name voormezelf kleding maar nu ik al die creaties voorbij zie komen van zelf gemaakte dekjes, dekens etc ga ik toch eens ook zoiets maken. Dat dekje met die koeien ook superleuk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:38

wat is het ontzetten rustig hier :D

is iemand nog bezig met een leuk project?
ben bezig met een capelet te maken :)
binnenkant is van een oud tafellaken en de buitenkant natuurkleurige gebreide stof, er komt een capuchon op die gevoerd word met kant.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:02

Minikatje; gefeliciteerd met je verjaardag. Moet jij geen taartenbakken voor de visite?
Nu even weer on topic: Wat is een capelet? Waarom de capuchon voeren met kant?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:09

Een capelet is een soort pelerine, of héél simpel een korte cape. Doorgaans tot ellebooghoogte.

Ik zit momenteel helemaal niet achter de naaimachine. Heb net een slijmbeursontsteking gehad dus heb een paar weken niks kunnen doen :(.
En dat terwijl ik echt hoognodig verder moet met de top van de "pensioenquilt". Er zijn nu 10 blokken af van de 35. Maar daarna moet hij nog "even" handmatig doorgequilt worden. Formaat is ongeveer 1 persoonsdeken. Over 1 blok doe ik, inclusief strijken, ongeveer 30-45 minuten. Eind van dit jaar moet hij klaar zijn dus moet hoognodig weer eens achter die naaimachine!!!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:11

Patpen: doe ajb rustig aan! Die deken komt wel. Jouw gezondheid is veel belangrijker. Geef je arm rust dan heelt het ook sneller.
BETERSCHAP!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:02

En ik ben inmiddels weer zéér actief op de naaimachine :j. Kreeg vrijdag een brief dat diegene waar de quilt voor bestemd is, per 1 maart al met pensioen gaat (eind maart receptie). Dat zou een huzarenstukje worden om hem dan af te hebben hoor! Ik doe nu 2 blokken per dag. Niet té veel, kan het fysiek goed aan. Er zijn nu 16 blokken af, nog 19 te gaan :D. Dan nog rijen maken, die weer aan elkaar zetten en 2 randen eromheen. Met huidige planning kan de top binnen 2 weken klaar zijn...
Morgen spreek ik die persoon. We hadden afgesproken dat hij niet eerder met pensioen zou gaan dan dat ik de quilt af heb LOL.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:06

Ja dát dacht ik wel. Die arm van jou krijgt geen rust. En nu gaat die persoon nog eerder met pensioen dan afgesproken! Nog 19 blokken te gaan? Vraagje: heb je nog wel tijd voor iets anders, zoals boodschappen of de vaatwasmachine aanzetten/uitruimen? Ik zou het niet voor elkaar krijgen als ik zoveel werk op me zou nemen.

Ik heb na veel overpeinzen het patroon van een jas met raglanmouwen op 5 lappen suéde gelegd die ik vorige zomer al kocht. Toen werd me gezegd dat ik met wat meten de jas eruit zou krijgen, maar dat het lastig zou zijn met zulke lange patroondelen. Ik krijg hem eruit met een kleine 'weeffout'; de onderarm van een mouw moet uit twee delen ipv één. Ik denk dat dat niet heel erg zichtbaar is. (daar wonen geen mensen) Dan nog de voering knippen en ik draag straks een mooie suéde jas. Ik kijk er naar uit. Vandaag snijden (met een rolmes; heel handig, vooral de ronde delen) en de voering knippen en stikken. Morgen of vrijdag de jas assembleren. De voering erin krijgen zal het meest lastige karwei zijn. Iemand tips?
Ik zal foto's maken.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:14

Nee Sandrina, het klinkt erger dan het is ;).
Boodschappen doe ik nooit, vaatwasser doe ik zelden en ik werk 5 dagen in de week (di-za). Maar die 2 blokken zijn in 1-1,5 uur klaar inclusief strijken.
De slijmbeursontsteking is ruim 5 weken geleden begonnen, heb er 2 weken mee thuis gezeten en daarna weer aan het werk gegaan. Ik let écht wel op dat ik niet te veel doe.
Deze quilt wordt machinaal in elkaar gezet, het quilten zelf gaat met de hand. Helaas kan ik geen foto uploaden (te klein formaat) dus moet binnenkort eens even een nieuwe foto maken nu ik wat verder ben.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:42

Oh, dan is het goed. Ja, maak maar een nieuwe foto als je meer blokken af hebt.
Huh? Geen boodschappen, geen vaatwasser? Wie doet/n dat klusje dan?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:40

Vandaag geen blokken gemaakt maar 3 rijen alvast aan elkaar gezet. De naden zijn nog niet gestreken en de rijen zitten ook nog niet aan elkaar. Maar nu kan ik het makkelijker opbergen. Deze quilt wordt véél te mooi om weg te geven O:)
Afbeelding

Mijn man doet al jaren de boodschappen! Als ik meega, kost het te veel :=. En hij vind het leuk om te doen!!! We hebben (gelukkig) wel een vaatwasser maar die staat hier niet dagelijks aan. Vóór die vol is met 2 personen waarvan 1 onregelmatig werkt... Soms is het net zo makkelijk om die ene grote pan dan ff met de hand weg te wassen ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:16

Die Quilt wordt ook mooi! Krijg je er helemaal geen vergoeding voor? In dat geval; dom! Hij wordt schitterend!
Wij doen de vaatwasser ook niet elke dag aan; elke 2/3 dagen op zijn hoogst. Gelukkig hebben we veel kopjes!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:02

Nee ik krijg er geen vergoeding voor. Het is een cadeau dus daar kan ik niet voor laten betalen!
Gelukkig heb ik voor mezelf nog genoeg restjes om een lekker groot kussen of zo te maken. Bij dit patroon zit ook een patroon voor een kussen namelijk.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:20

Patpen, wat mooi die quilt!

Ik heb me hier al eeuwen geleden gemeld en ben in meeleesmodus gesukkelt.
Als ik het allemaal zo lees kriebelt het weer. Spijtig genoeg zijn de schooluren tijdens de naailes, en kan ik echt heel weinig gaan.
Misschien toch nog eens wat gaan snuffelen tussen de stofjes.
Heb zelf al 2 rokjes gemaakt, een bloesje, een paardenfleecedeken en ben nu aan een kleedje bezig (echt al een jaar bijna :p)

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:41

Die quilt is echt gaaf zal wel onzettend veel werk inzitten.

Ik ben gister begonnen met een dekje en tot nu gaar het vrij goed. Had even ruzie met de machine maar daarna ging het harstikke goed, ik ben het dus niet verleerd.

Wel zit ik met het dilemma of ik hm geruit zal doorstikken of dat ik 1 baan in het midden door stik.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:52

Ruth: Geruit. Geeft je meteen meet eravering met de machine.
Ik vertelde jullie een tijd geleden dat ik een jas van suede ging maken. Die ligt nu gesneden klaar. Heb de voering ook klaar, maar wat zie ik toen ik hem bekeek? Vetvlekken! Nu al? Kan ik die voering nog wassen voor ze de jas in gaat? Ik heb alles rondom gezigzagd.
Verder eindelijk dat dubbelfacefleece gekocht voor een giletje waar ik mouwen in wil hebben. Gisteren gekocht op Lapjesmarkt Utrecht. Gisteravond klaar. Alleen de mouw zit er 'gespannen'in. Ik zal hem eruit halen en de armrsgaten wat lager knippen. Dan hoef ik ook minder te rimpelen en gaat de mouwe er 'strak' in.
Nu eerst een ritje maken; groom appte dat ze daar zin in had. Komt goed uit.
Fijne zondag allemaal!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 11:54

Share schreef:
Ik wil ook heel erg graag leren naaien. Heb er echt 0,0 kaas van gegeten. Zou niet weten hoe of wat. Ben ook totaal niet knutselig of handig maar dit lijkt me zo verschrikkelijk leuk om te doen... misschien ook maar eens kijken voor een naai cursus of iets. Als iemand nog iets weet, omgeving bergen op zoom?

Ik wil je best eens komen helpen als je wilt. Ben zelf bepaald geen volleerd naaister hoor, maar ik kan je wel basics bijbrengen en dan mag je gerust mijn map van de cursus lenen om daaruit te oefenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 11:58

De quilt wordt erg mooi! Ik vind het echt super, maar ik begin er zelf niet aan omdat je zo'n groot deel met de hand moet naaien en daar heb ik dus bepaald de pest aan :o

Paardendekjes kan ik niet, is te dik voor mijn naaimachine helaas. Vind ik wel erg jammer want dat was een van de redenen dat ik destijds wou gaan naaien :=

Momenteel niet aan het naaien, wel wat liggen wat ik nog moet afwerken.
Laatste projectje wat ik heb gemaakt (hangt wat raar op de foto ivm klein kledinghangertje, hij was wel recht hoor := ) :
Afbeelding
Maar wat een K*Tstof was dat (jurk), superglibberig, makkelijk rafelen, ik werd er stapelgek van.