[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:20

@vikawiek. Hij is geweldig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 14:47

Dank je Signe! We vliegen naar Dublin huren een auto en gaat touren en wandelen, slapen elke nacht ergens anders, we zitten halverwege de reis langs de westkust.

Wat een geweldig werk weer vikawiek <3 en dankjewel!
Ja klopt, had me zo'n beetje 3 weken opgesloten hiervoor maar het was toch niet te doen :P Ik ga er nog even mee door straks. Ik ben fan van Adriana van Zoest. Zij maakt zo mooi gebruik van olieverf bij het maken van vacht, mooie toets en kleurgebruik. Daar ben ik wat dieper ingedoken voor deze Leeuw.

Ja het was leuk met Nico, veel mooie Vogels gezien. nieuwe die ik af kan vinken is de Brilduiker. In September weer zoiets ergens ander en dan komt Hans Dorrestijn ook. Dat wordt helemaal een feest, heb een zwak voor die man :D <3

Hoe gaat het nu Tazzey, merk je al vooruitgang met deze medicatie?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:28

Thanks meiden! Het gaat langzaam nu de goede kant op. De nachten zijn nu best okay, ik kan redelijk doorslapen, overdag merk ik nog wel flinke beperkingen. Het duurt vaak helaas even voordat dat weer helemaal op pijl is. Maar iedere dag een stapje vooruit gelukkig :o

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:36

Vikawiek, leuk zo'n andere versie. Ik hou wel van wat kleur.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:27

Ik wil graag op iedereen tekeningen reageren.

Maar dat is voor mij een moeilijke iets.

Dus ik reageer alleen op de mei challenge.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:22

Hierbij mijn inzending voor de maandchallange.

Afbeelding

Deze maandchallenge is niet echt mijn ding. Ik vind het ook niet zen en te veel letterlijk en figuurlijk in hokjes denken. Om mijzelf toch uit te dagen heb ik wel wat geprobeerd en ben ik met wat kleur aan de gang gegaan.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:24

Dank jullie <3 Ik had dit nog nooit gedaan, maar toen ik het voorbij zag komen vond ik het wel een mooi beginpunt om vanuit daar een illustratie te maken. Ik had denk ik de bladeren nog kleiner kunnen maken om meer textuur te creëren, maar ik wilde ook een beetje rust voor het oog bewaren.

Goed om te horen Tazzey dat er toch iets van vooruitgang in zit :knuffel:

Ik heb Adriana van Zoest even opgezocht Jis, maar wauw wat een gaaf werk maakt zij! Ik snap wel dat je daar fan van bent :D
En wat een gezelligheid zo met z'n allen vogels kijken :D
Moet ik eigenlijk ook weer eens gaan doen. Ik hoor de scholeksters en grutto's telkens over vliegen, maar wanneer ik thuis ben is mijn luie stoel toch wel erg verleidelijk :o

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:58

@Thats_Me, voor iets wat niet jouw ding is vind ik hen erg grappig en goed gelukt. Het hoofd zorgt ervoor dat ik zin krijg in stroopwafels.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:52

Altijd lekker stroopwafels.

Dat is natuurlijk ook het leuke van de challenge, dat je uitgedaagd wordt om eens wat anders te doen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 00:48

@vikawiek ohhh wat is die geweldig!
Ik vind het leuk hoe je altijd met perspectieven speelt!

@thats_me de jouwe is ook heel erg leuk geworden! Super vrolijk met die kleuren!

@tazzey wat fijn dat het al weer een beetje de goede kant op gaat en zelfs al weer de tekenspullen hebt kunnen oppakken! Je zentangle is ook heel erg tof geworden!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:30

Thats_Me, wat is hij leuk geworden! Het is inderdaad het leuke van een challenge omdat je gedwongen wordt om buiten je comfortzone te stappen. Zentangle is niets voor mij maar uiteindelijk ben je er wel lekker mee bezig.

Ik ga kijken of in mijn creatie vandaag manen en een staart kan geven, hij is zo kaal nu. Ik heb vandaag een redelijke dag dus ik heb goede hoop.

Gaan jullie nog richting bevrijdingsfestivals vandaag? Ik ga doorgaans graag naar het festival bij ons in de stad maar dat lukt dit jaar niet, maar we wonen echt om de hoek dus ik zet de deur lekker open om mee te luisteren. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 10:45

Wat tof Tazzey! Doet me denken aan een met verschillende stoffen in elkaar gezet knuffeldier.
Fijn dat het je iets vooruitgang voelt, zoiets heeft helaas tijd nodig ja.

Ja we gaan straks lekker de stad in voor live muziek! <3 Leuk dat jij vanuit huis de muziek/feeststemming kunt horen.

@vikawiek, :D dat hebben wij met vroeg opstaan om Vogels te gaan kijken, wat nogal in je voordeel kan werken, het lukt gewoon niet.

Ik vond deze challenge best leuk om te doen maar weer niet zo leuk om ook echt de tijd te nemen om het heel mooi af te werken.
Het doet mij denken aan droedelen, dat deed ik vroeger best veel als ik aan de telefoon zat met een vriendin die altijd lang wilde bellen :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:52

Ja dat is heel fijn. We hebben hier wel thuis lekker de BBQ aangehad en met vrienden lekker eten en drinken terwijl we konden genieten van de live muziek.
Ik ben zelf niet zo van de Nederlandstalige muziek maar dit jaar staat Rowen heze hier en die zou ik op zich nog wel een keer live willen zien. Ik heb ze ooit eens bij de Vrienden van Amstel in de jaren '90 gezien en dat was een groot feest. Dus ik hoop ze straks te kunnen horen.

Veel plezier vandaag!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:59

Veel plezier beide! Ik heb geen bevrijdingsdagplannen vandaag, ik ben bij mijn ouders om op de kat te passen terwijl ze op vakantie zijn en ik was van plan om naar de stoffenmarkt in de westerstraat te gaan vandaag waar ik erg veel zin in had, maar ik kwam er gisternacht achter dat die niet doorgaat omdat het vandaag een feestdag is :+ Dus mijn plannen zijn juist in het water gevallen, verder blijf ik ver van de binnenstad vandaan. Gelukkig ben ik hier volgende week ook nog en kan ik dan alsnog gaan (de markt is er elke maandagochtend). Ik heb hier wel een stuk meer teken- en schildermateriaal en een heel stuk meer ruimte tot mijn beschikking, dus ik ben wel van plan om deze week flink aan de slag te gaan.

Vikawieks challenge resultaat vind ik echt heel erg leuk geworden :D Net als de bloesemfjord trouwens, die harde paarse schaduw vind ik erg goed geslaagd.
En eens met wat Thats_me zegt, het is goed om een andere dingen te proberen dan normaal. Ik vraag me af of zo'n zentangle niet vrij goed samen zou gaan met je gelliplate? Dat je patronen tekent en daar op de plaat verder mee gaat.

Ik ben inmiddels ook een eind op weg, ik had niet verwacht dat ik hier het geduld voor ging hebben maar ik vind het dus blijkbaar eigenlijk heel leuk om te doen. Ik zit de hele tijd te kijken naar mensen die in linosnedes patronen gebruiken om grijswaarden na te bootsen en dat wilde ik mezelf toch al leren, en dit lijkt er eigenlijk heel erg op.
Het Tangle-gedeelte is inmiddels af, nu het paarden-gedeelte nog. Ik had ze er achteraf in willen schilderen, maar ergens halverwege bedacht ik me dat dat op deze schaal echt héle kleine miezerige paardjes werden. Ik heb hem nu dus een paar keer door het kopieerapparaat geduwd om wat verschillende dingen uit te kunnen proberen hoe ik dat leuk ga doen.
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 12:27

Wauw Roodvos :wow: wat wordt dat geweldig!

Dank je, man, dochter en misschien zus mee, wordt gezellig!
Je bent ook creatief met stof, als in kleding maken? Lekker zo'n ruime werkplek.

@ Tazzey, idem. Ik heb een behoorlijk brede muzieksmaak maar vind Nederlandstalig vaak niet zo. Broederliefde vind ik wel tof maar is dan ook wel een heel andere muziekgenre dan veel andere Nederlandstalige muziek :D Luister nu veel naar Folk/Americana.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:16

@roodvos. Je kunt inderdaad met bijvoorbeeld poscapennen op een gelplate tekenen. Alleen de uitkomst van een de afdruk is altijd een verrassing en bij zentangel is het, wat ik zo voorbij zie komen, wel de bedoeling dat het strakker wordt. Dat is met een gelplate erg moeilijk te behalen als monoprint. Wel zou je een basis kunnen maken en daarop met bijvoorbeeld fijnlijners de zentangle zetten. Ik heb het wel al eens met lijntekeningen geprobeerd. Misschien dat ik mij er later deze maand nog eens aan waag. De maand is nog lang.

Ik heb vandaag een schetsje van mijn vaas met een tulpenboeketje gemaakt.

Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:44

Zit je nu bij Galway dan @Jis?
Hopelijk ga je de Buren bezoeken. Mijn favo plek…

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 23:34

Burren willen we nog wel heen ja. Zitten nu in Kilkenny. Net live muziek gehad daar in pub Kytelers inn van Folk in time, wat een goede band <3

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:34

Dankje @laurora :o
Ik ben mezelf ook een beetje aan het uitdagen met perspectieven omdat ik merkte dat ik de neiging had om veel van hetzelfde te doen. Terwijl er zoveel meer is dan een paardenhoofd van driekwart aanzicht :D

@jis oh nee, vroeg opstaan kan ik ook niet :') het scheelt dat de weidevogels hier in de weilanden rondom mijn huis de hele dag wel te zien zijn, dat maakt mijn leven makkelijker. Veel plezier daar in Ierland!

@roodvos de challenge is echt heel goed geslaagd, vooral de krullen in de wolken vind ik slim gedaan. Daarmee kan je toch nog die wolkentextuur nabootsen.
Hoe gaat het animeren, of ben je braaf je deadline aan het halen? :))

Wat een schatje @thats_me <3
Ik vind het ook mooi dat je meerdere kleuren hebt gebruikt voor de bloemblaadjes, en die roze en gelige kleur passen goed bij elkaar

Ik wilde een keer werken met aquarel op een andere manier dan de flat wash die ik normaal voor alles gebruik. Dus vooral veel dunne laagjes en het papier wit laten voor de highlights. Is niet gelukt :') ik heb alsnog m'n potloden erbij gepakt. Maar ik ben wel blij met het resultaat, al doet de foto er niet helemaal recht aan
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:00

Hij is wel heel erg leuk geworden Vika, een heel fijne sfeer roept het op. I love it

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:07

Wat een leukerd, Vikawiek :D.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:31

Die is leuk geworden Vikawiek.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:54

Dankjewel Jis!
Jis_ schreef:
*knip*
Je bent ook creatief met stof, als in kleding maken? Lekker zo'n ruime werkplek.
*knip*

Ja! Maar niet heel vaak, ik heb nu over een periode van jaren een paar dingen in elkaar gezet. Ik ben beter in stof kopen dan in tijd vrij maken om er werkelijk wat mee te doen :') Ik was afgelopen donderdag even thuis dus toen ik kon mooi foto's maken van wat shirts die ook nog teken-gerelateerd zijn, omdat ik er wat op heb gezet:
Afbeelding
Afbeelding

Thats_Me schreef:
@roodvos. Je kunt inderdaad met bijvoorbeeld poscapennen op een gelplate tekenen. Alleen de uitkomst van een de afdruk is altijd een verrassing en bij zentangel is het, wat ik zo voorbij zie komen, wel de bedoeling dat het strakker wordt. Dat is met een gelplate erg moeilijk te behalen als monoprint. Wel zou je een basis kunnen maken en daarop met bijvoorbeeld fijnlijners de zentangle zetten. Ik heb het wel al eens met lijntekeningen geprobeerd. Misschien dat ik mij er later deze maand nog eens aan waag. De maand is nog lang.
*knip*

Dat is dan jammer voor de bedoeling, dat hij eigenlijk strak had willen worden.
Je boeket is leuk geworden :j

@vikawiek: die bladeren lijken echt naar voren en uit het papier te komen, heel geslaagd :D De textuur van het potlood op de bladeren vind ik ook een goede toevoeging.
Als ik zeg dat je zo'n paddestoelmuts nodig hebt in je leven, ga je die dan ook maken?

Ik ben nog niet aan het animeren gegaan :') Misschieeeen aan het einde van de maand nog, maar ik denk dat ik het wel mooi vind nu. Er zijn drie versies uitgekomen:

Een met olieverf op waterbasis eroverheen:
Afbeelding
Een met digitaal de zwart-witte tangle er weer overheen gelegd. Misschien dat ik nog wat verder rommel met de waardes want ik vind hem nu iets te heftig, maar ik wilde deze post eruit gooien dus dat komt later misschien nog wel.
Afbeelding
En een simpelere met paardjes erin.
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:22

Dank jullie wel :D

_roodvos_ schreef:
@vikawiek:
Als ik zeg dat je zo'n paddestoelmuts nodig hebt in je leven, ga je die dan ook maken?

Ja fiets, nu moet dat eigenlijk wel hè. Ik heb net wel 7 meter aan ongebleekt katoen binnen gekregen, als ik daar de mock ups voor m'n broek en tuniek uit heb gehaald kan ik daar wel een mooie muts van maken :)) maar eerst moet die broek af, voor dat ik zometeen zonder broek in Winschoten sta maar wel met een prachtige paddestoelmuts

Begrijpelijk dat je niet bent gaan animeren (dat is ook pokke veel werk) en deze versies zijn al echt heel leuk geworden. Ik kan niet zeggen welke ik sterker vind, ze hebben allebei wel hun eigen charme

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:19

@Roodvos.
Ik vind het juist mooi dat je de zentangle via digitaal er nog overheen hebt gedaan.

Super mooi. Geeft mooie diepte.