[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:36

Hoe is het met je wol patpen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:15

Met de vacht bedoel je? Die was dus nog deels vochtig toen ik hem vorige week in bakken in de schuur zette. Donderdag of zo voelde ik dat de vacht onder in de bak gewoon nat was :=. Dus nu ligt de vacht weer buiten op het rek. Moet eerst goed droog zijn voor ik er mee aan de gang kan gaan. Al wel wat stukjes verwijderd waar ik niks mee kan doen. Rest van de vacht moet ik nog uitzoeken maar volgens mij hoeft er maar weinig verwijderd te worden. Er leek nat een stuk vervilt te zijn maar dat was (bijna) droog en kon ik toen wel goed uit elkaar halen. Het spinnen zelf moet nog even wachten tot mijn spinstoeltje er is :D. En ik kreeg vanmorgen bericht van een medebokster of ik belangstelling heb voor een aantal Alpaca vachten.

Breien ligt even stil vandaar het slechte weer _O-. Ik ben momenteel aan het haken (heb al een blaar op mijn vinger ;() en ik wil eigenlijk dit weekend het patroon maken voor mijn werkvest van fleece, dan kan ik dinsdag bij mijn moeder het grote logo laten borduren. Jas is te warm en ongevoerde bodywarmer net niet voldoende. Een vest is altijd lekker om erbij te hebben!

Oh ja, ik heb afgelopen week "even" 40 kleuren katoen gekocht voor het haken. Nu bezig met een bont gekleurd paard in 10 kleurtjes :P.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:19

Duurt nog wel even dus, voordat die echt droog is. En wat leuk dat je ook alpaca aangeboden kreeg, dat is wel hele mooie vacht!

Vest is inderdaad altijd lekker! Ik pas mijn jassen niet meer, naja, ze gaan niet meer over mijn buik dicht := dus ik loop ook in vesten nu.
En weer wat gekocht, haha! Ben benieuwd naar het resultaat!

Ik wil binnenkort ook weer gaan beginnen. Kan me nu weer redelijk concentreren. Denk dat ik eerst maar verder ga met de kerststal, want ik wil toch ten minste wel 1 figuur neer kunnen zetten deze kerst :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:23

Ja, Alpaca is mooi máár: er zit gauw mot in :(. We hebben wel eens (veulen)vachten gekocht in Gelderland. Prachtige vachten die niet bepaald goedkoop waren. Die vachten waren al schoon en konden dus in slopen of jute weggezet worden. Na 3-4 maanden allemaal mot er in, zowel bij mijn moeder als bij mij. En ik weet nog niet wat ze er voor wil hebben. Alpaca moet dus zeker niet te lang in de zak blijven....

Ik ben gisteren vergeten om de vacht in de schuur te zetten dus die heeft de hele nacht buiten gelegen :P. Maar het zonnetje schijnt nu dus ik verwacht dat de vacht vandaag wel droog zal zijn. Dan kan ik hem verder uitzoeken en in een sloop doen. Ik hoop dat komende week mijn spinstoeltje komt (het is 160 km hiervandaan dus ik rij daar niet "even" naar toe). Stoeltje is antiek en zeldzaam en was erg leuk geprijsd :D.

Vandaag wil ik mijn quilttop afmaken (half uurtje werk nog), patroon maken van vest en verder weet ik nog niet. Misschien mijn breiwerk weer eens oppakken. Tenslotte duurt het nog wel even voor ik die pijpen af heb! En ik twijfel nog steeds over de lengte. Ik neig nog steeds naar zo'n 10 cm over de knie omdat ik in de winter toch kousen draag. En kousen óver zo'n legging lijkt me ook niet comfortabel. Met die lengte blijven mijn benen en knieën iig warm, zowel met de fiets als lopend.

Een vest is altijd makkelijk. Ik heb er verschillende. Lekker makkelijk om even aan te schieten ipv een trui. Maar de bezorgers krijgen geen vesten, alleen de chauffeurs }>. Er zijn veel collega's die ook graag een vest willen, maar ja, het zit niet in het kledingpakket... Ik moest even zoeken naar blauwe (zware) drukknopen maar die heb ik gevonden en in huis inmiddels. Patroon zal het meeste werk zijn; de kleurverdeling moet wel kloppen. Wat haal ik me eigenlijk op de hals :?

Maartje: kindje Jezus lijkt me wel toepasselijk om die af te hebben, samen met Maria. Omdat het een onbevlekte ontvangenis was, kan Jozef nog wel even wachten :') :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:48

Ff spammen hoor ;). Mijn quilttop is af:
Afbeelding

Van breien is vandaag nog niets terecht gekomen. En mijn vacht is nóg niet droog... Nu de stukken weggehaald die wel droog zijn. Dat was 1 bak vol dus ongeveer de helft. Misschien nu het wat meer verspreid is, dat het sneller zal drogen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:34

Dat wist ik niet van die mot... Maar dat is inderdaad wel lastiger...

Haha, over die kerststal, daar ga ik voor! En de ezel dan, want die is te schattig om achterwege te laten ;)

Mooie quilt hoor!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:48

Ja, de ezel hoort er ook bij. Tenslotte is zijn voerbak de kribbe waar kindje Jezus in ligt!

Hier weer een stuk verder gekomen met mijn breiwerk. Nog 10 naalden en dan ga ik het kruisstuk breien en daarna de pijpen. Morgen op de koffie bij mijn ouders. Zegt mijn moeder: neem je breiwerk eens mee, dan kan ik ook even lachen >;). Hmmm, zo interessant is mijn breiwerk tot nu toe nou ook weer niet hoor! Het is nog steeds een "gewoon" rondgebreid stuk. Bij wijze van spreke zou het nog een hemd of shirt kunnen worden. Absoluut nog niet zichtbaar dat het een legging gaat worden. Ik denk dat ik het "vergeet" om mee te nemen :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:09

Nu nog de energie om verder te gaan ;)

Haha, lekkere opmerking van je moeder! Wij krijgen wel het eindresultaat he!

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:34

Wat ik met de rondbreinaalden wil gaan doen is een muts breien. Geen idee hoe dat moet, maar wil voor mijn vriend een muts breien voor in de winter! En het liefst een die 2 kleuren heeft, fluor oranje aan de ene kant, en aan de andere kant een bruine kleur! De kleuren van zijn werkkleding! Dus als iemand een patroon heeft houd ik me aanbevolen! Of een uitleg van hoe het moet!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:55

Fantastique: een muts kun je net zo makkelijk met sokkennaalden breien. Zelf heb ik afgelopen winter 2 mutsen gebreid in werkkleuren. Uiteindelijk heb je maar zó weinig steken dat het niet past op een rondbreinaald...
Ik heb dit patroon gebruikt: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 25&lang=nl

Maartje: tzt (of als 1 pijp af is en het wat meer een legging lijkt) zal ik een foto plaatsen!
Ik weet nu zeker dat ik hem korter maak, heb er nog een nachtje over geslapen. Zo'n lange legging zit volgens mij niet lekker met kousen, zeker niet in hoge bergschoenen. Dan zitten er te veel lagen over elkaar in de schacht van mijn schoen. Bovendien gaat het mij echt alleen maar om de bovenbenen en de knieën. Mijn jas is te kort dus de bips was ook koud... Rekening houdend met het feit dat met fietsen de legging (ook) iets optrekt, denk ik zo'n 10-15 cm over de knie aan te houden. Dat wordt gewoon een kwestie van passen. En nee, ik plaats geen foto dat ik die legging aan heb :P. Zit ik wel met het feit dat ik meer garen heb gekocht dan nu nodig is. Maar: ik kan dan een paar bijpassende korte kousen/lange sokken (een tussenmaat eigenlijk tot halverwege de kuit) breien!!!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:11

Ik hoef hem niet aan te zien, ik wil hem af zien ;) klinkt verstandig hem kort te houden!
En sinds wanneer heb jij een probleem met wol over? ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:04

Eindelijk! Mijn vacht is droog en het stoeltje is vandaag bezorgd *\o/*. Dus ik kan spinnen...

Maartje: sinds wanneer kan een breister te veel wol hebben ;). Lekkere warme sokken erbij lijkt me een prima oplossing voor dit "overschot" aan wol :D.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:43

Haha, dat bedoel ik!
Fijn dat je nu aan het spinnen kan, ben benieuwd!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:27

Deze foto wilde ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Het heupstuk is klaar! Op de 2 metalen naaldjes staan de steken voor het kruisstuk. En uiteraard de pijpen op de 2 rondbreinaalden. De achterkant is langer (uiteraard) dan de voorkant dus het ziet er tot nu toe nog een beetje raar uit :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:29

Ziet er al goed uit Patpen! En het blijft een leuk kleurtje :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:47

De foto van mijn eerste zelf gesponnen wol:
Afbeelding

Perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar het heeft een "rustieke" uitstraling :D. Bovendien heb ik voor deze proefdraad niet de beste wol gebruikt. Ik wilde eerst even lekker prutsen en uitproberen. Tenslotte zijn dit mijn eerste stappen in het verwerken van een schapenvacht naar een draad (bruikbare) wol. En toch, ondanks de niet egale gladde draad, vind ik het prachtig worden :j. De streng is nog niet gewassen dus ik verwacht dat het nog wel iets lichter van kleur zal worden. Je ziet amper dat er wat van de vacht af is, dit is zo'n 3-4 uurtjes spinnen. Dus voor ik alles heb gesponnen is het volgend jaar zomer of zo :=.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:05

Wat gaaf! Ik vind dat juist mooi, dat rustieke. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je er mee gaat maken. Moet geen zomerjurkje worden ;)

Hier is de vakantie voor de breinaalden ook over. Maria mist nog een arm, maar dan heb ik alle onderdelen. En ik denk dat ik een dekentje voor de baby ga breien

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 18:20

*\o/* Maartje heeft de breinaalden weer gevonden! Leuk idee om voor Utje een deken te breien.

Het is de bedoeling om een trui te breien van de gesponnen wol voor de komende winter <<). Dus dat wordt doorspinnen... Ik weet eigenlijk al welke trui ik wil gaan breien, dus dat scheelt alweer: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =1&lang=nl. De naalddikte zal goed overeenkomen schat ik zo in.
En ik vind dat rustieke ook mooi hoor! Juist zo'n zelf gesponnen draad hoeft niet perfect te zijn. Vanmiddag heb ik heerlijk buiten in het zonnetje gezeten om te spinnen op de 2e klos want ik wilde het twijnen uitproberen om te kijken hoe dat eruit gaat zien. Gaat met "wat" tijd helemaal goed komen :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:34

Denk dat die trui wel heel gaaf wordt met die wol!

Heb hier nog een leuke hoeveelheid donkerblauw katoen liggen (hoe kom ik daar nu weer aan... O:) ) en dat past prima bij onze rode kinderwagen. Denk dat ik met dubbele draad ga werken, want uit mijn hoofd zijn beide voor naalddikte 3 en dat duurt me te lang :o

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:45

wat een leuke dingen komen der voorbij !
ik brei al lang niet meer en wil weer gaan breien.
En laat ik nou net een kitten krijgen waar ik wat leuks voor wil breien!
Iemand een idee ?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:14

Ben je niet bang dat een kat het meteen weer sloopt? Anders zou ik voor een balletje gaan ofzo, waar je dan kattenkruid of iets dergelijks in doet.

Maria mist nog steeds een arm :+ Ik had het gister naast me liggen op de bank, maar mijn ogen gingen steeds vanzelf dicht :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 23:29

Echt, ik ga zomertruitjes breien of zo. Misschien wordt het dan iets koeler. Dit weer is écht niet leuk meer...
Zo blij dat ik (toevallig) deze week vrij ben. Je loopt op het heetst van de dag >;).
Maar ik heb niet de moed om nu een breiwerkje te pakken. En al helemaal niet die wollen legging.

Eigenlijk ligt al het handwerken stil hier. Ik heb een blaar op mijn vinger van het haken dus dat blijft ook even liggen. Met de pensioenquilt loop ik ook achter op schema. De cadeautjes voor mijn moeder zijn gelukkig wel allemaal op tijd af :D. Verplicht leuk vinden :=. Spinnen doe ik buiten maar dankzij de {:} nu ook even niet. Overigens heb ik een mooier patroon gevonden voor die zelf gesponnen wol. Kabels met patentsteek :9.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:15

Krijg ook niks voor elkaar met dit weer hoor... Begin al te zweten als ik er alleen al aan dénk :=

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:48

Ik moet eigenlijk mijn tweede knuffel op de pennen zetten maar plak nu al. Laat staat met een breinaald onder de oksel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:00

En kriebelgaren in je handen :=