[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:57

ivm met weinig tijd, heb ik me alleen maar bezig gehouden met kleine projectjes. Ik ben tashangers gaan haken ;) Ze moeten nog even gepimpt worden met een lintje en kralen.

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:22

Leuk! Dat was ook mijn plan, om me vooral op deze kleine dingetjes te gaan focussen. Merk wel dat ik ook daar nog flink wat tijd kwijt mee kan zijn, vooral met in elkaar zetten. En ik moet eigenlijk ook even op zoek naar van die ringen en lintjes/kraaltjes idd, dat maakt het net even af. Maar kost ook weer meer geld, en ik ben niet zo handig in het combineren van kleurtjes ed denk ik... Iemand daar tips voor? Hoe zoeken jullie lintjes/kraaltjes bij je projectje uit? Hoe veel hang je er aan?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:17

ik doe dat een beetje op gevoel. Voor in huis heb ik veel brocante haakwerkjes gemaakt (potjes pimpen, zeephangers e.d.) Daar gebruik ik vrnl wit of grijs lint bij. Bij de Action kan je goed slagen. Ze hebben daar ook van die kleine metalen hartjes voor een prikkie. Staat altijd leuk aan een haakwerkje.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:38

Catania katoen is idd erg mooi, maar dat splijt vrij snel. Ik had laatst een fijne katoenmix (50% katoen, 50% acryl) gevonden: Scheepjes Cocktail. Is in allemaal kleurtjes te krijgen en geschikt voor een 2,5 - 3,5mm haaknaald (ik gebruik zelf 2,5mm, het label zegt 3-3,5mm) en splijt veel minder snel. Verder ziet het er hetzelfde als Catania, geloof ook dezelfde prijs.

Leuk die tashangers!

Ik zag op de vorige pagina een patroon langskomen van een pony. Ik had laatst deze afgemaakt (volgens mij had ik daar nog geen foto van geplaatst?):
Afbeelding
Afbeelding
Naar het patroon van Delicious Crochet ^^. :)

Was nu met een nijlpaard ("Happypotamus") van african flower penta-, hexa-, hepta- en octagons bezig:
Afbeelding
Het lijf is klaar, nu de kop nog :)
Edit: 't nijlpaard is van dat Scheepjes Cocktail katoen gemaakt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:40

Wat leuk, zowel die pony maar zeker ook dat nijlpaard! Die ga ik even bewaren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:44

Oh dat nijlpaard!

Scheepjes Nerwen? Waar koop jij dat? :+

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:23

Garen/wol/naaiwinkel in Leeuwarden :+

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:42

o bedankt voor de tips en wat een schattig olifantje hoor!
<3

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:43

Essie73 schreef:
ivm met weinig tijd, heb ik me alleen maar bezig gehouden met kleine projectjes. Ik ben tashangers gaan haken ;) Ze moeten nog even gepimpt worden met een lintje en kralen.

[ Afbeelding ]

hoe maak je dat sleutelhangpaardje?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:45

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:55

Sofy schreef:
Leuk! Dat was ook mijn plan, om me vooral op deze kleine dingetjes te gaan focussen. Merk wel dat ik ook daar nog flink wat tijd kwijt mee kan zijn, vooral met in elkaar zetten. En ik moet eigenlijk ook even op zoek naar van die ringen en lintjes/kraaltjes idd, dat maakt het net even af. Maar kost ook weer meer geld, en ik ben niet zo handig in het combineren van kleurtjes ed denk ik... Iemand daar tips voor? Hoe zoeken jullie lintjes/kraaltjes bij je projectje uit? Hoe veel hang je er aan?

Kleine dingetjes zijn zeker erg bewerkelijk! Absoluut, zeker de hele boel in elkaar naaien.
Welke ringetjes bedoel je, de sleutelhangerringen? Want die bestel ik via markplaats, vaak met 150 stuks tegelijk (á 5 cent per ring)
De kraaltjes rijg ik aan een visdraad of een dun staalkabeltje en sluit ze af met knijpkralen, ookwel gebruikt bij sierraden. Dat dunne staaldraad heb ik een keer gekregen en weet niet waar het gekocht was.
Glaskraaltjes zijn het mooist, maar ook met houten kralen kun je mooie dingen maken. Lintjes komen inderdaad van de action of Xenos (bij de Xenos haal ik trouwens ook de klemmetjes waarmee ik de lintjes aan het ringetje bevestig. Let op: wel een druppie lijm in je klemmetje op je lintjes doen, dan blijven ze veeeeel beter zitten).
Wat vele, en ik ook, doen, is op het einde van een rij kraaltjes een bedeltje doen, maakt het leuk af.
Afbeelding

Afbeelding
Bedeltjes zijn op zoveel plekken van het net te bestellen, o.a http://www.bykaro.nl/c-1247315/cloisonne-bedels/ ik vind dat zij een goede prijs heeft. http://www.pieka.nl heeft ook een hoop, maar die zijn vaak duur tenzij je een mooie uitverkoopt scoort.

Qua kleur gebruik ik bij de paardjes altijd de kleur die in het halster zit, gecombineerd met bijv. wit van de bles of de kleur van het paard. De kleur van het halster laat ik met 2 strengen ook terugkomen in de staart zodat het een geheel wordt.
Als er vragen zijn... shoot me!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:40

Ik ben net begonnen :) met spullen van de zeeman. Heb ondertussen al een pinguin en snoopy gemaakt, vond ze alleen een beetje slap. Bleek dat mijn haken niet was zoals het hoort, heb alleen op de achterste gehaakt. Al doende leert men :)
Ben nu dus wel op de goede manier bezig gelukkig. Nu bezig met skipper (van madagascar). En moet even op zoek naar kleurtjes want met zeeman en wibra ben je al snel gebonden aan zwart en wit.

Die sleutelhanger paardjes zijn ook wel erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:59

Nerwen schreef:

Dat is niet in de buurt nee :')

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:24

Bedankt voor de foto's Krissis! Dat geeft mij al flink wat meer inspiratie om mijn tashangers/sleutelhangers op te leuken :).
150 sleutelhangerringen tegelijk is wel enigszins veel, dan moet ik wel heel veel meer gaan haken wil dat op een gegeven moment op zijn! Maar zou je misschien toch hier een link willen plaatsen naar via welk adresje jij ze dan bestelt? Dan kan ik daar ook eens kijken. Zijn ze toevallig ook bij hobbywinkels te krijgen dat iemand weet?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:30

Mag ik me ook melden? Ben ook aan het haken geslagen en heb al bijna een uil af en een vreemd eendenlichaam. Bij de laatste moet ik nog vleugels, poten en een snavel haken.
Ik heb laatst het boekje amigurumi en forest friends gekocht en heb voor wimpie de wasbeer garen gekocht bij boekenvoordeel. Daar ga ik straks mee beginnen.
In het boekje staat dat je haaknaald 2,5 nodig hebt, maar ik heb 2,7. Dat kan toch ook wel prima of niet?
Als jullie het leuk vinden, wil ik wel foto's plaatsen als er wat af is. :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:18

Ja! Projectjes die af zijn, zijn altijd leuk om te zien :D. Overigens ben ik ook altijd geïnteresseerd in de tussenstadia.
Overigens vind ik maat 2,7 voor een haaknaald wel typisch, dat heb ik nog nooit voorbij zien komen. Maar lijkt me geen probleem als het zo weinig scheelt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:24

Ja, je ziet ze niet vaak. :+ 2,75 nog wel, maar 2,7. Ik ga gewoon eens een proeflapje maken. :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:30

De uil die nog vleugels en oren moet. Vind het patroon alleen niet zo. Dus weet niet of ik die nog ga afmaken. Haha
Afbeelding

En de eend. Hij ziet er een beetje vreemd uit. Een heel groot hoofd en een heel klein lichaam. :+
Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:48

Kan op zich best nog wat worden, allebei, dus ik zou ze sowieso even afmaken! Anders opsturen naar het poekie project (google even), daar zijn ze blij met alle creaties volgens mij :D

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:08

Jans schreef:
Nerwen schreef:

Dat is niet in de buurt nee :')

Dat dacht ik al :') Maar Scheepjes is wel een heel bekend merk, het zou me verbazen als ze dat niet ergens bij jou in de buurt verkopen.

joliene schreef:
In het boekje staat dat je haaknaald 2,5 nodig hebt, maar ik heb 2,7. Dat kan toch ook wel prima of niet?

Ja, dat maakt helemaal niks uit hoor :) Het is belangrijker dat je maat haaknaald bij je wol (of katoen/acryl etc.) past, dan dat je dezelfde haaknaald als in het patroon staat gebruikt. Bij breien is dat bijv. wèl een aandachtspunt, maar dat komt omdat je met breien vaak dingen maakt die precies op maat gemaakt moeten worden (kledingstukken e.d.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:24

Ik gq vanavond maar even langs een zeeman hier in de buurt, eens kijken of ze wat hebben :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:34

Uhm... Zeeman heeft alleen dikke acryl, hetzelfde als de Wibra :+
Als je mooie katoen wilt zul je echt naar een wol/garen/naai/hobbywinkel moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:39

Ik hoorde van een collega dat ze hier dus katoen hebben bij de zeeman / wibra :+ dus ik ga gewoon even kijken :+

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:45

Ze hebben soms inderdaad wel katoen liggen. :)

@sofy, leuk project. Ga het onthouden!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:56

Dat ziet er leuk uit!
Ik ben er niet bekend mee en heb niet alle topics doorgelezen, maar vraagje, hoelang ben je nou zoal bezig aan een zo'n beestje?
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan maar lijkt me best wel een relaxte hobby om te hebben (en goedkoper dan paarden enz. :p)