[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:06

Zo die laatste ziet er echt profi uit zeg. Wij moeten nog steeds beginnen aan onze
val, maar misschien dat we van het weekend dan toch een start kunnen maken.
Skippy is al opgepompd nu de rest nog :o

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:27

@opisop_shop:
Zó, ik was best trots op de mijne...maar je hebt altijd baas boven baas hè? Die van jou ziet er echt superstrak uit zeg!
Heel mooi gemaakt. Nu hopen dat de dazen ook worden aangetrokken ;)

Vind ik ook het leuke van dit topic, dat mensen steeds creatiever en inventiever worden in hun ontwerp. Wie weet kunnen we ooit nog de Bokt Dazenval © op de markt brengen. Maar dan voor 25 euro, hahaha.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:36

Jannepauli schreef:
Maar.. hoe ga je de dode dazen ( in de hoop op een rijke oogst) verwijderen?

De val kan in totaal er los afgehaald worden. Hij zit vast met 2 stukjes duct-tape en kan zo dus geleegd worden. Ik wil hem gewoon een aantal dagen laten hangen (afhankelijk van de vangst) en hem dan legen.
Ben overigens nog niet helemaal tevreden over deze constructie, wilde eigenlijk een flessenhals op een flessenhals doen, maar ik had een fles te kort en die andere fles paste niet. Ik ga dus nog een nieuwe val maken. Maar voorlopig doet deze het nog wel even.
Ga zo naar stal om hem te bekijken.

Patroon van het rokje heb ik dus per PB gekregen van Jeanettef, daar zat ook een goede uitleg bij. Je mag officieel geen PB's openbaar maken, dus ik zal zelf nog wel even een goede beschrijving maken. Maar ik heb het dus niet zelf bedacht ;)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:40

Jeannettef@ Zou je mij ook het ontwerp (rokje) kunnen pb-en?

Heb nu een aantal dingen gekocht
Hopelijk kunnen we zondag onze eerste val gaan maken.
Was jullie skippybal ook rond de € 9,00?

kaatje77

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:54

@opisopshop, waar haal je die slabakken vandaan met zo'n brede rand. :oo

Die moet ik ook hebben. :))

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:09

mariekee, gebroken hoepel even recht afzagen en dan bij de breuk een mof van elektriciteit doen en daarover duktape. De mof vangt dan de spanning vd hoepel op en de ducktape zorgt ervoor dat de mof op zijn plek blijft.

Ik heb hem nl. bewust uit elkaar gehaald om te vullen met zand.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:40

jammer dat de foto's er niet meer opstaan. Kan misschien iemand ze nog eens plaatsen, zodat het stap voor stap te zien is.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:43

Kijk even een blaszijde terug :D

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:44

Zou je ipv een klamboe ook een dunne gordijnenstof kunnen gebruiken?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:49

Ik denk het wel, maar je moet er goed op letten dat het niet te veel zonlicht tegenhoudt. Daarom is gaas ook beter. De skippybal moet namelijk wel op kunnen warmen door de zon.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:21

Maar de echte is voorzien van een soort plastic.
Ik bedoel z'n vitage gordijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:01

Onze slabakken komen bij de Xenos vandaan, a E2,00

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:03

Snadrem schreef:
Misschien is het slim om bij die constructie altijd een klein laagje water er in te laten staan? Dan kunnen ze niet vanuit de vangkamer weer op de trechter klimmen om als Daas Cruise te ontsnappen.

Maar de trechter heeft dezelfde diameter als de gewone flesconstructie, dus terugkruipen wil niet toch?
En ik kan er niet hoger water indoen want dan loopt het er via de bovenkant van de trechter weer uit ;)

Bedankt voor de complimenten trouwens, mn vriend vind het erg leuk om te horen dat het er profi uitziet :D
Ben echt zeer benieuwd naar de vangst morgen, heeft hier alleen wel de halve dag heel hard geregend, dus vast niet zo d(w)azig weer vandaag...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:29

Wilde hier graag even informeren hoe jullie paarden op de dazenval reageren.

Heb namelijk begrepen dat de dazenval bij mij op stal vandaag is weggehaald omdat een paard in de bak het erg eng vond (hij hangt achter het hek in het land). Mijn eigen bijrijdpaard vond het ook erg eng. Anderen zijn wat nieuwsgieriger, de shetlander boeit het helemaal niet.

Hoe lang duurde het voor jullie om de paarden te laten wennen aan de val als je hem in het land zette? Ben benieuwd naar de ervaringen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:53

bij mij hangt ie buiten de wei en zijn ze er helemaal niet bang voor, vanaf dag 1 al niet. ( ook het veulen intresseerd het helemaal niets)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:27

Zo reageerde Storm, maar ja die vind alles interessant :D

Afbeelding

Ze kunnen er niet bij, staan nu ook even in 1 landje verderop dus zit behoorlijke afstand tussen.
Maar wanneer ik met Storm nu hier zou gaan rijden moet ik hem er vast de eerste keer even een paar keer langs pushen omdat hij ff moet wennen aan dat ding.

Wel raar dat ze hem weghalen, in plaats van dat je het paard gewoon leert wennen aan dingen :S

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:29

Ik had mijn val 3 seconden hangen en toen zette Hans zijn tanden al in de hoepel :') Amber stond van een klein afstandje te kijken maar ze vond het daarna gewoon goed.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:31

Hier geen een paard bang voor de val. Heb er twee staan waarbij stuk of 9 paarden in directe omgeving stonden. Een val is helaas gesneuveld en moet gerepareerd worden. De andere val met bakje en trechter leek goed te gaan, maar vangt de laatste dagen niets. Moet ook zeggen, de paarden hebben nu ook geen last van dazen.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:35

Na gisteren het hele topic te hebben doorgebladerd en alle mooie creaties te hebben bewonderd, ben ik vandaag op jacht geweest
naar de benodigdheden. Bij blokker een skippy gehaald en bij Xenos hordoek. Was voor dakramen, met elastiek. Die heb ik er al uitgesloopt :D
Een hoepel had ik volgens vriendlief niet nodig. Die heeft nog iets van buis-achtig iets.
Alleen nog zwarte lak, maar de automaterialenzaak was al dicht.
Hij heeft gisteren meegekeken, volgens mij heeft hij al een constructie in zijn hoofd. Ben er zelf nog niet helemaal uit. We hebben een wespenvanger, die wil hij gebruiken. Mij lijkt het met flessen handiger.
Ook heeft hij zich bedacht hoe de val makkelijk geleegd kan worden. Maar ik snap dat toch niet als hij het me uitlegt :o?
De skippy-ophang-constructie van opisopshop ziet er erg goed uit.
Ook het rokjes model. Daar zou ik ook wel het patroon van willen.
Bij sommige klamboe-modellen, zie ik dat er tussen de val en het gaas nog plek is waar de dazen zitten.
Met het rokjesmodel is dit niet zo.
Hopelijk gaat vriendlief morgen alvast met het gaas aan de slag. Heb zelf morgenvroeg eerst les. Daarna even zwarte lak halen en alvast de 1e laag erop spuiten.
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Intussen hou ik dit topic goed in de gaten ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:29

opisop_shop schreef:
Zo reageerde Storm, maar ja die vind alles interessant :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6ZSX4GJ.jpg

Ze kunnen er niet bij, staan nu ook even in 1 landje verderop dus zit behoorlijke afstand tussen.
Maar wanneer ik met Storm nu hier zou gaan rijden moet ik hem er vast de eerste keer even een paar keer langs pushen omdat hij ff moet wennen aan dat ding.

Wel raar dat ze hem weghalen, in plaats van dat je het paard gewoon leert wennen aan dingen :S

Ja, ik ben ook meer zo. En een aantal stalgenoten was al langs gegaan om hun paarden te laten kijken.
Maar een stalgenootje wilde vanmorgen gaan rijden in de bak en haar paard (arabiertje) ging volledig door het lint, zelfs steigeren enzo. Dus toen hebben ze hem maar even in de stal gehangen.
Heb hem nu 100 meter verder het land in geplaatst in een stuk wei waar 3 Tinkers staan, die zijn meestal wel relaxed met dat soort dingen en die eigenaren vinden het allemaal prima. Hij hangt daar overigens ook wat meer in de zon, dus dat is wel voordelig.
Hoop alleen niet dat ze hem gaan slopen, maarja...dan maak ik wel weer een nieuwe. Ik weet nu hoe het moet.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:17

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar het lijkt me toch nog wel een pittige opgave om daadwerkelijk zo'n val te maken. Dus petje af voor iedereen! Ik wil er toch (een keer) aan beginnen en heb alvast een klamboe gehaald (Kruidvat, 4 euro). De bal bij de bart smit in combinatie met hema lak lijkt ook een goede te zijn, dus die winkels ook maar eens bezoeken. Ik ben erg onder de indruk van de degelijke slabak constructie, dus de Xenos staat ook op mijn wensenlijstje. Alleen vraag ik me af of ik wel handig genoeg ben hiervoor... Hindernissen klussen gaat goed, maar dit soort dingen...ik weet het nog zo net niet. Al;s ik er niet uit kom, hoop ik op een beetje hulp van jullie hoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:25

Als je iets niet snapt, vraag het gerust in dit topic. Zat mensen die er nu al eentje hebben gemaakt, dus hulptroepen genoeg!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:49

Wat betreft de reactie van mijn paarden op 'dat monster in de wei'... ik heb een zéér heethoofdige merrie die al kan schrikken als een voorwerp dat gisteren op plaats A lag, vandaag 20 cm verder op plaats B ligt. Ze is alert op alles wat ze ziet en handelt ernaar door heftig te blazen, het 'voorwerp' te gaan omcirkelen en wat flinke bokken, galopjes en 'snuiverds' in de mix te gooien. We hebben het hier dus over bv een bezem die tegen de bakrand stond, een opstappertje dat in een van de weides bleef staan of een schriklintje dat gisteren nog aan de draad bungelde maar nu opeens op de grond ligt. Tja, en als mevrouw merrie het signaal 'SCHRIK!!!!' geeft, dan doet mijn relatief rustige Fries natuurlijk mee want mevrouw merrie is de baas en wat zij zegt doen wij ook.
Misschien scheelt het dat de dames de opbouw van de val vanuit hun stallen hebben kunnen aanschouwen, maar ik verwachtte wel spektakel als ik ze na de plaatsing van het ding weer op de wei zou laten.
Welnu, er werd inderdaad even feest gevierd, rondgerend, gesnoven, gebokt en op veilge afstand naar het monster gestaard.. mijn oplossing is in zo'n geval simpel: ik loop voor de dames uit naar het monster toe, ga erbij staan en dan schijnen ze te snappen dat als ik het kan, er voor hen ook geen gevaar meer dreigt. Dus.. bij het passeren van de val werd er nog wel wantrouwig naar het ding gekeken, maar het gras van de wei was aanlokkelijker en werd er binnen 10 minuten weer gegraasd en was het circus voorbij. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:15

hmmm helaas zat er nog geeneen daas in de val vandaag :(
Maar het waait dan ook knetterhard in de wei en er vallen met regelmaat stevige buien, dus was te verwachten. Heb dus ook geen daas gezien in de hele wei ;)

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:03

Ik zit nu op 't hooi voor Zoë's stal en heb ik dezelfde ruimte [wel open, of course, anders ga ik er niet spuiten :+ ] de skippie opgehangen, ik ga m nu spuiten en dan kan Zoë er vanavond al naar kijken. Casper zal er niet verkeerd op reageren als Zoë ook rustig doet dus leek 't me slimmer om het bij Zoë's stal in de buurt te hangen :)

Ik ga nu spuiten :D