[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:39

Probeer het resultaat eerst even uit op een ander papiertje.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:19

sprietlover schreef:
Heei ! heel vaak als ik iets teken DURF ik er niks anders bij te doen (pastelkrijt ofzo)
Bang dat ik het verpest !
Heb je tips?

Gewoon doen Vork
klinkt heel raar maar door dingen te 'verpesten' leer je juist, hier zijn er ook heel wat de prullenbak in verdwenen hoor Ja

Ik heb geen idee over de combi van acryl met olieverf

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:53

Je moet juist zoveel mogelijk verpesten Nagelbijten / Gniffelen ! Alleen dan leer je de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van je materiaal kennen. Niets durven is op safe spelen = stilstaan en stilstaan is een creatieve moordenaar. Zo, dat heb ik vandaag weer mooi gezegd Vork !

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:51

Hahahaa.. okee !
Thnxx

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:10

Remy schreef:
Je moet juist zoveel mogelijk verpesten Nagelbijten / Gniffelen ! Alleen dan leer je de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van je materiaal kennen. Niets durven is op safe spelen = stilstaan en stilstaan is een creatieve moordenaar. Zo, dat heb ik vandaag weer mooi gezegd Vork !

Wauw idd mooi gezegd Haha!
Hoewel ik zelf stilsta Nagelbijten / Gniffelen durf niks te verpesten Scheve mond

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:08

Ik deed altijd gewoon mijn schets even 4x kopieeren, gewoon op print papier, dan kun je daarop oefenen en wat dan het beste uitpakt ga je op je tekening zelf doen Ja

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:24

Ook goed idee, Oke, Nieuw probleem (zo hebben we wat te doen)
Ik heb eindelijk mijn tekenspullen gevonden Tong uitsteken
Acrielverf, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik schilder er al een tijdje , mee , maar ik wil nu hele andere dingen maken !
Tips, Welkom !

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:35

Kun je een voorbeeld geven van wat je wilt sprietlover?
Misschien kun je eens een setje kopen met daarin allerlei verschillende structuurpasta`s om eens te proberen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:40

Sprietlover, je kan wel bij alles hier wat in het topic zetten. Maar misschien kan je eerst het topic eens doorlezen, gewoon gaan proberen en oefenen en pas bij specifieke problemen of vragen het hier neerzetten? Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:00

Misschien iets handigs waar de andere schilders ook iets aan hebben:
Bij de verdunners voor olieverf (ook de reukloze) komen schadelijke dampen vrij. Vaak stinkt de hele kamer naar een scherpe ongezonde lucht. Nu heb ik naast mn schilderijen de fresh air globe staan en binnen een paar uur was de scherpe lucht uit mn huiskamer verdwenen.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:45

Ik heb een vraagje..

Ik heb Pastelpotloden van Conté a paris n ik heb een probleem met de details..
Ik krijg die punt van dat potlood niet scherp genoeg om goede details te maken (gebruik een stenlimesje voor het slijpen)
Ik ben bezig met een auto en durf de grill niet te zien dat is zo'n prielwerk en ik ben al zo ver en heb er al zoveel tijd inzitten (het is een kado voor mijn vader vandaar dat het ook niet mag mislukken)..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:01

Hoe scherp is je mesje? Als je mesje niet scherp (en stevig) genoeg is wil je punt nog wel eens breken of niet scherp genoeg afgesneden worden. Wat je ook kunt doen is er een hoekje (voorzichtig!) afslaan waardoor je een 'punt in je punt' krijgt die soms echt heel fijn is. Deze pastelpotloden kunnen dat wel aan omdat ze erg hard zijn. Dan probeer je die punt even op een ander vel zodat je weet waar hij precies zit en je niet een lijn trekt waar je hem eigenlijk niet wilde (en ook niet dacht dat hij zou verschijnen als je begrijpt wat ik bedoel, dat gevaar heb je nl met oneffenheden in de punt). Werken met een mesje om te slijpen (anders dan een slijper) vereist ook even wat oefening. Ik had dat ook niet meteen onder de knie maar inmiddels is het een tweede natuur geworden en kan ik echt hele scherpe/dunne punten maken. Succes.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:08

Als aanvulling op JoSav zou je eventueel ook nog de punt over een (fijn) schuurpapiertje kunnen halen. Ik heb verder geen ervaring met pastel maar kan me zo voorstellen dat je daarmee ook een redelijke punt kunt krijgen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:11

Ik denk bij de stevigere soorten (potloden sowieso daar gebruik ik ook wel schuurpapier voor idd) dat het zeker kan, alleen de hele zachte pastels zou ik niet zo durven zeggen eigenlijk, nooit geprobeerd...

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:43

oke dank julliewel! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:39

sprietlover schreef:
Heei ! heel vaak als ik iets teken DURF ik er niks anders bij te doen (pastelkrijt ofzo)
Bang dat ik het verpest !
Heb je tips?

neem een foto... dan heb je altijd de foto nog als het faliquant misgaat Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:46

overigens...

wbt pasteldrama's...

Daar heb ik echt mee moeten leren tekenen... Bij mij ging echt alles wat ik met pastel deed helemaal mis... Het lukte gewoonweg niet Tong uitsteken
Had een doosje van 5 euro van de kruidvat, en dacht dat het daaraan lag...

Maarja op een zekere dag had ik ' de slag' te pakken... En toen lukte het ineens wel, ook met mijn krijtjes van euro Tong uitsteken
Persoonlijk gebruik ik een doezelaar... Snap ook totaal niet hoe mensen zonder kunnen werken Haha! Dat lukt me gewoon niet, en dan worden je handen ook zo vies Bloos (ik vind poeder aan mijn handen dus echt vreselijk.... dara krijg ik echt kouwe rillingen van Tong uitsteken)..

Werk nu wel met krijtjes van rembrandt... Maar qua werkwijze doe ik niet zoveel anders... Nu gebruik ik mijn rembrandts ookal weer een jaar of 2... Maar ik moet zeggen dat ik in het begin ook niet echt het verschil merkte. Nu ben ik ook geen ontzettend ervaren kunstenaar ofzo... Tong uitsteken

Maar de moraal van het verhaal is meer, dat je met goedkope materialen wel de juiste techniek kunt leren gebruiken denk ik zo Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:05

Met een doezelaar - hoe doe je dat met verschillende kleuren dan?
Ik gebruik dus inderdaad mijn vingers, en zit er bij het tekenen dus ook helemaal onder - elke vinger een andere kleur en om de 15 minuten of zo handen wassen omdat het toch niet erg gezond spul is. Met een wattenschijfje of iets "harders" dan een vinger veeg ik toch al snel de helft weer van het papier af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:08

highwaykind schreef:
Ik gebruik dus inderdaad mijn vingers, en zit er bij het tekenen dus ook helemaal onder - elke vinger een andere kleur en om de 15 minuten of zo handen wassen omdat het toch niet erg gezond spul is. Met een wattenschijfje of iets "harders" dan een vinger veeg ik toch al snel de helft weer van het papier af...

hmm, ik heb een schuurpapiertje bij de hand, om mn doezelaar schoon te schuren Knipoog en daarbij heb ik ook 5 doezelaars (bij de kwast kun je zo' n set kopen met verschillende diktes... Is niet zo duur Knipoog

ik gebruik dan itt tot de meeste hier ietsje groffer papier Lachen... Dus mss dat het dan ook beter blijft zitten? Ik heb geen idee... Heb iig er geen last van dat ik het 'eraf' veeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:08

highwaykind schreef:

hmm, ik heb een schuurpapiertje bij de hand, om mn doezelaar schoon te schuren Knipoog en daarbij heb ik ook 5 doezelaars (bij de kwast kun je zo' n set kopen met verschillende diktes... Is niet zo duur Knipoog

ik gebruik dan itt tot de meeste hier ietsje groffer papier Lachen (aka velletje karton van de V&D, vind ik zelf het fijnste werken..).. Dus mss dat het dan ook beter blijft zitten? Ik heb geen idee... Heb iig er geen last van dat ik het 'eraf' veeg...

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:20

vandaag het hele topic doorgelezen, ik blijf het volgen Ja

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:24

ik ga het ook weer volgen[[heb niet het hele topic opnieuw gelezen]]

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:04

Ik heb een probleempje;
Ik ben Wentworth Miller aan het tekenen, lukt opsich best aardig maar eenmaal aangekomen bij het haar wil het niet echt meer!
Het lukt niet, ik weet niet hoe ik het voor elkaar meot krijgen om gemilimeterd haar te tekenen (heb al verschillende blaadjes probeersels weggegooit omdat het nerkens op leek..)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:29

Met streepjes langs de grens en het haar tussen de grens met stipjes?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:41

Tip: als je met kleurpotlood werkt, maar het papier VEEL uit.
Canson Mi Teintes bevalt erg goed, heb ook een ander merk (??) en dat pakt iets minder goed maar wil ook wel, en normaal Fabriano tekenpapier wil echt voor geen meter.