Ten eerste: hartstikke bedankt iedereen voor de reacties en de tips. Ik kan niet op iedereen apart reageren, dat kost gewoon echt teveel tijd, dus ik pak er een paar uit:
DanielleVos schreef:Victory-Boy: dankjewel voor het lieve compliment! Ik vind die cartoons echt geweldig, vooral die eerste nadat hij is ingekleurd! Hoewel het vrij 'simpel' is gekleurd maakt het echt een groot verschil, het maakt de cartoon veel sprekender! Wat betreft het inkleuren, ik kan me herinneren dat ik heel vroeger wel eens bij iemand in het atelier was die met een speciaal soort inktpennen kunstwerken maakte, dat kleurde zo mooi in op papier! Streeploos en super 'vivid'. Volgens mij trok ze wel de buitenlijnen van de tekening over met een soort wasstift. Dat hield dan de uitloop tegen.
Dank je voor je compliment! Ik ben nog steeds op zoek naar iets dat mooi streeploos in kan kleuren, maar heb het helaas nog niet gevonden. Ik doe voorlopig maar met de spullen die ik al heb, maar je weet zeker niet meer wat hij precies gebruikte?
Selina schreef:Victory-boy: Die schubben in de staart waren vast veel werk

Leuke schetsen. Schaduw is ook lastig, probeer gewoon goed naar voorbeelfoto's te kijken, wat zijn de belangrijksts schaduwen en laat ook ruimte over voor highlights.
Dank je wel. Schubben vielen wel mee, maar was wel heel saai om te doen, haha. Goede tip van de schauwen, ga ik proberen op te letten.
xyzutu2 schreef:@ Victory-Boy, mooie warme kleuren rond die zeemeermin, leuk bedacht, die glitters op de staart, die geven echt zo'n schubben-gevoel. Hoe werken ecoline brushpennen precies? Ik ken ecoline wel, maar van die pennen heb ik nog niet eerder gehoord.
Het steigerende paardje kende ik niet, maar ik vind hem zeer geslaagd, hij heeft echt van die stevige ponypootjes.

Dank je wel, ik word er verlegen van.
Ecoline brushpennen werken eigenlijk hetzelfde als gewone ecoline. Je kan ze gewoon zo als stift gebruiken, of een meer waterverf effect krijgen door op nat papier te werken of het papier (of gedeeltes ervan) na het tekenen nat te maken. Je kan ook wat water in een bakje doen en daar een (of meerdere verschillende) brushpen in dopen tot je een gewenst kleureffect krijgt. Het vloeit wat minder als de echte ecoline, vind ik zelf en ze vallen me ook wel een beetje tegen. Maar het voordeel is dat ik ze sneller pak dan dat ik de inkt pak (die ik (nog) niet heb), omdat ze wel makkelijk werken. Ik heb geen kroontjespen of penseel nodig, gewoon de brushpennen en een waterbrushpen. Eigenlijk dus ecoline in een stift vorm.
@oey-lover: Hele mooie schetsen weer! Dat blijf ik zelf toch echt het mooiste vinden, ook om zelf te doen... gewoon lekker schetsen.
@Michellette: Practige tekeninge weer en dat in maar 30 minuten, poeh, ik doe het je niet na.
@Telpeva: In een woord
@Seven en Selina: Zo mooi gedaan die Fries. Ik ben nu ook bezig met een portret van mijn (zwarte) pony, maar ik blijf het moeilijk vinden om zwart in te kleuren. Ik weet dat je andere kleuren erbij moet pakken (blauw, paars, rood, oranje of wat je dan ook ziet en afhankelijk of het paard blauwzwart of bruinzwart is), maar het lukt me nog steeds niet. Dus ik vind het superknap van jullie beide dat jullie dit zo goed kunnen.
@murphypower: Derwents zijn hele goede potloden. Ik heb veel Faber Castells, maar zeker ook een aantal Derwents. En je hebt lekker veel kleurtjes.
@Pleun02: Hele mooie schets al. Ik hou sowieso wel van grote ogen en deze pony heeft echt supermooie grote ogen. En je bent ook nog eens heel goed in ogen inkleuren zag ik al eerder, dus dat komt helemaal goed!
@monikasweety: Supermooi! Wat een werk al die haartjes, haha. Ik heb geen geduld voor al die details, dus hou ik het meestal bij cartoons of schetsen. Maar ja, ik wil mezelf ook verbeteren dus zal ik er ooit toch aan moeten geloven.
@Wendy15: Ik vind je schetsen echt helemaal 
@sanneb: Je hondjes ... om op te vreten.