fantastique schreef:Heb even een vraagje,
Ik wil graag gaan breien met een rondbreinaald.
Nu was ik aan het kijken op internet, maar je hebt verschillende lengtes?
Wat is de meest voorkomende lengte?
Of hoe werkt zoiets?
Rondbreinaalden zijn er in 40-60-80-100-120 cm. Dit is de totale lengte, van punt tot punt. Meest gebruikte lengte is 40 en 80. De langste van 100 en 120 worden doorgaans gebruikt bij kantbreien waarbij je honderden steken op de naald hebt staan.
Er zijn ook systemen met losse punten en draden. Daarbij kun je zelf de lengte van de draad bepalen want je kunt ze koppelen. Een forse investering maar omgerekend veel goedkoper dan alle naalddiktes en lengtes apart te kopen!
Zelf heb ik altijd een beetje ruzie met rondbreinaalden; ik kan er ook alleen maar mee rondbreien. Daarmee bedoel ik: sommige patronen gebruiken een rondbreinaald om heen en weer te breien met een groter aantal steken. Dan zijn 2 naalden handiger dan 1 naald. Maar dat is mijn mening!!! En voor relatief weinig steken die toch rond gebreid moeten worden (mouwen bijvoorbeeld) gebruik ik liever sokkennaalden dan de magic loop methode of 2 rondbreinaalden.
Metalen naalden vind ik altijd wat stroever, zeker als ze nieuw zijn. Daarom brei ik liever met houten rondbreinaalden.
Wat wil je er mee gaan breien?