[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:00

Heb nu fotoos van mijn halster :)
Zit op ipad.. Maar mijn site met foto's staat in mijn onderschrift! :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:23

Wat een leuk idee, een halster ombreien! Ik vind het er wel een beetje rommelig uitzien, misschien is het mooier om het in één kleur te doen? Hoewel dit weer wel heel vrolijk is. :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:42

Nee ik heb het bewust in verschillende kleuren gedaan anders vond ik het wat saai. :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:49

Is ook wat voor te zeggen. (:

Ik wilde eerst iets soortgelijks maken, namelijk luipaardprintstof op een halster naaien. Maar uiteindelijk heb ik een übertof kant en klaar glitterhalster gekocht. Ik moet alleen nog een bijpassend touw vinden/maken, maar dat wordt waarschijnlijk niet breiend, want ik zou niet weten hoe je een touw breit. :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:51

Leuk hoor, die halsters!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 17:46

Leuke halsters!

Dinniej: zou je over een touw niet iets kunnen breien in een glitterwol, passend bij je halster?

En omdat het zulk lekker weer is, ben ik (voor de 2e keer) begonnen aan mijn legging:
Afbeelding

Ik heb een nieuwe rondbreinaald gekocht en om de een of andere duistere reden is bij het overzetten naar de nieuwe naald mijn breiwerk gedraaid na 5 pennen. Dus uithalen en opnieuw beginnen :=. Er zijn nu 53 naalden af van de 90 voor het heupstuk. Gelukkig duurt het nog even voor ik deze aan zal (moeten) doen. Breit wel lekker maar de pijpen zullen wel een tijdje duren voor die af zijn!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:40

Als je iet op of over of wat dan ook doet voor een halstertouw, let dan op dat het niet synthetisch is. Dat doet heel auw aan je handen als ze zich dan lostrekken en jij vasthoudt. Daarom hebben wij alleen katoenen touwen op stal.

Gaaf kleurtje Patricia! En ga rustig verder hoor, we hebben nu eindelijk zon!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:55

Ja, ik vond dit kleurtje ook gezelliger dan wijnrood en grijs :D. Niet dat iemand het zal zien behalve mijn man (en ik uiteraard) maar het gaat om het idee! Ik heb het aan 3 mensen verteld in het dorp dus binnenkort weet het hele dorp het _O-. Iemand vroeg of ik er ook voeten aan ga breien. Nee dus. Zou natuurlijk wel kunnen maar wegens hygiëne doe ik dat maar niet. Deze legging kan ik 4 dagen dragen in geval van kou. Maar 4 dagen dezelfde sokken dragen :n, echt niet. Wie weet hou ik genoeg Alpaca over om bijpassende sokken te breien. En anders heb ik nog grijze Alpaca en 2 bollen sokkenwol van dezelfde kleur voor sokken. Die sokken kunnen wel met grijze Alpaca want in de sokkenwol zit tenslotte ook grijs!
_O- Ik lig in een deuk wat het weer betreft: vorige week zondag en maandag was het wat minder. Precies in die 2 dagen heb ik een korte broek gemaakt voor het werk. Toen heb ik dus niet gebreid aan deze legging. Daarna ben ik weer gaan breien en werd het stralend weer. Met temperaturen rond de 20-25 is het lekker werken buiten hoor :)). Ik begin al aardig te verkleuren.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:15

Volgens mij zijn heel veel halstertouwen synthetisch, of niet?

Ergens omheen breien zou misschien kunnen, maar ik zou niet weten hoe dat moet. Ik zat te denken om een vlecht met 4 strengen van zeiltouw te maken. (:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:06

Kun je vrijdag even aan een regenjas beginnen patpen? Dan ga ik namelijk trouwen en ik wil zon :P

Meeste halstertouwen zijn inderdaad synthetisch en geloof me, daar kun je behoorlijke brandblaren van krijgen als ze er vandoor gaan. Toen ik mijn paard kocht, kreeg ik van de vrienden waar hij gestald staat een katoenen touw. De meeste zadelmakers kunnen zoiets gewoon voor je maken als je interesse hebt.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:28

Dat geloof ik zeker. (: Tot nu toe nog nooit last mee gehad, maar ik zorg gewoon dat ik alleen brave paarden begeleid. :') Maar elk paard kan natuurlijk schrikken.

Ik moet wel zeggen dat als een paard écht niet te houden is, ik hem gewoon laat gaan. De meeste paarden gaan gewoon naar stal, en zo niet rennen ze naar de wei.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 23:12

Maartje_M schreef:
Kun je vrijdag even aan een regenjas beginnen patpen? Dan ga ik namelijk trouwen en ik wil zon :P

_O- _O- _O- _O-
20 graden en droog ook goed? Als het maar niet regent :n
Maar dan is mijn legging nog niet af hoor. Dus ik doe mijn best voor goed weer voor je :j. Ik zie de foto's wel op FB?????

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:54

Iets meer als 20 graden graag, heb een strapless jurk ;) Enne, dank je voor je breiwerk met weersinvloed alvast ;)

Er komen zeker foto's op FB :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:09

Ja ja, dit is weer eens wat anders! Het duurt nog wel een tijd voor hier een breiwerk van te zien is :D. Afgelopen vrijdag bij de plaatselijke schaapscheerder 2 ruwe vachten gekocht; 1 voor mijn moeder en 1 voor mij. De mijne staat nu in de 1e (was)week, daarna uitspoelen. Water was binnen 10 seconden of zo ongelooflijk smerig. Na het spoelen moet de vacht drogen (hoop dat het lukt voor de komende regenbuien!) en daarna spinnen :P. En pas ná het spinnen de wol wassen... Als er in het proces niets misgaat, kan ik na het wassen een trui of vest gaan breien. Behoorlijk intensief vóór je een breidraad hebt :=. Maar je krijgt op deze manier wel een ongelooflijk fijn kledingstuk wat jaaaaaaaren meegaat! Het spinnewiel is al van zolder gehaald, ik heb een origineel spinstoeltje gekocht en nu is het wachten tot de vacht klaar is om te verwerken.
Nadeel: 3 van de 4 huisdieren zijn er niet bij weg te slaan. Dus of ik rustig zal kunnen spinnen?????

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:12

Regen? := Gaaf hoor, dat je zelf gaat spinnen! Vriendin van me doet dat ook en die doet het zelfs wel eens van hondenhaar. Heeft ook heel mooi garen :j

Even, omdat het kan, totaal OT:
Afbeelding
We hebben echt een geweldige dag gehad vrijdag <3 Nu weer energie vinden om iets te gaan breien ofzo...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:05

Spinnen is zo heerlijk rustgevend, bijna meditatief :j. Het is wel een paar jaar geleden dus zal eerst "prutsen" worden.... Ik heb net de vacht uitgespoeld dus die moet nu drogen. Ja regen >;). Ik had net bij het bezorgen al wat spetters! Maar nu is het droog. En als ik me niet vergis, komen de ergste buien woensdagavond. Tegen die tijd hoop ik wel dat de vacht buiten droog is hoor ;).
Van een langharige hond kun je prachtige wol spinnen. Sommige mensen doen dat in opdracht.

Maartje: je was een stralend bruidje en dito bruidegom :+:. Mooie foto's gezien op FB!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:03

Dank je Patricia! We hebben ook echt een heel fijne dag gehad!

Hier regende het inderdaad, precies op het moment dat ik bij Cheetah was om hem te wassen. Naja, dan morgen maar. Ben benieuwd naar je wol straks!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 18:54

De vacht is nog niet helemaal droog :=. Vanmorgen voor ik ging werken nog weer omgedraaid (vannacht buiten gelaten) en vanmiddag nog een keer omgedraaid. Na het werken heb ik er ook nog niet naar gekeken.
Ik denk dat ik een zomer breiwerkje op ga zetten... Dit is écht niet leuk meer hoor {:}. Op het heetst van de dag met 50 kilo fietsen :n

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:33

Dit is inderdaad niet leuk.. hoe id het met de wol, al droog?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 23:33

Nee, is nog deels vochtig. Duurt wel lang met deze temperaturen om te drogen! Mijn moeder had een grotere vacht en die is al droog :?. Maar wij hebben nauwelijks wind in de tuin... En toch gaat de vocht morgen in de 2 grote kuipen de schuur of zo in, al dan niet volledig droog. Ik wil niet hebben dat die vacht nat regent want dan droogt hij nooit :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:33

Tis benauwd he, dan droogt het ook minder... En je kunt hem inderdaad beter binnen zetten met het weer wat ze voorspellen ;)

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:10

Heb even een vraagje,

Ik wil graag gaan breien met een rondbreinaald.
Nu was ik aan het kijken op internet, maar je hebt verschillende lengtes?
Wat is de meest voorkomende lengte?
Of hoe werkt zoiets?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:24

Mijn meeste rondbreiers zijn 30 cm, eigenlijk bijna al mijn naalden. Maar bedoel je 4 rondbreinaalden of 2 die aan elkaar vast zitten? Dat laatste heb ik ook, maar die zijn een stuk korter bij mij. Ik denk echt maar 10 cm ofzo..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:27

Het hangt van het aantal steken wat je op moet zetten af, hoe lang het koord van je rondbreinaald moet zijn. Mijn ervaring is dat het niet heel precies komt.
Je kan voor werkjes waarbij je bijv. in verhouding weinig steken hebt, maar wel een lange rondbreinaald hebt, twee rondbreinaalden gebruiken. Dan zet je de ene helft van je steken op de ene rondbreinaald en de andere helft op de andere. Je bent dan wel 2 rondbreinaalden nodig. Een magic loop gebruiken is ook nog een optie, dan ben je maar 1 rondbreinaald nodig, maar ik vind dat persoonlijk niet handig werken.

Het hangt eigenlijk erg van je project af wat een handige lengte is :)

Edit: ik heb een paar van 60 en 80 cm.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:16

fantastique schreef:
Heb even een vraagje,

Ik wil graag gaan breien met een rondbreinaald.
Nu was ik aan het kijken op internet, maar je hebt verschillende lengtes?
Wat is de meest voorkomende lengte?
Of hoe werkt zoiets?

Rondbreinaalden zijn er in 40-60-80-100-120 cm. Dit is de totale lengte, van punt tot punt. Meest gebruikte lengte is 40 en 80. De langste van 100 en 120 worden doorgaans gebruikt bij kantbreien waarbij je honderden steken op de naald hebt staan.
Er zijn ook systemen met losse punten en draden. Daarbij kun je zelf de lengte van de draad bepalen want je kunt ze koppelen. Een forse investering maar omgerekend veel goedkoper dan alle naalddiktes en lengtes apart te kopen!
Zelf heb ik altijd een beetje ruzie met rondbreinaalden; ik kan er ook alleen maar mee rondbreien. Daarmee bedoel ik: sommige patronen gebruiken een rondbreinaald om heen en weer te breien met een groter aantal steken. Dan zijn 2 naalden handiger dan 1 naald. Maar dat is mijn mening!!! En voor relatief weinig steken die toch rond gebreid moeten worden (mouwen bijvoorbeeld) gebruik ik liever sokkennaalden dan de magic loop methode of 2 rondbreinaalden.
Metalen naalden vind ik altijd wat stroever, zeker als ze nieuw zijn. Daarom brei ik liever met houten rondbreinaalden.

Wat wil je er mee gaan breien?