[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:42

Hand aan stukken gereten? Ai :wow: Ga toch anders tegen m'n Pfaffje aankijken zo :=
Ja de hele bovenkant van de machine kan je er zo afhalen, daar zit eigenlijk alleen het opspoelding op, en ze sturen dus een hele 'nieuwe' (tweedehandse) bovenkant op. Moet lukken dus.
Ik had nog wat stof liggen van een strook die ik op de muur heb gehangen een tijd terug, zit leuk patroontje op, dat wordt mijn eerste project, kussensloop. Moet te doen zijn als allerallereerste naaidingetje, dacht ik zo. Heb geoefend met recht naaien en al wat op internet gelezen over afwerken van de naad met zigzag en dergelijke. Stof zit in de wasmachine en ik begin dan denk ik gewoon vast met een met de hand opgewonden spoel. :)
Wat fijn dat je die Pfaff hebt kunnen 'redden'! Zonde als zoiets weggegooid zou worden.
Schoonmaken en smeren dus, ik zal het onthouden! Welke olie gebruiken jullie?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:53

Ik heb geen barst verstand van naaimachines... dus ik ga gewoon even mijn huidige project laten zien :+

Vanmiddag aan begonnen, met tricot stof. Plooien met de hand gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen even op maat knippen en zoomen :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:10

Visitor schreef:
Wat fijn dat je die Pfaff hebt kunnen 'redden'! Zonde als zoiets weggegooid zou worden. Schoonmaken en smeren dus, ik zal het onthouden! Welke olie gebruiken jullie?

Speciale naaimachine olie ;). Te koop in kleine flesjes bij een naaimachinewinkel of via internet.
Het is een heel uitgebreide Pfaff dus ik ben blij dat hij bij mij een 2e kans heeft gekregen! Amper gebruikt en alles nog aanwezig. Wel 2 speciale quilt voetjes gekocht :D.

Mear: leuke rok maar wat een werk met de hand! Hoe ga je de rok zomen? Dubbel omslaan en dan met de hand vastzetten?

Mear

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:16

Ik ga hem enkel omslaan, omdat de stof heel dun is en ik bang ben dat het een te dikke rand gaat worden. (nouja enkel, mini stukje voor de rafels en dan breder omslaan)

Dat ga ik wel spelden en gewoon op de naaimachine doen. Heb overigens de plooien wel met de naaimachine vastgezet op het elastiek hoor :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:19

patpen schreef:
Speciale naaimachine olie ;).

Ok dan laat ik de WD40 nog maar even achterwege :D
Leuke rok mear, de broek vond ik ook erg mooi!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:01

Mear: Met de hand plooien? Hoeft niet; lees---> zet de machine op de grootste steek, gewone rechte steek, naai nu dat wat je plooien wilt en naai dat twee maal vlak naast elkaar. Nu kan je rimpelen. Zet de twee 'onderste' draden van elk stikwerk vast met een speld. Trek aan de 'bovenste'draden aan tot de goede lengte hebt bereikt. Zet dat werk met spelden vast op je (in dit geval) heupband.(evt met de hand vastnaaien) Zet machien weer op gewone lengte steek. Stik nu de rok samen met heupband . Nu kan je de rimpeldraden verwijderen. KKDWD (Kind kan de was doen) Veel succes!
Patpen: wat een gelukkie zo'n machine krijgen. Zonde toch om die weg te gooien!
Dat doet me er aan denken dat ik alle machines weer eens moet oliën.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:33

Dat heb ik inderdaad geprobeerd Sandrina! Maar dat brak.. het was ook een lap stop van 3 meter.

Resultaat van de rok:

Afbeelding

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:48

Misschien voor de volgende keer in twee keer rimpelen, ander heb je zo'n lang stuk draad om aan te trekken. heb een keer een stuk moeten rimpelen van 7.60 m. het kan wel hoor op de machine.
Rok ziet er goed uit en staat je goed.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:02

Uhm, de manier om te plooien dmv het aantrekken van een draad is eigenlijk rimpelen ;). Plooien en rimpelen zijn 2 verschillende dingen!

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:24

Hoi, ik deed ook veel op de naaimachine een hele tijd terug. Sinds ik op kamers woon is het behoorlijk vermindert en nu wil ik het weer op pakken. Zo doende heb ik de machine van mijn ouders geleend een pfaff hobby 4250. We hadden geen gebruiksaanwijzing meer thuis dus die maar opgezocht op internet. Maar er is dus geen goed leesbare te downloaden en al helemaal niet in het Nederlands. Nu weet ik wel ongeveer hoe en wat maar nu heb ik dus mijn spoeltje in het spoelhuis/slakkdnhuis hoe je het ook noemt zitten. Maar de naald pakt de draad niet, zeer waarschijnlijk doe ik iets niet goed maar aangezien ik geen bruikbare gebruiksaanwijzing heb weet ik niet wat. Kan iemand mij misschien helpen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:33

Heb je de spoel zo gelegd dat ie door het gleufje komt en de draad dus naar buiten steekt uit het spoelhuis? En loopt spoel als je aan de draad trekt dan tegen de klok in? Dat is goed. Dan in de machine drukken, goed aandrukken. Je moet het horen klikken.
Dan draad in naald en langzaam naald naar beneden bewegen. Dat moet speoldraad eigenlijk wel gepakt worden.
Succes!

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:50

Dankje ik had het gisteravond al voorelkaar gekregen gelukkig. Ik heb hm er een keer uitgehaald en er weer ingedaan maar niks veranderd en toen pakte die wel de draad.

Vandaag ga ik beginnen met binnenbanden aan elkaar maken mbv de machine. :p

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:27

Ruth; gewoon even met beleid die draad pakken.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:26

Niet bij alle naaimachines loopt het spoel tegen de klok in! Mijn Bernina gaat met de klok mee, mijn Pfaff tegen de klok in :+.
Het niet willen pakken van de spoeldraad kan ook liggen aan de naald: die zit dan niet hoog genoeg op zijn plaats.
Hier kun je gratis een Nederlandse handleiding downloaden voor de Pfaff 4250: http://www.naaimachinehandleiding.nl/pf ... -4250-4260

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:11

Bedankt voor de link ik ga eens kijken of dat een betere handleiding. Hoewel ik het nu wel aardig door heb weer, binnenkort ga ik zeer waarschijnlijk wat dekjes maken voor mijn stalgenoten. Eerst even 1 voor mezelf uit proberen :p

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:46

Bij mijn pfaff moet de spoel ook met de klok mee draaien.

En ik zou het nog laten weten maar mijn machine doet het weer helemaal! Kan spoel weer opwinden nu! Dat magnetische plaatje moest inderdaad kunnen draaien, dat rubber wieltje onderin ook, en dat ging niet. Nu wel!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:26

Ik zou zo echt niet kunnen zeggen of bij mij de spoel met de klok mee of tegen de klok in moet. Ik weet hoe hij erin moet als ik het zie :+
Op de naailes werk ik ook met een Pfaff, thuis heb ik een Singer.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:58

Er zijn ook aparte spoel opwinders te koop, is best handig . deze zat bij mijn grote borduur machine.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:43

Ik wil morgen naar de Lapjesmarkt Utrecht voor dubbelface fleece. Wil daar een vestje met sjaalkraag van maken met mouwen (was eigenlijk een gilet; zet gewoon mouwen in) ;) maar...... Ik heb nog zoveel andere klussen te doen.
Help! Ik wil 4 paar handen en 4 hersenen! 'k Heb voor allemaal genoeg te doen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:47

Geef mij maar dagen van 48 uur en een geldboom. Ik heb zoveel dat ik wil doen dat ik er amper de tijd voor heb en m'n bankrekening trekt dat ook allemaal niet zo.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:12

Dorus: Oh ja een langere dag zou ook fijn zijn.

Ga vandaag een tas voor een vriendin afmaken. Loop al weken daarmee in het hoofd; moest eerst patroon maken en proef-maken met ander leer. Nu pas kan het met het definitieve leer (lapje was erg klein; kon me geen fouten permiteren) Hij wordt erg leuk. Heb al een derde opdracht voor dat patroon binnen. Zo is het leuk; tassen maken voor iemand die je kent en tassen waar je dus direct voor betaald krijgt.
Als batterij van camera is opgeladen zal ik foto's maken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:48

Sandrina, ik ben erg benieuwd naar de tas!
Ik heb inmiddels een kussensloop gemaakt, wat naden/zoompjes in kleding hersteld, hoezen voor twee poefjes gemaakt en een vilten huisje voor m'n kat (incl. kussensloop voor kussentje erin). (Zoals deze maar dan in het grijs: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kitte ... ens/260658 ) Ging allemaal best aardig. Ik heb de smaak wel te pakken nu, even verzinnen wat ik ga maken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:08

Heb je zo'n huisje voor je kat gemaakt? Kan je hem dan wel wassen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:28

leuk kattenhuisje!

heb vandaag een husqvarna gekocht voor 15 euro, ben er superblij mee :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:24

Ja die heb ik gemaakt. Is kunstvilt, dus kan gewoon in de was :j (Ligt bovendien los kussentje met sloopje in dat je kan wassen.)

Minikatje, 15 euro? :wow: