[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:57

Ohhh dat truitje is echt heel mooi <3

Ik zou heel graag een soort hemdje willen haken, weet iemand daar een (gratis) patroon van?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:38

Annemiek80 schreef:
lol
Ik zat mijn post even na te kijken...
Degene met de titel: nog een schaapje... is geen schaapje :P
Die titel had onder de eerste foto gemoeten :')

Dat is natuurlijk een ezeltje, als het herkenbaar is tenminste want de kleuren zeggen nu niet bepaald 'ezel'

Verder ben ik momenteel bezig aan een ander patroon van Mala-design, en heb ik al driekwart jaar een onafgemaakt project van Mala liggen die daarna eerst maar eens afmoet omdat die zo goed past bij degene die ik nu aan het maken ben en helemaal past in het lente thema lol.

Misschien helpt het als ik mijn onafgemaakte projecten hier neerzet, geeft het net dat extra duwtje om het wel af te maken... ook heb ik hier nog Maximus de leeuw in stukken liggen, alle stukken zijn gehaakt, hij moet alleen nog in elkaar gezet worden (die rottige manen bestaan uit 18 verschillende onderdelen)

En ik ben op zoek naar advies van mensen die wel eens kleding haken. Ik heb nog nooit eerder kleding gehaakt en zoek een wolletje wat in de wasmachine kan, niet teveel acryl percentage (ivm zweten), in zomer/herfstkleuren (geel/oranje/rood) en mag best wat kosten (leg er geld voor opzij, dus ik kan even sparen).

Heb in mijn hoofd zoiets te maken:
[ Afbeelding ]
Maar dan met uitlopende mouwen eraan zoals dit:
http://farm8.static.flickr.com/7121/7649229372_bd5a3e064a_z.jpg
En een 'muts' eraan, zo'n hele wijde die een beetje in een punt tussen je schouderbladen valt (dus net boven 'de circel' van het design op de rug)

Mocht iemand advies hebben wat betreft wolkeuze heel graag! Ik kreeg van iemand al de tip scheepjeswol invicta (een sokkenwolletje) en dat lijkt me een zeer mooi en geschikt wolletje waar het niet dat deze niet in de kleuren te vinden is waarin ik mijn project wil maken. Dus iets vergelijkbaars? Het moet in de wasmachine kunnen (ik ben lui) en niet pillen.
Verder moet het wel wat warmte geven, maar hoeft niet super dik te zijn oid, ik zal er niet in de winter buiten mee gaan lopen zonder jas, maar in het voorjaar/najaar ipv jas (mits het weer en temperatuur het toelaat) misschien wel
Ook ben ik nog altijd op zoek naar de juiste zoektermen (hoe heten de dingen die ik wil maken lmao) in het engels, of als je een plaatje tegenkomt en je hebt het idee dat het lijkt op wat ik wil maken... zeer welkom, ik moet ws nl toch verschillende patronen combineren.
Hoeft niet perse in dit topic, want dat is misschien teveel offtopic maar tips/hints etc per pb zijn zeer welkom want ik heb nog nooit kledingstukken gemaakt, elke beginnertip is welkom, ook wat betreft maat/maat opnemen/maat houden

Snuffelend op internet kwam ik dit tegen wat er een beetje op lijkt: http://www.flickr.com/photos/55069560@N ... 989828621/
Helaas geen patroon... Maar wat je dus duidelijk ziet (en ik ook al vermoedde) is dat er gewoon verschillende kleuren gebruikt zijn en niet een zelfstrepend garen. Dus dat betekent: zoek naar Catania van Schachenmayr, dat is in héél veel kleuren te koop. Heerlijk garen om mee te haken, 100% katoen.
Wat maat betreft: gehaakte kleding zakt ALTIJD uit. Dus neem gerust een kleinere maat dan je gewend bent! Zeker zo'n opengewerkt vest zakt uit. Draag je bijvoorbeeld 40/42 haak hem dan gerust in 36/38.
Misschien misschien misschien heb je met dit patroon een beetje richting. Midden is niet gelijk hoor!
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =3&lang=nl

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:54

Bedankt voor het meedenken!
Zal tezijnertijd ook een post maken in het breitopic lol.

Voor zover ik weet, en ik heb dus geen verstand van het maken van kleding lol (heb welgeteld 1 col en 3 paar fingerless mitts gemaakt... thats it :P) is 100% katoen toch meer geschikt voor zomerkleding?
Ik zoek nl juist iets voor herfst/voorjaar, iets wat dus wel warmte geeft.
Naalddikte maakt me niet uit, geen flauw idee dus :'), ik kies de naald bij de wol en niet andersom :)
Het patroon van drops had ik inderdaad gezien en ook opgeslagen op mijn pc, maar deze is me te wijd, maar dat kan natuurlijk wel aangepast worden, circelvest is circelvest.

Hier een lichtelijk frustratiepuntje...
Ga ik gisteren naar de action om nieuwe kussentjes te halen voor vulling.... zijn ze op!!! >;)
Is me nog nooit overkomen, en natuurlijk had de muts die ik aansprak geen flauw idee wanneer ze weer binnen zouden komen en of ze weer binnen zouden komen (zal toch wel... lol)
Normaal laat ik het zelden tot het laatste moment aankomen, heb altijd nog wel 1 a 2 kussentjes op voorraad als ik nieuw ga halen, maar nu dus wel.
Mijn project van Mala kan ik dus nu niet opvullen en afmaken, is in principe helemaal klaar op aan elkaar naaien en afvullen na, daar gaat nl veeeeeel vulsel in, in totaal wel een heel kussentje vermoed ik (maar een deel heb ik al wel gevuld).

Dus heb ik gisteren Maximus maar afgemaakt, daar had ik nog wel genoeg vulsel voor, die was eigenlijk al helemaal klaar, en de meeste onderdelen al gevuld, moest alleen nog in elkaar genaaid worden, alleen de beentjes moesten nog gevuld worden (die vul ik pas op het moment dat hij voor 3/4 vastzit aan het lijf want anders zou toch het vulsel eruit kukelen, blijft niet zitten als de laatste ronde 48 steken is lol)

Maar ja... nu weer aan het rondkijken wat ik kan gaan maken...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:32

Katoen kan het hele jaar door worden gedragen. Omdat het een natuurlijk materiaal is: koel in de zomer en warm in de winter. Zolang je het in de natuurlijke materialen houdt (wol, katoen, bamboe, zijde, enzovoort) kan het prima. Acryl, of combi daarmee, zou ook kunnen omdat je het niet rechtstreeks op het lijf draagt. Sokkenwol kan ook heel goed; 75% wol en 25% acryl (is voor de sterkte).
Op drops staan meer cirkelvesten ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:30

En het (eind) resultaat van mokken om mijn kussentjes >.<

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:57

Echt super gaaf! Ik vind jouw kleurgebruik ook erg leuk. Wat voor garen en naald gebruik je nu? En hoe lang doe je (inclusief in elkaar zetten) nou over bijv. een slinky? Ik ben een beetje bang dat die grote projecten te lang duren en dat ze dan bij mij gaan verstoffen, maar vind het tegelijk wel heel gaaf.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:23

Ik gebruik Phildar Impact, 100% acryl en bestel het online (afhankelijk van of ik meer nodig heb of alleen wol...) bij ofwel het wolhuis ofwel de hobbydoos. Vorig jaar waren ze nog een stuk goedkoper, meer in de prijsklasse van zeeman/wibra, maar de laatste 2x dat ik bestelde niet meer. Ofwel ik heb ze vorig jaar in de aanbieding gekocht ofwel ze zijn flink in prijs omhoog gegaan.
Phildar is wat mij betreft vrij zacht voor je handen, ik heb nogal gevoelige handjes lol en kreeg snel een branderig gevoel met zeeman/wibra garen, kan echter ook onervarenheid geweest zijn hoor.

En momenteel haak ik vooral met 3.0, voorheen met 2.5 maar sinds ik een nieuwe 3.0 heb aangeschaft (clover, mijn 2.5 is ook clover maar mijn 3 was van prym) en gezien dat ik daar ook geen gaten meekrijg ben ik eigenlijk geheel overgestapt naar 3.0

Tijd vind ik altijd lastig te bepalen... want ik werk aan meerdere projecten tegelijkertijd en haak terwijl ik ook tv kijk bijv, snel afgeleid.
Maar ik gok zo tussen de 12 en 15 uur. Slinkies heb ik onderhand al zoveel gemaakt dat er altijd wel 1 ergens in stukken ligt, de rondjes (16 stuks per hondje) maak ik vaak terwijl ik op of onderweg ben, heb je geen concentratie voor nodig, gewoon in de rondte tot 48 steken, dus tja... tijd is lastig.

Verder maak ik dus wel graag grotere projecten, van kleine prutsdingetjes raak ik snel gefrustreerd :P

Maximus is niet zozeer 'groot', hij is maar 20 cm hoog, maar hij heeft wel veel losse onderdelen wat het wel een 'groot' project maakt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:58

Het eindresultaat mag er zijn hoor! Echt ontzettend gaaf +:)+. Die wil ik ook (ooit) nog eens gaan haken. Zijn daar patronen van op internet te vinden???

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:22

Leuk Annemiek, echt super mooi geworden.

Bij de kwantum hebben ze zakken met hobby vulling (fiber) 5 kg voor maar 4 euro.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:45

bedoel je deze?

http://www.kwantum.nl/woontextiel/sierkussens/binnenkussens/hobbyvulling-500gr-1078012

Maar iig bedankt voor de tip, mochten ze het nu vrijdag nog niet hebben bij de action haal ik het bij de kwantum want ik wist nl niet dat ze het hadden. De action is net iets goedkoper (250 gr = 1,69)
Maar kwantum zit hier ook in zaandam, hoef ik tenminste niet naar 3 dorpen verderop te fietsen naar de volgende action.

@patpen, ja patronen zijn op internet te vinden, deze is van fiberdoodles (fiberdoodles.blogspot.com), maar is geen gratis patroon

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:40

Aaahh, wat is die leuk, Annemiek! Heel mooi geworden :)

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:53

Ik ben sinds eergister begonnen met leren haken, kan op moment al redelijk snel een granny square haken.
Nu wil ik alleen graag een lieveheersbeest knuffel haken voor in de babykamer. Nu heb ik alleen geen idee wat eventueel wel te doen is als beginner. Mag natuurlijk een betaald patroon zijn, maar gratis is mooi meegenomen.
Had wel een paar leuke gezien op internet maar daar kan ik geen patroon van vinden.
Misschien dat jullie mij kunnen helpen

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:12

http://www.ravelry.com/patterns/library/cute-ladybug-crochet-pattern

Echter... in het patroon staat haaknaald 4.0 mm, in nederland is het 'normaler' om 2.0-3.0 (of 2.5) te gebruiken, omdat draad wat hier te verkrijgen is vaak die naald (voor ami dan) nodig heeft.
In amerika (dit is van een amerikaanse ontwerper) gebruiken ze vrij standaard een dikkere draad en daardoor ook een grotere naald (red heart super saver, maar dat is in europa niet te krijgen).
Je uiteindelijke ami wordt dus een (heel) stukje kleiner dan de 9 inches (23 cm)die in de beschrijving genoemd wordt. Rond de 15 cm vermoed ik dat hij uitkomt met een haaknaald 2.5-3.0

Dit is een kussen:
http://www.ravelry.com/patterns/library/ladybug-ladybug-2
Eventueel zou je ook kunnen zoeken naar patronen van schildpadden en deze wat aanpassen... vooral in kleuren :)

Deze is van dezelfde ontwerpster (fiberdoodles) als de maximus de leeuw die ik pas afgemaakt heb.
http://www.ravelry.com/patterns/library/kiss-series---ladybug
http://fiberdoodles.blogspot.nl/p/for-sale-kiss-series.html
Van deze ontwerpster heb ik al meerdere patronen gemaakt en ze zijn zeker geschikt voor beginnende haaksters, daarnaast is ze super behulpzaam mocht je ergens vastlopen, maar het zijn geen gratis patronen

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:54

Wauw! Heel erg bedankt. Ga er even uitgebreid na kijken

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 23:11

Annemiek80: ik vind je geweldig!!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:49

Heey mensen :) Mag ik me ook melden? Haha ik wil me hier ook graag aan wagen voor de vakanties enzo, en gewoon als ik me verveel. Alleen soms kan ik echt al mn spullen gewoon wel weggooien omdat t best vaak niet lukt -O-
Dus ik hoop hier wat te leren :Y)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:37

xPaardjuH_ schreef:
Heey mensen :) Mag ik me ook melden? Haha ik wil me hier ook graag aan wagen voor de vakanties enzo, en gewoon als ik me verveel. Alleen soms kan ik echt al mn spullen gewoon wel weggooien omdat t best vaak niet lukt -O-

Hindert niks, ik kwak alles weg wat me niet bevalt, welkom in deze gezellige groep

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:00

Welkom! Ben benieuwd naar foto's van projectjes :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:53

lisa_pluisje schreef:
xPaardjuH_ schreef:

Hindert niks, ik kwak alles weg wat me niet bevalt, welkom in deze gezellige groep

Haha naja, gisteren heb ik mn spullen ook in een hoekje geslingerd en gestopt :P

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:44

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:08

Hallo myhorsessss.
Om te beginnen is het makkelijk om eerst wat basisvaardigheden over het haken te leren, zoals de Magic Loop (of magische ring) Ook meerdere en minderen is handig om te weten en welke termen er gebruikt worden. Ken je die vaardigheden? Dan kun je beginnen aan de projectjes! Handig is het ook om te weten welk draad je bij welke naald nodig heb, maar begin niet te moeilijk! Winston (zie hier )is prefect voor de beginner.
De linkjes die je stuurt, kan ik niet openen, dus ik weet niet over welk patroon het gaat. Kan het zijn dat het een afgeschermt profiel is?
Een paar paardenvoorbeelden kunnen zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(alle foto's van internet, niet zelf gemaakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:10

Met dank aan Nerwen ben ik ook besmet geraakt, ik heb mijn hele vakantie zitten oefenen met wol op lossen, vasten, magic loop, meerderen, minderen, stokjes etc :+

Ik heb winston klaarliggen als patroon, en een boekje van Kookeridoo. Nu heb ik het voordeel dat zowel mijn moeder als schoonmoeder ook haken en het heel leuk vnden om mij alles te leren :D

Ik merk wel dat ik wol echt niet fijn vind, dus ik ga van de week eens uit op katoen :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:12

Hallo Jans, join the club! :D Tof dat je al flink heb geoefend, dat scheelt straks een hoop frustratie. Ik vind haken (zoals bijna alles) net als fietsen... De eerste 4 keer ga je grof onderuit, huilen, kiezelstenen uit je knie plukken en herhaaldelijk ''ik doe dit noooooit meer'' roepen. Uiteindelijk, eenmaal onder de knie, denk je nergens bij na, stap je op en rij je weg.
Succes en ik ben benieuwd hoe je winston eruit gaat zien!
Ik vind persoonlijk katoen ook fijner. Wibra heeft ook katoen, ik vind dat de kwaliteit laats beter was dan een jaar geleden, maar om echt nog te leren, aviseer ik wel het duurdere katoen want dat haakt voor een beginner toch net wat lekkerder. Philar en Catania vind ik prettig, Katja vind ik zelf wat minder. Succes met de kleurtjes, er zijn zooooveeeel leuke kleurtjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:18

Ja dat grof onderuit gaan.. ik heb uit frustratie al heel vaak mn werkje uit elkaar getrokken, maar nu ga ik leuk :D

Ik zat ook naar Catania te kijken inderdaad, het moet natuurlijk ook mooi blijven als je ee nstukje uit moet halen :) bestellen jullie je katoen ergens?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:22

:j Ik bestel daar waar het op dat moment in de aanbieding is. Ik heb geen vaste leverancier.
Ik heb besteld bij http://www.liques-handmade.nl/, maar ze verkoopt niet meer wat ik zoek. Ik ken het merk van haar niet, maar zie dat het voor vrij dikke naalden (3.5-4) is.
Heb besteld bij http://www.hetwolhuis.nl/ , goede service en toen een nette aanbieding (niet heel spannend, maar ze hebben vooral veel keuren acryl)
Ook http://www.echtstudio.nl/ had/heeft goede service. Vooral een erg overzichtelijke site.
Verder wilt de boekenvoordeel ook nog wel eens katoen voor een mooi prijsje hebben, of euroland.