[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:26

Dankje! Ik blijf zeker foto's laten zien, als dat gewenst is :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:40

Gaaf hoor! Kleine foutjes zullen je zelf altijd meer opvallen, een ander ziet het waarschijnlijk niet eens, zeker wanneer je ze draagt. Ik hoop dat ze goed gaan passen en dat je er fijn op gaat kunnen lopen. Dat lijkt me nog best spannend of de pasvorm voor jezelf in de praktijk bruikbaar is.

Een stofschaar heb ik niet. Wat is daar anders aan dan een gewone schaar?

En slim die tip om rondjes langs een muntje oid af te snijden, dat ga ik proberen!

Mes scherpen met rouge hoe gaat dat en wat heb ik ervoor nodig? Ik heb mijn messen nog niet veel gebruikt dus er nog niks aan gedaan.

De afgelopen week ben ik niet meer met het leer bezig, net begonnen bij mijn nieuwe baan. Dit weekend staan er wat klussen bij de paardenwei op het programma, maar ik hoop tussendoor mijn projectjes ook nog even te kunnen oppakken. Als ik nog wat met deze kleintjes heb geoefend mag ik van mezelf aan een tasje beginnen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:15

Ik had al een paar schoenen met dezelfde leest gemaakt. Dus dat komt goed kwa pasvorm.

Je smeert wat rouge op een stuk leer een trekt het mes altijd in dezelfde richting aan beide kanten over het stuk leer. Er zijn best wat video's erover te vinden.

Stofscharen zijn veel scherper dan normale scharen.
Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat maken :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:11

Heb je ook foto's van de schoenen die je eerder gemaakt had? :D

Bij rouge denk ik aan het kleurtje wat mensen wel eens op hun wangen smeren :') maar dat zal niet hetzelfde zijn haha. Ik zal eens wat filmpjes gaan opzoeken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:19

Haha, nee, jewelers rouge is echt iets anders. :D maar ik snap je ik had het ook in het begin.

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de schoenen die ik eerder heb gemaakt. Geen leer, maar een imitatieleer stof.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:23

Wat gaaf! Mooie kleur ook.

Met het rode tasje ben ik even niet verder gegaan want ik heb nog geen gespje.

Wel heb ik vandaag drukkertjes binnen gekregen dus het beursje aan het ringetje heb ik afgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik begonnen met het riemtasje voor mijn vriend. Dit patroontje heb ik zelf geprobeerd op maat te tekenen voor zijn insulinepomp. Hij zal iets aan de grote kant zijn denk ik, maar liever dat dan te klein. Ik hoop dat het goed gaat lukken.

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:08

Het beursje ziet er al erg netjes uit!
Leuk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:23

De achterkant zit in elkaar, morgen verder
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:47

Af en in gebruik :D

Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:51

Werk je randen af, anders trekt er water in het leer en is je tasje snel onbruikbaar.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:01

Hoe kan ik die bij dit soort leer het beste afwerken? Komt er gewoon in de buitenkant en stiksels ook geen water door dan?
Ik heb wel gezien dat je stevig tuigleer een soort van kan polijsten. Dit wat ik nu heb is heel zacht en soepel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:25

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:23

Zo'n houten dingetje heb ik nog niet. Wel besteld dus binnenkort eens proberen. En dan heb ik was nodig? Op filmpjes zie ik ze dit vooral gebruiken bij onbewerkt tuigleer, daarom dacht ik dat het bij dit zachte gekleurde leer niet kon.
Ik ben sowieso aan het oefenen met rest stukjes, daarom mag iets ook mislukken of stuk gaan. Als mijn vriend het tasje zo alvast wil gaan gebruiken en het is over een paar weken stuk so be it, dan maak ik weer een nieuwe met de inmiddels opgedane kennis :j Ik ben blij met alle tips en adviezen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:54

Nou ja, prima toch. Het gaat er ook om eerst even een gevoel te krijgen.

Ik ben weer een stap dichter bij mijn schoenen (de veters zijn nog niet de goede, maar heb ze voor de constructie nodig.)

Afbeelding

Uiteraard niet perfect, zoals te zien, maar vind ze wel heel mooi worden.

Ik heb geen versterker bij de tenen ingebracht, dus ben benieuwd of het de vorm wat gaat houden. Het appelleer is best standig/stijf, dus ben benieuwd.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:11

Ik vind ze nu al fantastisch. Respect hoor !
Wat doe je er onder qua zool ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:14

Wat knap gemaakt al zeg! Ziet er echt goed uit!

Hoe bevalt het appelleer tot nu toe? Laat het zich goed bewerken, met vergelijkbare technieken als gewoon leer? Kun je bijvoorbeeld ook de randen polijsten zoals bij echt leer enzo? Erg interessant in ieder geval!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:37

jokari schreef:
Ik vind ze nu al fantastisch. Respect hoor !
Wat doe je er onder qua zool ?

Dankje :) ik ga een leren zool eronder maken. Had wel ook speciaal zoolmateriaal, maar die vind ik te grof en niet goed passen.

8nnemiek schreef:
Wat knap gemaakt al zeg! Ziet er echt goed uit!

Hoe bevalt het appelleer tot nu toe? Laat het zich goed bewerken, met vergelijkbare technieken als gewoon leer? Kun je bijvoorbeeld ook de randen polijsten zoals bij echt leer enzo? Erg interessant in ieder geval!

Dankje. Op zich voor schoenen of tassen prima. Het is stugger dan gedacht. De kanten kun je niet polijsten, omdat er een soort stof/pu achter zit.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:11

tamary schreef:
Werk je randen af, anders trekt er water in het leer en is je tasje snel onbruikbaar.

Oh echt? Heb hier zelf nog geen last van gehad eigenlijk.
Heb een paar jaar terug een zakje gemaakt voor paardensnoepjes van vergelijkbaar leer... Die is enorm mishandeld met oa regen, paardenkwijl, modder... Maar hij doet het nog steeds.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:46

Heeel gaat die schoen! Is er iemand die boek covers maakt? Ik wil graag een boek maken van leer (soft cover) maar geen idee wat ik allemaal nodig heb, welk leer enzo. (Dingen dus buiten boekbindersmaterialen)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:32

Veriye schreef:
Nou ja, prima toch. Het gaat er ook om eerst even een gevoel te krijgen.

Ik ben weer een stap dichter bij mijn schoenen (de veters zijn nog niet de goede, maar heb ze voor de constructie nodig.)

[ [url=m/hnJox2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uiteraard niet perfect, zoals te zien, maar vind ze wel heel mooi worden.

Ik heb geen versterker bij de tenen ingebracht, dus ben benieuwd of het de vorm wat gaat houden. Het appelleer is best standig/stijf, dus ben benieuwd.

Wow en dan "opeens" is het gewoon een schoen. Prachtig om te zien en te volgen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:26

thirteenn schreef:
Heeel gaat die schoen! Is er iemand die boek covers maakt? Ik wil graag een boek maken van leer (soft cover) maar geen idee wat ik allemaal nodig heb, welk leer enzo. (Dingen dus buiten boekbindersmaterialen)

Je kan Shettepret eventueel contacteren ?
[UK] [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:04

Je schoenen worden echt prachtig!

Runa schreef:
tamary schreef:

Oh echt? Heb hier zelf nog geen last van gehad eigenlijk.
Heb een paar jaar terug een zakje gemaakt voor paardensnoepjes van vergelijkbaar leer... Die is enorm mishandeld met oa regen, paardenkwijl, modder... Maar hij doet het nog steeds.

Fijn om te horen. Dan laat ik deze voor nu zo :j binnenkort eens oefenen met randen polijsten, ik heb daar nu het materiaal nog niet voor.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:20

Bedankt iedereen :o

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:32

Ik heb de gesp binnen dus het rode riem tasje afgemaakt :D
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil graag een wat grotere tas gaan maken maar dit leer is best zacht en soepel. Voor een band zal het dubbel moeten. Lijmen en dan doorstikken?
En de rest van de tas hoe geef ik die wat stevigheid en bijvoorbeeld een voering?
Op YouTube heb ik erg veel leuke filmpjes gevonden over hoe leren tasjes meemaakt worden maar dit is met stevig tuigleer. Ik kan niet zoveel vinden in dunner zacht soepel leer. Maar misschien gebruik ik net de verkeerde zoek termen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:46

In groter kan meer gewicht en dan heb je sterker materiaal nodig of je bevestiging aan riem of schouderband vervormen/scheuren. Misschien combi gebruiken? Dan blijft het ook makkelijker in vorm.