[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 02:02

Prachtige werken! Voor degenen die het werken van licht naar donker lastig vinden en veel gaan doezelen; Zorg voor potloden met een zo scherp mogelijke punt. Ja, duurt iets langer, maar geeft 100x meer resultaat dan het doezelen. Ik was ook altijd fanatiek met doezelaars :')

Afbeelding

Maar nu probeer ik even die doezelspullen opzij te leggen;

Afbeelding

Doezelen is erg makkelijk en je bent sneller klaar, maar als je echt resultaat wil kun je het beste goede scherpe punten gebruiken, zo licht mogelijk beginnen en steeds ietsjes donkerder werken :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 02:17

Ik vind de techniek die je bij de okapi hebt gebruikt mooier.
Altijd gehoord ( maar het is omstreden) doezelaars zoveel mogelijk te mijden bij grafiet.
Wel gebruiken bij houtskool.
Ik was sceptisch over die raad (heb mooie grafietwerken gezien waarin veel gedoezelt is, jouw paard ziet er tenslotte prima uit), maar ben nu toch geneigd hem op te volgen...

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:03

Wauw die okapi is mooi!
Leuk, van tekenen heb ik echt geen verstand, ik leer hier vanalles bij.

Faelynn wat mooi zeg! Uit de losse hand, heel knap! Vind de ogen er naar verhouding behoorlijk uit springen, maar ik hou er wel van.

Haha das handiger dat hij open kan. De kneedgum deed ik op een stokje en daarmee plukte ik de punt eruit. Even nadien een stukje door slijpen, dan zijn de eventuele gum restjes eruit en is hij weer zo goed als nieuw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:06

Kuggur schreef:
Ik vind de techniek die je bij de okapi hebt gebruikt mooier.
Altijd gehoord ( maar het is omstreden) doezelaars zoveel mogelijk te mijden bij grafiet.
Wel gebruiken bij houtskool.
Ik was sceptisch over die raad (heb mooie grafietwerken gezien waarin veel gedoezelt is, jouw paard ziet er tenslotte prima uit), maar ben nu toch geneigd hem op te volgen...

Ligt eraan wat je wil bereiken en hoe je de techniek inzet:

Afbeelding

Vriendje doezelaar en vriendje scherp potlood hebben me goed geholpen in dit portret.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:11

San, tuurlijk ligt het eraan wat je wil bereiken. In jouw geval ziet het er ook niet uit alsof er teveel gedoezeld is ofzo, dat is gewoon de vacht van het paard. Maar de details heb je wel lekker scherp, en daar gaat het me om. Vaak worden de details ook gedoezeld, en dan krijg je, zoals dat paard van mij (3 jaar geleden overigens) dus een grote uitgeveegde vlek ipv tekening :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:19

Pepperrr schreef:
San, tuurlijk ligt het eraan wat je wil bereiken. In jouw geval ziet het er ook niet uit alsof er teveel gedoezeld is ofzo, dat is gewoon de vacht van het paard. Maar de details heb je wel lekker scherp, en daar gaat het me om. Vaak worden de details ook gedoezeld, en dan krijg je, zoals dat paard van mij (3 jaar geleden overigens) dus een grote uitgeveegde vlek ipv tekening :')

Aaah, zo bedoel je dat :D. Je moet idd niet alleen met de doezelaar werken dan wordt t idd een vlek.

Je okapi is iig heel gaaf +:)+. Ik heb ze in de dierentuin in Antwerpen geschetst, fascinerende dieren :j.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:03

Dankjewel :D deze was voor mijn lootje van de Bokt SSS. Baal wel stiekem dat ik hem niet zelf kon houden. Ben ook zo stom geweest om hem niet te kopiëren :')

Achja, lootje was er ontzettend blij mee :D

Ik vind het ook supergave dieren. Had er eigenlijk nooit zoveel oog voor gehad, maar ben ze toch wel heel gaaf gaan vinden. Heb ze pas in de dietentuin gezien, heb daar toch wel even vol bewondering staan kijken naar die bijna magische dieren. Net alsof het meerdere dieren in één zijn ofzo, heel apart.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:01

Gisteren in een tutorial gezien: een potloodgum om witte haren mee te “tekenen”. Nu zag ik er 1 van Faber Castell welke eruit ziet als een potlood. Iemand ervaring hiermee?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:06

Okapi prachtige dieren, echt 1 van m'n favorieten

Ik vind combi doezelen en scherpe details vaak het mooiste maar heb an artiesten die haartje voor haartje details zetten ook echt geweldige portretten gezien. Om jaloers op te worden hoe sommige tekenaars met enkel zwart een dier vast kunnen leggen <3

Ze zijn nog niet droog dus nog risico dat ze veranderen maar misschien leuk om alvast te showen
Ocean serveer borden gemaakt met resin en acryl verf
Afbeelding
Afbeelding

@napie
Ik zie op insta veel mensen dat met een soort mesje doen ziet er ook heel mooi uit

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:06

Napie schreef:
Gisteren in een tutorial gezien: een potloodgum om witte haren mee te “tekenen”. Nu zag ik er 1 van Faber Castell welke eruit ziet als een potlood. Iemand ervaring hiermee?

Bedoel je deze?
Ik gebruik hem bij m’n kleurpotlood tekeningen voor wat highlights, opzich wel fijn ding. Wel irritant slijpen.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:06

Napie schreef:

Ik heb er net één besteld, dus over een paar dagen kan ik je vertellen of het werkt :))

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:24

Even een korte reactie van mij.
Ik had een lange reactie getikt voor meerdere personen in dit topic. Wilde nog even iets terug bladeren en alle tekst foetsie :(

Dus nu maar even kort. Fantastisch wat komen er leuke dingen voorbij in dit topic. Ongeacht de gebruikte materialen. Wat een talenten zitten er op Bokt :D
Dankzij dit topic ben ik na 9 jaar weer begonnen in januari j.l. en ben nog steeds met het januari project bezig. Ik kan het nog niet laten zien omdat het een verrassing wordt voor een vriendin die ook weer div. paardenvriendinnen heeft waar er mogelijk een paar van op Bokt zitten. Het is een pasteltekening van een hond waarvan ik in eerste instantie alleen de kop, een stuk borst en deels het lijf wilde tekenen. Maar het wordt toch groter incl. de voorpoten.

Ik maak voor het eerst de tekening op Pastelmat van Clairefontaine. Zo, dat is me toch een fijn materiaal om op te werken met pastelpotloden en krijt. Jaren terug gebruikte ik Mi teints pastelpapier maar daar kon je veel minder lang laag over laag aanbrengen.

Het potloodgum van een paar reacties terug lijkt me ook ideaal om te gebruiken. Behalve prachtige werken vind ik dit topic ook heel leerzaam :)

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:20

Afbeelding

Zo, de start is gemaakt. Heel lastig om met het paletmes de details te doen. Neusje, oogjes, wat een gepriegel...
Maar het begint langzaamaan ergens op te lijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:55

Prachtige werkjes komen weer voorbij.

Seven ik zag je tekening in uitgelicht :D

Zebra's zijn naar mijn gevoel af. Beetje mispakt met het dorre gras en opstijgend zand helaas.

Afbeelding

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:12

Napie schreef:

Ja, die heb ik! Vind het heel fijn werken. Aanrader.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:16

Ik heb ze besteld bij de Kwast dus ik ben benieuwd

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:48

Vandaag ontvangen en uitgeprobeerd. Ik vond die van Faber castell wat tegenvallen. Die fineliner gum van 2,3 mm werkt wel redelijk goed maar nog niet zo makkelijk als in de tuturial.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:37

Art_Ificious: Ik vind het zand en het gras wel een aanvulling, mooi gedaan!

Harmony: sterk begin en mooie achtergond!

_San87_: jouw tekening <3 En je eerste werk van 2020 vind ik ook mooi, heel kunstig!

En leuk om zo wat voorbeelden te zien met wel of niet doezelaar, ik wil er ook nog eentje hebben.

Faelynn: knap gedaan zo uit de losse hand!

Seven: wat een werk ethiek heb jij! Zitten weer prachtige dingen tussen, naambordje is ook weer erg mooi in detail.

Jis_: knap zeg! Ik doe het je echt niet na, links vind ik de stof in blauw en rood wel erg mooi (eigenlijk rechts op de foto, maar denk dat je ook rood links op de foto bedoeld?)

Selina: je achtergrond is echt prachtig! <3

Lisette1205: gefeliciteerd met je goede cijfer :D

nenahdm: je eigen werk is al ontzettend mooi gedetailleerd! En snap dat je geïnspireerd raakte, echt een prachtige plaat.

Napie: wat ga je hard met je aantal tekeningen! Erg mooi!

eva1969: mooie tekening! Ik ga ook meedoen aan het topic, werd er op gewezen door een vriendin van mij en lijkt me ook een mooie manier om mijn creativiteit te ontwikkelen.

Gezondheid ging even wat minder, dus tekenen stond stil, maar vandaag weer begonnen! Ben nu tevreden met de palomino kleuren, was even een uitdaging. En tegen de 'regels' in maak ik even eerst het hele hoofd in de basislaag af voordat ik aan de details begin, had erg moeite met de kleur en dan fijner even door te werken. Straks dus eerst haren etc toevoegen voordat ik verder mag met de hals :+
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:44

Ja ik werk graag aan verschillende projecten in 1 Urosa

Je tekening ziet er al goed uit, mooie kleuren al

Hier nieuw projectje begonnen het naambordje was alweer klaar
Eerste laagje olie zit er op
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:22

Ziet er goed uit qua kleur urosa. Ben benieuwd naar de rest als je details gaat aanbrengen :)

Seven, die ziet er ook alweer leuk uit.

Ik heb even geen idee wat ik nu ga tekenen. Zou eigenlijk meer willen oefenen op Full body bij paarden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:48

Dat wil ik ook zo graag doen art ificious
Wil m'n merries samen schilderen in stand zoals vroeger werd gedaan
dit is bijv een inspiratie bron <3
Afbeelding

Vind dat zo ontzettend mooi maar heb en nog geen goede foto's en ik weet niet of ik dat wel kan. Een bijpassende lijst heb ik al wel op groot formaat :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:51

Ja zulke schilderijen vind ik ook prachtig idd. Maar met de ervaring die je al hebt moet jou dat toch zeker lukken?
Als mij de zebra's al lukt :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:00

:Y) Nou ervaring, ik ben echt nog een beginner zeker met olieverf. Zo'n achtergrond vergt gewoon ontzettend veel geduld en dat heb ik nooit zo dus dan moet ik gewoon ontzettend veel tijd er in steken en als ik er zat van ben gewoon weg zetten wat gelukkig makkelijk kan met olie verf.

Volgens mij is deze dame klaar
Vanmorgen 2 uur detailwerk gedaan dus ik zie het niet meer hahaha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:25

Seven schreef:
Dat wil ik ook zo graag doen art ificious
Wil m'n merries samen schilderen in stand zoals vroeger werd gedaan
dit is bijv een inspiratie bron <3
[ [url=m/JKY3uJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind dat zo ontzettend mooi maar heb en nog geen goede foto's en ik weet niet of ik dat wel kan. Een bijpassende lijst heb ik al wel op groot formaat :j

Wauw, vind dit ook wel een hele mooie! Die glans op het paard ook <3 Welk schilderij, van welke schilder is dit?

Mooi weer Seven, prachtig oog <3
Laatst bijgewerkt door urosa op 14-02-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:25

@Urosa, wat heb je de palominokleur er al prachtig inzitten. Wauw ...

@Seven, prachtig he die oude schilderijen? Zo heb ik al een tijd een poster hangen van een oud schilderij van Napoleon op een steigerend paard. Ik hoop ook nog steeds op een goede steigerende foto van 1 van mijn merries om die in die oude stijl na te schilderen :)

@Seven, ik vind je veulen met die aparte achtergrond ook heel goed gelukt. Zo'n lief koppie :)